Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Maar welke buslijn moet er dan naar Ter Borch? De infrastructuur schijnt er nog te liggen. De vraag is of er vraag is naar een busverbinding, maar eventueel zou de helft van de ritten van lijn 6 daar heen kunnen. Anders zou ik het ook niet weten, zonder dat het veel extra geld kost.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

Ik denk lijn 9 er op termijn doorheen trekken. Maar eerlijk is eerlijk, een bus over een lange verlaten nieuwe weg van 3 km laten rijden is ook een beetje zonde. En voor de huidige panden is geen markt voor OV is wel gebleken met lijn 5. Op termijn verwacht ik 'gewoon' lijn 8.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:En voor de huidige panden is geen markt voor OV is wel gebleken met lijn 5.
Ter Borch heeft inmiddels zo'n 2500 inwoners en is nog steeds sterk groeiende. Rietwijk is momenteel in aanbouw, waardoor er de komende paar jaren nog zeker 500-1000 inwoners bij komen. Als ik het het even ruw schat, woonde er in de tijd dat lijn 5 (waardeloze verbinding was dat) door Ter Borch heen kwam zo'n 1500 mensen, vooral gezinnen met kinderen. Een groot deel van de wijk is al 8 jaar oud, kinderen worden jongeren, dus de OV markt begint nu aan te trekken. Mooi moment om klanten te gaan binden.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

@Kevster, nu was lijn 5 toen ook niet de snelste reismogelijkheid naar het centrum van Groningen. Je kreeg een complete tocht door Groningen.

@Bjarte, momenteel is alleen lijn 8 een kerende lijn en ik denk niet dat die door Ter Borch gaat rijden. Dit komt omdat nu de doorgetrokken lijn de vlugge verbinding Hoogkerk - Martini gaat bedienen. Jouw plan maakt hem langzamer. Ik verwacht dat je het alleen kan realiseren door enkele ritten richting Hoornsemeer van huidig lijn 6 om te buigen naar Ter Borch, maar weet niet of het in de rijtijd past.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Lijn65 »

Ter Borch wordt toch prima ontsloten met lijn 2? Er zijn plaatsen waar de loopafstand groter is...
Basislijn
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

Ik zou liever voor iets met lijn 2 gaan, misschien met de ritten die nu tot de Wijert rijden... Maar het ligt er een beetje rot qua richting.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Als je in een kwartiertje van de Vestdijklaan naar het eindpunt van Ter Borch kan rijden, kan je de ritten van De Wijert Zuid verlengen (via V.K. Verschuurbrug - maar dat is juist niet gewenst). Dan wellicht lijn 6, maar in hoe veel tijd zou je van Martini Zkhs naar eindpunt Ter Borch rijden?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Lijn65 »

Lijn 5 kreeg daar 10 minuten voor in 2011
Basislijn
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Bjarte »

Zijn er in de nieuwe dienstregeling lijnen die P+R Hoogkerk als eindpunt hebben? Die zou je eventueel ook kunnen doortrekken tot de rotonde Groningerweg/Borchsingel/Paterswoldseweg. Is er meteen een mogelijkheid om vanaf Eelde naar P+R Hoogkerk te reizen, voor zover daar vraag naar is.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Lijn65 »

Lijnbelbus 31 (ma-vr), de tussenritten van lijn 3 en 4 (op zaterdag), lijn 8, lijn 86 in de vakanties
Maar lijn 8 wordt straks al doorgetrokken van Martini naar Hoogkerk. Dan heb je de verbinding met Hoogkerk toch al? En aangezien je vanuit Ter Borch prima naar haltes Elsborgpad of Hoornseplas kunt lopen, lijkt het me een beetje onzin om voor die wijk een dure busverbinding op te zetten.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

En de mogelijk nieuwe spitsverbinding P+R Hoogkerk - Station Europapark als men daar nog de financiële middelen voor vindt in het kader van Groningen bereikbaar houden tijdens de werkzaamheden Ringweg-Zuid.
Ik ben het wel met bovenstaande eens dat het wel duur gaat worden om nog een stadslijn toe te voegen, aangezien de kostendekkingsgraad van die lijn vermoedelijk niet boven de 50% gaat uitkomen. Het verleggen van de helft van de ritten van lijn 6 Hoornsemeer is te overwegen als Ter Borch verder groeit, al is de laatste route wel net wat langer dan eindpunt Hoornsemeer. Wellicht is dat op te lossen met de keertijd van een paar minuten bij Maartenshof. Al is het dan alsnog de vraag of het verliezen van het aantal reizigers van Hoornsemeer, door het onaantrekkelijker maken van de frequentie, opweegt tegen het aantal extra reizigers uit Ter Borch (+ het feit dat de toekomstige lijn 9 dan minder reizigers heeft uit Eelderwolde).
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

Momenteel kent lijn 6 enkele minuten keertijd in Maartenshoek. Wellicht is het mogelijk.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Halverwege september 2016 lijkt de Airport liner al te starten. Een lijn 100 wordt weergegeven bij OVinfo. Vanaf de UMCG Hoofdingang via Grote Markt en Hoofdstation rechtstreeks naar Eelde Airport. Zowel in de ochtend (al om 7.00 van HS) als in de middag enkele rechtstreekse ritten.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

welke tijden gaat de bus rijden dan van en naar Airport?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Route vanaf Groningen:
Zuiderdiep - Schuitendiep - UMCG - Grote Markt - HS - Van Ketwich - Eelde Airport
Vertrek doordeweeks vanaf Hoofdstation
07:00 - 08:30 - 15.00 - 16.00 - 18.30
Vertrek vanaf Eelde Airport
09:15 - 16.30 - 18.00 - 19.15

Ik vermoed dat de eerste rit van 07.00 uit Groningen wel eens kon gaan doorrijden als de extra spitsrit vanuit Eelde die om 7.30 bij De Punt vertrekt (die Airport rit is namelijk om 7.25 bij het vliegveld).
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

Ik ben even in de KV1 gedoken en zie inderdaad ook lijn 100 met als bestemming "Eelde Airport Direct" staan, op het vliegveld wordt "Groningen Centre" getoond op de lijnfilm, daarna wordt voor de rest van de rit naar Groningen "Alleen uitstappen" gefilmd. Zullen dit wel doen om er voor te zorgen dat als de bus leeg is op het station dat deze direct de rit kan stoppen om geld te besparen. Dat de lijn in september begint verbaast mij niets aangezien Nordica dan begint met vliegen op Kopenhagen.

Vanuit Groningen:
07:00: Nordica naar CPH van 09:10
08:30: FlyBe naar SEN van 10:00/10:25 (Di + Do)
15:00: FlyBe naar SEN van 17:30/17:45
16:00: Nordica naar CPH van 19:15
18:30: ??
Vanaf Eelde:
09:15: Nordica vanuit CPH, 08:45
16:30: Vlucht Wizzair arriveert om 16:30 dus lijkt mij onmogelijk
18:00: FlyBe vanuit SEN, 17:05/17:20
19:15: Nordica vanuit CPH, 18:50

Dat de lijn doorrijdt als de spitsrit lijkt mij erg voor de hand liggend, dat scheelt twee lege ritten en komt qua tijd ook goed uit. De rit op lijn 2 lijkt nog niet te beginnen per september. Ik ben benieuwd of de 100% elektrische bussen ook al per september in gaan stromen.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door rener »

die electrische bussen komen waarschijnlijk in voorjaar 2017.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Heh, dus geen aansluiting op de vlucht uit Polen? Dit is juist degene waar lijn 2 compleet bij vol loopt en fors vertraging oploopt. Dat snap ik niet, of wellicht veranderen de tijden van die vlucht (winterseizoen).

Overigens zou het qua drukte wel te verantwoorden zijn om die spitsrit dan al te starten. Maar misschien wordt ie al wel in de versterking ingeroosterd.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

Het schema van de vluchten naar Gdansk is hier te vinden. Ook met de gewijzigde tijden dat er 's ochtends wordt gevlogen vanaf oktober sluiten niet echt aan op de bussen. Aankomst om 07:25 lijkt mij te krap ook om de vlucht van 08:20 te kunnen halen. Gelukkig kan met de aankomst om 07:50 de rit die om 07:45 vertrekt vanaf De Punt niet gehaald worden, anders hadden we totaalchaos gehad.

Als ze die rit in de versterking willen gooien moeten ze hem of in de dienstregeling zetten of vlak voor de reguliere rit aan laten rijden, anders rij je alsnog leeg rond vermoed ik.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Als die vlucht 10 minuten eerder is, wat ook wel gebeurt, dan heb je wel een probleem. Qua bezetting en qua vertraging.
Overigens is de 8.15 rit ook vol, rond die tijd is die meer dan zitvol. Aan de andere kant, als het een keer flink in de soep loopt, dan zorgt Qbuzz er vast wel voor dat het OV-bureau wordt overtuigd van versterking.
Hoe veel reizigers zou je nodig hebben voor een redelijk kostendekkende verbinding, de route van de lijn 100 is redelijk lang nog, en het aantal reizigers uit Londen wat met OV reist, lijkt mij minder dan Gdansk.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Lijn65 »

Ik ben erg benieuwd of de reizigers van en naar Kopenhagen wel gebruik gaan maken van het ov. Het zijn dure vluchten (v.a. 93 euro voor een enkeltje, voor hetzelfde geld heb je een retourtje vanaf Schiphol plus een treinkaartje Groningen - Schiphol).

Trouwens, je kunt nu bij WizzAir een retourtje Gdansk boeken voor €19,98, zal wel lekker druk worden op die route dus.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

De directeur van het OV-bureau heeft alvast zelf de Q-link kaart voor eind december gemaakt :D, te vinden op zijn Twitter-account.

Afbeelding
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door JeroenSpock »

Waren er 2 oranje pennen over of heb ik wat gemist?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

Was er niet iets met de Airportliner die aan lijn 15 's ochtends werd gelinkt, of haal ik nu iets door elkaar?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

Ik citeer zijn antwoord op de vraag die ik er over stelde:
zodra de verbinding Airport - Groningen Centrum elektrisch gaat rijden wordt deze lijn opgenomen in het Q-link-netwerk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten