Dienstregeling 2016 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ja maar dat te vroeg rijden komt door de route door De Wijert, met de route van lijn 6 win je die 5 minuten, alleen is die qua tijd betrouwbaar. Te vroeg rijden zou dan niet meer voor moeten komen, dus die minuten kan je dan niet nog eens gebruiken.
Ik begrijp niet waarom de overstap naar Assen in de middag dan opeens niet meer te halen zou zijn? Lijn 6 rijdt de hele dag eigenlijk op tijd met weinig schommelingen. De route van lijn 2 naar Martini is ook zonder vertraging te doen. De hele dag, muv avond, kan je dezelfde tijden hanteren.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Je hebt toch ook maar één keer vijf minuten nodig? (vertrek 21)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Oké beetje verwarrend, sorry. Ik dacht dat je een kwartier zocht waarbij er wel een kwartier op De Punt wordt geschoven, maar met gelijke aankomst zoals nu in Groningen.

Als je de huidige tijden zal schuiven met een kwartier dan wordt de aansluiting op de Intercity beroerd (zeker in de spits), daar doelde ik met die .16 / .46 op.

Ik ben het wel helemaal eens dat de aansluiting verbetert als je 5 minuten wint, maar dan hoef je dus alleen de route van lijn 6 te gaan rijden, zonder een lus in Eelde te schrappen.
Vertrek .21 aankomst op De Punt om .58, bus vertrekt daar weer om .02 en is om .36 weer in Groningen. Ruime aansluiting op intercity en op de sneltrein naar Leeuwarden. Dat lijkt me een goede bijkomstigheid.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ja, of dus gewoon de overtollige dalminuten eruit schrapen, dan houd je alleen in de spits in de minst relevante richting een probleem over.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door njoy »

Lijn 2 in Eelde 'strekken' , waardoor je de 3 drukste haltes in Eelde overslaat, is een absurd idee. Een goede overstap vanuit Eelde naar Assen is leuk, maar er wordt relatief weinig gebruik van gemaakt.

Als de komende jaren het Julianaplein op de schop gaat, en de Brailleweg waarschijnlijk lange tijd niet gebruikt kan worden door het busverkeer, ligt het voor de hand dat de bus vanuit Eelde via Paterswoldseweg zal gaan rijden.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Nicketick »

Ervaring leert mij dat de overstap 2 > 50 ri Assen veel meer gebruikt wordt dan 2 > 50 ri Groningen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Over wat voor aantallen hebben we het dan ongeveer in de spits?

Tijdens omleidingen heeft de oude 52 ook wel over de Hereweg gereden, dus dat kan ook nog.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Nicketick »

Ik heb de afgelopen drie jaar dagelijks via De Punt gereisd, en wat ik heel duidelijk zag in de rit die ik nam is dat het overgrote deel naar Assen ging. Bij mijn rit ging het hier vaak om zo'n 4 tot 10 reizigers. Ik kan me voorstellen dat de rit ervoor wat drukker is vanwege de langere reistijd naar Assen. Ik heb wel het gevoel dat de laatste jaren het gebruik van het traject is toegenomen. Vroeger zat ik vaak genoeg helemaal alleen in lijn 2, dit kwam het laatste jaar nog maar sporadisch voor.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

"Lijn 51 krijgt geplande route door Haren" via de Kerklaan.

http://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/2015 ... oor-haren/

Is eigenlijk ook bekend of deze lijn een beetje gaan aansluiten op de schooltijden van het Zernike College in Haren, of wordt er puur gefocust op een mogelijke aansluiting met de stoptrein (Groningen - Haren - Zwolle). Ik vraag me zelf overigens af in hoeverre dat laatste belangrijk is, als je in Oosterhaar woont, dan fiets je er vermoedelijk heen. Bij het wonen rondom het centrum van Haren en Hereweg, is het vermoedelijk sneller om naar het station in Groningen te gaan met lijn 50/51.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik vermoed geen van beide, hij moet gewoon een kwartierligging met lijn 50 hebben.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Bastiaan »

Kwartierligging met lijn 50 is inderdaad het uitgangspunt, en die zit weer vast op de knooptijd De Punt en Martin Luther Kingweg.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Is het niet de bedoeling van lijn 51 naast het Zernike ook de wijk Oosterhaar en Beatrixoord/De Dilgt te ontsluiten, dwz het deel van Haren wat nu geen busverbinding heeft, alsmede het station? Als ik het goed heb ik lijn 51 er vooral op gericht een andere route door Haren te nemen om zoveel mogelijk delen van het dorp te bedienen, in plaats van drie lijnen die vrijwel dezelfde route rijden terwijl er vrijwel niets door bijvoorbeeld Oosterhaar rijdt (wat toch wel een grijze wijk is). Dus volgens mij meer het principe 'er is met lijn 51 een basisvoorziening'. Het is mij overigens uberhaupt onduidelijk waarom deze bus via de Kromme Elleboog moet gaan rijden, de route van lijn 254 via de Stationsweg zou volgens mij prima voldoen met een grote bus. Aan de Kromme Elleboog en Oosterweg heb je ook rare straten met voorrang van rechts, dat is op beide routes zo. Via de Stationsweg doe je echter wel de oostzijde van het dorpscentrum aan.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik zou het toejuichen als lijn 51 door Oosterhaar ging rijden, maar volgens mij is er nooit gecommuniceerd dat 'ie daar ook daadwerkelijk langs gaat straks.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

http://www.harendekrant.nl/groen-links- ... s-uitstel/

Volgens GroenLinks Haren gaat deze lijn via Oosterhaar naar Onnen toe.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Bjarte »

Ik neem aan dat lijn 51 dan via het Zernike College en vervolgens de Dilgtweg gaat rijden? Meteen Beatrixoord ontsloten. Prima idee.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Een deel van Oosterhaar. De route moet Kromme Elleboog - Oosterweg - Nieuwe Stationsweg - Middelhorsterweg - Waterhuizerweg - Tuindorpweg worden. Je zou kunnen zeggen dat Oosterhaar gebruik kan gaan maken van het station (daar komt een nieuwe fietstunnel onder, dus directe verbinding met bijv. de Walstroweg) of de Waterhuizerweg/Tuindorpweg.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Vanaf maart rijdt lijn 140 zowel in de ochtendspits als in de middagspits 4x/uur en gaat in de avond ook nog een lange tijd 2x/uur rijden. Zal dit dan toch de nieuwe Q-link roze lijn worden, zoals eerder wel eens hier bedacht?
Sowieso zijn er best grote wijzigingen in maart die nu al te vinden zijn in de Qbuzz-dienstregeling. Lijn 3 naar Ruisscherbrug. Vertrektijden lijn 2 en 8 aanpassen aan dal en spits. Lijn 133 vaker laten rijden ten koste van lijn 39; evenals lijn 35 in de avond schrappen (die ritten gaan naar 39 zodat die eigenlijk de hele dag 1x/uur rijdt, muv de ochtendspits). Allemaal al te vinden op de Qbuzz-site..
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:Vanaf maart rijdt lijn 140 zowel in de ochtendspits als in de middagspits 4x/uur en gaat in de avond ook nog een lange tijd 2x/uur rijden. Zal dit dan toch de nieuwe Q-link roze lijn worden, zoals eerder wel eens hier bedacht?
Nee, een Q-linklijn krijgt een bijpassend lijnnummer :P 140 rijdt in de ochtendspits trouwens 6 keer per uur. Daarmee lijkt de extra rit op lijn 40 die onlangs is toegevoegd niet mee te gaan naar lijn 140.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Nicketick »

Blijkbaar zijn er wat problemen geweest met passagiers voor het vliegveld op lijn 2. Vanaf vandaag waren de bestemmingen voor lijn 2 in de data van OpenOV ineens anders, dus neem aan dat die ingaan bij de nieuwe dienstregeling (daar staan ze namelijk ook in).

Eelde - De Punt via xxx wordt Eelde - Airport via xxx.
De Wijert wordt rond Hoofdstation "De Wijert (not to airport)"
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Jup, het staat ook bij de voetnoten in de nieuwe dienstregeling. Keurig!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/156731/Pe ... r-Ter-Apel
Lijn 73 krijgt extra permanente ritten. De bus krijgt per maart een lusje naar het AZC en weer terug naar het centrum.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door sirvinniei »

Hehe, eerst 273 afschaffen en daarna toch maar de 73 omleggen via de route van de 273. Was er trouwens niet al een bushalte bij het AZC?
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb al veel domme plannen gehoord, maar kennelijk kan het altijd erger.
Waarom moeten mensen uit Weerdinge getrakteerd worden om een dubbel rondje Ter Apel omdat asielzoekers naar AZC willen?
Waarom wordt er niet gekozen om de asielzoekers in een sneldienst naar AZC te brengen? Met de juiste richting rijden kun je bij de upgrade van de N-weg een busoprit maken, zodat je snel op de snelweg komt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Z2N »

Daarvoor is er niet voldoende vraag, en bovendien hebben de reizigers die klagen om een omweg niets te klagen: de frequentie gaat omhoog. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

ja, alleen tussen Ter Apel en Emmen gaat de frequentie omhoog als ik dit zo lees. Ik doelde op de reizigers van Ter Apelkanaal en Musselkanaal naar Emmen. Die mogen nu een heel rondje rijden door Ter Apel van Centrum naar AZC.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten