Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Didier
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 15:27

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Didier »

Nou, een discussie heeft het in ieder geval opgeleverd!
Is dat niet de bedoeling van een forum?
Een paar reacties, het gaat me te ver overal op te reageren.
Sommige slaan ook helemaal niet op mijn eerste bericht, zaken gingen een eigen leven leiden.
In eerste instantie had ik het uitsluitend over de landelijke radio.
Waar vroeger het ANP gerespecteerd was voor het doorgeven van belangrijk nieuws heeft later de NOS die rol overgenomen.
Kan me zo geen voorbeeld bedenken dat ze daarmee de fout zijn ingegaan, maar niets op dit gebied is onmogelijk.

Verwarring is er in latere reacties ontstaan over de dagen en het al dan niet uitrijden.
Ik heb de dagen secuur weergegeven, anderen slagen daar niet helemaal in.
Zodat er nu een afwijkend beeld is ontstaan wanneer er wel of niet gereden is.
Zelfs een woordvoerder van de busmaatschappij -of iemand die daar dicht tegenaan zit- mengt zich een paar maal in de discussie!
Het valt uiteraard direct op dat die tracht het straatje schoon te poetsen, hetgeen dinsdag niet helemaal lukte....
Dus hoef ik deze vraag niet (opnieuw) aan Q-Buzz te stellen, ze lezen hier vast wel mee!

Zonder dat het mijn bedoeling was wordt het onderwerp verplaatst naar al dan geen informatie bij de haltes.
Erg handig hoor, van die dure displays die vorig jaar als paddenstoelen op willekeurige plaatsen uit de grond schoten!
Maar kennelijk ook al niet op afstand van het juiste bericht te voorzien!
Wat wil je wanneer ze al helemaal overstuur raken wanneer een bus te vroeg is gepasseerd of meer dan een bepaald aantal minuten vertraging heeft....?
Willekeurige plaatsen? Ja hoor, midden in de weilanden bij een halte waar zo goed als nooit iemand instapt. Meer dan een week werk voor de aannemer, tel uit je winst. Want uiteraard ter plekke geen stroom, laat staan een andere vorm van verbinding!
Of juist wel bij een drukke uitstaphalte, maar niet bij de instap....
Op een redelijk druk in- of overstappunt als P+R Hoogkerk is het nog steeds niet gelukt er een op ieder perron neer te zetten!
Evenmin als bij een drukke halte in het centrum van Groningen, tegenover de Martinitoren bij de bank, waar onder meer veel parkeerders voor Hoogkerk de bus weer nemen. Er zal wel een reden voor zijn, zoals voor alles.....
Nee hoor, ook dit heb ik Q-Buzz nog niet gevraagd......

Ha, nog iets over die waarschuwende codes. Waarschuwend, en meer ook niet. De juiste beslissing zal altijd ter plaatse genomen moeten worden.
De kleuren geven wel de ernst van de (verwachte) situatie weer.
En soms gaan ze ook daar de mist mee in. Herinner me een stormwaarschuwing van een paar jaar geleden. Hoogste alarmfase, uitvaren was onverantwoord en mensen op het water moesten zo snel mogelijk de veilige haven opzoeken. Nou, ik was ter plaatse, het heeft nog niet eens zachtjes gewaaid! Ze hadden zich vergist, ook dat kan gebeuren.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat ze maar moeten ophouden met waarschuwen!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Wubbo »

Welk punt wil je nu eigenlijk maken? Je openingspost ging erover dat de landelijke media geen informatie gaven over het al dan niet rijden van Qbuzz in het noorden des lands. Vervolgens krijg je de vraag waarom je concludeert dat dat aan Qbuzz ligt, waarom je dat wil horen op de landelijke media en niet op de regionale, en waarom je geen andere informatiebronnen gebruikt. Die vragen beantwoord je niet direct maar met een heel verhaal over de NOS en de situatie ter plaatse, maar geef je geen antwoord op de vragen.

Ik ben de draad kwijt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Pim-AllianceB95 »

isadora schreef:Vind het sowieso vreemd, dat QBuzz ondanks "code rood" meent te kunnen rijden.
Het KNMI geeft een code rood, wanneer de weersituatie gevaar dreigt op te leveren en kan zorgen voor grote overlast of ontwrichting van de samenleving.
Heb je wel op de doorgaande wegen in het noorden gekeken dan? Daar was, misschien met uitzondering van donderdagmiddag/-avond, dat weet ik niet, en de eerste ijzeldag tot ongeveer 11 uur, echt geen enkele reden om van code rood te spreken. Geen vierkante centimeter ijs te zien.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door isadora »

