Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door Etienne »

Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

HOOGEVEEN - De nieuwe stadsbusdiensten in Hoogeveen, Assen en Meppel kunnen wel eens model staan voor het toekomstig vervoer in andere delen van Drenthe en Groningen.
In alle drie de steden verzorgen de bussen niet alleen het reguliere openbaar vervoer, maar ook het vervoer voor specifieke doelgroepen, zoals leerlingen en WMO'ers.

Lees meer

-----
Dit lijkt me toch wel een zorgelijke ontwikkeling. Op deze manier kan je eigenlijk elke stadsdienst die niet of nauwelijks functioneert wel om gaan zetten naar een vrijwilligersdienst. :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Ik dacht dat (in ieder geval een deel van) deze stadsdiensten met betaald personeel werden gereden.
Het doelgroepen vervoer en openbaar vervoer combineren vind ik een heel geschikte oplossing voor steden van kleine omvang zolang de route maar logisch en redelijk direct blijft.
Ik heb geen onderschrift
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door Nicketick »

Er is nog een lange weg te gaan voor mijn gevoel voor de betreffende diensten, vooral op het gebied van reisinformatie en betaalwijze. Ik krijg bijvoorbeeld de Cityline in Assen niet te zien in de planners en ik kan er niet met mijn OV-Chipkaart betalen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Het is dan officieel geen ov
Ik heb geen onderschrift
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door Lijn65 »

De bussen in Assen en Hoogeveen worden voor zover ik weet gewoon met betaald personeel gereden. In Meppel wordt alleen in de spits met betaald personeel gereden. Cityline, de Bij en stadsbus Meppel worden georganiseerd en betaald door de gemeenten zelf (zoals in bijvoorbeeld Noord-Amerika ook het geval is) en worden gecombineerd met het doelgroepen vervoer. Daardoor krijg je een heel efficiënt product. Dat het door de gemeenten wordt georganiseerd verklaart waarschijnlijk ook waarom het niet in de reisplanners voorkomt en waarom ze hun eigen tariefsysteem hebben.
Basislijn
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door Kevster »

Als ik de oud-chauffeurs mag geloven zijn de Hoogeveeners vrijwilligers, maar goed of die mensen nou een betrouwbare bron zijn :mrgreen:
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door Lijn65 »

De Bij wordt gereden door Connexxion, ik vermoed dat de dienst wordt gereden door taxichauffeurs aangezien men ook met 8-persoonsbusjes rijdt. Er zijn ook reismaatjes (soort van begeleiders) actief, en dat zijn wel vrijwilligers.
Basislijn
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door CX1000 »

In Meppel is de situatie die Lijn65 schetst volgens mij ook het geval. In Meppel kun je nu overigens ook met OV-chipkaart betalen voor de stadsbus.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Busvervoer Assen, Meppel en Hoogeveen mogelijk model voor rest van Drenthe

Bericht door Jorn »

Alle drie de diensten worden gereden door professionele chauffeurs en er kan niet betaald worden per OVC. Het is officieel geen openbaar vervoer en daarom is de OVC er ook niet geldig. Je zal de stadslijnen dan ook niet op de reguliere haltepalen zien staan, ze hebben eigen haltepalen enzo.

Voor wat betreft Meppel: daar betaal je normaal 2 euro, maar door het laten zien van je OVC betaal je maar één euro. Ook daar is de OVC dus niet geldig, het is een soort van kortingsproduct.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten