Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Bemined »

JeffreyMeijer schreef:Gaat om het herkenbaar afbeelden van. Foto's worden gepubliceerd en klaar ben je. In overtreding.
Dat is onzin, een portret dat niet in opdracht gemaakt is mag in principe gepubliceerd worden, tenzij een of meerdere afgebeelde personen een 'redelijk belang' tegen publicatie hebben. Anders zou de media ook een groot probleem hebben, want waar nieuws is is vaak ook veel publiek die je lastig uit beeld kan houden en ook lastig allemaal om toestemming kan vragen. De wet maakt daarom expliciet onderscheid tussen foto's gemaakt in opdracht van de afgebeelde persoon en foto's die niet in opdracht gemaakt zijn.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Moshi »

JeffreyMeijer schreef:Daarnaast ken ik de situatie niet. Als het is gegaan zoals de reactie van Jeroen Sporck word vermeld. Dan zit de filmert goed fout.

Hoezo is de filmer dan fout? Een belofte die na dreiging met geweld is gedaan heeft wat mij betreft geen waarde.
JeffreyMeijer schreef:Daarnaast geeft een eenzijdig dumpertfilmpje mij niet genoeg bewijs om een machinist te veroordelen.
Het filmpje maakt in ieder geval duidelijk dat de machinist agressief is, hoeveel geweld hij daadwerkelijk heeft gebruikt en in hoeverre dat is uitgelokt blijkt inderdaad niet. Maar een machinist hoort zich niet agressief op te stellen. Punt.
Waarom zou een Arriva machinist minder moeten verdienen dan een NS machinist. Besturen hetzelfde soort speelgoed. Een trein.
Dat is in zoveel sectoren het geval. Een piloot bij KLM krijgt ook veel meer dan een piloot bij EasyJet. Iemand bij de C&A meer dan een collega bij de Primark etc... Heeft dus weinig met het spoor te maken, maar meer met de arbeidsverhoudingen in NL in het algemeen. Deze machinist doet in ieder geval het imago van hem en zijn collega's geen goed in een tijd dat ze dat wel nodig hebben.
JeffreyMeijer schreef:Daarnaast, waar blijkt uit dat die machinist hem aanraakt. Het kan ook nog zijn dat ie de camera zelf weggooit.
:X
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Jef400 »

Bemined schreef:
JeffreyMeijer schreef:Gaat om het herkenbaar afbeelden van. Foto's worden gepubliceerd en klaar ben je. In overtreding.
Dat is onzin, een portret dat niet in opdracht gemaakt is mag in principe gepubliceerd worden, tenzij een of meerdere afgebeelde personen een 'redelijk belang' tegen publicatie hebben. Anders zou de media ook een groot probleem hebben, want waar nieuws is is vaak ook veel publiek die je lastig uit beeld kan houden en ook lastig allemaal om toestemming kan vragen. De wet maakt daarom expliciet onderscheid tussen foto's gemaakt in opdracht van de afgebeelde persoon en foto's die niet in opdracht gemaakt zijn.
Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Jef400 »

Moshi schreef:
JeffreyMeijer schreef:Daarnaast ken ik de situatie niet. Als het is gegaan zoals de reactie van Jeroen Sporck word vermeld. Dan zit de filmert goed fout.

Hoezo is de filmer dan fout? Een belofte die na dreiging met geweld is gedaan heeft wat mij betreft geen waarde.
JeffreyMeijer schreef:Daarnaast geeft een eenzijdig dumpertfilmpje mij niet genoeg bewijs om een machinist te veroordelen.
Het filmpje maakt in ieder geval duidelijk dat de machinist agressief is, hoeveel geweld hij daadwerkelijk heeft gebruikt en in hoeverre dat is uitgelokt blijkt inderdaad niet. Maar een machinist hoort zich niet agressief op te stellen. Punt.
Waarom zou een Arriva machinist minder moeten verdienen dan een NS machinist. Besturen hetzelfde soort speelgoed. Een trein.
Dat is in zoveel sectoren het geval. Een piloot bij KLM krijgt ook veel meer dan een piloot bij EasyJet. Iemand bij de C&A meer dan een collega bij de Primark etc... Heeft dus weinig met het spoor te maken, maar meer met de arbeidsverhoudingen in NL in het algemeen. Deze machinist doet in ieder geval het imago van hem en zijn collega's geen goed in een tijd dat ze dat wel nodig hebben.
JeffreyMeijer schreef:Daarnaast, waar blijkt uit dat die machinist hem aanraakt. Het kan ook nog zijn dat ie de camera zelf weggooit.
:X
Laat hem maar bewijzen dat ie aangeraakt wordt. Uit de beelden kan ik geen duidelijk aanraakmoment halen, althans niet bevestigen dat hij niet wordt aangeraakt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Moshi »

JeffreyMeijer schreef:Laat hem maar bewijzen dat ie aangeraakt wordt. Uit de beelden kan ik geen duidelijk aanraakmoment halen, althans niet bevestigen dat hij niet wordt aangeraakt.
Dat blijkt duidelijk uit het filmpje. En hoezo bewijzen? Speelt jouw hele denkwereld zich af in de rechtszaal? Die machinist is overduidelijk een onbeschofte hork die niets op een trein te zoeken heeft, zelfs als je het fysieke geweld erbuiten laat. Of vind jij teksten als "Dan kom ik nu de trein uit en dan pak ik dat ding van je af" en "Je staat mij recht in mijn bek te filmen" normaal?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Bemined »

JeffreyMeijer schreef:
Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage.
Dat is geen juridische tekst, daarnaast staat dit ook niet in de voorwaarden, daar wordt alleen over NS personeel gesproken. En ook dat is discutabel, het is niet zo dat je alles in je voorwaarden kunt zetten en dat dit dan automatisch geldig is, een rechter kan voorwaarden nietig verklaren als de wettelijke basis ontbreekt. De wettekst die over het portretrecht is immers een stuk minder streng als de NS ons wil laten geloven:
Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Kortom, het maken van de opname is sowieso niet verboden, en publicatie is alleen verboden indien er een redelijk belang is van geportretteerde. Vervoersbedrijven kunnen het daar oneens zijn, maar als ze daar geen goede reden voor hebben zal de rechter zich daar weinig van aan trekken.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Durashift »

Een andere beroepsgroep wenst ook een fotografie verbod... :wink:

Prostituees in Amsterdam eisen een fotoverbod in de rosse buurt. Fotograferende toeristen die hun vakantiekiekjes op internet met vrienden delen zouden de privacy van sekswerkers schenden.

Bron: http://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/o ... fotoverbod
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten