Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ov'tje » Do 13 Okt 2016, 11:07

De provincie Fryslân had jarenlang het plan om de busconcessies en treinconcessie voor 2020 tegelijk aan te besteden en mogelijk zelfs samen te voegen, maar dit gaat niet door. De treinconcessie wordt apart aanbesteed en dat proces gaat volgend jaar al lopen

https://www.lc.nl/friesland/Bus-en-trei ... 01122.html

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1389
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor BrengMe » Do 13 Okt 2016, 13:22

Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?
---

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor ov'tje » Do 13 Okt 2016, 13:59

BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?

Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.

sirvinniei
Berichten: 1248
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor sirvinniei » Do 13 Okt 2016, 15:28

Ik was deze zaterdag naar Delfzijl geweest. Die eerste klas in Groningen-Delfzijl stelt sowieso niks voor; 8 stoelen in vis-a-vis opstelling die alleen afgescheiden zijn door de kleur stoelen. Als er al 3 mensen eerste klas reizen moet je al tegenover elkaar gaan zitten. Eigenlijk betaal je dus alleen voor het stopcontact, zo gauw als deze ook in de tweede klas komen kan je net zo goed de eerste klas helemaal weghalen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Vinny » Vr 14 Okt 2016, 08:03

De stoelen zitten comfortabeler.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

sirvinniei
Berichten: 1248
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor sirvinniei » Vr 14 Okt 2016, 10:10

Ja, maar zo gauw als er al 2 andere mensen eerste klas rijden heb je al gauw meer privacy en ruimte in de tweede klas (als de trein niet helemaal vol zit). Ik vind de huidige uitvoering van de eerste klas totaal overbodig. Ik snap niet waarom je het dubbele zou betalen voor comfortabelere stoelen en een stopcontact. Ze zouden deze beter helemaal weg kunnen halen of een wandje plaatsen en de stoelopstelling veranderen (waarvan de teede optie duurder is, dus de eerste optie is waarschijnlijk beter). En dit zeg ik nog wel als iemand die eerste klas rijdt!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Meltrain » Vr 14 Okt 2016, 10:30

Vinny schreef:De stoelen zitten comfortabeler.

Ik heb al een behoorlijke tijd niet meer in de eerste klas bij Arriva gezeten, maar ik zat zo'n twee maanden nog geleden in de eerste klas van een Veolia GTW en daar was het verschil in comfort tussen eerste en tweede klas nihil.
(Ik heb het nu alleen over de stoelen zelf, het feit dat Veolia aan een kant van de trein drie stoelen naast elkaar heeft, laat ik even buiten beschouwing.)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor BR628 » Vr 14 Okt 2016, 11:18

Kan iemand deze discussie afsplitsen naar een nieuw topic over de Noordelijke nevenlijnen. Dit topic gaat namelijk over de busconcessie NZWF.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Wubbo » Vr 14 Okt 2016, 12:25

Berichten afgesplitst. Als je een bericht meldt gaat dat sneller.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor JWM » Vr 14 Okt 2016, 12:27

ov'tje schreef:
BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?

Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.


En hoe zit dat op Groningen - Leeuwarden? Moeten reizigers met 2e klas vervoerbewijs die op de 1e klasse stoelen zitten bij de provinciegrens ergens anders gaan zitten?

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2024
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Chrysa » Vr 14 Okt 2016, 12:44

Welke 1ste klasse stoelen? (A)

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor JeroenSpock » Vr 14 Okt 2016, 13:18

1e klas is wel een groot woord bij Arriva. Inderdaad een ander kleurtje en dat is het.
En dan dat gladde 'leer', als het al echt is. Ik zit veel liever op die blauwe stoelen, daar glij je niet vanaf en tegenover elkaar zitten voegt ook niet zo veel toe.

Ben wel benieuwd wat de verschillende eisen van de provincies dan zijn.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2024
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Chrysa » Vr 14 Okt 2016, 18:19

Veel slechter dan die 1ste klasse stoelen in SLT zal het niet zijn.

Waarom is er in Friesland eigenlijk geen onderscheid? Ik dacht dat de socialisten in Groningen zaten.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Berichtdoor Vinny » Vr 14 Okt 2016, 20:44

JWM schreef:
ov'tje schreef:
BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?

Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.


En hoe zit dat op Groningen - Leeuwarden? Moeten reizigers met 2e klas vervoerbewijs die op de 1e klasse stoelen zitten bij de provinciegrens ergens anders gaan zitten?

Ik geloof dat het op het hele traject niet mag. Alleen Stavoren-Sneek-Leeuwarden (v.v.) en Harlingen-Leeuwarden (v.v.) mag het.

Ik vind de eerste klasse in ieder geval zo veel meer comfortabel dat, als er plaatsen vrij zijn, en ik er volgens de vervoersvoorwaarde van de provincie recht op heb ik er ook meestal te vinden ben :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor reisthijs » Wo 02 Nov 2016, 13:51

De provincie Groningen heeft gisteren het ontwerp-programma van eisen gepubliceerd:
Eisen bekend voor treinvervoer in Groningen en Fryslân vanaf 2021

Er worden veel eisen gesteld aan materieel, maar er worden bij deze concessie eindelijk eens geen nieuwe treinen geëist. De GTW's mogen dus blijven als ze aan de functionele eisen kunnen worden aangepast.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor JWM » Wo 02 Nov 2016, 14:39

Wil men nogsteeds de boel doorkoppelen in Groningen?

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor olof » Wo 02 Nov 2016, 19:46

reisthijs schreef:De provincie Groningen heeft gisteren het ontwerp-programma van eisen gepubliceerd:
Eisen bekend voor treinvervoer in Groningen en Fryslân vanaf 2021


Even kort samengevat:
-Treindiensten in Groningen gaan gekoppeld rijden. Er is een kwartiersdienst tussen Sauwerd en Zuidbroek.
-De treinen uit Leeuwarden gaan doorrijden naar Groningen Europapark.
-Sappemeer Oost gaat dicht.
-Aantal kleine frequentieverbeteringen.
-Er worden weer de bekende proefballonnetjes opgelaten: nieuwe spoorlijn naar Emmen en rechtstreekse trein naar Bremen.

reisthijs schreef:Er worden veel eisen gesteld aan materieel, maar er worden bij deze concessie eindelijk eens geen nieuwe treinen geëist. De GTW's mogen dus blijven als ze aan de functionele eisen kunnen worden aangepast.


Als ik het programma van eisen lees, dan valt het volgens mij wel mee met het eisenpakket ten aanzien van het materieel. Aan de meeste eisen voldoen de GTW's momenteel en de gevraagde aanpassingen zijn - voor zover ik dat kan beoordelen - niet moeilijk te implementeren. Het overnemen van de GTW's wordt ook specifiek als mogelijkheid genoemd. Maar de GTW's zijn ook bepaald niet oud, vervanging zal pas spelen bij de concessie van 2035, dan wil men ook naar zero emission.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3714
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor regenmaker » Wo 02 Nov 2016, 19:59

Je vergeet nieuwe stations Ihrhove en Bunde. En aanbesteding wordt samen gedaan met Niedersachsen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor JWM » Wo 02 Nov 2016, 20:01

Heeft Niedersachsen die brug dan op tijd opgelapt? En wordt Ihrhove ook stop van de RE Emden-Muenster?
Laatst gewijzigd door JWM op Wo 02 Nov 2016, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3714
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor regenmaker » Wo 02 Nov 2016, 20:02

Ja ze zeggen dat de stations aan het begin van de concessie waarschijnlijk in gebruik genomen kunnen worden. Maar of dat ook zo is...

Die tweede vraag weet ik zo niet, denk van niet.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Meltrain » Wo 02 Nov 2016, 20:42

Zou dit niet het ideale moment zijn om die spoorlijnen eens te elektrificeren?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor JWM » Wo 02 Nov 2016, 20:45

Ach, heeft de techniek met kwetsbare draden z'n langste tijd ook niet gehad? Accu, waterstof of wellicht hybride? Het staat allemaal nog in de kinderschoenen maar wellicht kunnen dit juist ideale pilot-trajecten vormen.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2024
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Chrysa » Wo 02 Nov 2016, 21:06

Naar Roodeschool wil toch niemand, dus dan maakt het ook niet uit als er eens een experimenteel treintje uitvalt. Afbeelding

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Suus » Wo 02 Nov 2016, 21:13

Bovenleiding is efficiënter, omdat elke keer als je energie omzet er ook energie verloren gaat. Bovendien, zo'n accu is loodzwaar en moet je ook weer meeslepen.

Ik snap dan ook niet zo goed dat er niet in geïnvesteerd worden, volgens mij heeft Groningen nog wel een of ander potje waar dat uit kan? Zeker voor een provincie die zo tegen fossiele brandstoffen is een rare zet om nog eens voor zo'n lange tijd volledig op diesel in te zetten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 85
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor olof » Wo 02 Nov 2016, 21:21

Meltrain schreef:Zou dit niet het ideale moment zijn om die spoorlijnen eens te elektrificeren?


De provincies geven aan bij de ingang van de volgende concessie zero emission te willen gaan rijden. Wanneer er in 2035 nog geen fatsoenlijke (betaalbare) alternatieven zijn, dan zal elektrificatie een optie zijn. Maar over bijna twintig jaar moeten er haast toch wel alternatieven zijn?

Suus schreef:Ik snap dan ook niet zo goed dat er niet in geïnvesteerd worden, volgens mij heeft Groningen nog wel een of ander potje waar dat uit kan? Zeker voor een provincie die zo tegen fossiele brandstoffen is een rare zet om nog eens voor zo'n lange tijd volledig op diesel in te zetten.


De GTW's zijn nog relatief nieuw en kunnen nog wel een concessie mee. Investeren in elektrificatie betekent ook investeren in nieuwe treinen. En uiteindelijk worden die weer gedeeltelijk door de provincie betaald.

Chrysa schreef:Naar Roodeschool wil toch niemand, dus dan maakt het ook niet uit als er eens een experimenteel treintje uitvalt.

Naar Hooge Zwaluwe wel dan? :lol:


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten