Dienstregeling 2016 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Centrum is juist de knooppunthalte van Leek. Denk niet dat ze dat gaan aanpassen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Lijn65 »

Ik riep maar wat hoor. Het zou me overigens niet verbazen als de dat wel zouden doen en de centrumhalte gewoon verplaatsen naar een andere halte.
Basislijn
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door rener »

staat niet in de plannen dat er haltes verdwijnen in leek. Er is zelfs sprake dat er 1 bij komt in de toekomst bij de grootste rotonde. Verder worden volgens de plannen wel diverse aanpassingen gedaan om de bus sneller de route te laten rijden. Zoals een aparte afrit voor de bus vanaf de A7. En de vanaf de rotondes makkelijker om bij de haltes te komen met de bus ipv geslinger.(soort bypass idee a la westlaren)
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door JeroenSpock »

Haha bij die grote rotonde? Daar zit al een halte of ben ik nou gek?
Laat ze die bus maar weer Leek in rechtsaf sturen op die rotonde, en dan het rondje tegen de klok in rijden net als 316 deed.
Scheelt ze ook nog een omloop in de spits. Roden net zo.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Jeroen, het voorstel van de ringlijn in Roden en Leek heb ik al een keer als idee geopperd bij OVB. Ze doen het niet, omdat je dan niet meer de tijd kan afwachten door vertragingen en zo. Oke, ik had Beijum en Lewenborg ook als idee gehad als ringlijn, om meer kosten te drukken (hopelijk dan weer een omloop minder). Bij de HOV-lijnen wordt het niet doorgevoerd, omdat je vertraging afwachten onmogelijk maakt.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door rener »

jeroen de halte die je bedoeld is westerheerdlaan. Die ligt niet bij de rotonde. Net voor de rotonde willen ze een extra halte.
Laatst gewijzigd door rener op ma 25 mei 2015, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door JeroenSpock »

Nou, ze doen maar... Ik heb ook wel eens ideeën doorgegeven, echt simpele dingen die gelijk uitgevoerd kunnen worden. En dan hoor je later dat het geen prioriteit had.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Hier staat het volgende geschreven:
Provinciale Staten is 'gigantisch voorgelogen' door gedeputeerde Henk Brink en het OV-bureau Groningen-Drenthe.
Volgens FNV zijn er veel meer passagiers vervoerd door de stadsdiensten in Hoogeveen en Meppel dan aan de Statenleden is gemeld.
De rest kun je daar wel lezen.

Hoe betrouwbaar is FNV met dit soort onderzoeken?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door groningen »

Er gaan zaken veranderen in Lewenborg (Groningen). Het schijnt dat 2 haltes samengevoegd worden tot 1. Lijn 40 en een andere gaan veranderen.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door bartjemestrom »

Er zijn al twee haltes verdwenen in Lewenborg. Echter is dit nog niet gewijzigd kunnen worden in de drgl en OV chip.

Lijn 3 gaat op ten duur één halte doorrijden naar de brug om daar een overstap te bieden op lijn 140. Pas als de keervoorziening aanwezig is. Als lijn 3 doorrijdt, vervalt het nut van lijn 40 en vervalt deze geheel. De ritten van de 40 worden dan bij de 140 gevoegd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Deze week wordt toch ook de Definitieve Dienstregeling 2016 bekend gemaakt? Ik ben benieuwd of er nog verrassingen in staan ten opzichte van de concept-versie. Ook interessant of men al anticipeert op het busvrij maken van de Brugstraat, want dit zal begin 2016 toch al gebeuren.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Lijn65 »

Niet de defintiefe dienstregeling. Afgelopen maandag heet het OVb de hoofdlijnen vastgesteld. Waarschijnlijk zijn ze nog bezig om de boel uit te typen...
Basislijn
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Bastiaan »

De hoofdlijnen zijn in april al vastgesteld. Over de goedkeuring van de definitieve dienstregeling lees je binnenkort meer.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ik las ergens 22 juni, maar daar gaat men wel overheen :P...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

En hij staat online, evenals de trends van de afgelopen jaren.
Opvallend is dat er niks meer over lijn 140 met Q link 5 staat. Daarnaast uitstel van lijn 6 naar Oldehove, lijn 2 en lijn 50 die een kwartier verschuiven in tijd. De route in Haren van lijn 51 staat nog niet vast. Verder meer lijn 133 en minder 39, schrappen 639. Lijn 650 voortaan via De Wijert in plaats van Hereweg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

even mijn opmerkingen dan maar erbij plaatsen zoals ik dit lees in de definitieve versie:
  • Wijziging lijn 65: Is het voor de vervoerder niet aantrekkelijker om lijn 65 in beide richtingen vast aan te bieden? Ik neem aan dat die bussen toch van Zoutkamp naar Groningen moeten in de middag en andersom in de ochtend. Nu zijn dat lege ritten, maar lijkt me veel mooier om die materieelritten vast in dienstregeling te zetten bij deze laagfrequente (want 1x/uur) verbinding.
  • Alle Stadswijzigingen zullen worden doorgevoerd na 6 maart?
Trendmonitor is ook online zie ik:
opvallende zaken:
  • De reiskenmerken (dat zijn punctualiteit, frequentie, tarief en informatie bij vertragingen) zijn gestegen. Tarief en informatie bij vertragingen zijn nog onvoldoende, maar hoop dat ze deze weg verder uitwerken.
  • De reizigersinkomsten zijn gedaald, wat niet positief is. Het aantal reizigers zijn gedaald, maar reizigerskilometers zijn gestegen.
  • Er is een daling van ong. 50% op de versterking in dit jaar.
  • Ik kan nu moeilijk bepalen of de oude Qlinerverbindingen stijging in reizigers heeft of niet. Dat moet in het OVC-systeem toch niet zo moeilijk zijn om te bepalen, pak alle unieke plaatsen op de snelle Qlinkroute en vergelijk het? Zal wel te makkelijk denken.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ja, dat was ook mijn gedachte over 65, aangezien er niet snel een andere route mogelijk is die sneller is.

Overigens, krijgt De Held niet een verslechtering als lijn 39 in de daluren niet doorrijdt vanaf Zuidhorn naar Groningen. Lijn 35 blijft dan alleen over, aangezien lijn 6 niet door gaat rijden.

Verder verwacht ik dat ook lijn 6 en lijn 7 een kwartier moeten doorschuiven als lijn 2 een kwartier doorschuift. Dat lijkt mij dan lastig voor aansluitingen van lijn 6 op de treinen en voor lijn 7 op lijn 9. Het idee was toch juist dat je vanaf de Oosterpark naar Paddepoel kon. Anders heeft lijn 7 wel weinig toegevoegde waarde.
Wat ook zal kunnen is dat men met alleen het verschuiven van lijn 2 en 50 realiseert dat er geledes gaan doorrijden naar Eelde. Nadeel van die verschuiving is wel dat er sneller wordt aangesloten vanaf De Punt op scholen die om half 9 beginnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

lijnen 2, 6 en 9 zullen waarschijnlijk wijzigen bij een verlegging. Lijn 7 zal denk ik in HOV-2 door verbinding Zernike - Station Noord - Europapark (alias QLink lijn groen) vervallen.
Hierover zal op een later moment besluitvorming plaatsvinden. Het OV-bureau maakt vooralsnog een voorbehoud met betrekking tot het opheffen van lijn 7 tussen Hoofdstation, UMCG en Station Noord per half 2016, in afwachting van de evaluatie van het opheffen van lijn 4 (Oosterpark) in de gemeenteraad van Groningen in september.
Oh, hier staat het in de hoofdlijnen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Voordeel is wel dat als je lijn 7 een kwartier verschuift deze niet meer achter lijn 61 aan rijdt waardoor je dus een kwart dienst aan de Oosterpark geeft. Misschien is dat wel interessant?
In mijn vorige post; nadeel van verschuiving betekent juist minder goede aansluiting vanaf De Punt op tijden beginnen scholen De Wijert. Niet sneller.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Lijn65 »

Als je lijn 7 een kwartier verschuift rijdt ie tegelijk met lijn 65 door de Oosterparkwijk. Schiet je dus ook niet veel mee op.

In de tegenspits op lijn 65 twee keer per uur rijden is juist niet interessant voor de vervoerder. De spitsritten aan het begin van de middags worden gereden door chauffeurs die 's ochtends naar Groningen rijden en tussen de spitsen in en om Groningen blijven rijden. De spitsritten aan het eind van de middag worden gereden door chauffeurs met een gebroken dienst, en die vertrekken allemaal rond het zelfde tijdstip aan het begin van de middagspits naar Groningen. De extra rit die is ingelegd in lijn 163 richting Lauwersoog vervangt ook een matrit naar Zoutkamp. Los daarvan is er ook totaal geen vraag naar extra ritten in de tegenspits aangezien lijn 65 een heel erg verspitste lijn is
Laatst gewijzigd door Lijn65 op di 30 jun 2015, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 61 rijdt altijd 2x per uur, lijn 65 doet dat niet altijd.(ma tot en met zat)
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

CamilleKreemers schreef:lijnen 2, 6 en 9 zullen waarschijnlijk wijzigen bij een verlegging. Lijn 7 zal denk ik in HOV-2 door verbinding Zernike - Station Noord - Europapark (alias QLink lijn groen) vervallen.
Hierover zal op een later moment besluitvorming plaatsvinden. Het OV-bureau maakt vooralsnog een voorbehoud met betrekking tot het opheffen van lijn 7 tussen Hoofdstation, UMCG en Station Noord per half 2016, in afwachting van de evaluatie van het opheffen van lijn 4 (Oosterpark) in de gemeenteraad van Groningen in september.
Oh, hier staat het in de hoofdlijnen.
Daar zou ik niet te hard op rekenen, het klappen van lijn 6 is namelijk allerminst voordelig voor de aansluitingen op Noord. Dan rest dus 6 knopen aan 7, dan houd je ook je rechtstreekse verbinding met Paddepoel.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

En lijn 2 moet dan maar op zichzelf gaan keren? Kevster beschreef ooit dat lijn 2 niet verplicht geleed hoefde.

Waarom moeilijk doen als makkelijk kan?
Lijn 6 en 7 blijven op hetzelfde moment aankomen. Dan kan je toch gewoon de geledes van 6 door laten rijden naar De Punt. De ritten van 7 keren dan op 2 naar De Wijert Zuid. Oké je hebt wel neer geleed materiaal nodig. Of dat er is weet ik niet. Maar als je ziet hoe vol die bussen deze week zijn...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De gemeente Tynaarlo wil geen gelede bussen over de route van lijn 2 hebben, dus dat wordt lastig.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Dan laat je lijn 6 en 2 op zichzelf keren. Het kost misschien een extra bus, maar dan blijft de gemeente ook tevreden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten