Pagina 10 van 25

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 09:48
door zone2000
De bustypes voor Zuidoost-Fryslân:
VDL Citea LLE 120
VDL Citea SLF 120
Mercedes Intouro 13,3 meter
Mercedes Sprinter
VW Crafter OV

De bustypes voor de Waddeneilanden:
VDL Citea SLF 120 E
VDL Citea SLF 180 E
IVECO ZE
waarom 2 verschillende 12m citea's?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 11:01
door CamilleKreemers
Elektrisch en niet elektrisch?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 11:17
door bartjemestrom
Citea LLE zijn de normale bussen, de opvolgers van de Ambassadors.
Citea SLF zijn de stadsbus versies

Afbeelding
Citea SLF
Afbeelding
Citea LLE

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 11:42
door MdJ
Voor welke lijnen in deze concessie zou je stadsbussen willen aanschaffen? Volgens mij geen enkele?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 12:15
door zone2000
MdJ schreef:Voor welke lijnen in deze concessie zou je stadsbussen willen aanschaffen? Volgens mij geen enkele?
idd, daarom begreep ik dat ook niet. :Y

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 12:25
door CamilleKreemers
Een eventuele stadsdienst Drachten?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 13:09
door isadora
Maar, hoort Drachten in deze concessie?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 13:12
door CamilleKreemers
Drachten ligt in het midden van deze concessie.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 13:15
door isadora
Okay, dacht meer Drachten in het midden van Friesland.
Maar de topologie van concessies ligt mij niet zo helder op het netvlies.

Dank in ieder geval. :pos:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 13:16
door CamilleKreemers
Alles tussen de spoorlijn Groningen - Leeuwarden - Zwolle en de provinciegrens is onderdeel van deze concessie. Klopt rond Leeuwarden niet 100%, maar globaal is dat de verdeling. Daar ligt Drachten en Oosterwolde van in het midden.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 15:06
door sirvinniei
Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 16:11
door EHH
sirvinniei schreef:Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?
Drachten heeft ook al een stadsdienst gehad, bij de FRAM was dat Lijn 11, en bij Qbuzz Lijn 12. En de inwoners van de wijk De Trisken willen graag weer een stadsdienst terug.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 18:25
door sirvinniei
En deze werd wegens te weinig gebruik opgeheven, als die al terugkomt zal hij geen 12m bussen gebruiken

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 18:36
door EHH
sirvinniei schreef:En deze werd wegens te weinig gebruik opgeheven, als die al terugkomt zal hij geen 12m bussen gebruiken
Dat klopt dat hij te weinig gebruikt werd de laatste tijd, doordat veel passagiers met de Qliner 314 gingen reizen. Deze rijd vaker.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 22:17
door Dennenboom
Is dat busje uit Appelscha niets?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 00:05
door Chrysa
Denk dat zo'n ding behoorlijk in de weg rijdt middenin Drachten. :')

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 08:09
door Vinny
isadora schreef:Gevoel/sneller lijken, daar koop je toch niks voor?
Volgens mij zou dat helemaal geen argument kunnen/mogen zijn voor een veel hogere kostenpost brandstof.
Het is heel zinvol om een T-100 bus te hebben, je kunt de dienstregeling zo ontwerpen dat je aansluitingen kunt maken die bij 80 km/h niet gegarandeerd zijn. De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 08:17
door Zonnig
Die achterlichtaansluiting kan je ook bij 80 km/h hebben.
En .... die bussen aan weerszijden van de afsluitdijk wachten op elkaar!
Bij 80 km/h zullen er misschien weer andere aansluitingen verbroken worden.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 09:30
door zone2000
Zonnig schreef:
Vinny schreef:De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:
En .... die bussen aan weerszijden van de afsluitdijk wachten op elkaar!
als je beide sluizen tegen hebt kun je een aansluiting in den oever wel vergeten, na 5 minuten wachten zijn ze wel weg. sluiswachters proberen wel rekening met de bussen te houden, zie vaak de rode lampen knipperen als ik de sluis net voorbij ben.

geloof dat ik het afgelopen jaar pas 1 keer m'n aansluiting in den oever niet heb gehaald. 2 sluizen tegen, 10 minuten te laat in den oever.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 11:31
door Chrysa
Vinny schreef:De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:


Ach, kan erger, je kan 20 minuten vaststaan voor die sluis vanwege Delfsail. Dan zijn de aansluitende bussen al een kwartier weg. :')

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 12:55
door Michael 1988
sirvinniei schreef:Wat heeft Drachten nou aan een stadslijn? Een stadslijn is een beetje nutteloos als een plaats geen station heeft.

Trouwens: zelfs met de afbeelding zie ik nauwelijks verschil tussen de SLF LLE. Wat is precies het verschil?
Verschil is als volgt:

- SLF staat voor second generation low floor (lage vloer over de gehele lengte van de bus). Dit is de tweede generatie Citea low floor.
- LLE staat voor light low entry (lage vloer voor en verhoogd na de tweede / achterste deur). Dit is de directe opvolger van de Ambassador.

SLF is geschikt voor de stadsdienst omdat die drie deuren kan hebben (voor, midden en achter). Door de 3 deuren heb je minder zitplaatsen, maar ook een snellere doorstroming. Daarnaast staan de motorven de dieseltank hier horizontaal vanwege de lage vloer. Overigens is het voorbeeldplaatje wel een erg slecht voorbeeld. Als je naar de Citea's van GVB gaat kijken zie je het beter en duidelijker.

LLE kan maar 2 deuren (voor en midden) hebben en is hierdoor meer geschikt voor streekdienst. De motor en dieseltank liggen hier horizontaal (deels) onder het verhoogde deel.

Overigens zijn alle geledes van VDL ook SLF (type SLFA).

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 13:50
door isadora
Vinny schreef:
isadora schreef:Gevoel/sneller lijken, daar koop je toch niks voor?
Volgens mij zou dat helemaal geen argument kunnen/mogen zijn voor een veel hogere kostenpost brandstof.
Het is heel zinvol om een T-100 bus te hebben, je kunt de dienstregeling zo ontwerpen dat je aansluitingen kunt maken die bij 80 km/h niet gegarandeerd zijn. De buslijn over de afsluitdijk is nu net een voorbeeld dat dat niet altijd goed werkt, als zowel bij Den Oever als bij Zurich de sluizen tegen zitten heb je een achterlichtaansluiting :evil:
Alles goed en wel Vinny, maar dat is een ander onderwerp.
Ik reageerde op het feit, dat gevoelens van reizigers een fors hogere kostenpost brandstof verantwoorden.

Evenwel, dank voor je reactie. :)

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 13:53
door isadora
Michael 1988 schreef:[
Verschil is als volgt:

- SLF staat voor second generation low floor (lage vloer over de gehele lengte van de bus). Dit is de tweede generatie Citea low floor.
- LLE staat voor light low entry (lage vloer voor en verhoogd na de tweede / achterste deur). Dit is de directe opvolger van de Ambassador.
...).
Dank voor de heldere uitleg. :pos:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 18:28
door Michael 1988
Een uitleg die je overigens zelf ook makkelijk kon opzoeken.....

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 15 sep 2016, 18:48
door regenmaker
Heerenveen hoort officieel toch ook bij deze concessie?