Pagina 6 van 25

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 06 okt 2015, 18:13
door Wubbo
Dat is heel slecht te meten op Schiermonnikoog, waar op papier een lijnennet is maar in de praktijk alle denkbare variaties gereden worden.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 03 nov 2015, 18:38
door zone2000
Vier gegadigden voor OV Zuidoost Fryslân en eilanden

Arriva, Connexxion, EBS en Qbuzz willen per 11 december 2016 het openbaar busvervoer verzorgen in Zuidoost Fryslân en vanaf 1 januari 2017 op de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland (ZOWAD). Vandaag dienden zij hun offertes in bij de provincie Fryslân. Met een openbare aanbesteding bepaalt de provincie wie de concessie krijgt.

Een concessie is het alleenrecht om het openbaar vervoer in een gebied te verzorgen voor een bepaalde tijd. De provincie besteedt de komende maand aan het beoordelen van de offertes. De provincie bepaalt welk bedrijf het beste vervoer biedt tegen de scherpste prijs en heeft daarbij ook oog voor duurzaamheid. Gedeputeerde Staten streven ernaar om de concessie op 8 december 2015 te gunnen.

Omvang

Het bedrijf dat de concessie krijgt, gaat vanaf 11 december 2016 in Zuidoost Fryslân en per 1 januari 2017 op de eilanden rijden. De looptijd van de concessie is vier jaar, met de mogelijkheid om deze te verlengen tot zes jaar. Hiermee kent de aanbesteding ZOWAD dezelfde einddatum als de concessie voor Noord en Zuidwest Fryslân en Schiermonnikoog. In 2020 kan het openbaar vervoer in heel Fryslân in één keer worden aanbesteed.
De provincie Fryslân stelt voor het vervoer in ZOWAD een subsidie beschikbaar van 12,5 miljoen euro per jaar voor de periode van vier jaar.
http://www.fryslan.frl/15963/vier-gegad ... -eilanden/

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 03 nov 2015, 19:16
door Daniel
Ah, Qbuzz is dus al sneller dan verwacht weer terug met een bod (Zo relatief kort na het debacle in Limburg had ik dat nog niet verwacht).

EBS is ook wel een verrassende gezien vier jaar toch wel erg kort is om in materieel te gaan investeren. Of moet dat verplicht overgenomen worden van de zittende vervoerders?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 03 nov 2015, 20:04
door Lijn65
Waarom is er eigenlijk een mogelijkheid tot verlenging van 2 jaar? Als je die toekent dan eindigt de concessie niet meer tegelijk met de concessie west en noord Friesland en kun je ook niet alles tegelijk aanbesteden. Of kent die andere concessie ook nog een mogelijkheid tot 2 jaar verlenging?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 03 nov 2015, 20:04
door The Greyhound
Maurice Hooikammer schreef:Aardgas is ook gewoon toegestaan op de wadden. Op Terschelling en Ameland is het nu eenmaal drukker en zijn de geledes echt nodig. Tot nu toe zijn er naar mijn weten geen gelede elektrische bussen? Als je dan meer 12m elektrisch materieel moet aanschaffen lijken mij gelede aardgas bussen goedkoper. Daarnaast heeft Arriva net succesvol proef gereden met een 15m bus. Er is een gerucht dat Arriva voor de volgende concessie wil inschrijven met MAN L CNG. Vlieland is nu eenmaal geschikter voor elektrisch vervoer. Die 6666 uit Den Bosch zou daar toch deze zomer heengaan?
BYD heeft in de VS inmiddels de eerste elektrische gelede wagens geleverd.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 03 nov 2015, 20:20
door Dennenboom
De Telegraaf zorgt er wel voor dat Qbuzz deze keer achter het net vist.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2469 ... oem__.html

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 03 nov 2015, 20:41
door Somoht
Ugh politici. Niet inschrijven is geld/kennis in de prullenbak flikkeren. Tegen de tijd dat dit soort gevechten in de tweede kamer uitgevochten zijn is er helemaal niets te verkopen omdat al die concessies aflopen dat is je reinste kapitaal-vernietiging.
Ben overigens benieuwd hoe serieus dat bod eigenlijk was, je ziet eigenlijk nooit dat bestaande vervoerder niet her-inschrijft maar de biedingen zijn niet altijd even serieus.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 03 nov 2015, 20:59
door BR628
Lijn65 schreef:Waarom is er eigenlijk een mogelijkheid tot verlenging van 2 jaar? Als je die toekent dan eindigt de concessie niet meer tegelijk met de concessie west en noord Friesland en kun je ook niet alles tegelijk aanbesteden. Of kent die andere concessie ook nog een mogelijkheid tot 2 jaar verlenging?
Ja.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 03 nov 2015, 21:33
door Suus
Je kan het als zittend vervoerder ook eigenlijk niet maken niet in te schrijven natuurlijk.

Les 1 van de cursus "hoe schoffeer ik mijn personeel" :)

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 04 nov 2015, 00:53
door Lijn65
BR628 schreef:
Lijn65 schreef:Waarom is er eigenlijk een mogelijkheid tot verlenging van 2 jaar? Als je die toekent dan eindigt de concessie niet meer tegelijk met de concessie west en noord Friesland en kun je ook niet alles tegelijk aanbesteden. Of kent die andere concessie ook nog een mogelijkheid tot 2 jaar verlenging?
Ja.
Maar als de een verlengd wordt dan moet de ander dus ook verlengd worden? Anders valt het hele plan om in 2020 de hele provincie als een geheel aan te besteden in het water. Dan kun je als vervoerder nog zo je best doen, als de provincie zat is van Arriva in west en noord, zit de verlenging er niet in?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 04 nov 2015, 18:28
door Michael 1988
Somoht schreef: Ben overigens benieuwd hoe serieus dat bod eigenlijk was, je ziet eigenlijk nooit dat bestaande vervoerder niet her-inschrijft maar de biedingen zijn niet altijd even serieus.
Maak daar maar bijna nooit van. Arriva had bij de vorige aanbesteding in Friesland (iig. NZWF) namelijk niet ingeschreven voor zover ik weet. Toen was Connexxion de enige inschrijver. Novio had ook niet ingeschreven voor SRAN, maar juist Hermes (geldt ook voor Connexxion in de aanbesteding daarvoor) en zo zullen er mogelijk meer voorbeelden zijn waarbij de zittende vervoerder niet had ingeschreven.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 04 nov 2015, 19:06
door Meltrain
Sterker nog: dat was juist bij deze concessie, waar Qbuzz de vorige keer de enige inschrijver was (net als bij SRR Streek trouwens).
Zo wist Qbuzz relatief eenvoudig toe te treden tot de Nederlandse markt.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 04 nov 2015, 20:15
door Michael 1988
Ik meende de andere concessie. Was wel een in Friesland, omdat Arriva de concessie niet rendabel genoeg vond als ik me niet vergis.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 04 nov 2015, 20:25
door Daniel
Meltrain heeft hier gelijk. Het betrof deze concessie, of nouja, Zuidoost Fryslân zonder de eilanden erbij.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 05 nov 2015, 13:30
door Michael 1988
Ik bedoelde ook dat ik me had vergist.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:29
door BusFreakRotterdam
Ik las net ergens dat Connexxion geen ervaring heeft met de Waddeneilanden, maar 1) zou dat een probleem zijn? Personeel en materieel wordt gewoon overgenomen en 2) Connexxion rijdt ook op het Waddeneiland Texel en heeft dus genoeg ervaring met het vervoer op een eiland, aangezien Texel het grootste Waddeneiland is.

Ik ben bang dat Qbuzz de concessie niet krijgt na het debacle in Limburg, EBS heeft alleen ervaring met stadsvervoer (volgens mij), Arriva en Connexxion lijken mij de meest geschikte kandidaten voor deze 4-jarige concessie, maar schiet me maar af als ik het verkeerd zie! :wink:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 13:42
door CamilleKreemers
Ik heb begrepen dat het tenderteam van Qbuzz vervangen is en de leiding van QBuzz is compleet nieuw. Is dat niet genoeg om het bedrijf te laten bestaan? Alle verantwoordelijke personen bij Qbuzz is de laan uit gestuurd. Het nieuwe management kan toch niet verantwoordelijk gehouden worden voor alle fouten van de voorgangers (al werkt het wel zo bij de politiek)?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:01
door BrengMe
EBS rijdt geen stadsvervoer, maar de streekdienst van Waterland.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:04
door Hainje
Ongetwijfeld heeft EBS ervaring met stadsdiensten in Palestina Israël :P

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:16
door BrengMe
Dat wel ja :P

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 12:55
door ZipperZapper
Bewoners zijn een petitie gestart tegen de deelname van EBS aan deze concessie. Volgens de groep schendt EBS in Israël de mensenrechten en zou de Provincie Fryslân daar niet aan mee mogen werken: http://www.omropfryslan.nl/nieuws/burge ... vervoerder

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 13:09
door sirvinniei
uggggh, krijgen we dat Israël gezeik weer.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 13:19
door Somoht
Mooiste is nog dat die lui het dan als succes zien als EBS de aanbesteding niet wint om welke reden dan ook, dat gebeurde ook in Haarlem-IJmond namelijk :')
http://www.docp.nl/apartheidsbussen-gew ... lemijmond/

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 18:06
door OmniLezer
sirvinniei schreef:uggggh, krijgen we dat Israël gezeik weer.
Nee, het zijn zionisten! :lol:

Grapje, maar dat wordt nu bij alles gedaan. Als Veolia nu zou reageren op een concessie, zouden mensen nu ook protesteren vanwege "Spionage" terwijl ze ook de watervoorziening doen in Nederland.

En het is 2015. Waar zeikt men niet over?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 19:21
door TomSteyl
Vooral de media hebben daar een behoorlijk aandeel in. Omroepen als de VARA jutten alles op en zorgen voor onrust en onbegrip!

Maar terug naar Zuidoost-Fryslân! 8-)