Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door geert4OV »

Pim-AllianceB95 schreef:@ ov'tje Ah, keurig. Ik had niet onthouden dat het daarin stond.

Lijn 15 is overigens niet weggesnoeid, die heet nu 75.
Volgens mij kan het wel een leuke chaos worden begin december *O*
hej*
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

Een aantal dingen die mij zijn opgevallen:
  • P+R Zernike wordt Zernike Noord
  • De extra rit van lijn 9 in de ochtend vanaf De Punt rijdt niet door naar Zernike Campus, hier was eerst wel sprake van
  • Ritten van lijn 9 richting Zernike Campus zullen doorrijden naar P+R Reitdiep
  • Lijn 8 gaat aan de Martini Ziekenhuiskant doorrijden naar P+R Hoogkerk en wordt dus een ringlijn. De website van Qbuzz lijkt er wat problemen mee te hebben
  • Lijn 25 gaat vanaf P+R Haren via Corpus den Hoorn Zuid en Martini Ziekenhuis naar Gasunie rijden
  • Lijn 26 gaat vanaf P+R Haren rechtstreeks naar Zernike Campus rijden
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door JeroenSpock »

P+R Zernike wordt verplaatst, dan kan je niet 2 haltes houden met dezelfde naam.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

P+R Zernike wordt opgeheven en vervangen door P+R Reitdiep toch?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door JeroenSpock »

Hmm, lees net in de Veendammer dat ze die inderdaad P+R Reitdiep gaan noemen. Ook wel zo logisch natuurlijk, Jeroentje...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Nicketick schreef:Een aantal dingen die mij zijn opgevallen:
  • De extra rit van lijn 9 in de ochtend vanaf De Punt rijdt niet door naar Zernike Campus, hier was eerst wel sprake van
  • Ritten van lijn 9 richting Zernike Campus zullen doorrijden naar P+R Reitdiep
  • Lijn 25 gaat vanaf P+R Haren via Corpus den Hoorn Zuid en Martini Ziekenhuis naar Gasunie rijden
  • Lijn 26 gaat vanaf P+R Haren rechtstreeks naar Zernike Campus rijden
1. Ik vermoed dat dat is gebeurd, omdat deze nu aan de Airportlink rit te koppelen is die om 7.25 op Airport is. Anders zou de Airportlink meteen op een stadsomloop komen, en nu kan ie bij het Hoofdstation eruit. Wellicht rijdt deze door als versterking op bijvoorbeeld lijn 3/4 naar P+R Kardinge. Daarnaast is het natuurlijk wel mooier als De Wijert-Zuid ook een halfuurdienst met de binnenstad op dat tijdstip houdt voor de duidelijkheid. Misschien wordt lijn 9 De Punt- Selwerd ook wel met streekbussen uitgevoerd.
2. Welke reizigersgroep zal deze bedienen als lijn 11 (straks 1) er ook komt met een redelijk hoge frequentie?
3. Bus die wel gevoelig voor vertraging is, maar hopelijk zorgt voor minder auto's op de V.K. Verschuurlaan. Goed idee toch, het was mij nog niet opgevallen dat ie er tussen stond.
4. Lijn 26: tja, zullen automobilisten dan niet liever de auto neerzetten bij P+R Zernike/Reitdiep?

Goed dat er nu de hele avond >2x/uur naar P+R Haren wordt gereden door Q-link 5 en Q-link 6. Verder zie ik niet veel wijzigingen op de Q-link lijnen, behalve gewijzigde tijden op Q-link 5.
Stadsdienst Groningen verandert wel enorm. Alleen lijn 7 (straks 64) en 11 blijven op dezelfde tijden rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

Lijnen 25 en 26 (waarom deze nummers??) zijn waarschijnlijk gemaakt om mensen te verleiden in P+R Haren de auto te plaatsen en vervolgens de bus te pakken. Hierdoor krijg je hopelijk minder auto's bij de Ring Groningen, waardoor daar het vervoer beter doorstroomt. Het idee is goed, maar wacht wel af wat de ervaringen ermee zijn. Auto's vermijden daarbij ook de file van de ring.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Milco »

CamilleKreemers schreef:Lijnen 25 en 26 (waarom deze nummers??)
P+R Haren: lijnen 5, 6, 25 en 26. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Bjarte »

Het is toch opvallend dat ondanks de frequente busdienst over de Van Iddekingeweg, er geen halte wordt toegevoegd. Met een halte bij de Multatulistraat bedien je een behoorlijk deel van De Wijert, inclusief de school De Bolster. De afstand tussen de haltes Overwinningsplein en Jan Luykenstraat is behoorlijk.

Daarnaast snap ik niet dat lijn 25 de haltes VK Verschuurbrug en Sportlaan overslaat. De vraag zal minimaal zijn, maar wat maakt dat nou uit?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Milco »

Op een terrein naast de N301 in Nijkerk, dus niet bij Evobus zelf, stonden zaterdag een heleboel Citaro's, onder andere de nieuwe LE's waarvan er al een aantal in GD rijden en diverse gelede Qlink-bussen. Ik heb echter niet opgelet of het Citaro's of Capacity's waren. Die gaan toch per december al op Qlink 3 rijden? Verder stond er ook de GVB Amsterdam Citaro G met het nummer 1600.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

gebruiker77 schreef: 4. Lijn 26: tja, zullen automobilisten dan niet liever de auto neerzetten bij P+R Zernike/Reitdiep?
Ik weet niet hoe groot de stroom Haren > Zernike is, maar ik kan mij wel voorstellen dat een deel dat met lijn 5 vanuit Zuidlaren/Annen komt ook doorreist naar Campus. Door deze eerder uit de bus te plukken in Haren en ze een rechtstreekse verbinding te geven wordt ook lijn 15 weer een stukje ontlast. Ik ben benieuwd of P+R Reitdiep een succes wordt, want eigenlijk is alleen de Grote Markt een belangrijke bestemming en daar doet de lijn ook wel een tijdje over om er te komen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door groningen »

Lijn 25 gaat vanaf P+R Haren via Corpus den Hoorn Zuid en Martini Ziekenhuis naar Gasunie rijden
Gisteren heb ik lijn 25 op de A28 en Paterswoldseweg gezien. Busnummer was op de Paterswoldseweg 3138. Hoop dat die werkzaamheden tussen Overwinningsplein en Laan Corpus des Hoorn eens klaar zijn.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

Dat kan wel kloppen, 25 reed als pendel Hoogkerk - Martiniplaza - Haren in verband met de Promotiedagen.

Werkzaamheden zijn al klaar toch? Lijn 6 rijdt daar weer de normale route.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Bjarte schreef:Het is toch opvallend dat ondanks de frequente busdienst over de Van Iddekingeweg, er geen halte wordt toegevoegd. Met een halte bij de Multatulistraat bedien je een behoorlijk deel van De Wijert, inclusief de school De Bolster. De afstand tussen de haltes Overwinningsplein en Jan Luykenstraat is behoorlijk.

Daarnaast snap ik niet dat lijn 25 de haltes VK Verschuurbrug en Sportlaan overslaat. De vraag zal minimaal zijn, maar wat maakt dat nou uit?
Ik denk dat men dat ook doet om niet te vaak in De Wijert te stoppen. Overigens zou jouw voorstel logisch zijn, maar dan zal ik wel de haltes Hr Holst en Van Schendelstraat samenvoegen .

Lijn 25 zou toch juist lijnen 2 en 8 vervangen die niet meer daar langs komen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn 25 is om P+R Haren te verbinden in de spits met Martini en Gasunie. Die verbinding bestaat momenteel in de spits niet, terwijl er genoeg auto's waarschijnlijk die reis wel maken.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Lijn65 »

Lijn 25 en 26 zijn natuurlijk vooral bedoelt om de zuidelijke ring te ontlasten tijdens de werkzaamheden die in 2017 beginnen. Daarom beginnen deze ook al op P+R Haren. De automobilisten die van deze lijnen gebruik gaan maken hoeven dan niet meer over de ring, en dat zal waarschijnlijk toch wel voor zo'n 100 (gokje) auto's minder zorgen tijdens de spits.
Basislijn
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

Nicketick schreef:
gebruiker77 schreef: 4. Lijn 26: tja, zullen automobilisten dan niet liever de auto neerzetten bij P+R Zernike/Reitdiep?
Ik weet niet hoe groot de stroom Haren > Zernike is, maar ik kan mij wel voorstellen dat een deel dat met lijn 5 vanuit Zuidlaren/Annen komt ook doorreist naar Campus. Door deze eerder uit de bus te plukken in Haren en ze een rechtstreekse verbinding te geven wordt ook lijn 15 weer een stukje ontlast. Ik ben benieuwd of P+R Reitdiep een succes wordt, want eigenlijk is alleen de Grote Markt een belangrijke bestemming en daar doet de lijn ook wel een tijdje over om er te komen.
En Binnenstad-West straks met lijn 9, die wordt ook niet voor niets doorgetrokken.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Afbeelding

Het OV-bureau maakt reclame voor de uitbreiding van Q-link paars. Ziet er weer netjes uit.
Opvallend aan het kaartje vind ik ook dat ze Grote Markt hebben vervangen door Centrum.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

zal wel komen omdat de gemeente uiteindelijk de bussen van de Grote Markt wil hebben. Dan is de term Centrum toekomstvaster.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

Alleen een beetje jammer dat ze vergeten zijn dat de 1 ook via UMCG Noord rijdt...
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Lijn65 »

Lijn 1 en 15 hebben geen eindbolletjes bij het Hoofdstation, die staan wel bij alle andere eindpunten
Basislijn
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Natorious »

Hoort lijn 11 (Zernike - Europapark) er ook niet op te staan?
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door busfanNL »

Dat is lijn 1.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Natorious »

Als je goed kijkt, zie je dat deze ophoudt bij het Hoofdstation op het qlinkkaartje ;)

Ik dacht namelijk dat qlink groen (11) opgesplitst zou worden in qlink 1: Zuidhorn-HS en qlink 11: Zernike-Europapark, maar slaat het centrum over.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

Dat gaat eerst niet door. Pas als P+R Meerstad open is en 5 naar Harkstede gaat. Er is alvast gekozen om te hernummeren.

De stadschauffeurs zijn in ieder geval niet blij met hun nieuwe dienstenpakket:

http://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/2016 ... titie-aan/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten