Dienstregeling 2016 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef:
TheRoy-t schreef:
CamilleKreemers schreef: Weet je toevallig ook hoe vaak en tussen welke tijden? Ik kan deze lijn niet vinden en hij staat ook niet voor 2016 gepland.
Twee keer per uur en alleen in de spits. Vertrek vanaf P+R Hoogkerk 's ochtends om 15 en 45 en 's middags om 00 en 30.
Vertrek Martini dan 25, 55 en 10, 40 ofzo? Maar serieus vanaf deze zomer al? Gek dat nooit ergens is vermeld. Is lijn 189 dan zo n succes?
Nee, 01 en 31 en 16 en 46. Van 6:45 tot 9:42 en van 15:30 tot 18:27. Volgens mij heeft het te maken met de werkzaamheden in Groningen en volgens mij ook met dat lijn 85 niet verder rijdt dan Leek in de zomervakantie.
CamilleKreemers
Berichten: 4384
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

We laten een buslijn 4x/uur rijden, terwijl de lijnen die ze vervangen gezamenlijk maar 2x/uur rijden? Ben ik de enige die dit vreemd vind lijken?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Nee wel 2x/uur toch? In de ochtend alleen andere tijden dan 's middags.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

In de spits rijden lijn 85 en 189 gezamenlijk 2 tot 4 keer per uur. 189 en 19 rijden samen 3 keer per uur. In de daluren heb je alleen lijn 189 1 keer per uur.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door geert4OV »

CamilleKreemers schreef:Momenteel rijdt lijn 73 in de ochtendspits op schooldagen 2x/uur en de overige uren 1x/uur. Deze lijn wil het OVB niet uitbreiden hoorde ik van een taxichauffeur, omdat "er niet genoeg inkomsten zijn op deze lijn voor een uitbreiding". (is een taxichauffeur een goede bron?)
nou zal ik eens wat vertellen wat ik van een postbode in Amsterdam heb gehoord? (die overigens net als de taxichauffeur geen gebruiker is van de bewuste lijnen!
CamilleKreemers schreef:
De lijn is met name tussen Ter Apel en Emmen druk door asielzoekers en een deel ervan moet door naar Musselkanaal.
laat nou net die verbinding (273) worden opgeheven, omdat....
CamilleKreemers schreef: De snelste route die hier behandeld wordt is via N391/N366. Als ik maps moet geloven en nergens halteer/ snelweg afga, is de rit mogelijk in 33 minuten. Ik verwacht dat de sneldienst alleen gaat gelden tussen Emmen en Ter Apel om nog iets van een rendabele lijn te kunnen realiseren.
hoezo dan niet door? Stadskanaal is juist daar de centrumgemeenten ivm middelbaar en MBO scholen, bijvoorbeeld.
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4384
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Geert4OV,

Lijn 273 had in GD-hoofdlijnen 2015 de volgende tekst:
Ter Apel (lijn 273)
Voor dienstregeling 2016 wordt onderzocht op welke wijze de bediening van Ter Apel AZC/PI kan
worden geoptimaliseerd. Nu rijdt hier een zeer slecht kostendekkende OV-voorziening die bovenop
het reguliere OV als extra voorziening wordt geboden. Het voorstel is dat de huidige bediening als
openbaar vervoer niet in stand blijft, deze kan bijvoorbeeld worden omgezet in een vervoersysteem dat
door vrijwilligers wordt uitgevoerd. Ook kan de keuze erop vallen om een langere loopafstand naar het
reguliere OV te accepteren. Om de gemeente en het AZC/PI voldoende tijd te geven om een
alternatieve voorziening met vrijwilligers tot stand te brengen wordt het principebesluit over de
dienstregeling 2016 (over bijna 2 jaar) reeds nu genomen.
De kostendekkingsgraad zegt alleen niks over het gebruik. Ik ken die lijn, omdat ik een jaar lang dagelijks van mijn stage naar mijn huis moest met die lijn (anders moest ik 2 km gaan lopen naar het busstation en daar had ik na 8 uur werken geen zin in en door deze bus kon ik mijn buslijn wel halen.). Het viel me op dat de meeste asielzoekers alle koffers altijd meenemen, waardoor deze lijn soms drukker was met koffers (die niet betalen) dan met reizigers (die eurokaartjes kopen). Echter wordt er niet naar koffers of kinderwagens gekeken, maar naar betalende reizigers. Ook is de reisrelatie ochtend van het AZC en middag naar het AZC. Hierdoor heb je altijd een lege richting, wat de kostendekkingsgraad ook niet bevorderd.

De vraag voor OVB wordt, als de gemeente niks doet, of ze de azielzoekers meer dan 1 km met meerdere koffers laten zeulen met een verhoogde brug erbij op een weg waar geen stoep bij zit. Persoonlijk vind ik dit nogal gevaarlijk.

Met de sneldienst doelde ik eigenlijk op deze route: Emmen - snelweg - Ter Apel - dorpen - Stadskanaal.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Het is jammer dat men bij zulke gevallen altijd naar de kostendekkingsgraad kijkt en niet naar de baten die het oplevert. Inderdaad een km lopen over een weg die volgens jou daar niet geschikt voor is, dat moeten we niet willen. Het OV moet ook een ontsluitende functie bieden.
Het is prima als men kijkt of er vrijwilligers te vinden zijn die het leuk vinden om zo n lijn te gaan rijden. Als dat er echter niet is, dan moet je toch overwegen om dit zo te houden, ook omdat deze mensen geen alternatief hebben.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door geert4OV »

Wat ik persoonlijk veel plezieriger zou vinden is dat óf de nieuwe provinci3bestu(u)r(en) óf het ovbureau in die regio het buurthuis induiken met de vraag wat willen jullie, wat hebben wij?

Niet praten over het OV, maar mét de reizigers! Er kunnen dan hele mooie oplossingen uitkomen, waar ik meer vrede mee kan hebben...
hej*
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Helemaal eens, dat gebeurt in het algemeen veel te weinig. Vaak wordt er iets bedacht en daarna wordt het gecommuniceerd, maar meestal is dat eenrichtingsverkeer.
CamilleKreemers
Berichten: 4384
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb dit een keer gemaild naar het OVbureau als oplossing om de sociale betrokkenheid van de regio te vergroten. Echter zou ik dan een bijeenkomst per gemeente zien en samen met de gemeenschap een oplossing bedenken om meer reizigers aan te trekken voor OV. Echter komen hier aldus OVbureau de volgende problemen naar voren:
  • Hoe ga je de inwoners van de gemeente naar deze bijeenkomst lokken? Veel inwoners zullen namelijk niet naar zo'n bijeenkomst gaan, dus wordt het nut er niet van gezien.
  • Daarnaast is er de financiëring van deze bijeenkomsten. Het OV-bureau moet nu jaarlijks geld besparen door de stop op de BDU-index en u stelt voor een uitbreiding van de kostenpost te realiseren. Reizigers kunnen eventueel rechtstreeks of via de klankbord "Praat mee over het OV" enquêtes invullen, waarmee de dienstverlening wordt verbeterd.
Praat mee over het OV is voor bestaande reizigers (ik ben er een van) en dus niet voor niet-reizigers in het OV. Toch denk ik dat een voorziening die maatschappelijke betrokkenheid ambieert zichzelf uiteindelijk terugverdient met meer reizigers in het OV, dus meer reizigersinkomsten.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ik denk dat je gelijk hebt en dat meer inspraak juist echt voor verbeteringen kan zorgen. Mensen die niet met het OV reizen denken vaak dat het ingewikkeld is, ze kennen de route niet die hun bus aflegt etc.
Volgens mij kunnen die avonden voor betrekkelijk weinig geld worden georganiseerd. Het kunnen juist investeringen zijn die zich terugverdienen. Je zult toch een keer echt een trendomslag moeten creëren. Vooral de Q-link en Q-liners zijn echt interessant voor de forens.

Overigens vind ik het idee van lijn 19 interessant (Martini Zkhs - Hoogkerk), alleen waarom nou niet een lijn tussen P+R Kardinge en P+R Zernike? Als je dit nu met de auto doet is dit 10 minuten, met het OV ben je maarliefst 30-40 minuten onderweg!
CamilleKreemers
Berichten: 4384
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Welke reizigersgroep wil je met de verbinding Kardinge - Zernike verbeteren?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door isadora »

De schaatsende student, vrij logisch.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Reizigers uit oa Beijum, Lewenborg. Die lijn zou goede aansluiting moeten hebben op de bus uit Zuidhorn bij P+R Zernike.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

Voor reizigers uit de richting Bedum, Beijum en Lewenborg. Zij moeten nu of via het Hoofdstation en dan lijn 15 of via de Grote Markt en daar overstappen op lijn 11.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Vergeet dan ook vooral de reizigers uit Ten Boer niet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Vanuit Aduard en Reitdiep kan je dan ook een stuk sneller naar Kardinge. Dat is dan ook mooi meegenomen. Overigens denk ik dat het vanuit Zuidhorn ongeveer gelijke tijd (wellicht ietsje sneller) zal zijn (je maakt minder kilometers met bus en maar 1x instap tarief). Primair natuurlijk voor die andere, grotere groepen, maar het is mooi meegenomen als de tegen richting ook wat reizigers trekt.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door ov'tje »

Als die overstapknoop op UMCG Noord er komt schaaf je zo 15 minuten van de reistijd af en is de noodzaak voor een directe lijn er al veel minder
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Heeft het OVbureau eigenlijk al ideeën hoe het veranderen van lijn 11 wordt opgevangen nu deze straks niet naar Hoofdstation rijdt. Bijv voor haltes als Elzenlaan, Abeelstraat, Nieuwe Ebbingestraat et cetera? Ik neem aan dat men voor Zernike tot Zuiderdiep ook een oplossing gaat bedenken, lijn 9 biedt echt onvoldoende capaciteit. Voorheen reden er extra bussen lijn 11 tot Zuiderdiep.

En de verbinding Grote Markt naar Martini Zkhs die straks lijkt te verdwijnen of via een enorme omweg (Korrewegwijk De Wijert Hoornsemeer als je die hov kaart kunt geloven)
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef:Heeft het OVbureau eigenlijk al ideeën hoe het veranderen van lijn 11 wordt opgevangen nu deze straks niet naar Hoofdstation rijdt. Bijv voor haltes als Elzenlaan, Abeelstraat, Nieuwe Ebbingestraat et cetera? Ik neem aan dat men voor Zernike tot Zuiderdiep ook een oplossing gaat bedenken, lijn 9 biedt echt onvoldoende capaciteit. Voorheen reden er extra bussen lijn 11 tot Zuiderdiep.

En de verbinding Grote Markt naar Martini Zkhs die straks lijkt te verdwijnen of via een enorme omweg (Korrewegwijk De Wijert Hoornsemeer als je die hov kaart kunt geloven)
Die extra ritten van lijn 11 reden omdat lijn 11 vanaf het hoofdstation al vol zat en daarom geen mensen meer mee kon nemen onderweg. Niet voor de mensen die vanuit Paddepoel en Binnenstad-Noord naar het centrum wilden.

Ik zal wel wat gemist hebben, maar waar komt dat gerucht vandaan dat lijn 2 niet meer van de Korreweg naar het Martinizkhs gaat rijden? Dat lijn 2 niet op het kaartje staat zegt niks.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ja, die extra ritten waar inderdaad voor Zuiderdiep naar Zernike bedoeld. (Ik bedoelde met ook een oplossing dat dit nog een reizigers groep was waar een oplossing voor kan komen. Niet dat die ritten reden voor Paddepoel en de Binnenstad naar Hoofdstation. Anders zouden ze wel doorrijden)
Het gaat mij om de 2 takken:
_ Studenten en anderen voor Zernike Zuiderdiep
_ Mensen op de haltes van lijn 11 die nu naar het Hoofdstation reizen.

Ik stel alleen dat lijn x op het kaartje de route Vinkhuizen HS Martini Zkhs rijdt (vermoedelijk door naar De Punt). De overige lijn wordt dan waarschijnlijk wel Korrewegwijk naar Martini, maar dat lijkt een omweg te worden. De verbinding Martini Zkhs naar Grote Markt wordt dan wel echt beperkter.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef:Ja, die extra ritten waar inderdaad voor Zuiderdiep naar Zernike bedoeld. (Ik bedoelde met ook een oplossing dat dit nog een reizigers groep was waar een oplossing voor kan komen. Niet dat die ritten reden voor Paddepoel en de Binnenstad naar Hoofdstation. Anders zouden ze wel doorrijden)
Je schreef het anders wel alsof die ritten voor Paddepoel naar de Binnenstad reden.
Reizigers vanuit Binnenstad Noord kunnen met lijn 2 richting de binnenstad en het Hoofdstation, ik vermoed wel dat die lijn drukker gaat worden. De oplossing voor reizigers uit Paddepoel en Selwerd zal vermoedelijk wel overstappen worden op lijn 2 op het Boterdiep.
gebruiker77 schreef:Ik stel alleen dat lijn x op het kaartje de route Vinkhuizen HS Martini Zkhs rijdt (vermoedelijk door naar De Punt). De overige lijn wordt dan waarschijnlijk wel Korrewegwijk naar Martini, maar dat lijkt een omweg te worden. De verbinding Martini Zkhs naar Grote Markt wordt dan wel echt beperkter.
Waarom wordt Korreweg - Martini een omweg? Dat is nu met lijn 2 niet zo, en zolang het OVbureau daar nog geen nadere invulling aan heeft gegeven valt daar niks zinnigs over te zeggen. Ideeën kunnen in het ideeën topic.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Op OVnieuws lees ik dat men de route van lijn 3 in Leek wil strekken. Wat wil men daar eigenlijk veranderen? Ze hadden toch juist onlangs geregeld dat deze tot de halte Bousemalaan kon. Ik zie niet wat je daar nog meer wilt strekken.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Misschien N372 - Boutsemalaan - Oostindie - Centrum in een rondje ofzo?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Lijn65 »

Misschien halte Centrum overslaan en via de Euroweg? Scheelt zo 2 à 3 minuten.
Basislijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 26 gasten