Pagina 6 van 9

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 07:23
door gebruiker77
Ik zou het idd vooral zonde vinden als lijn 7 geleed wordt gereden terwijl dat totaal niet nodig is.
Overigens betekent 2 geledes minder op de 2 wel direct dat je meer zult moeten versterken op lijn 9 De Wijert... Weet niet of het dan nog zo n goedkope oplossing is

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 07:48
door CamilleKreemers
is een optie de route van lijn 2 en 6 tussen Martini en HS omdraaien, dus lijn 6 via Wijert en lijn 2 via Overwinningsplein? Lijn 2 wordt dan sneller en kan met standaardbussen (denk ik) en de Wijert krijgt 4x/uur geleed te verwerken.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 08:01
door gebruiker77
Ja. Dat is wel een oplossing, maar niet voor 2016, dus dan moet je alsnog een oplossing verzinnen als je 2 doorschuift en lijn 6 de aansluitingen wilt laten behouden.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 08:07
door CamilleKreemers
Het was ook een losse flodder, De uitwerking kan wel eens zwaar tegenvallen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 08:49
door marcel.nl
Als we voor de gemeente Tynaarlo dan van die zugbussen nemen zoals Arriva Achterhoek nu heeft, dan koppel je achterstuk af bij Martiniziekenhuis en rijd je verder naar Eelde de Punt :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 14:24
door Pim-AllianceB95
gebruiker77 schreef:Ik zou het idd vooral zonde vinden als lijn 7 geleed wordt gereden terwijl dat totaal niet nodig is.
Overigens betekent 2 geledes minder op de 2 wel direct dat je meer zult moeten versterken op lijn 9 De Wijert... Weet niet of het dan nog zo n goedkope oplossing is
Het geleed rijden van de tussenritten van lijn 2 is natuurlijk ook kolder op het moment dat je de lange ritten met een standaardbus rijdt, juist die lange ritten zijn druk.

6 en 2 omdraaien geeft zeker in de spits capaciteitsproblemen op de Paterswoldseweg, ook daar zitten scholieren namelijk.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 14:30
door CamilleKreemers
toch gebeurt dat nu: ritten tot de Wijert rijdt geleed en de ritten naar de Punt rijden standaardbus.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 16:26
door Pim-AllianceB95
Ja, precies, dat lijkt mij vooral te maken hebben met de koppeling met lijn 6. Dus of je 2 of 7 nou geleed rijdt zal onder de streep weinig uitmaken.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 17:11
door gebruiker77
Jawel. Dat maakt juist veel uit. Als er heel veel scholieren in De Wijert zijn die niet mee kunnen moet je versterking bieden. Als er een gelede lijn 2 uit de Wijert Zuid komt dan veegt ie het even schoon.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 17:22
door Pim-AllianceB95
Ik vermoed dat er zeker 's middags wel voldoende capaciteit is met vier keer per uur lijn 9 en vier keer per uur lijn 2, worden de 'kleine' ritten nu wel apart versterkt?

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 17:53
door rener
lijn 9 rijdt versterking op ri de weijert.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 18:00
door gebruiker77
Pim-AllianceB95 schreef:Ik vermoed dat er zeker 's middags wel voldoende capaciteit is met vier keer per uur lijn 9 en vier keer per uur lijn 2, worden de 'kleine' ritten nu wel apart versterkt?
Dat valt tegen hoor, het zijn soms enorme pieken waardoor je overvolle bussen hebt.
Regelmatig als de standaardbus lijn 2 langs komt dan wordt er niet eens meer gestopt bij de drukke halte H R Holststraat. En dat schuift dan door naar lijn 9, die ook weer standaardbus is. Vervolgens komt een gelede lijn 2 die echt even capaciteit biedt.
Vergeet niet dat lijn 9 nu zelfs wordt vermeld bij de lijnen top 10? met meeste check ins.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 19:55
door Pim-AllianceB95
In dat geval zou het klappen en geleed blijven rijden van de korte 2 voordelen bieden, inderdaad, rest wel de beroerde aansluiting op Noord.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 11:38
door CamilleKreemers
Gaan we toch kijken welke ritten er aansluiten op de IC? Die twee ritten erachter (combi 2+9) zullen het drukste zijn in het uur.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 12:04
door Pim-AllianceB95
Ik denk niet dat het gros van de scholieren met de IC komt, en zeker op de terugweg zijn lestijden minstens zo belangrijk als de aansluitingen ('Weg hier, ik wacht liever op het station/in het centrum dan hier op school' en bovendien reizen ze het eerste stuk dan samen met klasgenoten die andere aansluiting hebben)

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 12:11
door gebruiker77
Je neemt gewoon de eerste bus die komt als je klaar bent, lijkt mij. Soms is de volgende bovendien vol.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 10:34
door gebruiker77
Is met de definitieve dienstregeling ook het plan van lijn 140 laten rijden via de Grote Markt en UMCG van tafel ter versterking van lijn 5?

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 12:20
door rener
ik denk dat dat plan nog even naar de toekomst geschoven is. zelfde met lijn 35/6

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 11:45
door gebruiker77
Is Qbuzz eigenlijk al bezig met het aanschuiven van nieuwe, schonere bussen, zoals werd vermeld in december 2014 door het OVbureau. Of gaat dit voorlopig niet door omdat nog niet bekend is of de concessie tot en met 2019 in handen blijft van Qbuzz?

Qbuzz zal al in 2015 investeren in nieuw materieel om op die manier bij te dragen aan een schoon en duurzaam openbaar vervoer. Zo worden 50 bussen vervangen door de allernieuwste en zeer schone Euro 6-bussen. Het Q-link netwerk rondom de stad Groningen wordt daarnaast uitgebreid met een nieuwe Q-link-lijn.
http://www.ovbureau.nl/actueel/@114019/verlening-gd/

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 12:40
door CamilleKreemers
De verlenging is aangevochten door FMN. Hierdoor is de verlenging nu afwachtend van een rechtzaak. Qbuzz zal dus niet snel nieuwe bussen kopen, als ze toch geen profijt ervan hebben.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 20:08
door Pim-AllianceB95
Die informatie werd ook vermeld in een bericht betreffende de verlenging van de concessie, dus geen verlenging, geen nieuwe bussen. Ik moet zeggen dat ik het ook wel enigszins kapitaalvernietiging vind om zeven jaar oude streekbussen van relatief hoge kwaliteit te laten vervangen door nieuwe bussen die iets minder uitstoten, hetgeen waarschijnlijk (meer dan) te niet wordt gedaan doordat die dingen geproduceerd moeten worden.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 20:45
door CamilleKreemers
Wat ik me even nu afvraag, is het niet mogelijk om alleen de motor zelf te vervangen? Dat is toch goedkoper dan de hele bus vervangen?

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 21:08
door Suus
Dat kon tot Euro 5 eigenlijk wel probleemloos, maar van Euro 6 durf ik dat niet te zeggen. Citea's met een Euro 6 motor hebben namelijk een extra bult achterop vanwege Euro 6...

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 21:33
door Pim-AllianceB95
Dan nog weegt het vrees ik niet op tegen de milieuschade die je aanricht met de productie. Overigens 'denkt' een E6 motor erg veel, er zal wel wat elektronica bij moeten worden geplaatst dan.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 21:48
door CamilleKreemers
waarom die elektronica dan voor de "denkende" motor?