Maar code rood is wel gegeven, en wat je daarmee doet; aan je laars lappen, punt uit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Jef400 »

Pim-AllianceB95 schreef:
isadora schreef:Vind het sowieso vreemd, dat QBuzz ondanks "code rood" meent te kunnen rijden.
Het KNMI geeft een code rood, wanneer de weersituatie gevaar dreigt op te leveren en kan zorgen voor grote overlast of ontwrichting van de samenleving.
Heb je wel op de doorgaande wegen in het noorden gekeken dan? Daar was, misschien met uitzondering van donderdagmiddag/-avond, dat weet ik niet, en de eerste ijzeldag tot ongeveer 11 uur, echt geen enkele reden om van code rood te spreken. Geen vierkante centimeter ijs te zien.
IJzel hoef je dan ook niet per se te zien hé. Daarnaast waren er ook buiten deze tijden ongevallen door de gladheid. Tot zover mijn bijdrage aan deze discussie :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Vinny »

Pim-AllianceB95 schreef:
isadora schreef:Vind het sowieso vreemd, dat QBuzz ondanks "code rood" meent te kunnen rijden.
Het KNMI geeft een code rood, wanneer de weersituatie gevaar dreigt op te leveren en kan zorgen voor grote overlast of ontwrichting van de samenleving.
Heb je wel op de doorgaande wegen in het noorden gekeken dan? Daar was, misschien met uitzondering van donderdagmiddag/-avond, dat weet ik niet, en de eerste ijzeldag tot ongeveer 11 uur, echt geen enkele reden om van code rood te spreken. Geen vierkante centimeter ijs te zien.
Tussen maandag en donderdag was het gewoon echt ijzelig weer. Nu eens was het spekglad en dan weer viel het erg mee. Vooral op de grens die grofweg liep van Leeuwarden naar Emmen. Noord-oostelijk was het echt winters en koud, Zuidwestelijk was er eigenlijk amper wat. In Heeg was het echt wisselend. Op maandagavond en donderdagochtend was het het gladst, de andere momenten viel het mij erg mee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door gebruiker77 »

Didier schreef:Nou, een discussie heeft het in ieder geval opgeleverd!
Is dat niet de bedoeling van een forum?
Een paar reacties, het gaat me te ver overal op te reageren.
Sommige slaan ook helemaal niet op mijn eerste bericht, zaken gingen een eigen leven leiden.
In eerste instantie had ik het uitsluitend over de landelijke radio.
Waar vroeger het ANP gerespecteerd was voor het doorgeven van belangrijk nieuws heeft later de NOS die rol overgenomen.
Kan me zo geen voorbeeld bedenken dat ze daarmee de fout zijn ingegaan, maar niets op dit gebied is onmogelijk.

Verwarring is er in latere reacties ontstaan over de dagen en het al dan niet uitrijden.
Ik heb de dagen secuur weergegeven, anderen slagen daar niet helemaal in.
Zodat er nu een afwijkend beeld is ontstaan wanneer er wel of niet gereden is.
Zelfs een woordvoerder van de busmaatschappij -of iemand die daar dicht tegenaan zit- mengt zich een paar maal in de discussie!
Het valt uiteraard direct op dat die tracht het straatje schoon te poetsen, hetgeen dinsdag niet helemaal lukte....
Dus hoef ik deze vraag niet (opnieuw) aan Q-Buzz te stellen, ze lezen hier vast wel mee!

Zonder dat het mijn bedoeling was wordt het onderwerp verplaatst naar al dan geen informatie bij de haltes.
Erg handig hoor, van die dure displays die vorig jaar als paddenstoelen op willekeurige plaatsen uit de grond schoten!
Maar kennelijk ook al niet op afstand van het juiste bericht te voorzien!
Wat wil je wanneer ze al helemaal overstuur raken wanneer een bus te vroeg is gepasseerd of meer dan een bepaald aantal minuten vertraging heeft....?
Willekeurige plaatsen? Ja hoor, midden in de weilanden bij een halte waar zo goed als nooit iemand instapt. Meer dan een week werk voor de aannemer, tel uit je winst. Want uiteraard ter plekke geen stroom, laat staan een andere vorm van verbinding!
Of juist wel bij een drukke uitstaphalte, maar niet bij de instap....
Op een redelijk druk in- of overstappunt als P+R Hoogkerk is het nog steeds niet gelukt er een op ieder perron neer te zetten!
Evenmin als bij een drukke halte in het centrum van Groningen, tegenover de Martinitoren bij de bank, waar onder meer veel parkeerders voor Hoogkerk de bus weer nemen. Er zal wel een reden voor zijn, zoals voor alles.....
Nee hoor, ook dit heb ik Q-Buzz nog niet gevraagd......

Ha, nog iets over die waarschuwende codes. Waarschuwend, en meer ook niet. De juiste beslissing zal altijd ter plaatse genomen moeten worden.
De kleuren geven wel de ernst van de (verwachte) situatie weer.
En soms gaan ze ook daar de mist mee in. Herinner me een stormwaarschuwing van een paar jaar geleden. Hoogste alarmfase, uitvaren was onverantwoord en mensen op het water moesten zo snel mogelijk de veilige haven opzoeken. Nou, ik was ter plaatse, het heeft nog niet eens zachtjes gewaaid! Ze hadden zich vergist, ook dat kan gebeuren.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat ze maar moeten ophouden met waarschuwen!
Volgens mij ga je nu zelf een beetje uitlopen op een heel ander onderwerp. Namelijk de functionaliteit van de Dris palen. Deze palen kunnen overigens prima hebben als een bus eerder of later komt. Dat de teksten niet helemaal klopten op die dag is waar.

Toch begrijp ik nog niet helemaal waarom je blijft beweren dat de info niet voor iedereen beschikbaar is. Oké, niet iedereen heeft Twitter, dat snap ik. Internet heeft bijna iedereen, dus de Qbuzz site is te bezoeken. Dan hebben we natuurlijk ook een groep die dit niet heeft, en wellicht geen mensen om zich heen, dan is er altijd nog de mogelijkheid om te bellen. Wat mij betreft is het daarom compleet overbodig dat NOS, ANP per lijn gaat aangeven wat rijdt. Dat de bussen een hele dag niet rijden, is bijzonder en is daarom ook gemeld door landelijke media, evenals het wel weer rijden. Voor de info per buslijn lijkt me dat niet nodig. Treinverkeer is dan toch weer iets anders. Ik hoop dat je hier ook eens op wilt reageren.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Nicketick »

Laten we vooral niet vergeten dat het DRIS nog steeds uitgerold wordt, en dat er nog locaties zijn die nog een display moeten krijgen. Zo staan er in Groningen op diverse locaties al masten waar nog displays aan moeten komen. Het plaatsen van een mast kan even duren omdat het niet simpelweg een mastje neerzetten is. Voor klachten over het DRIS kan je overigens beter bij het OV-Bureau aankloppen, zij zijn verantwoordelijk voor de displays en niet de vervoerder.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Littlebusdriver »

Didier schreef:Nou, een discussie heeft het in ieder geval opgeleverd!
Is dat niet de bedoeling van een forum?
Een paar reacties, het gaat me te ver overal op te reageren.
Als je zelf niet wilt toelichten waarom je niet naar de halte bent gelopen als de bus zo belangrijk voor je is, vervolgens allerhande andere (niet relevante) zaken in de discussie gooit, en dot laatste anderen verwijt, dan lijkt het meer op een zeurposting. Ik haak af.
Didier
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 15:27

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Didier »

Nou, naar ik hoop een laatste reactie dan. Want wanneer zelfs een beheerder al de draad kwijt raakt moet het wel erg ingewikkeld zijn geworden!
Toch begrijp ik nog niet helemaal waarom je blijft beweren dat de info niet voor iedereen beschikbaar is. Oké, niet iedereen heeft Twitter, dat snap ik. Internet heeft bijna iedereen, dus de Qbuzz site is te bezoeken. Dan hebben we natuurlijk ook een groep die dit niet heeft, en wellicht geen mensen om zich heen, dan is er altijd nog de mogelijkheid om te bellen. Wat mij betreft is het daarom compleet overbodig dat NOS, ANP per lijn gaat aangeven wat rijdt. Dat de bussen een hele dag niet rijden, is bijzonder en is daarom ook gemeld door landelijke media, evenals het wel weer rijden. Voor de info per buslijn lijkt me dat niet nodig. Treinverkeer is dan toch weer iets anders. Ik hoop dat je hier ook eens op wilt reageren.
Ja hoor, dat wil ik. Nergens heb ik beweerd dat de info niet voor iedereen beschikbaar was. Dat is uitsluitend door anderen gesuggereerd. Het ging mij alleen maar om de berichtgeving op de landelijke media (en dan met name de radionieuwsdienst) of de bussen in het Noorden al dan niet reden, lees mijn eerste bericht nog maar eens rustig over. Uiteraard niet gedetailleerd per lijn, dat kwam nergens ter sprake, maar in zijn algemeenheid. Dat de bussen een hele dag niet reden is inderdaad gemeld door de landelijke media, daarin heeft u gelijk, maar na afloop! Dat was kennelijk nieuws, maar op dat moment geen informatie meer.

Iemand schreef dat het mensen elders in het land totaal niet interesseert of de bussen in een bepaald gebied al dan niet rijden. Dat zie ik toch anders. Wanneer ik per ov vanuit het Noorden naar een plaats in Brabant moet die niet aan het spoor ligt en daar worden soortgelijke weersomstandigheden verwacht dan zie ik het toch als landelijk nieuws of de bussen daar wel of niet rijden. Zeker wanneer het besluit die dag niet uit te rijden al genomen is. En dus ook wanneer dat wordt herroepen of wanneer ze een dag later onder identieke omstandigheden wel weer rijden.
Als je zelf niet wilt toelichten waarom je niet naar de halte bent gelopen als de bus zo belangrijk voor je is, vervolgens allerhande andere (niet relevante) zaken in de discussie gooit, en dot laatste anderen verwijt, dan lijkt het meer op een zeurposting. Ik haak af.
Nergens heb ik geschreven dat ik niet naar de halte ben gelopen! U had het zelfs kunnen concluderen doordat ik wist dat de informatie op de display niet klopte. Maar kennelijk vindt u (ook) dat een niet-relevante zaak. Niemand heb ik iets verweten.
Laten we vooral niet vergeten dat het DRIS nog steeds uitgerold wordt, en dat er nog locaties zijn die nog een display moeten krijgen. Zo staan er in Groningen op diverse locaties al masten waar nog displays aan moeten komen. Het plaatsen van een mast kan even duren omdat het niet simpelweg een mastje neerzetten is. Voor klachten over het DRIS kan je overigens beter bij het OV-Bureau aankloppen, zij zijn verantwoordelijk voor de displays en niet de vervoerder.
Kijk, dat is tenminste nog eens inside-informatie waar we als gebruikers helemaal niets mee kunnen! Misschien handig dat die benaming DRIS er op komt te staan, dan weten wij tenminste waar we over praten! Over informatieverstrekking gesproken: zijn de gebruikers ooit al eens geïnformeerd dat het systeem nog in de uitrolfase (?!) verkeert?
En ja hoor, daar gaan we weer: het ligt niet aan het busbedrijf maar aan het OV-bureau! Dat komt me wel heel bekend voor! Handig, zo'n instantie die je overal de schuld van kan geven.
Maar nu komen we zo maar (weer) op een heel ander onderwerp, en ik heb wel geleerd dat het leggen van een ei hier al snel wordt gezien als zeurposting......

Of mag alles uitsluitend altijd alleen maar positief zijn, zodat we de draad niet kwijt kunnen raken?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Wubbo »

Nee hoor, negatief mag ook. Maar ik vind het jammer dat je wel refereert naar mijn post (hoewel ik niet begrijp waarom een beheerder het beter zou kunnen/moeten begrijpen dan een willekeurige andere forumgebruiker, maar dat terzijde) en er vervolgens niet op reageert. Nu weet ik nog niet waarom je vertrouwt op de landelijke media voor iets dat op zijn minst een groter regionaal belang heeft (of alleen maar regionaal belang heeft, maar die discussie ga ik hier niet aan).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door AppleMoose »

Ik vind het sowieso frappant dat een persoon die aangeeft geen informatie te kunnen opzoeken op internet omdat hij dat niet heeft, blijkbaar wel in staat is om meerdere malen op een toch wat willekeurig forum z'n beklag te doen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Jef400 »

Tja, dat maakt het verhaal bijna trollachtig
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Matige tot slechte communicatie Q-Buzz

Bericht door Pim-AllianceB95 »

JeffreyMeijer schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:
isadora schreef:Vind het sowieso vreemd, dat QBuzz ondanks "code rood" meent te kunnen rijden.
Het KNMI geeft een code rood, wanneer de weersituatie gevaar dreigt op te leveren en kan zorgen voor grote overlast of ontwrichting van de samenleving.
Heb je wel op de doorgaande wegen in het noorden gekeken dan? Daar was, misschien met uitzondering van donderdagmiddag/-avond, dat weet ik niet, en de eerste ijzeldag tot ongeveer 11 uur, echt geen enkele reden om van code rood te spreken. Geen vierkante centimeter ijs te zien.
IJzel hoef je dan ook niet per se te zien hé. Daarnaast waren er ook buiten deze tijden ongevallen door de gladheid. Tot zover mijn bijdrage aan deze discussie :X
Nou ja, ook niet te voelen. Alle hoofdwegen waren perfect gestrooid, de fietspaden minder, maar desondanks ben ik over die fietspaden in slechts twee minuten meer dan normaal naar Groningen gefietst (1,5 keer de tijd die de bus erover doet) , waarbij ik alleen eventjes in mijn niet gestrooide woonstraat ben geslipt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten