Pagina 7 van 9

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 22:35
door gebruiker77
Pim-AllianceB95 schreef:Die informatie werd ook vermeld in een bericht betreffende de verlenging van de concessie, dus geen verlenging, geen nieuwe bussen. Ik moet zeggen dat ik het ook wel enigszins kapitaalvernietiging vind om zeven jaar oude streekbussen van relatief hoge kwaliteit te laten vervangen door nieuwe bussen die iets minder uitstoten, hetgeen waarschijnlijk (meer dan) te niet wordt gedaan doordat die dingen geproduceerd moeten worden.
Ik wist niet dat het de streekbussen betrof. Zou het niet beter zijn om de stadsbussen juist schoner te krijgen? Die maken nu bovendien meer geluid dan de streekbussen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 23:06
door Maurice Hooikammer
Wat ik ooit heb gehoord is dat Qbuzz dus een aantal 'oude' Citaro's LE uit de 31xx/32xx/33xx zou inwisselen voor de Citaro LE C2. Die 'oude' Citaro's zouden dan in BRU een aantal 'oude' streekambassadors vervangen. Dan is van kapitaalvernietiging toch net wat minder sprake.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 23:44
door Pim-AllianceB95
Dat is discutabel, want ook al is een amba voor de reiziger misschien net wat minder prettig dan een LE, ook die Ambassadors hebben gewoon Euro 5 motoren en lopen misschien ook nog wel zuiniger. Daarnaast vraag ik me af waarom men dat dan niet al gedaan heeft: met de komst van Q-link zijn er immers een hoop LE's vertrokken en zelfs twee omgestickerd, maar er is niets in Utrecht op het moment.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 00:48
door Michael
Bee schreef:Dat kon tot Euro 5 eigenlijk wel probleemloos, maar van Euro 6 durf ik dat niet te zeggen. Citea's met een Euro 6 motor hebben namelijk een extra bult achterop vanwege Euro 6...
Alleen de Citea SLF heeft die bult. De Citea LLE niet.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 09:51
door marcel.nl
CamilleKreemers schreef:De verlenging is aangevochten door FMN. Hierdoor is de verlenging nu afwachtend van een rechtzaak. Qbuzz zal dus niet snel nieuwe bussen kopen, als ze toch geen profijt ervan hebben.
Qbuzz koopt m.i. geen bussen voor GD, maar leaset deze.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 12:22
door Cpt.Iglo
De Qlink bussen zijn toch van de provincie, en deze kunnen toch gewoon aangeschaft worden, ongeacht wat de uitspraak van de rechter is? Persoonlijk vind ik dat er gewoon nieuwe bussen op de paarse, groene en eventuele nieuwe Qlink-lijnen moeten komen. Qlink staat voor snelheid en comfort, en de huidige Citaro's op de paarse en groene lijn vind ik nu niet bepaald comfortabel. Ze maken ook nog eens veel meer herrie dan de nieuwe Euro 6 bussen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 12:38
door gebruiker77
De bussen op Q-link 11 zijn net nieuw en zijn lang niet inzetbaar op alle andere lijnen, dus die zullen niet zo maar vervangen worden lijkt mij. Ben het wel eens dat als ze geleaset worden, dat ze dan gewoon moeten worden aangeschaft. Op deze manier profiteert Qbuzz er dus eigenlijk ook van dat er nog geen uitspraak is, terwijl de reiziger de nieuwe bussen niet krijgt, en het milieu de voordelen pas later ziet.
Al kan het natuurlijk ook komen dat nog onbekend is wat de nieuwe Q-link lijn moet worden, waardoor de aanschaf van nieuw materieel is uitgesteld. De maatregelen rondom Vinkhuizen (Oldehove - Aduard) worden immers uitgesteld.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 13:02
door Lijn65
De bussen op lijn 11 zijn niet nieuw. De enkel gelede bussen zijn omgestickerde stadsbussen die inmiddels al 7 jaar oud zijn, en de dubbelgeledes zijn ook al 3 jaar oud.
Los daarvan vind ik het onzin om telkens nieuwe bussen aan te schaffen/te leasen zolang de huidige bussen nog prima functioneren. Geen wonder dat het OV zo duur is in Nederland.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 13:37
door gebruiker77
Dat wist ik niet, ik dacht dat de Dubbelgelede bussen alleen stil hadden gestaan in Utrecht.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 14:33
door Lijn65
Die dubbelgeledes zijn nooit in Utrecht geweest, die hebben twee jaar stil gestaan bij de fabriek van Hess en zijn toen naar GD gekomen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 15:00
door Pim-AllianceB95
gebruiker77 schreef:De bussen op Q-link 11 zijn net nieuw en zijn lang niet inzetbaar op alle andere lijnen, dus die zullen niet zo maar vervangen worden lijkt mij. Ben het wel eens dat als ze geleaset worden, dat ze dan gewoon moeten worden aangeschaft. Op deze manier profiteert Qbuzz er dus eigenlijk ook van dat er nog geen uitspraak is, terwijl de reiziger de nieuwe bussen niet krijgt, en het milieu de voordelen pas later ziet.
Al kan het natuurlijk ook komen dat nog onbekend is wat de nieuwe Q-link lijn moet worden, waardoor de aanschaf van nieuw materieel is uitgesteld. De maatregelen rondom Vinkhuizen (Oldehove - Aduard) worden immers uitgesteld.
Het milieu ondervindt geen enkel voordeel aan de productie van nieuwe bussen. Voor wat betreft het comfort vind ik Q-link paars en groen (de Citaro's, althans) net iets minder beroerd zitten dan blauw en oranje.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 15:06
door sirvinniei
Als de oude bussen worden doorgeschoven maakt het toch niet veel uit?

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 15:52
door Pim-AllianceB95
Tuurlijk, bussen hebben een maximale levensduur, maar volgens mij heeft Qbuzz geen wagens in haar bezit (of geleast) die al zover zijn.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 28 jul 2015, 20:00
door rener
meeste qliners zijn al vervangen. die hadden er al veel kilometers op.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 15:07
door Pim-AllianceB95
Ook die deden het volgens mij nog prima, maar daar is ook sprake van capaciteitsuitbreiding, daar kan ik nog wel wat in zien.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 13:19
door gebruiker77
Gaat men nou eigenlijk nog per 2016 de hele lijn 2/50 bundel een kwartier verschuiven? Hoe groot is die kans? Want je zult dan in de avond lijn 9 ook een kwartier moeten verschuiven, waardoor deze niet meer goed op de treinen gaat aansluiten.
Zal men overdag dan niet gewoon alle buslijnen op Station Noord moeten doorschuiven met een kwartier (behalve lijn 11) zodat de aansluitingen blijven bestaan?

Ik snap niet dat men deze wijziging onderzoekt, terwijl je halverwege 2016 een deel van de lijnen alweer schrapt of verandert, waardoor je weer nieuwe omlopen moet maken doe efficiƫnt zijn.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 22:23
door Pim-AllianceB95
Als die wijziging wordt doorgevoerd, is dat sowieso pas vanaf het moment dat de rest van de stad wijzigt. Daarnaast hoeft lijn 9 natuurlijk niet per se mee te schuiven, die zou je ook los kunnen leggen op Noord, of zelfs aan 6 kunnen knopen.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 17:43
door Nicketick
Een optie zou kunnen zijn om op De Punt een kwartier te schuiven, maar de route in Eelde en Groningen Zuid te strekken. (Rechtdoor over Hoofdweg in Eelde en route lijn 6 in Groningen vanaf Martini tot Hoofdstation). Ik heb echter geen idee of je daarmee een kwartier opvangt, en je benadeelt een grote groep reizigers in Eelde/Paterswolde. Maar ik ga er vanuit dat dit niet de oplossing is die er gekozen is, anders was dat wel naar buiten gebracht denk ik.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 18:24
door gebruiker77
5 minuten sneller als de route van 6 wordt gevolgd, 3 minuten sneller door Eelde, 2 minuten als je rondje vliegveld schrapt. Wordt wel passen en meten om op 15 minuten te komen. De tijd naar Groningen is in de spits al niet heel ruim. Aan de andere kant. Als je dat lusje schrapt waar zo 40-45 procent instapt, dan vervoer je misschien wel veel minder mensen als die verder moeten lopen en kan je nog weer sneller...
Dank Pim Alliance. Ik dacht dat die verschuiving al per januari ging, maar gelukkig is dat op zijn vroegst medio 2016. Het is wel gek dat door verschuiving van stadslijn 1 in Assen je meteen alles moet verschuiven. Een probleem in Assen kan je ook daar oplossen door 1 te schuiven, of iets te combineren met de vele streeklijnen daar.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 18:47
door CamilleKreemers
ik denk dat je toch via Eelde West moet rijden, daar schijnen volgens kennis uit Eelde de meeste mensen in te stappen. Je wil niet hebben dat je route zo aangepast wordt dat je de meeste reizigers moet laten lopen in een plaats. Ik zou het alleen wagen als de frequentie ook dagdekkend verhoogd wordt (dus niet meer 2x/uur, maar 4x/uur) en dat lijkt me niet het geval van de strekking.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 18 aug 2015, 10:58
door Pim-AllianceB95
gebruiker77 schreef:5 minuten sneller als de route van 6 wordt gevolgd, 3 minuten sneller door Eelde, 2 minuten als je rondje vliegveld schrapt. Wordt wel passen en meten om op 15 minuten te komen. De tijd naar Groningen is in de spits al niet heel ruim. Aan de andere kant. Als je dat lusje schrapt waar zo 40-45 procent instapt, dan vervoer je misschien wel veel minder mensen als die verder moeten lopen en kan je nog weer sneller...
Dank Pim Alliance. Ik dacht dat die verschuiving al per januari ging, maar gelukkig is dat op zijn vroegst medio 2016. Het is wel gek dat door verschuiving van stadslijn 1 in Assen je meteen alles moet verschuiven. Een probleem in Assen kan je ook daar oplossen door 1 te schuiven, of iets te combineren met de vele streeklijnen daar.
Nou ja, da's niet het enige argument: lijn 2 sluit dan aan op de IC in Groningen, lijn 50 in Assen (Haren en de Hereweg blijven in Groningen op de IC zitten met lijn 51) en lijn 51 zit dan in Haren op de trein.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 18 aug 2015, 11:54
door gebruiker77
In theorie zou lijn 2 dan inderdaad om .41 en .11 aankomen op het Hoofdstation. In de praktijk zou dat echt tegenvallen, in de spits is een vertraging van 5-10 minuten meer regel dan uitzondering. Verder loopt die lijn in de middag ook regelmatig vertraging op door de scholieren in De Wijert/V.K. Verschuurbrug. Brug open, en je haalt de trein al niet meer. Alleen vlak na de ochtendspits zou die aansluiting dus verbeteren ri de Randstad, en in de avond in beide richtingen. Op de terugreis kan je de aansluiting Intercity - bus niet halen. Intercity komt om .44 en .14 aan, lijn 2 zou dan om .46 en .16 vertrekken. Heel snel lopen, en zeker voor ouderen niet te doen.
Tel daarbij op dat de huidige tijden aansluiten op de scholen De Wijert die om 8:30 beginnen en op de universiteiten die om 9:00 veelal beginnen. Ik zie dus niet de verbeteringen, wel in de avond overigens.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: di 18 aug 2015, 12:18
door CamilleKreemers
maar als de brug open gaat maakt het sowieso niet uit wat de dienstregeling is.

Ze moeten gewoon in die zuiderlijke wijken gewoon busbanen maken, zodat de bus langs de file kan rijden. Hiermee bussen altijd voorrang geven en de dienstverlening wordt een stuk beter.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 19 aug 2015, 16:23
door Kevster
Met de wetenschap dat ze de zuidelijke lijnen willen strekken vermoed ik dan toch echt dat lijn 2 via de Paterswoldseweg (in de spits ritten vanuit Eelde via Van Iddekingeweg?) gaan rijden. Heb je het brugprobleem bij de Verschuurbrug ook niet meer.

Re: Dienstregeling 2016 GD

Geplaatst: wo 19 aug 2015, 18:13
door Pim-AllianceB95
In de spits zit je dan inderdaad wel een beetje naar. Maar in het dagdal kennen we de verhalen van het veel te vroeg door Eelde rijden: daar moet dus wel wat te halen zijn. In het ergste geval slachtoffer je in de middagspits de overstap Eelde -> Assen, alleen in die richting.