Pagina 2 van 7

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 11:15
door gebruiker77
Wat mij wel een beetje verbaast, is dat men Hoornsemeer nu koppelt aan de Korrewegwijk in plaats van De Wijert. Als men de lijnen De Wijert/Eelde - Korrewegwijk (lijn 2), Hoornsemeer - Paddepoel (lijn 9) en Vinkhuizen - De Wijert (lijn 7) had gemaakt, dan had je 6x/uur een gelede bus door De Wijert gehad (namelijk die van de spitsritten 4x én van Korrewegwijk 2x). In het dal gaat De Wijert er qua capaciteit zelfs op achteruit: in plaats van de huidige 2x/uur geleed+2x/uur standaard, zullen alle vier de ritten straks met standaard stadsbussen worden uitgevoerd. Wie weet heeft dit de maken met keertijden en dergelijke, maar het blijft wel iets om rekening mee te houden.
Aangezien het aantal scholieren in De Wijert ongetwijfeld blijft groeien, zul je later ook weer versterkingsbussen moeten inzetten, waardoor je de lijnkoppeling wellicht weer kan aanpassen.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 12:04
door JeroenSpock
Huh, lijn 6 naar Europapark? Dat moet lijn 11 in de toekomst gaan doen, zodat 5 naar Meerstad kan en het traject Haren P+R - Meerstad deelt met lijn 6. Voor zo ver ik weet is het de huidige 140 (via UMCG of niet, weet ik niet helemaal) van Delfzijl naar Groningen HS, en door naar Haren P+R. De korte omlopen van lijn 5 UMCG - Haren P+R vervallen daar mee.
6 gaat 6 keer per uur rijden. 4 naar Appingedam, 2 naar Delfzijl.

Iemand vraagt of er goede stoelen in komen, als het goed is komen er stoelen in zoals in de LE's zitten dus streekstoelen. Dat is wat mij betreft een grote fout van de huidige Qlink. Mensen uit een Qliner halen en in een stadsbus zetten, en dan vooral op die k*t stoeltjes.

De 3068 en 3072 blijven toch rijden. Ze blijven de korte omlopen tot Reitdiephaven rijden, de 4 nieuwe bussen gaan op de lange omlopen naar Zuidhorn waar nu de HESS rijdt. Die 4e bus is een extra bus voor drukke treinen vanuit Zuidhorn.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 12:58
door CamilleKreemers
gebruiker77 schreef:Wat mij wel een beetje verbaast, is dat men Hoornsemeer nu koppelt aan de Korrewegwijk in plaats van De Wijert. Als men de lijnen De Wijert/Eelde - Korrewegwijk (lijn 2), Hoornsemeer - Paddepoel (lijn 9) en Vinkhuizen - De Wijert (lijn 7) had gemaakt, dan had je 6x/uur een gelede bus door De Wijert gehad (namelijk die van de spitsritten 4x én van Korrewegwijk 2x). In het dal gaat De Wijert er qua capaciteit zelfs op achteruit: in plaats van de huidige 2x/uur geleed+2x/uur standaard, zullen alle vier de ritten straks met standaard stadsbussen worden uitgevoerd. Wie weet heeft dit de maken met keertijden en dergelijke, maar het blijft wel iets om rekening mee te houden.
Aangezien het aantal scholieren in De Wijert ongetwijfeld blijft groeien, zul je later ook weer versterkingsbussen moeten inzetten, waardoor je de lijnkoppeling wellicht weer kan aanpassen.
Kan dit niet komen door het aantallen busmaterieel? Voor jouw plan kan wellicht Qbuzz te weinig geledes in de stad hebben. Door deze koppeling is wellicht het huidige "stad"spark genoeg voor de nieuwe lijnen. Ik denk wel dat Qbuzz goed gekeken heeft naar de bezetting van de trajectdelen. 4x 12m zal dus naar de Wijert in de daluren afdoende zijn.

Streekstoelen in Qlink is inderdaad vervelend in vergelijking met Qlinerstoelen. Echter is het beter dan die stadsstoeltjes dat in Qlink 5 zit. Ik kan me echter indenken dat Qlinerstoelen in Qlink te duur is (al vraag ik me af hoeveel meerkosten Qlinerstoelen heeft ten opzichte van de huidige stoelen).

Hoe gaat het dan met de topdrukte van Station Noord dan in de ochtend?

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 13:07
door gebruiker77
Nee, qua verandering gaat in plaats van 4x/u Hoornsemeer geleed (nu) naar De Wijert 4x/u geleed door doortrekken van lijn 7. Traject naar Hoornsemeer is zelfs langer qua tijd. De rest van de lijnen kan je dus zo houden. Alleen Hoornsemeer zit aan Paddepoel vast.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 14:17
door OmniLezer
In een Citaro kan je ook geen Qliner stoelen(van een Integro/Intouro) bij bestellen.
Duur of niet? Het kan gewoon niet. Dus dat wordt het zeker ook niet.
Het kunnen maximaal streekstoelen worden van de Citaro LE streek.

Ik heb verder ook geen Citaro gezien met Qliner stoelen of uberhaupt touringcar stoelen, in welke stad dan ook ze rijden.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 14:55
door CamilleKreemers
Ik denk ook niet dat er een vervoerder gevonden gaat worden die overweegt om integrostoelen in een citaro-stadsbus te zetten. Er zal dan wel een omloopreden zijn om het zo te doen, en niet anders.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 16:28
door Cpt.Iglo
JeroenSpock schreef:Qlink 5 blijft rijden met de huidige paarse bussen.
Weet je ook wat hier de reden van is? Voor zover ik weet worden er 15 nieuwe bussen aangeschaft met paars/roze kleurstelling. Dit moet toch ruim voldoende zijn om zowel lijn 5 als lijn 6 mee te bedienen? Ze kunnen dan ook veel flexibeler ingezet worden dan wanneer er nog aparte paarse bussen (dus zonder roze) blijven rijden.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 20:59
door JeroenSpock
Geen idee. Ze krijgen allebei een dubbele streep paars/lila zoals nu licht- en donkerblauw op de C2's.
De 13 omgebouwde paarse Qlinks blijven op 5 rijden. Maar je ontkomt er niet aan dat het een keer fout gaat en er een paarse C2 naar Annen rijdt.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 21:32
door nielsie600
De waterstof bussen zullen trouwens niet op lijn 6 gaan rijden, maar rond stalling Appingedam worden ingezet.
Lijn 5 en 6 vormen een gecombineerd wagenpark waar onderling in zou worden uitgewisseld (verwacht ik..)

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 21:47
door JeroenSpock
Foutje van mij, ze gaan inderdaad beide lijnen rijden. Wordt gewoon gemixt met de huidige Qlink paars. Dat wordt leuk voor de middaguitruk. Chauffeurs die gaan rennen naar de C2 (of juist niet vanwege de stoel) of hem apart zetten na de ochtend om maar een lekker rijdende bus mee te krijgen.. Bij Arriva werden er om die reden zelfs bussen van omloop veranderd op de buffer :X
De waterstofbussen gaan van okt 2016 tot okt 2017 proefrijden, zonder passagiers. Okt 2017 gaan ze op dienst.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: di 12 jul 2016, 14:51
door Lijn65
Cpt.Iglo schreef:Voor zover ik weet worden er 15 nieuwe bussen aangeschaft met paars/roze kleurstelling. Dit moet toch ruim voldoende zijn om zowel lijn 5 als lijn 6 mee te bedienen? Ze kunnen dan ook veel flexibeler ingezet worden dan wanneer er nog aparte paarse bussen (dus zonder roze) blijven rijden.
Voor lijn 5 heb je al 12 bussen nodig om de dienstregeling uit te voeren (een omloop duurt 2 uur, frequentie elke 10 minuten), dan hou je maar 3 bussen over voor lijn 6...

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: di 12 jul 2016, 14:58
door CamilleKreemers
Dat is de huidige situatie. Straks gaan enkele ritten per uur doorrijden naar Harkstede (is het plan ten minste zoals ik begreep), dus ben je daar ook minimaal 1 extra bus voor nodig.

De nieuwe bussen zullen denk ik voornamelijk op Qlink lila gaan rijden.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: di 12 jul 2016, 16:47
door rener
ze worden gewoon gecombineerd. komt ook een lila streep op de oude bussen van lijn 5.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: di 12 jul 2016, 17:02
door gebruiker77
Staan de elektrische bussen die ingezet worden op GAE-vluchten de rest van de dag aan de kant?

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: di 12 jul 2016, 17:37
door CamilleKreemers
Ik mag toch hopen van niet. Worden anders wel hele dure ritten zo.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: wo 13 jul 2016, 02:08
door Lijn65
Er komen twee elektrische bussen en die worden wisselend ingezet op de airportliner of op een stadslijn. Waarschijnlijk zal straks zo'n bus bijvoorbeeld 's ochtend wordt ingezet op lijn 12 en 's middags op de airportliner, dan kan de bus tussendoor weer opgeladen worden.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: wo 13 jul 2016, 11:24
door gebruiker77
De Airportliner wordt wellicht nog vaker gebruikt. 6 dagen eem verbinding met Kopenhagen (2x/dag). Benieuwd.of daar nog budget voor is. Deze hub is vast belangrijker dan Londen.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: wo 13 jul 2016, 11:57
door Nicketick
Londen Southend is eigenlijk ook geen hub te noemen, volgens mij wordt er ook alleen maar Europees gevlogen. Ik denk dat het vergelijkbaar is met Maastricht of Eindhoven.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 12:24
door gebruiker77
Reizigers: OV moet beter doorstromen.

http://www.dvhn.nl/groningen/Reizigers- ... 08119.html

"De reizigers zien knelpunten voor de lijndienstbussen op de N34 bij knooppunt Gieten, en bij de van Ketwich Verschuurbrug in Groningen. De consumentenplatforms noemen het merkwaardig dat het OV Bureau vanwege die verkeersopstoppingen de stadslijnen 2 en 8 gaat omleiden via het Overwinningsplein. Volgens de platforms ontbreekt hier een plan om de overstap op QLiners en QLinks beter te regelen.

De platforms verbazen zich over de discussie rond de voorrang voor bussen op de busbaan naar Kardinge en over de plannen om de Diepenring te versmallen. Daar moeten in de toekomst de bussen van de Grote Markt naar uitwijken."

Bron: Dagblad van het Noorden

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 18:10
door ZipperZapper
Meltrain schreef:Uit enkele opmerkingen van de kosten maak ik op dat lijn 300 en 305 worden samengevoegd tot een lijn 300 en volledig door Qbuzz wordt gereden en dat lijn 304 voortaan door Arriva Touring wordt gereden.
Wat zou daar het nut van zijn? Het is voor mensen soms inderdaad verwarrend dat er twee Qliners met dezelfde bestemming rijden die in Drachten vaak ook nog tegelijkertijd vertrekken.

Maar 304 stopt onderweg en 314 doet dat niet. Blijft die splitsing wel aanwezig dan?

Voor de chauffeurs lijkt het me inderdaad vreselijk als ze ook niet meer kunnen afwisselen met 305..

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 18:13
door CamilleKreemers
De splitsing blijft aanwezig, tijdlegging zou verwachten dat ook gelijk blijft. In Drachten komt een nieuw Transferium volgens PvE ZOWAD, waar alle bussen zo goed mogelijk gelijktijdig aanwezig moeten zijn. De 314 en 304 zijn beiden ook afhankelijk van deze knoop, dus lijkt me dat behouden te blijven.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 18:53
door Bjarte
Geachte heer ...,
U heeft een suggestie gedaan via de website van het OV-bureau, waarvoor dank. Onderstaand gaan wij in op uw suggestie.
U stelt voor om lijn 8 tussen P+R Hoogkerk en het Martini ziekenhuis via de Borchsingel te laten rijden. Op zich begrijpen we deze vraag, deze variant is ook aan de orde geweest bij de keuze van de route. De inschatting die wij maken is echter toch dat dit een te grote omweg oplevert, niet alleen in afstand, maar zeker ook in rijtijd. Met de reconstructie van de Boerhaverotonde is de verbinding via de A7 naar het Martini ziekenhuis erg snel geworden. Bovendien wordt in de spitsen samen gereden met de lijnen 189 en 85, waarmee 4 verbindingen per uur ontstaan. Laatste argument voor de routekeuze via de A7 is dat met deze route ook de Gasunie bediend kan worden.
In de hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Jammer en begrijpelijk tegelijkertijd...

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 19:00
door CamilleKreemers
Zit daar een bushalte voor de gasunie dan?

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 20:07
door Bjarte
Nee, die is er niet. Richting Hoogkerk is er wel ruimte om er een aan te leggen. Maar richting Martini wordt dat al lastiger, ben toch benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Er ligt ook nog steeds een ongebruikte bushalte bij de parkeerplaats van de sportvelden (deze: https://www.google.nl/maps/@53.1964434, ... 312!8i6656), toch wel apart aangezien hier toch 2x per uur een bus langs komt en straks dus 4 per uur.

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Geplaatst: di 19 jul 2016, 23:29
door Kevster
Met Gasunie bedoelen ze de aan te leggen halte bij de Boerhaaverotonde ri. Hoogkerk en andersom bij het sportpark.