Pagina 5 van 9

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 21:28
door CamilleKreemers
Centrum is juist de knooppunthalte van Leek. Denk niet dat ze dat gaan aanpassen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 21:33
door Lijn65
Ik riep maar wat hoor. Het zou me overigens niet verbazen als de dat wel zouden doen en de centrumhalte gewoon verplaatsen naar een andere halte.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 22:50
door rener
staat niet in de plannen dat er haltes verdwijnen in leek. Er is zelfs sprake dat er 1 bij komt in de toekomst bij de grootste rotonde. Verder worden volgens de plannen wel diverse aanpassingen gedaan om de bus sneller de route te laten rijden. Zoals een aparte afrit voor de bus vanaf de A7. En de vanaf de rotondes makkelijker om bij de haltes te komen met de bus ipv geslinger.(soort bypass idee a la westlaren)

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 02:22
door JeroenSpock
Haha bij die grote rotonde? Daar zit al een halte of ben ik nou gek?
Laat ze die bus maar weer Leek in rechtsaf sturen op die rotonde, en dan het rondje tegen de klok in rijden net als 316 deed.
Scheelt ze ook nog een omloop in de spits. Roden net zo.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 09:25
door CamilleKreemers
Jeroen, het voorstel van de ringlijn in Roden en Leek heb ik al een keer als idee geopperd bij OVB. Ze doen het niet, omdat je dan niet meer de tijd kan afwachten door vertragingen en zo. Oke, ik had Beijum en Lewenborg ook als idee gehad als ringlijn, om meer kosten te drukken (hopelijk dan weer een omloop minder). Bij de HOV-lijnen wordt het niet doorgevoerd, omdat je vertraging afwachten onmogelijk maakt.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 10:56
door rener
jeroen de halte die je bedoeld is westerheerdlaan. Die ligt niet bij de rotonde. Net voor de rotonde willen ze een extra halte.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 11:16
door JeroenSpock
Nou, ze doen maar... Ik heb ook wel eens ideeën doorgegeven, echt simpele dingen die gelijk uitgevoerd kunnen worden. En dan hoor je later dat het geen prioriteit had.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: za 13 jun 2015, 11:16
door CamilleKreemers
Hier staat het volgende geschreven:
Provinciale Staten is 'gigantisch voorgelogen' door gedeputeerde Henk Brink en het OV-bureau Groningen-Drenthe.
Volgens FNV zijn er veel meer passagiers vervoerd door de stadsdiensten in Hoogeveen en Meppel dan aan de Statenleden is gemeld.
De rest kun je daar wel lezen.

Hoe betrouwbaar is FNV met dit soort onderzoeken?

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: za 13 jun 2015, 13:48
door groningen
Er gaan zaken veranderen in Lewenborg (Groningen). Het schijnt dat 2 haltes samengevoegd worden tot 1. Lijn 40 en een andere gaan veranderen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: za 13 jun 2015, 14:39
door bartjemestrom
Er zijn al twee haltes verdwenen in Lewenborg. Echter is dit nog niet gewijzigd kunnen worden in de drgl en OV chip.

Lijn 3 gaat op ten duur één halte doorrijden naar de brug om daar een overstap te bieden op lijn 140. Pas als de keervoorziening aanwezig is. Als lijn 3 doorrijdt, vervalt het nut van lijn 40 en vervalt deze geheel. De ritten van de 40 worden dan bij de 140 gevoegd.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 23 jun 2015, 17:47
door gebruiker77
Deze week wordt toch ook de Definitieve Dienstregeling 2016 bekend gemaakt? Ik ben benieuwd of er nog verrassingen in staan ten opzichte van de concept-versie. Ook interessant of men al anticipeert op het busvrij maken van de Brugstraat, want dit zal begin 2016 toch al gebeuren.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 00:40
door Lijn65
Niet de defintiefe dienstregeling. Afgelopen maandag heet het OVb de hoofdlijnen vastgesteld. Waarschijnlijk zijn ze nog bezig om de boel uit te typen...

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 08:29
door Bastiaan
De hoofdlijnen zijn in april al vastgesteld. Over de goedkeuring van de definitieve dienstregeling lees je binnenkort meer.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 20:39
door gebruiker77
Ik las ergens 22 juni, maar daar gaat men wel overheen :P...

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 15:35
door gebruiker77
En hij staat online, evenals de trends van de afgelopen jaren.
Opvallend is dat er niks meer over lijn 140 met Q link 5 staat. Daarnaast uitstel van lijn 6 naar Oldehove, lijn 2 en lijn 50 die een kwartier verschuiven in tijd. De route in Haren van lijn 51 staat nog niet vast. Verder meer lijn 133 en minder 39, schrappen 639. Lijn 650 voortaan via De Wijert in plaats van Hereweg.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 21:01
door CamilleKreemers
even mijn opmerkingen dan maar erbij plaatsen zoals ik dit lees in de definitieve versie:
  • Wijziging lijn 65: Is het voor de vervoerder niet aantrekkelijker om lijn 65 in beide richtingen vast aan te bieden? Ik neem aan dat die bussen toch van Zoutkamp naar Groningen moeten in de middag en andersom in de ochtend. Nu zijn dat lege ritten, maar lijkt me veel mooier om die materieelritten vast in dienstregeling te zetten bij deze laagfrequente (want 1x/uur) verbinding.
  • Alle Stadswijzigingen zullen worden doorgevoerd na 6 maart?
Trendmonitor is ook online zie ik:
opvallende zaken:
  • De reiskenmerken (dat zijn punctualiteit, frequentie, tarief en informatie bij vertragingen) zijn gestegen. Tarief en informatie bij vertragingen zijn nog onvoldoende, maar hoop dat ze deze weg verder uitwerken.
  • De reizigersinkomsten zijn gedaald, wat niet positief is. Het aantal reizigers zijn gedaald, maar reizigerskilometers zijn gestegen.
  • Er is een daling van ong. 50% op de versterking in dit jaar.
  • Ik kan nu moeilijk bepalen of de oude Qlinerverbindingen stijging in reizigers heeft of niet. Dat moet in het OVC-systeem toch niet zo moeilijk zijn om te bepalen, pak alle unieke plaatsen op de snelle Qlinkroute en vergelijk het? Zal wel te makkelijk denken.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 21:19
door gebruiker77
Ja, dat was ook mijn gedachte over 65, aangezien er niet snel een andere route mogelijk is die sneller is.

Overigens, krijgt De Held niet een verslechtering als lijn 39 in de daluren niet doorrijdt vanaf Zuidhorn naar Groningen. Lijn 35 blijft dan alleen over, aangezien lijn 6 niet door gaat rijden.

Verder verwacht ik dat ook lijn 6 en lijn 7 een kwartier moeten doorschuiven als lijn 2 een kwartier doorschuift. Dat lijkt mij dan lastig voor aansluitingen van lijn 6 op de treinen en voor lijn 7 op lijn 9. Het idee was toch juist dat je vanaf de Oosterpark naar Paddepoel kon. Anders heeft lijn 7 wel weinig toegevoegde waarde.
Wat ook zal kunnen is dat men met alleen het verschuiven van lijn 2 en 50 realiseert dat er geledes gaan doorrijden naar Eelde. Nadeel van die verschuiving is wel dat er sneller wordt aangesloten vanaf De Punt op scholen die om half 9 beginnen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 21:23
door CamilleKreemers
lijnen 2, 6 en 9 zullen waarschijnlijk wijzigen bij een verlegging. Lijn 7 zal denk ik in HOV-2 door verbinding Zernike - Station Noord - Europapark (alias QLink lijn groen) vervallen.
Hierover zal op een later moment besluitvorming plaatsvinden. Het OV-bureau maakt vooralsnog een voorbehoud met betrekking tot het opheffen van lijn 7 tussen Hoofdstation, UMCG en Station Noord per half 2016, in afwachting van de evaluatie van het opheffen van lijn 4 (Oosterpark) in de gemeenteraad van Groningen in september.
Oh, hier staat het in de hoofdlijnen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 21:25
door gebruiker77
Voordeel is wel dat als je lijn 7 een kwartier verschuift deze niet meer achter lijn 61 aan rijdt waardoor je dus een kwart dienst aan de Oosterpark geeft. Misschien is dat wel interessant?
In mijn vorige post; nadeel van verschuiving betekent juist minder goede aansluiting vanaf De Punt op tijden beginnen scholen De Wijert. Niet sneller.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 21:50
door Lijn65
Als je lijn 7 een kwartier verschuift rijdt ie tegelijk met lijn 65 door de Oosterparkwijk. Schiet je dus ook niet veel mee op.

In de tegenspits op lijn 65 twee keer per uur rijden is juist niet interessant voor de vervoerder. De spitsritten aan het begin van de middags worden gereden door chauffeurs die 's ochtends naar Groningen rijden en tussen de spitsen in en om Groningen blijven rijden. De spitsritten aan het eind van de middag worden gereden door chauffeurs met een gebroken dienst, en die vertrekken allemaal rond het zelfde tijdstip aan het begin van de middagspits naar Groningen. De extra rit die is ingelegd in lijn 163 richting Lauwersoog vervangt ook een matrit naar Zoutkamp. Los daarvan is er ook totaal geen vraag naar extra ritten in de tegenspits aangezien lijn 65 een heel erg verspitste lijn is

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 21:56
door gebruiker77
Lijn 61 rijdt altijd 2x per uur, lijn 65 doet dat niet altijd.(ma tot en met zat)

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 22:46
door Pim-AllianceB95
CamilleKreemers schreef:lijnen 2, 6 en 9 zullen waarschijnlijk wijzigen bij een verlegging. Lijn 7 zal denk ik in HOV-2 door verbinding Zernike - Station Noord - Europapark (alias QLink lijn groen) vervallen.
Hierover zal op een later moment besluitvorming plaatsvinden. Het OV-bureau maakt vooralsnog een voorbehoud met betrekking tot het opheffen van lijn 7 tussen Hoofdstation, UMCG en Station Noord per half 2016, in afwachting van de evaluatie van het opheffen van lijn 4 (Oosterpark) in de gemeenteraad van Groningen in september.
Oh, hier staat het in de hoofdlijnen.
Daar zou ik niet te hard op rekenen, het klappen van lijn 6 is namelijk allerminst voordelig voor de aansluitingen op Noord. Dan rest dus 6 knopen aan 7, dan houd je ook je rechtstreekse verbinding met Paddepoel.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 30 jun 2015, 23:01
door gebruiker77
En lijn 2 moet dan maar op zichzelf gaan keren? Kevster beschreef ooit dat lijn 2 niet verplicht geleed hoefde.

Waarom moeilijk doen als makkelijk kan?
Lijn 6 en 7 blijven op hetzelfde moment aankomen. Dan kan je toch gewoon de geledes van 6 door laten rijden naar De Punt. De ritten van 7 keren dan op 2 naar De Wijert Zuid. Oké je hebt wel neer geleed materiaal nodig. Of dat er is weet ik niet. Maar als je ziet hoe vol die bussen deze week zijn...

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 06:51
door Pim-AllianceB95
De gemeente Tynaarlo wil geen gelede bussen over de route van lijn 2 hebben, dus dat wordt lastig.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 07:04
door CamilleKreemers
Dan laat je lijn 6 en 2 op zichzelf keren. Het kost misschien een extra bus, maar dan blijft de gemeente ook tevreden.