Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Extra investeringen verwerkt in hoofdlijnen dienstregeling bus 2017

In april 2016 presenteerde het OV-bureau de ontwerp-hoofdlijnen dienstregeling 2017. Vervolgens konden provincies, gemeenten, de Consumentenplatforms van Groningen en Drenthe, en individuele burgers hierop reageren. Mede op basis van deze reacties en adviezen heeft het dagelijks bestuur van het OV-bureau de definitieve hoofdlijnen van de dienstregeling voor 2017 nu goedgekeurd. In de dienstregeling is € 2,5 miljoen geïnvesteerd om de groei van verschillende reizigersgroepen te faciliteren.
De dienstregeling is te vinden op het volgende adres:http://www.ovbureau.nl/publish/library/ ... ve_def.pdf

Een globaal overzicht van enkele wijzigingen per 2017:

Groningen stad en Q-link
Lijn 2, 6, 7 en 9: De routekoppeling wordt compleet veranderd op een dusdanige wijze dat er straks de volgende buslijnen ontstaan:
Lijn 2: Station Noord - Korrewegwijk - Grote Markt - Hoofdstation - Martini Ziekenhuis - Hoornsemeer
Lijn 7: Station Noord - Vinkhuizen - Hoofdstation (- De Wijert (spits))
Lijn 9: Station Noord/Zernike - Paddepoel - Hoofdstation - De Wijert (- Martini Ziekenhuis - Eelde - De Punt)

Lijn 3: een gedeelte van de ritten met capacity's.

Q-link 6: de nieuwe Q-link lijnen die de ritten combineert van lijn 140 met de huidige lijn 5 naar P+R Haren. Naar P+R Haren ontstaat een halfuursdienst in de avond.

Lijn 7: de huidige lijn 7 Station Noord - Oosterpark - UMCG - Hoofdstation wordt vernummerd naar lijn 64, en vervalt zodra de toekomstige lijn 1 komt te rijden, die o.a. op de verbinding UMCG - Station Noord komt te rijden.

Lijn 8 en 9: Lijn 8 wordt een ringlijn naar P+R Hoogkerk. Deze lijn, en de toekomstige lijn 9 rijden via de Van Iddekingweg (in plaats van V.K. Verschuurlaan).
Extra spitsrit Eelde voor opvang mbo-vervoer, die om 8.35 op P+R Zernike arriveert.

Q-liners
Lijn 300 en 305: gaat rijden via Angelso, zaterdagmiddag extra ritten, ook in de spits. Lijnen worden samengevoegd. Qbuzz.

Lijn 304: gaat doorrijden naar Himsterhout. Naar Arriva.

Lijn 309: gaat een beperkte weekenddienst rijden en gaat vaker rijden in de spits naar Kloosterveen. Ook extra naar M.L. Kingweg.

Streek
Lijn 50, 51 en 650: 10-minutendienst in de spits. De extra ritten die in de avond + zondag rijden op het traject Groningen - De Punt worden ondergebracht bij lijn 51. 650 vervalt.

Lijn 61: 20-minutendienst in de spits voor opvang extra reizigers MBO.

Lijn 65: aangepaste route bij Eenrum, extra late avondrit op weekdagen.

Lijnbelbussen
Enkele lijnbelbussen vervallen pas per 2018.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op za 09 jul 2016, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

Waar staat dat van lijn 3 naar Capacity dan?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

In het overzicht waar alle bedragen vermeld staan, bij Groningen - stad. Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen, ze zijn vrijwel allemaal nodig op lijn 15, of als reserve voor lijn 11 als deze weer stuk is.

Lijn 61 wordt overigens ook flink aantrekkelijker gemaakt, zou dat dan toch nog een Q-link ooit worden, iets met de Korrewegwijk erin, en dan door naar Hoornsemeer.
Overigens zou men best kunnen overwegen om de bus naar Hoornsemeer voor de helft door te laten rijden naar Ter Borch. Als lijn 8 rechtstreeks naar Hoogkerk gaat, moet er maar een andere lijn heen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

oke, Leesvoer dus.

Ik woon in Oost-Groningen, dus mijn neus gaat daar naar uit:
- Lijn 11 wordt ingekort tot Vlagtwedde - Bourtange en ik kan er niet om huilen. zie die bus vaak met een paar reizigers naar Bourtange gaan, dus denk dat 2x/uur taxibus meer dan afdoende is.
- Lijn 14 gaat in de spits 2x/uur rijden tussen Vlagtwedde en Winschoten (verandert dus praktisch niks afgezien van tijden).
- Lijn 12 gaat beter aansluiten op de school- en treintijden. Houdt dat in dat ie in het andere halfuur gaat rijden?
- Lijn 171 gaat door naar Zernike (mooi) en wordt gekoppeld aan lijn 13 en 23 (bedenk dat maar eens). Als er ook maar een midibus van lijn 13 naar Zernike komt, wil ik in Groningen een foto zien ervan. Dat heeft namelijk (behalve voor de busshow een paar jaar terug) nog niet plaatsgevonden.

Laat ik vriendelijk zijn voor Groningen:
- Mooi dat er extra capaciteit naar de Wijert komt. Waarom rijdt ie dan tot het uiterste Noorden van Wijert? Ik had de halte aan de P.C. Hooftstraat nog geprobeerd vanwege het nabijgelegen Zernike college.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

CamilleKreemers schreef:Laat ik vriendelijk zijn voor Groningen:
- Mooi dat er extra capaciteit naar de Wijert komt. Waarom rijdt ie dan tot het uiterste Noorden van Wijert? Ik had de halte aan de P.C. Hooftstraat nog geprobeerd vanwege het nabijgelegen Zernike college.
Omdat ze rechtsaf naar Van Iddekingeweg gaan. PC Hooftlaan wordt dan bediend door 2x per uur 9 (ik vermoed Zernike-De Wijert), in de spits aangevuld met lijn 7.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 7 zou in principe door kunnen rijden naar de Ketwich Verschuurlaan, maar wellicht doen ze dit niet omdat dit beter uitkomt in de tijd? Officieel om de V.K. Verschuurlaan te ontlasten stond er volgens mij.

Wat vind jij overigens van de wijzigingen van de zuidelijke stadslijnen, Kevster? Jij hebt hier ook altijd wel diverse suggesties neergezet...
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door JeroenSpock »

Ze kunnen die CapaCity's tot een uur of half 8 - 8 uur gebruiken op lijn 3, net als nu gebeurd met 309 en 312.
Voor lijn 11 zullen ze niet meer nodig zijn als de nieuwe CapaCity L's er zijn. 11 gaat straks met de C2 3400 serie rijden, 4 van die bussen gaan ze omstickeren naar Qlink groen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

Jeroenspock,

Wat gaat er gebeuren met die (naar mijn mening) vreselijke HESS-bussen dan?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door nielsie600 »

Verdwijnen naar Utrecht, de nieuwe Capacity's komen op de blauwe lijnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Meltrain »

Uit enkele opmerkingen van de kosten maak ik op dat lijn 300 en 305 worden samengevoegd tot een lijn 300 en volledig door Qbuzz wordt gereden en dat lijn 304 voortaan door Arriva Touring wordt gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Daniel »

nielsie600 schreef:Verdwijnen naar Utrecht, de nieuwe Capacity's komen op de blauwe lijnen.
Wat moeten ze in Utrecht met die HESS bussen dan. Drie stuks is net genoeg voor een paar losse ritjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

Meltrain schreef:Uit enkele opmerkingen van de kosten maak ik op dat lijn 300 en 305 worden samengevoegd tot een lijn 300 en volledig door Qbuzz wordt gereden en dat lijn 304 voortaan door Arriva Touring wordt gereden.
En nu wil ik als chauffeur zeker weten niet op OV-lijnen worden ingezet, als ik chauffeur ben en voor Arriva Touring werk. Het is puur Drachten-Groningen voor ze. Wel kunnen ze wellicht bij papa-Arriva enkele bussen in Drachten stallen.
Daniel schreef:
nielsie600 schreef:Verdwijnen naar Utrecht, de nieuwe Capacity's komen op de blauwe lijnen.
Wat moeten ze in Utrecht met die HESS bussen dan. Drie stuks is net genoeg voor een paar losse ritjes.
Extra versterking voor ritten lijn 12 of op lijn 28? Wel ironisch dat de bussen voor Utrecht gekocht zijn en eindelijk naar Utrecht gaan om te rijden.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op wo 06 jul 2016, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door nielsie600 »

Rijden denk ik Daniel, heb dus werkelijk geen idee.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Cpt.Iglo »

Dus, kort samengevat: op lijn 1 en 11 komen nieuwe Capacity's L te rijden, en een aantal oude Capacity's op lijn 3? En worden daarnaast ook alle oude Qlink-bussen vervangen voor nieuwe Citaro's/Capacity's? Op de nieuwe Qlink 6 komen nieuwe bussen, maar geldt dit dan ook voor de oude paarse en groene bussen?

Verder een goede zaak dat die HESS bussen weg gaan. :D
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Ontwikkelingen verduurzaming openbaar busvervoer
Samenhangend met de verlenging van de concessie Groningen Drenthe (Qbuzz blijft tot eind 2019
concessiehouder) stromen de komende maanden in totaal 60 nieuwe schone euro-6-diesel-bussen in,
komen er twee elektrische bussen in Groningen en naar Groningen Airport Belde en wordt een proef met
twee waterstofbussen voorbereid.
Nu de gezamenlijke decentrale OV-autoriteiten het streven naar zero-emissie vanaf 2025 hebben
onderschreven, onderzoekt het OV-bureau met alle betrokkenen momenteel ook op welke wijze de ingezette
verduurzaming van het bussenpark vanaf 2018 verder kan worden uitgerold. Hierover kunt u rond de
jaarwisseling nadere voorstellen tegemoet zien.
Voortvarende elektrificatie van het Q-link-netwerk zal hiervan onderdeel uitmaken. Daarbij zal specifiek ook
worden onderzocht of (gedeeltelijke) elektrificatie van lijn 4 (Roden - Beijum) en lijn 1/11 (Zuidhorn -
HS/Europapark) reeds in 2018 kan worden gerealiseerd. Eerste analyses laten overigens zien dat de
hybride dubbelgelede bussen die momenteel in Groningen in gebruik zijn vanwege hun energieverbruik en
vervangingstermijnen in geen van de mogelijke verduurzamingsvarianten passen. Om die reden is in overleg
met Qbuzz afgesproken dat deze bussen na de zomer in Utrecht in gebruik worden genomen. Vooruitlopend
op de verdere doorontwikkeling naar een elektrisch Q-link-netwerk laat Qbuzz voor de komende periode
extra euro-6 Capacity-bussen instromen (zoals die ook tussen Hoofdstation en Zernike rijden).
Dit staat daarover in een brief aan de ps in Groningen. Goede ontwikkeling dat duurzaamheid steeds vaker belangrijk wordt gevonden.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

heb je ook een link? Ben namelijk ook nieuwsgierig naar de rest van de brief. Het mag ook in PB.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

mijn dank is groot.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door JeroenSpock »

Cpt.Iglo schreef:Dus, kort samengevat: op lijn 1 en 11 komen nieuwe Capacity's L te rijden, en een aantal oude Capacity's op lijn 3? En worden daarnaast ook alle oude Qlink-bussen vervangen voor nieuwe Citaro's/Capacity's? Op de nieuwe Qlink 6 komen nieuwe bussen, maar geldt dit dan ook voor de oude paarse en groene bussen?

Verder een goede zaak dat die HESS bussen weg gaan. :D
Nee.
Er komen 4 nieuwe CapaCity's L, voor lijn 4 (en 3 neem ik aan). 4 C2 geleed die nu op 3/4 rijden worden groen voor 1/11. De 3068 en 72, geen idee waar die heen gaan of dat ze blijven.
Lijn 15 veranderd niet, de huidige CapaCity's blijven daar rijden.
Lijn 6 krijgt nieuwe bussen, C2 geleed en 2 keer waterstof Van Hooll 13 meter, die niet op lijn 5 gaan rijden. 5 blijft rijden met de huidige paarse bussen.

Ergens ook wel weer jammer dat de HESS weg gaat. Zeker de 3492 rijdt de afgelopen tijd best lekker na de nodige aanpassingen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Lijn65 »

In Augustus komen 15 nieuwe gelede citaro's C2 binnen, 4 daarvan zouden in neutrale kleur op lijn 11 gaan rijden. De andere 11 gaan gewoon tussen het overige materieel ingezet worden. Vanaf december gaan ze allemaal op lijn 6 rijden en krijgen ze dezelfde kleurstelling als de bussen voor lijn 3/4, maar dan met een streep roze en een streep paars. de 3068 en 3072 zullen wel hun kleur weer verliezen en reserve worden.
Basislijn
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door OmniLezer »

Nu maar duimen voor wat betere stoelen.
En trouwens, wat wordt de frequentie van Lijn 6 (Qlink)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Natorious »

OmniLezer schreef:En trouwens, wat wordt de frequentie van Lijn 6 (Qlink)
Er werd ergens genoemd dat de frequenties redelijk gelijk blijven aan de huidige 140(check wiki daarvoor)
Alleen kan er in het dal het een en ander veranderen, vanwege de samenloop met Qlink 5. In mijn hoofd kwam ik uit op de volgende opties voor in het dal:

3x/u Qlink 5 - alle ritten door naar Annen, om een 20-40 minuten interval te voorkomen.
Aanvullend 3x/u Qlink 6.

Óf, de keuze die mij het logisch lijkt i.v.m. intervallen en de aantallen reizigers:

4x/u Qlink 5 - Europapark - Annen, waarvan 2x/u tot P+R Haren gereden wordt in een 10-20 minuten interval. (wordt ingezet vanaf ong. 12:00)
én 2x/u Qlink 6
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

frequenties blijven gelijk, dus:
Qlink 5: schoolspits 6x/uur Annen - Europapark, vakantiespits 3x/uur Annen - Europapark en 3x/uur Haren - Europapark, daluren 2x/uur Annen - Europapark en 2x/uur Haren - Europapark, avond 1x/uur Annen - Europapark
Qlink 6: schoolspits ochtend 6x/uur Appingedam - Haren, middag 4x/uur Appingedam - Haren, dal 2x/uur Appingedam - Haren, avond 2 à 1x/uur Appingedam - Haren.

Bij Qlink 6 wordt tot maximaal 2 ritten per uur doorgereden van/naar Delfzijl. Ik ga me wel afvragen hoe Qbuzz 6x/uur en 4x/uur gaan combineren.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

Vergeet niet dat er een aantal ritten van lijn 6 op Europapark gaan starten he.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is daar de logica van?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten