Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Hainje » Di 10 Mar 2015, 10:54

Meltrain schreef:Over ervaring: Qbuzz heeft recentelijk dan weer de meeste ervaring in ZO-Fryslân. ;)

Vergeet niet dat Arriva ook tamelijk veel ervaring heeft in dat gebied. Voor Qbuzz was het altijd Arriva(/NoordNed) die daar zat.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor zone2000 » Di 10 Mar 2015, 11:07

Ooit op een eiland geweest? Je moet kaartjes verkopen, verschillende talen kunnen, het hele eiland kennen ( vragen, rondritten ), anticiperen op vertraging boot. Alles behalve een eitje, reizigers vragen veel meer aan je. Je bent meer dan een rijder van rondjes.


meid het is wat :')

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor marvinkok » Di 10 Mar 2015, 11:18

Hoezo zou dat op "het vasteland" zo anders zijn dan? Of ik nou in Enschede, Hengelo of Holten rij, ook dan ben ik nog steeds gastheer en vragen passagiers nog altijd naar winkels/musea/bezienswaardigheden/etc. Bovendien heb je in Enschede veel Duitsers en buitenlandse studenten, dus ook qua talen red je het niet met alleen Nederlands.
Passagiers verwachten dat ik heel Twente ken, plus de directe omgeving. Lijkt me wat meer dan een eilandje met een paar hotels...

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Di 10 Mar 2015, 12:39

Onderschat het maar niet. Op een eiland is de reiziger meer afhankelijk van het ov omdat ze vaak geen eigen vervoersmiddelen meenemen. En op de wal zit niet elke bus vol met toeristen die niets weten van de omgeving, dus in het optiek van deze 'meid' meer kans op vragen. En voor de statistieken. Ameland heeft 20 hotels, 10 campings, 30 kampeerboerderijen en diverse pensions. Net iets meer dan een paar hotelletjes.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Suus » Di 10 Mar 2015, 12:49

En in het Zuid-Limburgse Valkenburg alleen al zijn al 118 hotels. Ja, het zijn eilanden, maar ze staan niet voor unieke uitdagingen waarvoor bijzondere vaardigheden vereist zijn bij de vervoerders. Je baseert je nu vooral op je eigen sentiment.
Rame à l'approche

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor zone2000 » Di 10 Mar 2015, 12:54

dus in het optiek van deze 'meid' meer kans op vragen.


ja, en??

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Meltrain » Di 10 Mar 2015, 13:08

Maurice Hooikammer schreef:Ooit op een eiland geweest? Je moet kaartjes verkopen, verschillende talen kunnen, het hele eiland kennen ( vragen, rondritten ), anticiperen op vertraging boot. Alles behalve een eitje, reizigers vragen veel meer aan je. Je bent meer dan een rijder van rondjes.

Het lijkt me dat dat meer geldt voor de chauffeurs dan voor de vervoerder zelf.
En aangezien de chauffeurs altijd overgaan naar een nieuwe vervoerder, is dat geen argument om dezelfde vervoerder te houden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Di 10 Mar 2015, 13:55

Jullie hebben gelijk dat ik in de laatste posts afdwaal naar chauffeurseisen. Mijn punt is dat vervoerders op het vervoer moeten anticiperen. Je zag toen TCR versterkingsbussen stuurde naar Ameland, dat ze een tweetal streekwagens stuurden. Door die ene deur en die smalle doorgang passen nooit alle koffers. Bij de aanschaf van de Irisbussen heeft Arriva de Amelandse werknemers laten kiezen in de indeling van de bussen. Als een nieuw bedrijf aan komt kakken met streekwagens, waar alle koffers e.d. nooit passen, snap je dan mijn punt met ervaring? (NB: Streekbus 7806 hebben ze ook mogen aanpassen naar Amelandse wens)

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor waldo79 » Di 10 Mar 2015, 13:57

En hoe ben je er zeker van dat een nieuwe vervoerder zich niet inleeft in de lokale situatie? Je angst voor een andere vervoerder snijdt geen hout 8-) Wat niet wegneemt dat Arriva geschikt kan zijn als vervoerder, maar dan wel volgens de nationale spelregels (A)
Mij best :)

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 10 Mar 2015, 14:18

Maurice Hooikammer schreef:Jullie hebben gelijk dat ik in de laatste posts afdwaal naar chauffeurseisen. Mijn punt is dat vervoerders op het vervoer moeten anticiperen. Je zag toen TCR versterkingsbussen stuurde naar Ameland, dat ze een tweetal streekwagens stuurden. Door die ene deur en die smalle doorgang passen nooit alle koffers. Bij de aanschaf van de Irisbussen heeft Arriva de Amelandse werknemers laten kiezen in de indeling van de bussen. Als een nieuw bedrijf aan komt kakken met streekwagens, waar alle koffers e.d. nooit passen, snap je dan mijn punt met ervaring? (NB: Streekbus 7806 hebben ze ook mogen aanpassen naar Amelandse wens)

Met respect, maar dit kan je meenemen in de aanbesteding. Je kan als bijlage de eisen van alle bussen op de eilanden meenemen en melden dat de vervoerder zich eraan moet houden. Indien de vervoerder zich niet aanpast aan de eisen, hebben ze geen kans om de concessie binnen te slepen. Dan zou dit probleem ook zijn opgelost.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Di 10 Mar 2015, 16:27

Ik hoop dat ze dat erin opnemen én dat de nieuwe vervoerder (indien van toepassing) eerst eens op een eiland komt kijken voordat ze hun plan maken. Ik kan natuurlijk niet voorspellen wat een nieuwe vervoerder doet, maar ik wilde in bovenstaande discussie alleen duidelijk maken dat eilandvervoer niet zomaar even ergens bij kan worden gedrukt als bijproductje. Op eilanden geef je je visitekaartje af omdat je daar sneller het ov pakt.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor SuperGhost » Di 10 Mar 2015, 18:31

Als op het eiland de mensen veel meer van het OV afhankelijk zijn, dan hoeft de vervoerder juist minder een visitekaartje af te geven natuurlijk. De vervoerder hoeft immers minder moeite te doen om reizigers te trekken. Het visitekaartje afgeven is veel belangrijker in gebieden waar het OV zeer zware concurrentie heeft van de auto, dus vooral in dunbevolkte landelijke gebieden op het vaste land.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Ronald » Di 10 Mar 2015, 18:40

Voor de eilanden lijkt het me trouwens handiger dat de gemeente de aanbesteding regelt. Daar zit veel meer lokale kennis en belang dan bij de provincie, die ver van de eilanden af staat. De eilanden zijn dan ook geen "Friesland", maar horen daar toevallig bij omdat het het dichtste bij ligt.

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor marcel.nl » Di 10 Mar 2015, 19:02

En je moet op de eilanden stickers kunnen plakken om de meest mooie bussen te beplakken met amateuristische en foeilelijke stickers met info hoe duur de rit is #FAIL

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor BR628 » Di 10 Mar 2015, 19:18

Ronald schreef:Voor de eilanden lijkt het me trouwens handiger dat de gemeente de aanbesteding regelt. Daar zit veel meer lokale kennis en belang dan bij de provincie, die ver van de eilanden af staat. De eilanden zijn dan ook geen "Friesland", maar horen daar toevallig bij omdat het het dichtste bij ligt.
Idee is leuk maar gaat niet werken. Gemeente heeft de kennis en het geld niet om dat te regelen. Dus moet je kennis inhuren en daar is ook geen geld voor.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor SuperGhost » Di 10 Mar 2015, 19:20

Ronald schreef:Voor de eilanden lijkt het me trouwens handiger dat de gemeente de aanbesteding regelt. Daar zit veel meer lokale kennis en belang dan bij de provincie, die ver van de eilanden af staat. De eilanden zijn dan ook geen "Friesland", maar horen daar toevallig bij omdat het het dichtste bij ligt.
Zo kun je voor heel veel gemeenten precies hetzelfde zeggen. Zo zou je de gemeenten in de Noordelijke Achterhoek ook zelf het vervoer moeten laten regelen, omdat ze meer met Enschede hebben dan met Arnhem (hoofdstad Gelderland) en net zoals met Noord-Limburg en Noord-Oost Brabant, want die hebben meer met Nijmegen dan met resp. 's-Hertogenbosch en Maastricht.

Feit is gewoon dat het vervoer op het eiland helemaal niet zo heel anders is. Het grootste verschil is de cultuur, maar dat staat los van de aanbesteding, want het personeel wordt overgenomen en dus blijft de bekende chauffeur gewoon.

Daar staan tegenover de voordelen met een grotere concessie, want minder reservematerieel nodig (percentatief) en de provincie heeft veel meer kennis over het openbaar vervoer en heeft ook de financiële middelen daarvoor.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Berk-24 » Di 10 Mar 2015, 19:40

Het materieel op de eilanden valt sowieso moeilijker te verplaatsen, doordat ze op de boot moeten. En daarnaast is er op de eilanden een afwijkende spits- dalschema (zomer: spits, daarbuiten: dal) dan in de rest van Nederland. Dan maakt het niet heel veel uit dat je versterkingsritten op Vlieland buiten de zomer tussen Bolsward en Leeuwarden inzet als spitsdienst of tussen Gulpen en Maastricht.

Ik zag liever dat er één concessie komt voor alle Waddeneilanden, inclusief speciaal voor toeristen ingericht pendelvervoer tussen Den Helder station en Den Helder haven, Leeuwarden-Holwerd/Lauwersoorg, Groningen-Lauwersoog/Eemshaven. Het pendelvervoer aan wal kan eventueel uitbesteed worden aan onderaannemers.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Ronald » Di 10 Mar 2015, 19:50

Een veel voorkomende klacht in het Connexxion-tijdperk was dat zij niet konden inspelen op de sterk wisselende vraag op lijn 66 van en naar Holwerd. Vanaf Ameland werd inderdaad de wens uitgesproken om dit vervoer zelf te organiseren, omdat ze daar een veel beter beeld hebben van de te verwachten vervoerspieken.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Di 10 Mar 2015, 19:54

SuperGhost schreef:Als op het eiland de mensen veel meer van het OV afhankelijk zijn, dan hoeft de vervoerder juist minder een visitekaartje af te geven natuurlijk.


Ik probeer te zeggen dat door het grote aantal reizigers je je kunt laten zien als bedrijf met als doel dat ze sneller op de wal met je gaan reizen door de goede ervaring.

Niet alle eilanden hebben die kostenstickers. De Amelandse reclame is geïntegreerd in de huisstijl.

Dé oplossing is een concessie Wadden. En de 33, 50, 66,163hoeven daar niet direct bij. Goede communicatie is noodzakelijk. Vroeger werd vanaf Ameland aan de wal gemeld hoe druk de boot was zodat ze daar hun inzet op kunnen bepalen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Hainje » Di 10 Mar 2015, 21:54

Berk-24 schreef:Ik zag liever dat er één concessie komt voor alle Waddeneilanden, inclusief speciaal voor toeristen ingericht pendelvervoer tussen Den Helder station en Den Helder haven, Leeuwarden-Holwerd/Lauwersoorg, Groningen-Lauwersoog/Eemshaven. Het pendelvervoer aan wal kan eventueel uitbesteed worden aan onderaannemers.
Nog niet eens zo'n heel gek idee.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor SuperGhost » Wo 11 Mar 2015, 08:18

Dan zit je juist met een enorme hoeveelheid reserve (of dure inhuur van externe bussen), omdat het voordeel met het vaste land is dat daar er bussen vrij komen in de vakantie, terwijl er op die eiland juist extra bussen nodig zijn dan. Dat valt juist mooi te combineren. Dat voordeel ga je dan juist weghalen en het probleem zelfs versterken.

Tel daarbij op dat het vervoer van bussen tussen de eilanden veel minder makkelijk is dan tussen eiland en vaste land, waardoor het verplaatsen van bussen alleen maar lastiger is (krijg bijvoorbeeld maar eens een reservebus van Texel naar Ameland). Ook de communicatie wordt moeilijker, omdat je niet alleen meer met de provincie Friesland te maken krijgt, maar ook de provincie Noord-Holland. Ook is de binding tussen de waddeneilanden onderling ook veel minder dan tussen waddeneiland en het vaste land van die provincie. Texel heeft veel meer binding met het vaste land van Noord-Holland dan met Ameland, Vlieland en Schiermonnikoog.

Een concessie met alleen de waddeneilanden lijkt me juist veel duurder dan een concessie van de eilanden bij het vaste land van hun eigen provincie.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Concessie Zuidoost-Fryslân & Wadden

Berichtdoor baladid » Wo 11 Mar 2015, 16:28

Zou iemand de titel in het correcte »Concessie Zuidoost-Fryslân + Wadden« willen wijzigen? (Heel correct is het met «en» ipv «+», maar dan wordt het altijd «Re: Concessie Zuidoost-Fryslân en Wadde» omdat het een letter te veel is)
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

ZipperZapper
Berichten: 47
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor ZipperZapper » Wo 11 Mar 2015, 17:02

Mij valt in de concessie eigenlijk vooral op dat het erop lijkt dat Drachten een nieuw busstation gaat krijgen:

Afbeelding

Het is overigens voor iedereen mogelijk tot begin mei op- en aanmerkingen te geven: http://fryslan.frl/aanbesteding-ov

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Dennenboom » Wo 11 Mar 2015, 22:04

Weet iemand wat de reden zou kunnen zijn van de verhuizing naar Vallaat?
De plek ligt niet echt centraal in Drachten.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 12 Mar 2015, 09:01

De concessie komt er! Euro6 norm en invoeren OVChip...

http://www.nieuwsbladnof.nl/nieuws/4477 ... er-rijden/

Als ze het maar laten om de opstapper in te voeren... :(


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten