Pagina 23 van 25

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: vr 23 dec 2016, 20:30
door OmniLezer
Chiel schreef:Maar, als Arriva zowel een tekort aan Citea's als aan Qliners heeft, waarom bestellen ze er dan geen bij?

Arriva is een bedrijf dat graag schuift en materieel strategisch inzet. Kijk maar naar Limburg. Daar heb je ook 3 bussen van Zuid-Holland Noord en een hele mikmak aan andere niet-Arriva zooi.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: vr 23 dec 2016, 20:32
door JP13357
Dat is waar, er is inderdaad geen te kort aan ZOF bussen, zo gevoel krijg ik het wel. Maar ik vind het wel apart dat ik een foldertje krijg van het ZOF gebied (ik woon daar) , dat er komen nieuwe verbeterde bussen specifiek voor dat gebied met USB lader's. Ik heb nu het gevoel dat ik door Arriva in de maling ben genomen. Qbuzz zet ook geen MAN bussen in, In GD gebied of andersom. Alleen GD bussen in ZOF gebied, omdat een deel van de MAN bussen waren uitgebrand (Dus te kort) ze bestelde geen nieuwe erbij, omdat het toch einde concessie was.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: vr 23 dec 2016, 21:36
door bartjemestrom
OmniLezer schreef:Arriva is een bedrijf dat graag schuift en materieel strategisch inzet. Kijk maar naar Limburg. Daar heb je ook 3 bussen van Zuid-Holland Noord en een hele mikmak aan andere niet-Arriva zooi.


In Limburg rijden de 8508-8513, afkomstig uit Friesland. De komende jaren verdwijnen die tijdelijke bussen wanneer de nieuwe elektrische bussen instromen die bijv op stadsdienst Maastricht gaan rijden. Dan schuift er weer materieel naar de andere Limburgse vestigingen en schuiven de tijdelijke bussen weer weg.

En ik geef Arriva geen ongelijk, zou jij nieuwe bussen gaan bestellen om ze binnen een paar jaar weer te vervangen? Lijkt me bedrijfseconomisch niet echt goed!

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: vr 23 dec 2016, 21:43
door JP13357
Qbuzz leased bussen van wensink. Ik denk dat arriva ook leased bij VDL of koopt arriva bussen bij VDL.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: vr 23 dec 2016, 21:54
door OmniLezer
bartjemestrom schreef:
OmniLezer schreef:Arriva is een bedrijf dat graag schuift en materieel strategisch inzet. Kijk maar naar Limburg. Daar heb je ook 3 bussen van Zuid-Holland Noord en een hele mikmak aan andere niet-Arriva zooi.


In Limburg rijden de 8508-8513, afkomstig uit Friesland. De komende jaren verdwijnen die tijdelijke bussen wanneer de nieuwe elektrische bussen instromen die bijv op stadsdienst Maastricht gaan rijden. Dan schuift er weer materieel naar de andere Limburgse vestigingen en schuiven de tijdelijke bussen weer weg.

En ik geef Arriva geen ongelijk, zou jij nieuwe bussen gaan bestellen om ze binnen een paar jaar weer te vervangen? Lijkt me bedrijfseconomisch niet echt goed!


Daar heb je wel gelijk in. Alleen is voor de klant een Citea minder erg als een N405 bij wijze van spreken.
Dit valt nog mee en zou ik niet als een probleem zien als ik in Limburg woon en elke dag met de bus moest reizen.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 24 dec 2016, 09:07
door Arriva315
JP13357 schreef:Qbuzz leased bussen van wensink. Ik denk dat arriva ook leased bij VDL of koopt arriva bussen bij VDL.

Zijn bussen van Arriva zelf

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 24 dec 2016, 10:33
door zone2000
ZipperZapper schreef:
JP13357 schreef:Arriva heeft voor de nieuwe concessie van ZOF nieuwe euro 6 vdl's te kort en zet NZWF VDL's in.


Is dat werkelijk zo, dat er een tekort is? Voor zover hier uitgelegd is worden ze planmatig gemixt maar dat lijkt vooral met 'niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan' als reden.


chauffeur kan gewoon een zof/nzwf bus meenemen, het is maar net wat er in de garage staat.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 24 dec 2016, 10:44
door zone2000
Nieuw dienstrooster: bussen traag over A7

Twee weken geleden ging de nieuwe dienstregeling in voor het bus- en treinvervoer in Friesland. Veel gaat goed, maar nog niet alles.

Zondag 11 december nam Arriva het busvervoer in Zuidoost-Friesland over van Qbuzz. Arriva liet weten in te zetten op de grote, verbindende lijnen.

Maar juist op enkele van die grote lijnen gaat het sinds twee weken vaak mis. Dit heeft alles te maken met de inzet van stads- of streekbussen op dit traject, in plaats van de luxere voertuigen die er horen te rijden. De ‘mindere’ bussen worden tijdelijk ingezet.

Ook het treinvervoer – in heel Nederland – kent per 11 december een nieuw dienstrooster. Er is kritiek op de NS, uit allerlei delen van het land. In Friesland is onder meer onvrede over te korte treinen op het traject Zwolle-Heerenveen-Leeuwarden, bijvoorbeeld ’s ochtends tussen zeven en acht uur.
http://www.lc.nl/friesland/Nieuw-dienst ... 75427.html

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 24 dec 2016, 18:23
door ICE105
De nieuwe lijn 324 is een groot succes. De rit vertrek 15:59 heeft vandaag ongeveer 30 man achter gelaten in Groningen, daarnaast hele gangpad illegaal vol met staande reizigers. Natuurlijk kon er in Drachten niemand meer mee naar Heerenveen.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 24 dec 2016, 18:26
door Chrysa

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 24 dec 2016, 19:01
door ov'tje
Op lijn 320 reed vanmiddag 10 meter Amba 8667. Paste vanwege de zaterdag uiteraard prima, maar niet ideaal natuurlijk

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 24 dec 2016, 21:17
door Meltrain
OmniLezer schreef:Daar heb je wel gelijk in. Alleen is voor de klant een Citea minder erg als een N405 bij wijze van spreken.

Wat is een N405?
(Behalve een weg tussen Woerden en de N212. :P )

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: za 24 dec 2016, 21:35
door Daniel
Ik vermoed dat 'ie een Mercedes O405N bedoelt, de lagevloerversie van de O405 zoals die onder meer bij HTM gereden heeft.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 25 dec 2016, 12:50
door JP13357
Citea komt uit 2013 en de o405N ontwikkelt in de eind jaren 70. Daar zit een groot verschil.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: di 27 dec 2016, 20:36
door OmniLezer
ja, ik bedoelde een Mercedes-Benz O405N bus.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: wo 28 dec 2016, 20:38
door Chiel
Ik zag dat een bus met nummer 7542 in dienst was, betreft dit de oude 2602 van Qbuzz? Tevens zag ik op OV Zoeker dat bus 44 op lijnen 315 en 324 reed. Vind het wel apart dat er de laatste tijd steeds meer normale streekbussen op lijn 315/324 rijden ipv de Intouro's en Integro's die speciaal voor de Qliners bedoeld zijn of ligt dat aan mij?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: do 29 dec 2016, 10:26
door ZipperZapper
Chiel schreef:Tevens zag ik op OV Zoeker dat bus 44 op lijnen 315 en 324 reed. Vind het wel apart dat er de laatste tijd steeds meer normale streekbussen op lijn 315/324 rijden ipv de Intouro's en Integro's die speciaal voor de Qliners bedoeld zijn of ligt dat aan mij?


Lees de laatste 2/3 pagina's van dit onderwerp eens zou ik zeggen :lol:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 13:30
door busfanNL
Is er al iets bekend over de nieuwe dienstregeling en de nieuwe bussen op de Waddeneilanden? En blijft TCR op Vlieland rijden voor Arriva of gaat Arriva dit nu zelf doen?

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 13:35
door BR628
https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... landen.htm

Dienstregeling KV1 en dus 9292 van de eilanden zijn al geladen, website Arriva volgt nog tzt.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 13:35
door regenmaker
Ik heb gisteren de dienstregeling van de bussen op de wadden op de wiki gezet: Hier. Ik kon alleen niets vinden over de huidige lijn 131 op Ameland.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 14:44
door busfanNL
Die word volgens mij zonder alternatief opgeheven.
Edit: inderdaad. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... -_Duinoord

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 15:00
door Maurice Hooikammer
Wel degelijk een alternatief, want de route van lijn 131 is een deel van de oude lijn 132. Lijn 131 was puur een versterkingslijn voor drukke stranddagen. Daarom is gekozen die ritten onder te brengen in lijn 2. Verder blijft voor Ameland alles hetzelfde, slechts de lijnnummers worden veranderd van 130 naar 1 en 131/132 naar 2.

Ben trouwens afgelopen vrijdag een dagje wezen kijken op Ameland. Natuurlijk ook een fotoritje gemaakt met een van de nieuwe wagens:
AfbeeldingArriva 3020, Ballum Duinrooshoek by mauricehooikammer, on Flickr

Als je op de wiki het materieel wilt aanvullen kun je voor de lijnen op Ameland en Terschelling noteren dat er gereden wordt met het bovenstaande type, zowel 12m als geleed. De gelede wagens zijn er nog niet, die komen medio maart.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 20:04
door Jelmer
tot nu toe kunnen noteren de volgende verdeling:

3011 Ameland
3012
3013 Terschelling
3014 Terschelling
3015
3016
3017
3018 Ameland
3019 Ameland
3020 Ameland

aanvullingen/correcties/kentekens welkom

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 23:41
door regenmaker
busfanNL schreef:Die word volgens mij zonder alternatief opgeheven.
Edit: inderdaad. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... -_Duinoord


Nee, dat heb ik er zelf van gemaakt (als tijdelijke oplossing), omdat ik alleen nog maar de winterdienstregeling kon bekijken. Ik zal lijn 2/131 op korte termijn aanpassen.

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 23:42
door busfanNL
BR628 schreef:https://www.arriva.nl/friesland-en-waddeneilanden/reisinformatie/nieuwe-dienstregeling/waddeneilanden.htm

Dienstregeling KV1 en dus 9292 van de eilanden zijn al geladen, website Arriva volgt nog tzt.

Kan Vlieland op de reisplanner niet vinden. 9292 blijft 110 aangeven.