Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor zone2000 » Wo 14 Sep 2016, 09:48

De bustypes voor Zuidoost-Fryslân:
VDL Citea LLE 120
VDL Citea SLF 120
Mercedes Intouro 13,3 meter
Mercedes Sprinter
VW Crafter OV

De bustypes voor de Waddeneilanden:
VDL Citea SLF 120 E
VDL Citea SLF 180 E
IVECO ZE


waarom 2 verschillende 12m citea's?

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 14 Sep 2016, 11:01

Elektrisch en niet elektrisch?

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor bartjemestrom » Wo 14 Sep 2016, 11:17

Citea LLE zijn de normale bussen, de opvolgers van de Ambassadors.
Citea SLF zijn de stadsbus versies

Afbeelding
Citea SLF
Afbeelding
Citea LLE

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor MdJ » Wo 14 Sep 2016, 11:42

Voor welke lijnen in deze concessie zou je stadsbussen willen aanschaffen? Volgens mij geen enkele?
Bij twijfel: gebruik beton.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor zone2000 » Wo 14 Sep 2016, 12:15

MdJ schreef:Voor welke lijnen in deze concessie zou je stadsbussen willen aanschaffen? Volgens mij geen enkele?


idd, daarom begreep ik dat ook niet. :Y

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 14 Sep 2016, 12:25

Een eventuele stadsdienst Drachten?

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor isadora » Wo 14 Sep 2016, 13:09

Maar, hoort Drachten in deze concessie?

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 14 Sep 2016, 13:12

Drachten ligt in het midden van deze concessie.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor isadora » Wo 14 Sep 2016, 13:15

Okay, dacht meer Drachten in het midden van Friesland.
Maar de topologie van concessies ligt mij niet zo helder op het netvlies.

Dank in ieder geval. :pos:

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 14 Sep 2016, 13:16

Alles tussen de spoorlijn Groningen - Leeuwarden - Zwolle en de provinciegrens is onderdeel van deze concessie. Klopt rond Leeuwarden niet 100%, maar globaal is dat de verdeling. Daar ligt Drachten en Oosterwolde van in het midden.

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor sirvinniei » Wo 14 Sep 2016, 15:06

Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?

Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor EHH » Wo 14 Sep 2016, 16:11

sirvinniei schreef:Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?

Drachten heeft ook al een stadsdienst gehad, bij de FRAM was dat Lijn 11, en bij Qbuzz Lijn 12. En de inwoners van de wijk De Trisken willen graag weer een stadsdienst terug.
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor sirvinniei » Wo 14 Sep 2016, 18:25

En deze werd wegens te weinig gebruik opgeheven, als die al terugkomt zal hij geen 12m bussen gebruiken

Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 79
Lid geworden op: Do 24 Sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor EHH » Wo 14 Sep 2016, 18:36

sirvinniei schreef:En deze werd wegens te weinig gebruik opgeheven, als die al terugkomt zal hij geen 12m bussen gebruiken

Dat klopt dat hij te weinig gebruikt werd de laatste tijd, doordat veel passagiers met de Qliner 314 gingen reizen. Deze rijd vaker.
Eelke-Hendrik Qbuzzed door Groningen en Drenthe

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Dennenboom » Wo 14 Sep 2016, 22:17

Is dat busje uit Appelscha niets?

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1900
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Chrysa » Do 15 Sep 2016, 00:05

Denk dat zo'n ding behoorlijk in de weg rijdt middenin Drachten. :')

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Vinny » Do 15 Sep 2016, 08:09

isadora schreef:Gevoel/sneller lijken, daar koop je toch niks voor?
Volgens mij zou dat helemaal geen argument kunnen/mogen zijn voor een veel hogere kostenpost brandstof.

Het is heel zinvol om een T-100 bus te hebben, je kunt de dienstregeling zo ontwerpen dat je aansluitingen kunt maken die bij 80 km/h niet gegarandeerd zijn. De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Zonnig
Berichten: 374
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Zonnig » Do 15 Sep 2016, 08:17

Die achterlichtaansluiting kan je ook bij 80 km/h hebben.
En .... die bussen aan weerszijden van de afsluitdijk wachten op elkaar!
Bij 80 km/h zullen er misschien weer andere aansluitingen verbroken worden.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor zone2000 » Do 15 Sep 2016, 09:30

Zonnig schreef:
Vinny schreef:De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:


En .... die bussen aan weerszijden van de afsluitdijk wachten op elkaar!


als je beide sluizen tegen hebt kun je een aansluiting in den oever wel vergeten, na 5 minuten wachten zijn ze wel weg. sluiswachters proberen wel rekening met de bussen te houden, zie vaak de rode lampen knipperen als ik de sluis net voorbij ben.

geloof dat ik het afgelopen jaar pas 1 keer m'n aansluiting in den oever niet heb gehaald. 2 sluizen tegen, 10 minuten te laat in den oever.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1900
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Chrysa » Do 15 Sep 2016, 11:31

Vinny schreef:De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:


Ach, kan erger, je kan 20 minuten vaststaan voor die sluis vanwege Delfsail. Dan zijn de aansluitende bussen al een kwartier weg. :')

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Michael 1988 » Do 15 Sep 2016, 12:55

sirvinniei schreef:Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?


Verschil is als volgt:

- SLF staat voor second generation low floor (lage vloer over de gehele lengte van de bus). Dit is de tweede generatie Citea low floor.
- LLE staat voor light low entry (lage vloer voor en verhoogd na de tweede / achterste deur). Dit is de directe opvolger van de Ambassador.

SLF is geschikt voor de stadsdienst omdat die drie deuren kan hebben (voor, midden en achter). Door de 3 deuren heb je minder zitplaatsen, maar ook een snellere doorstroming. Daarnaast staan de motorven de dieseltank hier horizontaal vanwege de lage vloer. Overigens is het voorbeeldplaatje wel een erg slecht voorbeeld. Als je naar de Citea's van GVB gaat kijken zie je het beter en duidelijker.

LLE kan maar 2 deuren (voor en midden) hebben en is hierdoor meer geschikt voor streekdienst. De motor en dieseltank liggen hier horizontaal (deels) onder het verhoogde deel.

Overigens zijn alle geledes van VDL ook SLF (type SLFA).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor isadora » Do 15 Sep 2016, 13:50

Vinny schreef:
isadora schreef:Gevoel/sneller lijken, daar koop je toch niks voor?
Volgens mij zou dat helemaal geen argument kunnen/mogen zijn voor een veel hogere kostenpost brandstof.

Het is heel zinvol om een T-100 bus te hebben, je kunt de dienstregeling zo ontwerpen dat je aansluitingen kunt maken die bij 80 km/h niet gegarandeerd zijn. De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:

Alles goed en wel Vinny, maar dat is een ander onderwerp.
Ik reageerde op het feit, dat gevoelens van reizigers een fors hogere kostenpost brandstof verantwoorden.

Evenwel, dank voor je reactie. :)

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor isadora » Do 15 Sep 2016, 13:53

Michael 1988 schreef:[
Verschil is als volgt:

- SLF staat voor second generation low floor (lage vloer over de gehele lengte van de bus). Dit is de tweede generatie Citea low floor.
- LLE staat voor light low entry (lage vloer voor en verhoogd na de tweede / achterste deur). Dit is de directe opvolger van de Ambassador.
...).

Dank voor de heldere uitleg. :pos:

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Michael 1988 » Do 15 Sep 2016, 18:28

Een uitleg die je overigens zelf ook makkelijk kon opzoeken.....
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3676
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor regenmaker » Do 15 Sep 2016, 18:48

Heerenveen hoort officieel toch ook bij deze concessie?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten