Pagina 13 van 25

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 15:47
door isadora
Dit noemen ze Haags rekenen, en nu maar weer terug naar de les? :mrgreen:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 10:09
door Meltrain
OmniLezer schreef:
Maar wat ik me afvraag, is nu: Arriva heeft 228 VDL bussen in totaal besteld. Daarvan zijn er 62 in totaal voor Fryslân. Als alle VDL bussen op dit lijstje de 66 bussen zijn, wordt dit best weinig tenzij ze stads op streek willen inzetten. Qbuzz rijdt deze concessie met 53 streekbussen. Daarbij komen de 7 HOV bussen en 6 tot 10 Qliners. Dit is nog exclusief de Waddeneilanden. Dat is dus 2 voor Vlieland, 6 voor Ameland en 9 voor Terschelling. Reken maar uit hoeveel streekbussen er te weinig zijn. 53 + 15 - 62=.....
cassie127 schreef:53 + 15= 68 - 62 - 7= -1. Dus ze hebben een bus extra als ik het goed begrijp.

Snap mijn eigen berekening niet meer :lol: :')
CamilleKreemers schreef:hij rekent dingen gelijktijdig:
53 + 15 = 68 bussen in ZOWAD.
Er zijn echter 68 - 62 - 7 bussen voor deze concessie dus een extra.
Volgens mij klopt die 15 niet. 2 (Vlieland) + 6 (Ameland) + 9 (Terschelling) = 17. ;)
Op dit moment zijn er dan 53 (streekbussen Qbuzz) + 17 (Waddeneilanden) + 8 (Qliners, gemiddelde van 6 t/m 10) + 7 (Intouro's) = 85 bussen.
Als Arriva dan 62 (of 66? :? ) Citea's heft besteld (is dit getal inclusief of exclusief de SLF's?) en de 7 Intouro's inzet, zijn dat samen 69 bussen.
Dat betekent dat er dus 16 bussen minder zijn.

Ik ben in deze berekening uitgegaan van de getallen van OmniLezer. Alles wat er niet klopt, mag uiteraard verbeterd worden. ;)

En MdJ heft natuurlijk volkomen gelijk dat de manier van opschrijven van cassie127 fout is. :6

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 11:20
door CamilleKreemers
er zijn momenteel 53 streekbussen QBuzz, 7 HOV-bussen (Qbuzz) en 3 Qliners (310 Qbuzz). De overige Qliners worden voor GD gebruikt (al rijden de 310 en 304 op elkaar door). Er zijn dan ongeveer 63 bussen voor deze concessie nodig. de HOV-bussen worden overgenomen van Qbuzz, dus moet Arriva minimaal 55 bussen voor ZOF bestellen. Hierbij vergeten we voor het gemak even dat er wellicht met de aangrenzende concessie NWF omlooptechnisch wellicht nog bussen bespaard kunnen worden, danwel dat omlopen misschien efficiënter ingericht kunnen worden.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 11:34
door OmniLezer
Ik heb de HOV-bussen en Qliners niet erbij gerekend. Dat Vlieland/Terschelling/Ameland berekening "ging fout" ja. Maar Ze komen dus wel bussen te kort. Tenzij Arriva de TVTAS-eilanden laat rijden door TCR of zoals het er nu is met dit materieel.
Anders komen ze exclusief de HOV- en buurtbussen en inclusief wadden-eilanden: 53 + 15: 68. 68 - 62: 6 streekbussen te kort.
Ik denk dat ze wel een kunstgreep gaan doen omdat er ook SLF bussen besteld zijn toch en die zitten in die totaal van 62 bussen? Daar begrijp ik nog steeds niet van waar die SLF bussen voor nodig zijn omdat er nu ook geen stadsdienst is in deze concessie.

om het duidelijk te maken, zeg ik nu dat ik over het VDL gedeelte praat. Alle andere hatseflats komt er wel bij. Dat zijn ook die Qliners en de 7 Intouro bussen voor lijn 120/121.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 11:45
door OmniLezer
Ze kunnen ook gelijk beter een extra bestelling maken met wat extra universele bussen die ze later zelf kunnen beplakken voor de andere concessies. Een kleine 10 tot 20 bussen extra zou wel genoeg zijn.
Universeel als in normale Arriva kleuren en gele houdstangen en blauwe Civic stoeltjes.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 13:21
door ov'tje
OmniLezer schreef:Ik heb de HOV-bussen en Qliners niet erbij gerekend. Dat Vlieland/Terschelling/Ameland berekening "ging fout" ja. Maar Ze komen dus wel bussen te kort. Tenzij Arriva de TVTAS-eilanden laat rijden door TCR of zoals het er nu is met dit materieel.
Anders komen ze exclusief de HOV- en buurtbussen en inclusief wadden-eilanden: 53 + 15: 68. 68 - 62: 6 streekbussen te kort.
Ik denk dat ze wel een kunstgreep gaan doen omdat er ook SLF bussen besteld zijn toch en die zitten in die totaal van 62 bussen? Daar begrijp ik nog steeds niet van waar die SLF bussen voor nodig zijn omdat er nu ook geen stadsdienst is in deze concessie.

om het duidelijk te maken, zeg ik nu dat ik over het VDL gedeelte praat. Alle andere hatseflats komt er wel bij. Dat zijn ook die Qliners en de 7 Intouro bussen voor lijn 120/121.
3 tekort. Die drie gasploffers van Ameland zullen ook wel mee overgaan naar de nieuwe concessie. Kan best zijn dat die bussen richting Terschelling gaan, maar dat zal vanzelf blijken

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 18:28
door Michael 1988
Maak van die 3 maar 4 van ;). 6612-6615 rijden op Ameland. 6612 rijdt er sinds december 2013.

Overigens zie ik nu dat iedereen hier verkeerd rekent volgens mij. Ik ga hierbij vanuit dat TCR op Vlieland nu met 2 bussen rijdt.

Qbuzz heeft 53 streekbussen en 3 qliner bussen rondrijden die vervangen moeten worden. Dit zijn er 56 in totaal.

Arriva heeft in totaal 9 bussen op Terschelling (waarvan 3 geleed), 2 bussem op Vlieland en 2 bussen op Ameland (alle 2 geleed) die vervangen moeten worden. Dit maakt een totaal van 13 bussen bij Arriva.

Alle bij elkaar moeten er 69 bussen vervangen worden, waarvan 66 voor de streekdienst. Gezien de hoeveelheid bussen Arriva bij VDL besteld hebben ze voor zowel de Waddeneilanden als voor de normale streekdienstlijnen juist genoeg bussen. Persoonlijk vindt ik dat best weinig gezien Arriva zich juist had ingeschreven om elektrische bussen (VDL dus waarschijnlijk) in te gaan zetten op de waddeneilanden. Wat overigens bij dat laatste mogelijk is, is dat ze met de aardgasbussen gaan schuiven en er dieselbussen uit andere concessies (NZWF bijvoorbeeld) er voor terug krijgen. Daarbij, mochten die 3 elektrische busjes uit Den Bosch inderdaad naar de Waddeneilanden gaan heeft Arriva juist weer 2 bussen over. Ik zie die busjes namelijk eerder op Vlieland verschijnen dan op een ander eiland.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 18:35
door MdJ
De vraag is of je op Vlieland 2 bussen nodig hebt (1 lukt ook wel) en op Terschelling 9. In het hoogseizoen snap ik dat nog wel, maar in de vakantie kunnen ze best bussen vanuit Leeuwarden of Zuid-Oost Friesland gebruiken...

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 18:50
door sirvinniei
In Leeuwarden/ZO friesland krijgen ze toch geen elektrische bussen?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 04 okt 2016, 18:58
door Michael 1988
Zie mijn bovenstaand gewijzigd bericht.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 06:56
door Maurice Hooikammer
Ook de Amelandse Citelissen worden vervangen, die gaan naar Leeuwarden. Ameland krijgt vier maal 12m Citea SLF-E en twee maal 18m.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 09:11
door Michael 1988
Dan kunnen zoals ik al zei 4 dieselbussen van NZWF over gaan naar ZOFWAD.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 18:07
door ov'tje
Maurice Hooikammer schreef:Ook de Amelandse Citelissen worden vervangen, die gaan naar Leeuwarden. Ameland krijgt vier maal 12m Citea SLF-E en twee maal 18m.
Als ze naar Leeuwarden gaan, dan gaan ze de streekdienst op, want voor de stadsdienst zijn in principe genoeg bussen, hoewel er ook regelmatig een streekbus op te zien is.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 22:55
door busfanNL
busfanNL schreef:VW Crafter OV
Mercedes Sprinter
Wat moet ik me voorstellen bij een Crafter OV en hoe gaan de sprinters eruit zien? Is daar al wat meer over bekend.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 20 okt 2016, 00:42
door Lijn65

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 20 okt 2016, 11:25
door Hainje
Ik krijg dan toch eigenlijk alleen maar een bestelbusje te zien, geen personenbusje.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 20 okt 2016, 12:17
door Lijn65
Want dat is het ook. Achter het tweede linkje staan foto's van zo'n busje inricht voor personenvervoer

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 20 okt 2016, 16:44
door Post
Een crafter is gewoon een Mercedes Sprinter met een andere motor en ander neusje. Niks meer niks minder.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 20 okt 2016, 17:54
door busfanNL
Hainje schreef:Ik krijg dan toch eigenlijk alleen maar een bestelbusje te zien, geen personenbusje.
Ik kwam uit op de wiki pagina van de Volkswagen Crafter Volt dus ik denk dat het zo iets wordt. Maar waarom zou Arriva voor dit soort busjes kiezen?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 25 okt 2016, 15:08
door EHH
Tipje van de sluier alvast, van de lijnen in het huidige ZOF gebied blijven alleen lijn 13, 17 en 20 bestaan. Alle andere lijnen worden vernummerd en/of krijgen een gewijzigde route.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 25 okt 2016, 19:35
door Dennenboom
Lijn 13 krijgt in Drachten toch ook een andere route?

http://www.drachtstercourant.nl/nieuws/ ... -drachten/

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 25 okt 2016, 20:03
door EHH
Ja klopt, een klein beetje.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 25 okt 2016, 20:57
door BR628
Communicatie omtrent nieuwe dienstregeling NZWF, ZOWAD en HOV-GD (Arriva) start 7 november.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 20:43
door Chiel
Heb al wel gehoord dat lijn 13 niet meer langs de ringweg, maar langs het centrum gaat

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 03 nov 2016, 09:49
door zone2000
wat als chauffeur zijnde dan wel leuk is, is dat nzwf chauffeurs door zof gebied gaan rijden en andersom, dat wordt weer gezellig lijnverkennen *bus* (of een navigatiesysteem mee voor de zof chauffeurs)