Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 10 Mei 2015, 04:59

Roelof88 schreef:* een goed uitgeruste EHBO doos


Ik zie dit nu pas staan. Zal het een normale verbanddoos worden die je ook bij veel winkels kunt kopen worden, of die oranje EHBO doos voor BHV'ers? Die laatste is sowiezo meer uitgerust met materiaal. Daarnaast, wie gaat er bijhouden of die nog goed aangevuld is en de spullen niet over de datum zijn (ja er zit op een aantal dingen een houdbaarheidsdatum op). Dit is de eerste keer dat ik deze eis zie namelijk.

Dezelfde vraag geldt ook voor de brandblusser. Daarnaast is er een eis voor schone bussen. Ik zie zo 1,2,3 niet gebeuren dat na iedere rit er een schoonmaakploeg doorheen gaat walsen om het afval en dergelijke op te ruimen (zie ik nergens gebeuren).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor marvinkok » Zo 10 Mei 2015, 09:23

Beetje rare eisen eigenlijk, als ik me goed herinner is een verbandtrommel en brandblusser sowieso verplicht in een bus.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 10 Mei 2015, 09:46

Michael 1988 schreef:
Roelof88 schreef:* een goed uitgeruste EHBO doos


Ik zie dit nu pas staan. Zal het een normale verbanddoos worden die je ook bij veel winkels kunt kopen worden, of die oranje EHBO doos voor BHV'ers? Die laatste is sowiezo meer uitgerust met materiaal. Daarnaast, wie gaat er bijhouden of die nog goed aangevuld is en de spullen niet over de datum zijn (ja er zit op een aantal dingen een houdbaarheidsdatum op). Dit is de eerste keer dat ik deze eis zie namelijk.

Dezelfde vraag geldt ook voor de brandblusser. Daarnaast is er een eis voor schone bussen. Ik zie zo 1,2,3 niet gebeuren dat na iedere rit er een schoonmaakploeg doorheen gaat walsen om het afval en dergelijke op te ruimen (zie ik nergens gebeuren).

De plekken waar de bussen lang genoeg stilstaan om het schoon te maken zijn Assen, Leeuwarden en Heerenveen. In Drachten staan alle bussen uiterlijk 2 minuten stil, dus niet genoeg tijd. Je zou voor die plekken en de stallingen in Oosterwolde en Drachten natuurlijk ook een schoonmaakcontract maken om alle bussen gedurende de buspauze schoon te maken.
Ik vraag me echter af of de meerkosten hiervan wel mogelijk zijn, deze concessie kent nu al jaarlijks een tekort van ongeveer 1 miljoen (aldus de online-krantenartikelen hierover). Een nieuwe vervoerder gaat niet stunten met dit soort dingen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Daniel » Zo 10 Mei 2015, 19:35

Michael 1988 schreef:Daarnaast is er een eis voor schone bussen. Ik zie zo 1,2,3 niet gebeuren dat na iedere rit er een schoonmaakploeg doorheen gaat walsen om het afval en dergelijke op te ruimen (zie ik nergens gebeuren).

Dat hoeft ook niet. Neem bijvoorbeeld Utrecht: de bussen zijn daar sinds de start van U-OV opvallend schoon in vergelijking tot de vorige concessie. Die quick-clean-teams die daar snel op het station de bus schoonmaakten heb ik al tijden niet meer gezien, maar schoon blijven ze.
Blijkbaar volstaat het dus gewoon om de bussen even een schoonmaakbeurt te geven wanneer ze in de stalling stilstaan. En een schone bus nodigt voor de reiziger ook meer uit om schoon te houden natuurlijk.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Hainje » Zo 10 Mei 2015, 20:22

Michael 1988 schreef:Die laatste is sowieso meer uitgerust met materiaal. Daarnaast, wie gaat er bijhouden of die nog goed aangevuld is en de spullen niet over de datum zijn

Bij de Hermes was het zo, als de verbanddoos aangebroken werd om hulp te verlenen mocht je de doos mee naar huis nemen. Puur om te voorkomen dat spullen over datum geraken. Wel moest ik in dat geval even melding maken bij het ROV dat de verbandtrommel aangebroken was en een nieuwe geplaatst moest worden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

The Greyhound
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor The Greyhound » Zo 10 Mei 2015, 22:36

JeroenSpock schreef:
Roelof88 schreef:De provincie stelt in het programma van eisen uitgebreide eisen aan het comfort van het materieel:

    * goede vering


Mooi, dan vallen VDL en HESS al af :D

Collega van Arriva vertelde dat Arriva al hun bussen voorziet van volledige Airco, geveerde chauffeursstoel, chauffeursradio, en cruise control.
Vooral de airco en CC zijn toch dingen die verplicht zouden moeten worden. Wat een comfort geeft CC als je weet hoe sommige chauffeurs rijden. Helaas zijn dat vaak ook net degene die geen cruise control gebruiken.


Wat is de definitie van goede vering? Hoe gaan ze dat meewegen in de beoordeling?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Hainje » Zo 10 Mei 2015, 22:43

Luchtgeveerd.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Suus » Ma 11 Mei 2015, 01:07

Daniel schreef:
Michael 1988 schreef:Daarnaast is er een eis voor schone bussen. Ik zie zo 1,2,3 niet gebeuren dat na iedere rit er een schoonmaakploeg doorheen gaat walsen om het afval en dergelijke op te ruimen (zie ik nergens gebeuren).

Dat hoeft ook niet. Neem bijvoorbeeld Utrecht: de bussen zijn daar sinds de start van U-OV opvallend schoon in vergelijking tot de vorige concessie. Die quick-clean-teams die daar snel op het station de bus schoonmaakten heb ik al tijden niet meer gezien, maar schoon blijven ze.
Blijkbaar volstaat het dus gewoon om de bussen even een schoonmaakbeurt te geven wanneer ze in de stalling stilstaan. En een schone bus nodigt voor de reiziger ook meer uit om schoon te houden natuurlijk.

Het is niet zo moeilijk eigenlijk. Bus rijdt de garage binnen en gaat naar de tankstraat. Terwijl de bus wordt getankt gaat een schoonmaker er even met de bezem doorheen, eventuele grotere viezigheid wordt genoteerd. Daarna trek je de bus even door de wasstraat en daarna zet je hem weg. Duurt al bij al tien minuten ofzo.

De grotere viezigheid kan nadat alle bussen binnen zijn nog eventjes opgeruimd worden en daarna kan de TD nog even een defect koplampje vervangen en de boel kan de volgende dag weer de dienst in :)
Rame à l'approche

Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: Za 23 Aug 2014, 11:56

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Buzzer » Zo 05 Jul 2015, 11:55


Nicketick
Berichten: 219
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Nicketick » Zo 05 Jul 2015, 12:52

Wat lijkt dat OV-Fryslân logo ontzettend op het logo van OV-Bureau Groningen Drenthe

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 05 Jul 2015, 13:05

Zou dat logo niet komen om OVB en Prov. Fryslan een intensieve samenwerking hebben?

De bus ziet er zo wel naar mijn mening gruwelijk lelijk eruit.

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor zone2000 » Zo 05 Jul 2015, 14:33

overheidsgeld wordt weer nuttig besteed :')

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Gekko123 » Zo 05 Jul 2015, 19:26

En ze hebben overduidelijk een VDL Citea als basis genomen hiervoor. De vraag is alleen of bij een volgende concessie de bussen die hier komen te rijden wel van VDL zijn...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

marcel.nl
Berichten: 325
Lid geworden op: Do 06 Feb 2014, 13:59

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor marcel.nl » Zo 05 Jul 2015, 20:40

Was de Arriva Friese kleurstelling weer niet mooi genoeg? Worden die dan weer overstickert?
Inderdaad verkwisting en een spuuglelijk nieuw design

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9097
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Michael » Ma 06 Jul 2015, 00:05

Dit is een andere concessie dan die waar Arriva nu rijdt.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 733
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Ma 06 Jul 2015, 08:15

Klopt, maar in een eerder gepost bericht stond dat men een huisstijl voor geheel Friesland wilde.

Dennenboom
Berichten: 402
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Dennenboom » Ma 06 Jul 2015, 08:23

Ik heb liever een gele bus met pompebledden op de voorkant.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 08 Jul 2015, 14:11

Het definitieve PvE staat online.

sirvinniei
Berichten: 1245
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor sirvinniei » Wo 08 Jul 2015, 16:57

Link?
Link?

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 08 Jul 2015, 17:35

al sla je me dood, ik had enkele opmerkingen gestuurd over het concept-PvE en kreeg een mailtje van de provincie dat het definitieve PvE was vastgesteld. Ook in de inschrijftermijn gestart.

Herstel, hier is de link naar alle bestanden van deze concessie.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor Geert » Wo 15 Jul 2015, 22:02

Het motto van het coalitieakkoord op de bus? Politieker moet het niet worden :')

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 16 Jul 2015, 12:50

Ik vind de bus met plempebladen??? Toch een stuk mooier. Dit blauwe motief doet me pijn aan de ogen. Wie heeft dit motief bedacht, het zal wel geen vervoerder zijn.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 16 Jul 2015, 12:57

Overigens lees ik in pve dat de provincie wenst dan alle waddeneilanden volelektrisch gaat rijden, aldus gunningsdocument. 4 punten in totaal en bij meer dan 170000 dru vaste wal kun je ook echt 4 punten krijgen. Is dit niet riskant, door dit te eisen kun je bij Oeral of zomevakantie nu niet met je vaste walbus naar de waddeneilanden om verlichting te bieden.

sirvinniei
Berichten: 1245
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor sirvinniei » Do 16 Jul 2015, 13:23

Op Schiermonnikoog zijn er anders zover ik weet geen ernstige capaciteitsproblemen.
Daarnaast las ik in een artikel dat deze elektrische bussen op schiermonnikoog over hun hele bedieningsperiode uiteindelijk in totaal goedkoper zijn dan normale bussen. Ik zou daarom geen reden zien waarom het voor een vervoerder een bezwaar zou zijn om elektrische bussen in te zetten.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 16 Jul 2015, 15:14

De concessieduur van 4 jaar helpt niet mee. Daarnaast is schier maar 1x/3uur een bus nodig. Terschelling en Ameland zijn eilanden die een stuk groter zijn en een uursdienst kent. Je bent dan sneller op die magische 250 km-grens die de accu kan halen bij BYD. Je bent dus snel meer bussen nodig.

Wat is de afschrijftermijn eigenlijk van een elektrische bus? CNG en diesel was altijd 12 jaar en ze zijn afgeschreven. (hoe dat nu gaat met al die concessies weet ik niet).


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast