Pagina 21 van 25

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 17 dec 2016, 10:07
door Maurice Hooikammer
Chauffeurs zijn nu ook niet meer gebonden aan concessies, ze rijden zowel in NZF als in ZO. Ben nu mee op lijn 13 met een chauffeur van NZF.

En ik zit nu in de 9216 en ik moet zeggen, ik vind het zeker voor een VDL een goede bus. Rijdt rustig en heeft best pit in het rijgedrag.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 17 dec 2016, 11:13
door JP13357
En ik zit nu in de 9216 en ik moet zeggen, ik vind het zeker voor een VDL een goede bus. Rijdt rustig en heeft best pit in het rijgedrag.
Ik zat in de 8595. De NZwF bus. Ben je ook een keer in een NZwF bus gereden en zit daar verschil in met de 92xx bussen?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 17 dec 2016, 13:06
door Michael
Er zit zeker verschil in. 8595 is Euro 5/EEV. 92** serie is Euro 6. Chauffeurscabine is ook heel anders. Versnellingsbak is anders. 85** serie heeft Voith en de 92** serie ZF (Daar ga ik in ieder geval vanuit aangezien Arriva bij alle bussen in Brabant ZF heeft op de oudere bussen na en de 89** serie dus ook ZF heeft. En die zijn vergelijkbaar met de 92** serie. Bij de 92** zijn er wel wat aanpassingen aan de chauffeurscabine) Rijeigenschappen zijn ook heel anders. Als passagier geef ik toch de voorkeur aan de Euro 6 Citea's met ZF.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 17 dec 2016, 13:28
door ZipperZapper
Ook hangen er andere schermen in, is de reisinformatie anders vormgegeven (veel duidelijker ook) en zitten er kapstokken en USB-oplaadpunten in de 92xx. Enige 'onhandige' is dat inchecken links moet, vanwege dat enorme ticketding bij de chauffeur. De chauffeur moet dat bij vrijwel iedereen die instapt ook zeggen, omdat er in de ticketmachine ook een groen lampje zit dat enorm uitnodigt om je chipkaart tegenaan te houden..

Aan de buitenzijde zit het verschil vooral in de koplampen, de 85xx hebben 'traditionele' geel/witte lampen, waar de 92xx nieuwe blauwige Xenon (of LED?) lampen hebben.

Wat ik acht jaar lang zeker niet heb gemist bij Qbuzz en me nu alweer begint te storen met Arriva aan het roer: die lelijke reclames op de bussen :X

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 17 dec 2016, 18:43
door JP13357
Er zit zeker verschil in. 8595 is Euro 5/EEV. 92** serie is Euro 6. Chauffeurscabine is ook heel anders. Versnellingsbak is anders. 85** serie heeft Voith en de 92** serie ZF (Daar ga ik in ieder geval vanuit aangezien Arriva bij alle bussen in Brabant ZF heeft op de oudere bussen na en de 89** serie dus ook ZF heeft. En die zijn vergelijkbaar met de 92** serie. Bij de 92** zijn er wel wat aanpassingen aan de chauffeurscabine) Rijeigenschappen zijn ook heel anders. Als passagier geef ik toch de voorkeur aan de Euro 6 Citea's met ZF.
Ik vond de 8595 veel voelbare trillingen heeft en veel lawaai bij het opschakelen en terug schakelen hebben (voith). Ik zie er naar uit om in die nieuwe 92xx te rijden als deze rustiger is, dan is het een ZF ecolife bak. Ben ook benieuwd naar de trillingen in het chassis of deze wel voelbaar zijn.

Mijn voorkeur gaat tot nu uit toe naar een Mercedes Citaro LE 2 met ZF ecolife. De veringen in de mercedes zijn heel erg goed. Je voelt bijna niet dat de bus over een drempel rijdt of heel erg trilt bij stationair draaien.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 19 dec 2016, 12:59
door Qlinklijn6
ZipperZapper schreef:Aanvullend een aantal betere foto's, eveneens via Twitter. Zien er leuk uit zo. Ben benieuwd hoeveel elektrisch materieel er nou uiteindelijk op de eilanden terecht zal komen, dat is nog steeds redelijk onduidelijk.

https://pbs.twimg.com/media/CzfBU4XWQAAQZ2Q.jpg:small

https://pbs.twimg.com/media/CzfBXilWEAA_YJF.jpg:small
BR628 schreef: In de hele planning is NZWF en ZOF (en HOV-GD) als 1 gebied beschouwd (dus het is wellicht handig om beide topics samen te voegen). Worden de lijnen 304 en 314 (en eventueel 324) dan nu ook door Arriva gereden of is het nog steeds Arriva Touring?
Allemaal Arriva Touring, maar nu wel met reisinformatie in de bus. Gisteren al direct onvrede over het schrappen van de 314 op zondagavond. Deze wordt dan vervangen door de 324, maar die kwam telkens al propvol aan in Drachten. Dit terwijl de 314 normaal gesproken op zondagavond ook altijd al vol zat, niet goed uitgedacht door Arriva. Effectief gisteravond dus maar 1 bus per uur Drachten-Groningen.
Gaan deze bussen ook in Zuidoost Friesland rijden ?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 19 dec 2016, 17:22
door ZipperZapper
Zijn dit nou eigenlijk 100% elektrische voertuigen, of toch hybride? Op de site van VDL heeft de elektrische versie namelijk gewoon een normaal dak en juist de hybride versie een dergelijke bult. Verwarrend?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 19 dec 2016, 18:47
door Maurice Hooikammer
Deze bussen zijn vol elektrisch.

En nee. Deze bussen komen niet op de vaste wal.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: ma 19 dec 2016, 20:29
door JP13357
Er zit zeker verschil in. 8595 is Euro 5/EEV. 92** serie is Euro 6. Chauffeurscabine is ook heel anders. Versnellingsbak is anders. 85** serie heeft Voith en de 92** serie ZF (Daar ga ik in ieder geval vanuit aangezien Arriva bij alle bussen in Brabant ZF heeft op de oudere bussen na en de 89** serie dus ook ZF heeft. En die zijn vergelijkbaar met de 92** serie. Bij de 92** zijn er wel wat aanpassingen aan de chauffeurscabine) Rijeigenschappen zijn ook heel anders. Als passagier geef ik toch de voorkeur aan de Euro 6 Citea's met ZF.
Vandaag toch in een nieuwe geweest de 9220. Een hele verbetering in vergelijking met de 8595. Rustiger, trilt minder bij stationair. Het is een ZF bak. Maar het klinkt ander dan in een nieuwe citaro LE van qbuzz. Ik denk dat het te maken heeft met de isolatie van de bus, hoeveel motor geluid dempt.
Ik vind dat deze bussen nog ver onder het niveau zitten van een citaro. Ik snap niet waarom arriva heeft gekozen voor VDL. Een setra is goedkoper dan een vdl citea Heb ik gelezen op het forum.

Notie Het is een rectificatie

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 20 dec 2016, 11:00
door ZipperZapper
zone2000 schreef:intouro in tegeltjes look

Afbeelding
Zat er zojuist in, mooi busje. Ook voorzien van USB-poorten en zo'n ProData ticketmachine. Die gebruikte de chauffeur overigens niet, ze moest kiezen uit 12 verschillende losse kaartjes...

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 20 dec 2016, 17:17
door JP13357
Notie Het is een rectificatie
van het vorige bericht. Ik vind het nog steeds gek dat ik alleen maar NZWF bussen rij als ik ZOWAD lijnen neem en andersom. Er rijden nog steeds veel VDL q-liners. Ik had inderdaad ook de nieuwe qliner gezien op lijn 314 richting groningen

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 20 dec 2016, 17:41
door nv_busfreak
Niet alleen gek, hoogst merkwaardig. Men pronkt met nieuwe bussen voor een concessiegebied en zet ze vervolgens doodleuk ergens anders in. Lekker betrouwbaar!

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 20 dec 2016, 17:54
door JP13357
Ik zat vanmiddag op de 13 ZOWAD lijn in een 8592 NZWF bus. Die gaat vanuit drachten door Rawanda heen voor mijn gevoel en opeens stap ik in Surhuisterveen uit. Ik wil weer qbuzz hebben en met Gronings materieel of Setra bussen. Dit kan echt niet meer. Wat zijn die NZWF bussen rammelbakken. Ze zijn al export rijp net zoals die amba's

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 20 dec 2016, 18:42
door Roelof88
nv_busfreak schreef:'Niet alleen gek, hoogst merkwaardig. Men pronkt met nieuwe bussen voor een concessiegebied en zet ze vervolgens doodleuk ergens anders in. Lekker betrouwbaar!
Het vreemde is ook dat in het programma van eisen staat:

3.4.6 In te zetten bussen voldoen aan de Euro 6-norm, uitgezonderd bussen op versterkingsritten.

3.4.13 De concessieverlener heeft een huisstijl ontwikkeld voor het openbaar vervoer Fryslân. Het ingezette materieel (uitgezonderd Belbus) voldoet aan deze huisstijl.

3.4.14 In geval van overmacht is het na overleg met en toestemming van de concessieverlener toegestaan tijdelijk materieel in te zetten dat niet is uitgevoerd conform de afgesproken huisstijl.

De bussen van Noord- en Zuidwest-Friesland hebben een Euro 5 motor en voldoen niet aan de huisstijl.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 20 dec 2016, 18:48
door JP13357
Zou ik aan arriva vragen waarom ze die rammelbakken inzetten in ZOWAD gebieden.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 12:22
door zone2000
je klinkt wel wat zuur zeg. :6

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 12:45
door OVwatcher
Roelof88 schreef:
nv_busfreak schreef:'Niet alleen gek, hoogst merkwaardig. Men pronkt met nieuwe bussen voor een concessiegebied en zet ze vervolgens doodleuk ergens anders in. Lekker betrouwbaar!
Het vreemde is ook dat in het programma van eisen staat:

3.4.6 In te zetten bussen voldoen aan de Euro 6-norm, uitgezonderd bussen op versterkingsritten.

3.4.13 De concessieverlener heeft een huisstijl ontwikkeld voor het openbaar vervoer Fryslân. Het ingezette materieel (uitgezonderd Belbus) voldoet aan deze huisstijl.

3.4.14 In geval van overmacht is het na overleg met en toestemming van de concessieverlener toegestaan tijdelijk materieel in te zetten dat niet is uitgevoerd conform de afgesproken huisstijl.

De bussen van Noord- en Zuidwest-Friesland hebben een Euro 5 motor en voldoen niet aan de huisstijl.
Aangezien het geheel planmatig is dat de 2 verschillende uitstralingen kriskras door de gehele provincie rijden ga ik er van uit dat Arriva dit gemeld heeft bij de provincie en dat die daarmee akkoord gegaan zijn.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 12:50
door CamilleKreemers
Is dat niet "misbruik" van je marktpositie? Andere vervoerders hebben dit voordeel niet en de provincie houdt zich niet aan hun eigen PvE.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 13:26
door ZipperZapper
Vanmorgen de 8666 op lijn 315, een bus die nog ouder is. De reizigers die voorheen verwend waren met gegarandeerd een Intouro lijken het nu vrijwel elke dag met allerhande stadsbussen te moeten doen. Het mengen van huisstijlen stoort me, maar dát soort praktijken zouden echt niet voor mogen komen. Zeker niet op een dergelijk lange lijn.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 13:46
door Arriva315
De 8666 is van het zelfde bouwjaar als de 8500 serie . Maar kon iedereen wil zitten in een 10 meter bus

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 14:58
door nv_busfreak
CamilleKreemers schreef:Is dat niet "misbruik" van je marktpositie? Andere vervoerders hebben dit voordeel niet en de provincie houdt zich niet aan hun eigen PvE.
Vind ik ook ja. Zeer slecht dit van Arriva en de concessieverlener(indien akkoord)

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 15:50
door flipje
ZipperZapper schreef:Vanmorgen de 8666 op lijn 315, een bus die nog ouder is. De reizigers die voorheen verwend waren met gegarandeerd een Intouro lijken het nu vrijwel elke dag met allerhande stadsbussen te moeten doen. Het mengen van huisstijlen stoort me, maar dát soort praktijken zouden echt niet voor mogen komen. Zeker niet op een dergelijk lange lijn.
Ach ja, als Arriva zelfs al oude Amba's (8057) gaat ingezetten op de (langste) Qliner lijn 350.. Dan maakt het blijkbaar niks meer uit, wat er ingezet wordt op de Qliner :')

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 17:16
door nv_busfreak
Ze zijn zelf ooit begonnen met die formule maar dat dat de Q in Qliner voor Quality staat word maar even vergeten...

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 17:20
door OmniLezer
Arriva heeft ook wel als motto;
Als het rijden kan, kan het overal op rijden.

Ik dacht een Citea SLF op lijn 402 het maximum was, maar nee...
Als er een record is gezet, moet die verbroken worden. :')

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 17:23
door OmniLezer
Ik denk dat die Q van Qliner meer staat voor Quantity.
Vandaar ook de (interne) slogan;"Een bus past altijd overal op."

Daar gaat je 10,- enkele reis voor geen usb-lader, geen comfortabele stoelen, geen beenruimte, geen stille bus en geen 100km/u reis.