Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door cassie127 »

De provincie komt vanaf 2020 jaarlijks 3,7 miljoen euro tekort op het openbaar vervoer, maar wacht nog met het treffen van maatregelen.

De uitgaven bedragen jaarlijks 50,4 miljoen euro en de inkomsten 46,7 miljoen, meldt het college van gedeputeerde staten. Mogelijk leidt dit tot bezuinigingen, maar daarover wil de provincie nu nog geen knopen doorhakken.

Er nadert ook een opgave voor de treinen op de lijn Leeuwarden-Harlingen. Die sluiten vanaf 2017 in Leeuwarden niet meer goed aan op de treinen in andere richtingen. De provincie wenst voor alle dorpen langs de lijn elk half uur een trein en aansluiting in Leeuwarden.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/Flink-tekort ... 75011.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door JeroenSpock »

OV mag toch ook wat kosten? 100% kostendekkend krijg je het toch niet, waar maken ze zich dan druk over?
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door diederickx »

Ze maken zich zorgen om hun begrotingstekort. De meeste provincies besteden liever geen eigen geld aan het OV (boven datgene wat ze daartoe van het Rijk krijgen). Dat is althans mijn beeld.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door Lijn65 »

Wat doen ze in Friesland dan fout wat het OV-bureau GD goed doet? Want die hadden volgens mij afgelopen jaar zelfs geld over.
Basislijn
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door huibf »

Lijn65 schreef:Wat doen ze in Friesland dan fout wat het OV-bureau GD goed doet? Want die hadden volgens mij afgelopen jaar zelfs geld over.
Dat kan je zo niet stellen.
Wellicht draagt men daar wel meer geld bij aan het OV en kennelijk was dat teveel.
Kwestie van beter berekenen. OV is nooit kostendekkend, zeker niet buiten het verstedelijkte regio. (En leeuwarden zelf hoort daar niet bij).
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het tekort betreft dan ook aannemelijk het tekort inclusief subsidie, anders zou men het in Friesland wel heel erg goed doen namelijk.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door sirvinniei »

Lijn65 schreef:Wat doen ze in Friesland dan fout wat het OV-bureau GD goed doet? Want die hadden volgens mij afgelopen jaar zelfs geld over.
De opstappers zijn een stuk flexibeler dan de lijnbelbussen van GD.
Dit lijkt me ook wel een wat hogere kostenpost
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Is dit inclusief of exclusief treindiensten?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door gebruiker77 »

Pim-AllianceB95 schreef:Het tekort betreft dan ook aannemelijk het tekort inclusief subsidie, anders zou men het in Friesland wel heel erg goed doen namelijk.
Haha, dat zou wat zijn!

OV bureau gebruikt nu toch ook al reserves van de toekomst. Men denkt dat verschil te winnen bij de volgende aanbesteding..
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door flipje »

sirvinniei schreef:
Lijn65 schreef:Wat doen ze in Friesland dan fout wat het OV-bureau GD goed doet? Want die hadden volgens mij afgelopen jaar zelfs geld over.
De opstappers zijn een stuk flexibeler dan de lijnbelbussen van GD.
Dit lijkt me ook wel een wat hogere kostenpost
Het OV-bureau heeft de afgelopen jaren toch al flink gesneden in het OV? Naar mijn idee is dit in Friesland niet tot nauwelijks gebeurt de afgelopen jaren. Het lijkt me dan ook niet vreemd dat er dan een tekort ontstaat.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door sirvinniei »

Ik weet wel dat er aan het begin van de concessie flink gesneden is. (ten behoeve van het introduceren van de opstapper?)

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door Vinny »

De opstapper bestond al voor het ingaan van de meest recente concessie. Verder deel ik de zorgen van de provincie ook, het is ook een krimpgebied: het aantal inwoners en arbeidsplaatsen gaat snel achteruit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door Chrysa »

Maar ja, als die opstappers wegvallen wordt dat alleen maar erger.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door Vinny »

Je kunt misschien ook wel wat tijd winnen door busroutes obstakelvrij te maken. Een ritje door Lemmer kost 10 minuten door alle drempels en wegversmallingen.

Met tijdwinst wordt de exploitatie van het lijnnet ook goedkoper.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door CamilleKreemers »

cassie127 schreef:De provincie komt vanaf 2020 jaarlijks 3,7 miljoen euro tekort op het openbaar vervoer, maar wacht nog met het treffen van maatregelen.

De uitgaven bedragen jaarlijks 50,4 miljoen euro en de inkomsten 46,7 miljoen, meldt het college van gedeputeerde staten. Mogelijk leidt dit tot bezuinigingen, maar daarover wil de provincie nu nog geen knopen doorhakken.

Er nadert ook een opgave voor de treinen op de lijn Leeuwarden-Harlingen. Die sluiten vanaf 2017 in Leeuwarden niet meer goed aan op de treinen in andere richtingen. De provincie wenst voor alle dorpen langs de lijn elk half uur een trein en aansluiting in Leeuwarden.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/Flink-tekort ... 75011.html
Kan dit ook niet komen, omdat de provincie geld bijlegt voor 2xIC/2xSprinter? De BDU is daar niet op ingericht namelijk, maar wordt wel betaald door de provincie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door Roeland »

Volgens mij betaalt Friesland zwaar mee aan allemaal leuke dingetjes op het spoor (zoals ETMET op Leeuwarden - Sneek en 2x/uur lucht vervoeren op Heerenveen - Meppel), waarvoor dan op de bussen moet worden gesneden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door Vinny »

Ik denk dat een exploitatie waarbij 2x per uur met sprinters tussen Leeuwarden en Heerenveen gereden wordt, en 2x per uur met Intercity's tussen Leeuwarden en Zwolle (die dan vanaf Heerenveen op alle stations stoppen) wellicht nog het voordeligst is. De rijtijd is echter dan wel bijna een vol uur, dus dat is - bij een knoopdienstregeling - weinig robuust, tenzij er versnellingsmaatregelen worden genomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door Dennenboom »

Doortrekken van de sneltrein Groningen - Leeuwarden (die straks twee keer per uur gaat rijden) naar Heerenveen als stoptrein. Levert voor Groningen - Heerenveen een reistijd op van rond 55 minuten. Lijn 315 kan dan gewieberd worden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door gebruiker77 »

Wordt het tarief van de reis dan niet flink duurder doordat je meer kilometers maakt?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Flink tekort provincie Friesland voor openbaar vervoer

Bericht door BR628 »

Dat sowieso. Plus het feit dat de 315 er nu 45 minuten over doet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten