Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Openbaarvervoerbedrijf Arriva Nederland heeft een contract met VDL Bus & Coach getekend voor de levering van in totaal 228 verschillende typen VDL Citea openbaarvervoerbussen. Deze worden ingezet binnen de concessies Limburg (166 bussen) en Zuidoost-Fryslân en de Waddeneilanden (62 bussen). Van de 228 voertuigen zijn 30 voertuigen elektrisch. De leveringsovereenkomst is op donderdag 29 september 2016 getekend door Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland en de heer Theo Toussaint, hoofddirectie VDL Groep, in het bijzijn van gedeputeerde Johannes Kramer van de provincie Fryslân.
Lees meer op: http://www.vdlgroep.com/?news/2673472/M ... -1eHTU_bAA
~~~~~~
Nou, voor de liefhebbers van de Citea goed nieuws wellicht. Voor hen die er niks mee hebben.. dat worden nog taaie jaren in bepaalde concessies..
Sterkte.
Wel goed voor de werkgelegenheid in o.a. Heerenveen, denk ik. :pos:
Ik hoop dat men de kinderziekten m.b.t. de pantograaf in Den Bosch opgelost zijn, zodat Venlo en Maastricht daarvan gevrijwaard blijven.
*bus*
Lees meer op: http://www.vdlgroep.com/?news/2673472/M ... -1eHTU_bAA
~~~~~~
Nou, voor de liefhebbers van de Citea goed nieuws wellicht. Voor hen die er niks mee hebben.. dat worden nog taaie jaren in bepaalde concessies..
Sterkte.
Wel goed voor de werkgelegenheid in o.a. Heerenveen, denk ik. :pos:
Ik hoop dat men de kinderziekten m.b.t. de pantograaf in Den Bosch opgelost zijn, zodat Venlo en Maastricht daarvan gevrijwaard blijven.
*bus*
Laatst gewijzigd door Durashift op do 29 sep 2016, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Eén telefoontje en VDL gaat bussen bouwen voor Arriva. Het contract en de handtekeningen volgen later wel
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Op de site staat ook gelijk de bus in Friesland Livrei op. We weten dus hoe beide concessies de bus willen gaan kleden. Daarnaast weet ik, of denk ik nu te schatten, dat de serie van Friesland van 9201 tot 9266 en die van 9001 tot 91xx. Dat schat ik uit het feit dat op de Limburg bus 9001 staat en op de ZOWAD bus 9202. Er zijn 66 stuks ARRIVA ZOWAD bussen bestelt dus dat loopt van 9201 tot 9262 en de Limburgers lopen vanaf 9001 tot aan 91xx. Daar ben ik niet zeker van tot welke het precies kan lopen omdat er ook wat SLF, SLFA, SLE en LLE (allemaal Electric) gaat rijden.
Dit schat ik allemaal.
Dit schat ik allemaal.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Uh? Er staat toch juist in de tekst dat vandaag, formeel, de leveringsovereenkomsten zijn getekend.ov'tje schreef:Eén telefoontje en VDL gaat bussen bouwen voor Arriva. Het contract en de handtekeningen volgen later wel
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Arriva bestelt niets anders dan VDL Citea en Volvo 8900.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
klopt, maar de banden tussen Arriva en VDL zijn zodanig dat een telefoontje genoeg is om de productie alvast te starten.Durashift schreef:Uh? Er staat toch juist in de tekst dat vandaag, formeel, de leveringsovereenkomsten zijn getekend.ov'tje schreef:Eén telefoontje en VDL gaat bussen bouwen voor Arriva. Het contract en de handtekeningen volgen later wel
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Ik snap trouwens niet dat dit niet aanbesteed hoeft te worden. Het gaat immers om publiek geld. NS is wel verplicht om aan te besteden, terwijl dit geen publiek geld is, maar alleen het bedrijf toevallig in handen van de staat is.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Daarom kiezen ze ook voor de Citea.. laag gewicht, lage brandstofkosten...dennistd schreef:Ik snap trouwens niet dat dit niet aanbesteed hoeft te worden. Het gaat immers om publiek geld. NS is wel verplicht om aan te besteden, terwijl dit geen publiek geld is, maar alleen het bedrijf toevallig in handen van de staat is.
. rammelend interieur..
~~~~
Arriva kan best een tender uitgeschreven hebben, zal wel met Europese regels te maken hebben. Alleen, daarin kan je altijd nog 'enigszins' sturen richting een gewenste uitkomst.. (soms stuur je te veel en dan krijg je 'Zuid Limburg ellende'.. ) :)
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
regenmaker schreef:Arriva bestelt niets anders dan VDL Citea en Volvo 8900.
duikt weg
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Zal wel een 'verplichte' overname van andere concessiehouder geweest zijn?
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Nope, hiervoor reed Veolia hier met... Volvo's
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Weet iemand hoeveel zitplaatsen de lle 99 heeft?
Ik heb geen onderschrift
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
De LLE-99 demo op de bedrijfsautobeurs in Hannover had een opstelling "27+2+1" dus 27 stoelen, twee klapstoeltjes en een rolstoelplaats.
De HRN-concessie is niet aanbesteed maar onderhands aan NS gegund. Daarom valt NS wel onder de lijst met verplicht aanbestedende instanties (idem voor bijvoorbeeld het GVB), net als bijvoorbeeld PostNL dat als enige de postdiensten uitvoert volgens de Postwet.
Waarom zou het aanbesteed moeten worden? Het doel van aanbesteden is de doelmatige besteding van overheidsgeld. Dat is al gewaarborgd door de concessie zelf openbaar aan te besteden.dennistd schreef:Ik snap trouwens niet dat dit niet aanbesteed hoeft te worden. Het gaat immers om publiek geld. NS is wel verplicht om aan te besteden, terwijl dit geen publiek geld is, maar alleen het bedrijf toevallig in handen van de staat is.
De HRN-concessie is niet aanbesteed maar onderhands aan NS gegund. Daarom valt NS wel onder de lijst met verplicht aanbestedende instanties (idem voor bijvoorbeeld het GVB), net als bijvoorbeeld PostNL dat als enige de postdiensten uitvoert volgens de Postwet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Oké, bijna alleen maar.Chrysa schreef:duikt weg
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Beetje een sneue bedoeling, in een partytentje in de stromende regen handtekeningen zetten :')
VDL is al maanden geleden begonnen met de productie van de bussen en nu worden de contracten pas getekend.Durashift schreef:Uh? Er staat toch juist in de tekst dat vandaag, formeel, de leveringsovereenkomsten zijn getekend.ov'tje schreef:Eén telefoontje en VDL gaat bussen bouwen voor Arriva. Het contract en de handtekeningen volgen later wel
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Ik meende dat Syntus ook een aanbesteding heeft gedaan voor de treinen in Overijssel (Enschede Zwolle Kampen) waar uiteindelijk Stadler als beste uit de bus kwam.nvdw schreef:Waarom zou het aanbesteed moeten worden? Het doel van aanbesteden is de doelmatige besteding van overheidsgeld. Dat is al gewaarborgd door de concessie zelf openbaar aan te besteden.dennistd schreef:Ik snap trouwens niet dat dit niet aanbesteed hoeft te worden. Het gaat immers om publiek geld. NS is wel verplicht om aan te besteden, terwijl dit geen publiek geld is, maar alleen het bedrijf toevallig in handen van de staat is.
De HRN-concessie is niet aanbesteed maar onderhands aan NS gegund. Daarom valt NS wel onder de lijst met verplicht aanbestedende instanties (idem voor bijvoorbeeld het GVB), net als bijvoorbeeld PostNL dat als enige de postdiensten uitvoert volgens de Postwet.
Overigens de Setra's die in Utrecht komen te rijden schijnen €20.000,- per stuk goedkoper te zijn dan een Citea. Dus wat mij betreft is het niet verkeerd om als vervoerder eens verder te kijken dan de 'gebruikelijke' opties.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Bij bedrijfsvoertuigen is de aanschafprijs maar een deel van het verhaal. Wat dacht je van onderhoudscontracten, brandstofverbruik...
Aanbesteden is voor de vuist weg ook niet meer dan offertes bij diverse leveranciers opvragen. Meerdere keukenboeren aflopen voor je nieuwe kookeiland is dan net zo goed 'aanbesteden' als bij verschillende treinfabrikanten onderhandelen over een order.
Aanbesteden is voor de vuist weg ook niet meer dan offertes bij diverse leveranciers opvragen. Meerdere keukenboeren aflopen voor je nieuwe kookeiland is dan net zo goed 'aanbesteden' als bij verschillende treinfabrikanten onderhandelen over een order.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Hallo @flipje,
Die Setra's per stuk kunnen nooit goedkoper zijn dan een citea per stuk. Die Setra's zijn onderdeel van Daimler en dat is Mercedes-Benz. Dat houdt in dat een Setra met meer luxe en meer mogelijkheden nooit goedkoper kunnen zijn dan een Citea. Je krijgt meer met een Setra van dat formaat. Vooral van dat formaat.
Die Setra's per stuk kunnen nooit goedkoper zijn dan een citea per stuk. Die Setra's zijn onderdeel van Daimler en dat is Mercedes-Benz. Dat houdt in dat een Setra met meer luxe en meer mogelijkheden nooit goedkoper kunnen zijn dan een Citea. Je krijgt meer met een Setra van dat formaat. Vooral van dat formaat.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Ja hoe raar dat ook klinkt. De VDL Citea is echt duurder dan de Setra. Neem dat maar gewoon aan.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Heb je daar ook bewijs voor? Want de Citea werd altijd gepresenteerd als een goedkopere bus (in aanschaf, gebruik én onderhoud), door zijn lagere gewicht en manier van opbouw. In de Ambassador-tijden was een Amba al snel 10% goedkoper dan bijvoorbeeld een Citaro in aanschaf, dat scheelt dan al snel zo'n 20.000 euro.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Vergelijk dit maar eens.
http://www.busmagazin.de/fileadmin/user ... 4-2015.pdf
3e pagina linksonder: Setra LE €215.000,-
En als je de totale waarde van een order (Citea LLE) van Arriva pakt en deelt door het aantal bussen, kom je op iets meer dan €263.000,- per stuk uit.
http://www.busmagazin.de/fileadmin/user ... 4-2015.pdf
3e pagina linksonder: Setra LE €215.000,-
En als je de totale waarde van een order (Citea LLE) van Arriva pakt en deelt door het aantal bussen, kom je op iets meer dan €263.000,- per stuk uit.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Vergeet vooral niet dat er in deze order ook gelede en elektrische bussen zitten, en die exemplaren zullen de prijs ook wel opkrikken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Jup, en daarom heb ik deze order ook niet gepakt voor het berekenen van de prijs...
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Dan ben je er alleen nog niet, Citea's zijn tonnen lichter, dus minder brandstofverbruik.
Bovendien Maurice, heb je geen berekening en geen bronnen toegevoegd. Dat maakt je rekensom zachtgezegd betwijfelbaar... :X
Bovendien Maurice, heb je geen berekening en geen bronnen toegevoegd. Dat maakt je rekensom zachtgezegd betwijfelbaar... :X
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Een voorbeeld van de Citea's LLE voor Berlijn. BVG heeft in 2014 een order geplaatst bij VDL voor 236 Citea's LLE. De investering die BVG heeft voor deze Citea's bedroeg 60,8 miljoen euro. (€ 60.800.000,- / 236 bussen = € 257.627,- per bus). BVG zal dan ook nog wel korting hebben gekregen van VDL gezien de omvang van de order.
bron: OVPro
bron: OVPro
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten