Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Moshi »

http://www.dumpert.nl/mediabase/6878649 ... orden.html

Mag toch hopen dat dit arbeidsrechtelijke consequenties heeft voor deze machinist. Misschien heeft hij gelijk dat er niet gefilmd mag worden? Maar iemand die zijn emoties zo slecht kan beheersen is totaal ongeschikt als machinist en ook een heel slecht uithangbord voor Arriva, uitgerekend nu de Arriva-machinisten vinden dat ze een forse loonsverhoging verdienen en daar de reizigers het slachtoffer van laten worden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door DrechtBlub »

Stations in Nederland word gezien als gedeelde openbare ruimte. Hier mag gefilmd worden. Zolang er geen bezwaar is van mensen (Portretrecht) is er geen probleem met deze video zolang de bestuurder van de trein gelburd blijft (En zijn stem vervormd). Deze film doet dat niet en daarbij is de auteur van de film een strafbaar feit aan het ondergaan. De treinmachinist zou hier technisch gezien een rechtzaak voro kunnen starten los van het geweld. Waarvoor de machinist in mijn ogen ontslagen moet worden.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Suus »

Stations zijn privéterrein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door ArrivaBas »

Filmen voor particuliere doeleinden mag gewoon zonder toestemming op perrons :Y
Maar zoals @wilburg22 zegt, De filmer moet, indien er bezwaar is de stem en het gezicht onherkenbaar maken, maar de machinist moet gewoon niet zo agressief worden. Hij maakt er een groter drama van, als het werkelijk is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door DrechtBlub »

ArrivaBas schreef:Filmen voor particuliere doeleinden mag gewoon zonder toestemming op perrons :Y
Maar zoals @wilburg22 zegt, De filmer moet, indien er bezwaar is de stem en het gezicht onherkenbaar maken, maar de machinist moet gewoon niet zo agressief worden. Hij maakt er een groter drama van, als het werkelijk is.
Klopt maar hij heeft nog steeds bezwaar gemaakt. Geweld is mogelijk erger maar onderschat het nut van portretrecht ook niet.
Ik blub in het Drecht.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Durashift »

Machinist heeft gelijk, op het ongewenst filmen van hem, vind ik. Inderdaad komt het beginstuk over alsof niet de trein maar de machinist op video wordt vastgelegd. Is toch niet nodig? Die man doet gewoon zijn werk.

Ik zie trouwens niet echt wat voor 'geweld' er is gebruikt..? Misschien niet zo'n prettige woordwisseling.. maar ik zie geen klapjes ofzo..
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Bemined »

Het portretrecht is zeker niet heilig in Nederland, volgens de wet moet je een redelijk belang hebben om je te verzetten tegen publicatie op grond van het portretrecht. Als machinist ben je al amper zichtbaar op een video van een langsrijdende trein, dus het lijkt me niet dat een rechter hier mee zal gaan in het verbieden van de publicatie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door JWM »

Leuk en aardig hoe het juridisch in elkaar zit maar een beetje goed fatsoen van beide kanten had dit echt wel voorkomen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Aking »

JWM schreef:goed fatsoen
We hebben het hier over Hollandistan, 2016 :')
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door JeroenSpock »

Stukje uit de comments op Dumpert:

Ik stond erbij, ik ben degene die 'doe rustig meneer' zegt tegen de machinist. Wat na deze video gebeurde is ook interessant voor de discussie: de filmer zegt namelijk dat hij de man er uit kan halen voordat hij het op Youtube post. Daarmee gaat de machinist akkoord en, nadat hij hem nog eens waarschuwt dat zijn gezicht niet op Youtube mag, gaat hij weer de trein in. Terwijl hij wegrijdt filmt de filmer hem opnieuw en roept hem nog 'eikel' na. Daarna zegt hij tegen een vrouw die er ook staat dat hij het gezicht van de machinist er echt niet uit gaat halen, waarop de vrouw reageert dat hij dat misschien maar beter wel kan doen, maar de filmer is ervan overtuigd dat de machinist met zijn gezicht op internet moet. Ik kies geen kant, maar ik geef alleen nog extra achtergrondinfo.
DikkertjeDap13 | 09-09-16 | 23:17 | + 25 -


Ja, de machinist gebruikt als eerste 'geweld'. Maar over de filmer ook geen goed woord dit keer.
En waarom in het begin de machinist filmen? Ga dan even wat verder staan en film de trein als hij weg rijdt.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door DrechtBlub »

JeroenSpock schreef:Stukje uit de comments op Dumpert:

Ik stond erbij, ik ben degene die 'doe rustig meneer' zegt tegen de machinist. Wat na deze video gebeurde is ook interessant voor de discussie: de filmer zegt namelijk dat hij de man er uit kan halen voordat hij het op Youtube post. Daarmee gaat de machinist akkoord en, nadat hij hem nog eens waarschuwt dat zijn gezicht niet op Youtube mag, gaat hij weer de trein in. Terwijl hij wegrijdt filmt de filmer hem opnieuw en roept hem nog 'eikel' na. Daarna zegt hij tegen een vrouw die er ook staat dat hij het gezicht van de machinist er echt niet uit gaat halen, waarop de vrouw reageert dat hij dat misschien maar beter wel kan doen, maar de filmer is ervan overtuigd dat de machinist met zijn gezicht op internet moet. Ik kies geen kant, maar ik geef alleen nog extra achtergrondinfo.
DikkertjeDap13 | 09-09-16 | 23:17 | + 25 -


Ja, de machinist gebruikt als eerste 'geweld'. Maar over de filmer ook geen goed woord dit keer.
En waarom in het begin de machinist filmen? Ga dan even wat verder staan en film de trein als hij weg rijdt.
Een "Like" knop hier op het forum voor posts zoals deze zou niet misstaan... (hint hint) </Insert like>
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Vinny »

Ik weet niet of iemand die een forumpost doet dezelfde betrouwbaarheid heeft als een getuige die onder ede verhoord wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Aking »

Dat kan, maar hoeft niet. :wink:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Durashift »

Bemined schreef:. (..) Als machinist ben je al amper zichtbaar op een video van een langsrijdende trein, dus het lijkt me niet dat een rechter hier mee zal gaan in het verbieden van de publicatie.
Nou, dit was wel een andere situatie.. Trein staat stil.. de machinist kijkt (hangt) uit het raam om zijn 'conducteursfunctie' uit te oefenen.. en wordt dan ff op beeld gezet.. :evil:

Die man is gewoon aan het werk.. dat dit toevallig op (openbaar?) terrein plaatsvindt geeft een ander toch niet het 'recht' om dan maar plaatjes te maken als de persoon in kwestie dat niet wilt?

Beetje hetzelfde alsof je bij de kassa in de supermarkt de lopende band met je af te rekenen spulletjes filmt.. en dan begint bij de kassadame.. :N
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door AppleMoose »

Ik word er sowieso een beetje moe van dat iedereen meent het recht te hebben alles en iedereen maar te mogen filmen en als het hem/haar uitkomt ook op internet te zetten, in de hoop op een paar views en comments. Je bent zo onderhand nergens meer veilig buiten je eigen huis (en soms daarbinnen niet eens...), want, zodra er ook maar een persoon is die vindt dat je "apart" doet, filmt die je met z'n telefoon en zet je te kijk op sites als Dumpert.nl etc. Triest volk :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door dennistd »

Tja, sommigen willen blijkbaar niet dat ze gezien worden op hun werk...

In Basel Bad hetzelfde dit voorjaar, ik had de foto gemaakt en die kerel komt me toch woest naar buiten stormen dat ik het niet moet wagen om die foto te publiceren :?
Afbeelding
DB 146 113, Basel Bad by Dennis te D, on Flickr

Of ze houden de hand voor de ogen als ware het een zwart balkje....
Afbeelding

Een map is ook nog een optie :')
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben het in enige mate eens met Ronald. Mensen moeten, als iemand met zijn hoofd prominent in beeld staat en je vraagt zijn hoofd onherkenbaar te maken, gewoon doen wat hen gevraagd wordt. Als iemand zoiets aan mij vraagt, ben ik best bereid om die hoofden onherkenbaar te maken. Dat is gewoon beter als tijdens zo'n gesprek degene die niet gefilmd wordt uit te dagen, wat vaak ernstigere gevolgen heeft als gewoon doen wat je gevraagd wordt. Dat heeft je moeder je waarschijnlijk ook geleerd, toen je 2 was :N .
Aan de andere kant, mensen mogen gewoon filmen op NS-perrons, mits ze het personeel niet prominent op de foto zetten, zie de door mij gestuurde link.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef:Ik word er sowieso een beetje moe van dat iedereen meent het recht te hebben alles en iedereen maar te mogen filmen en als het hem/haar uitkomt ook op internet te zetten, in de hoop op een paar views en comments. Je bent zo onderhand nergens meer veilig buiten je eigen huis (en soms daarbinnen niet eens...), want, zodra er ook maar een persoon is die vindt dat je "apart" doet, filmt die je met z'n telefoon en zet je te kijk op sites als Dumpert.nl etc. Triest volk :N
Klinkt alsof je er persoonlijke ervaringen mee hebt? :mrgreen:
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Bemined »

Het filmen van iemand die 'raar' doet is een ander verhaal, dan is de video specifiek op die persoon gericht en ben je niet een toevallige aanwezige. Dan weegt het bezwaar van privacy zwaarder dan wanneer je gewoon op straat loopt en toevallig in beeld komt van een foto of video.
Durashift schreef:Die man is gewoon aan het werk.. dat dit toevallig op (openbaar?) terrein plaatsvindt geeft een ander toch niet het 'recht' om dan maar plaatjes te maken als de persoon in kwestie dat niet wilt?
Waarom richt je je specifiek op personeel dat aan het werk is en niet op personen in het algemeen? Er staan nog tig personen op zo'n gemiddelde video, doen die er niet toe? Denk je nu echt dat het NOS journaal dat op straat aan het filmen is aan iedereen toestemming loopt te vragen? Dat iemand aan het werk is geeft men niet meer of minder rechten dan de overige aanwezigen op gebied van portretrecht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door STF »

Ik heb ooit op een sneltramhalte in Amstelveen meegemaakt dat de bestuurster de sneltram een noodstop liet maken en onder de stuurtafel wegdook omdat ik een foto wilde maken...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Durashift »

Bemined schreef: (..)
Durashift schreef:Die man is gewoon aan het werk.. dat dit toevallig op (openbaar?) terrein plaatsvindt geeft een ander toch niet het 'recht' om dan maar plaatjes te maken als de persoon in kwestie dat niet wilt?
Waarom richt je je specifiek op personeel dat aan het werk is en niet op personen in het algemeen?
Ik richt mij op de situatie die geschetst wordt in dit onderwerp..
Bemined schreef: Er staan nog tig personen op zo'n gemiddelde video, doen die er niet toe? Denk je nu echt dat het NOS journaal dat op straat aan het filmen is aan iedereen toestemming loopt te vragen? Dat iemand aan het werk is geeft men niet meer of minder rechten dan de overige aanwezigen op gebied van portretrecht.
Precies, de andere aanwezigen op het perron hadden de machinist wel ff te hulp kunnen schieten.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Jef400 »

Bemined schreef:Het portretrecht is zeker niet heilig in Nederland, volgens de wet moet je een redelijk belang hebben om je te verzetten tegen publicatie op grond van het portretrecht. Als machinist ben je al amper zichtbaar op een video van een langsrijdende trein, dus het lijkt me niet dat een rechter hier mee zal gaan in het verbieden van de publicatie.
Hele portretrecht is hier niet op van toepassing. Gaat om het herkenbaar afbeelden van. Foto's worden gepubliceerd en klaar ben je. In overtreding.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Jef400 »

Daarnaast ken ik de situatie niet. Als het is gegaan zoals de reactie van Jeroen Sporck word vermeld. Dan zit de filmert goed fout. Daarnaast geeft een eenzijdig dumpertfilmpje mij niet genoeg bewijs om een machinist te veroordelen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Jef400 »

Moshi schreef:http://www.dumpert.nl/mediabase/6878649 ... orden.html

Mag toch hopen dat dit arbeidsrechtelijke consequenties heeft voor deze machinist. Misschien heeft hij gelijk dat er niet gefilmd mag worden? Maar iemand die zijn emoties zo slecht kan beheersen is totaal ongeschikt als machinist en ook een heel slecht uithangbord voor Arriva, uitgerekend nu de Arriva-machinisten vinden dat ze een forse loonsverhoging verdienen en daar de reizigers het slachtoffer van laten worden.
Die laatste uitsmijter vind ik overigens ook weer tekenend. Misschien worden de tarieven bij Arriva etc eens reëel. Waarom zou een Arriva machinist minder moeten verdienen dan een NS machinist. Besturen hetzelfde soort speelgoed. Een trein.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Machinist Arriva wil niet gefilmd worden en is gewelddadig

Bericht door Jef400 »

Daarnaast, waar blijkt uit dat die machinist hem aanraakt. Het kan ook nog zijn dat ie de camera zelf weggooit.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten