Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor geert4OV » di 08 nov 2016, 11:35

Meltrain schreef:Van Leeuwarden naar Euroborg is ook mogelijk (en staat ook gewoon in de plannen). Naar Delfzijl en Roodeschool moet er wel kopgemaakt worden omdat je dan weer een klein stukje in de richting rijdt waar je vandaan komt.

geert4OV schreef:Persoonlijk vind ik de routes die bedacht zijn wat vreemd. Zelf zou ik gekozen hebben voor meer HORIZONTALE lijnen.

Wat bedoel je met "horizontaal"?

Trajecten gaan nu meer van Delfzijl/Roodeschool naar Veendam/Winschoten en wat ik me herinner, maar de kaartjes zijn al weer een aantal dagen terug bekeken bleef Friesland wat meer in Friesland. Dat vond ik wat apart.
hej*

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor CamilleKreemers » di 08 nov 2016, 11:46

ik denk dat dat te maken heeft met de krapte en drukte tussen Groningen en Leeuwarden. Dat traject is veel drukker dan de overige trajecten, die onderling gekoppeld worden.

ov'tje
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ov'tje » di 08 nov 2016, 11:50

De nieuwe vervoerder heeft de vrijheid om het zo in te richten als dat bedrijf wil. Daar kunnen best creatieve routes uit voortvloeien, zoals bijvoorbeeld de Delfzijler die 1x per uur door zou kunnen als sneltrein naar Winschoten en dan naar Leer, terwijl je ook de stopper uit Leeuwarden door zou kunnen laten rijden als stopper naar Winschoten.

Zo kunnen meer creatieve routes bedacht worden als het qua dienstregeling en materieelinzet beter uitkomt dan het voorstel van de provincie.

geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor geert4OV » di 08 nov 2016, 11:56

ov'tje schreef:De nieuwe vervoerder heeft de vrijheid om het zo in te richten als dat bedrijf wil. Daar kunnen best creatieve routes uit voortvloeien, zoals bijvoorbeeld de Delfzijler die 1x per uur door zou kunnen als sneltrein naar Winschoten en dan naar Leer, terwijl je ook de stopper uit Leeuwarden door zou kunnen laten rijden als stopper naar Winschoten.

Zo kunnen meer creatieve routes bedacht worden als het qua dienstregeling en materieelinzet beter uitkomt dan het voorstel van de provincie.

Aha! Die vrijheid is er dus wel.
hej*

ov'tje
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ov'tje » di 08 nov 2016, 12:04

ja, zolang het een goed onderbouwd voorstel is zou het moeten kunnen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41641
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Suus » di 08 nov 2016, 14:05

Station Leeuwarden heeft maar een doorgaand perronspoor, en Groningen op dit moment ook (maar daar zijn plannen voor een perrontunnel)
Rame à l'approche

reisthijs
Berichten: 5020
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor reisthijs » di 08 nov 2016, 16:58

ov'tje schreef:De nieuwe vervoerder heeft de vrijheid om het zo in te richten als dat bedrijf wil. Daar kunnen best creatieve routes uit voortvloeien, zoals bijvoorbeeld de Delfzijler die 1x per uur door zou kunnen als sneltrein naar Winschoten en dan naar Leer, terwijl je ook de stopper uit Leeuwarden door zou kunnen laten rijden als stopper naar Winschoten.

Zoals het nu in het PvE staat, is die vrijheid er niet bij de treinen uit Leeuwarden, die zouden allemaal bij Europapark moeten gaan keren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10103
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Hainje » di 08 nov 2016, 17:07

Bij de eerstvolgende Nota vragen over stellen of dat aangepast kan worden. Zullen de provincies vast niet moeilijk over doen.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12348
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Wubbo » di 08 nov 2016, 21:56

Suus schreef:Station Leeuwarden heeft maar een doorgaand perronspoor, en Groningen op dit moment ook (maar daar zijn plannen voor een perrontunnel)
In Groningen staat meer te gebeuren dan alleen de tunnel, als ik de ProRail-site goed begrijp gaat het hele emplacement op de schop.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7546
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor regenmaker » di 08 nov 2016, 23:12

Het hele busstation wordt naar het zuiden van het station verplaatst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

PHS
Berichten: 2083
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor PHS » di 08 nov 2016, 23:16

En niet te vergeten een vierde spoor naar Groningen Europapark. Dat zal ook het doorrijden naar en keren daar mogelijk maken.

Ik denk overigens niet dat er veel creatieve routes komen. Provincie Groningen vraagt een kwartiersdienst tussen Sauwerd en Zuidbroek, dan heb je weinig ruimte over.

ov'tje
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ov'tje » di 08 nov 2016, 23:20

Hainje schreef:Bij de eerstvolgende Nota vragen over stellen of dat aangepast kan worden. Zullen de provincies vast niet moeilijk over doen.

Zolang je aan de provinciale eisen voldoet zou het moeten kunnen.

ZipperZapper
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ZipperZapper » do 10 nov 2016, 12:57

Even over de sluiting van Sappemeer-Oost: RTV Noord schermt vandaag met een quote van een bewoner: 'Ik kom niet meer op mijn werk.' 'Dan moet ik wel heel ver fietsen.' - http://www.rtvnoord.nl/nieuws/169969/Ik ... on-meer-is

Misschien zie ik het mis, want ik kom nooit in die hoek, maar station Hoogezand-Sappemeer is toch maar 1,7(!) km fietsen verderop?!

PHS
Berichten: 2083
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor PHS » do 10 nov 2016, 15:47

Ja, ik heb ook nooit begrepen waarom een dorp vier stations heeft... Sappemeer Oost ligt ook helemaal aan de rand van het dorp, dus heel veel reizigers wonen zelfs nog dichterbij dan die 1,7 km.

Het verbaast mij eigenlijk dat aan de westelijke kant van het dorp de stations Kropswolde en Martenshoek beide open blijven.

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 665
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Lijn65 » do 10 nov 2016, 18:15

Station Kropswolde hoeft in de nieuwe concessie nog maar 2 keer per uur bediend te worden
Groningen - Zoutkamp

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12501
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Vinny » za 12 nov 2016, 19:47

Het is een spoorlijn, geen sneltram. Er kan nog wel wat radicaler geschrapt worden in de tussenhaltes. Het levert het grootste deel van de reizigers tijdwinst op, en voor een aantal mensen is het iets verder fietsen. Nou ja, boeiend, dat moeten reizigers in andere delen van Nederland ook...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » zo 13 nov 2016, 20:09

Kropswolde is volgens mij alleen van belang voor de Julianastraat. Martenshoek moet gewoon blijven. Hoogezand-Sappemeer mag wel een uitgang naar het zuiden hebben. En Sappemeer Oost; sorry, maar voor mij mag het gesloten worden. Ten oosten ligt er alleen industrie!

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » di 22 nov 2016, 12:05

Ga in de nieuwe dienstregeling kijken naar treinen van Groningen naar Bad Nieuweschans. Tussen 17.52 en 22.22 is er geen enkele trein naar deze grensplaats vanaf Stad.

Ze zijn niet blij; soms verplicht (2 keer) in Wischoten. > http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170520/Ba ... ing-Arriva

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 900
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Frank93 » di 22 nov 2016, 12:22

Heb even gekeken en ik zie gewoon ritten staan tussen die tijden:

Afbeelding

https://www.arriva.nl/consumenten/reisi ... 11-12-2016

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » di 22 nov 2016, 12:26

Kijk eens op de NS reisplanner. Heb bericht gekregen van Arriva dat het wel goed komt.

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 900
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Frank93 » di 22 nov 2016, 12:30

Oja daar staan ze niet bij inderdaad, misschien moeten ze er nog ingezet worden.

reisthijs
Berichten: 5020
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor reisthijs » di 22 nov 2016, 13:05

Dat komt zo te zien doordat de treinen die de grens over gaan andere nummers hebben gekregen dan in de huidige dienstregeling.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » di 27 dec 2016, 08:15

Ik heb gehoord dat de treinvervangende bus gisteren tenminste 1 keer van halte A/B is vertrokken en niet van P.

Dennenboom
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Dennenboom » di 27 dec 2016, 10:12

Is dat erg?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12501
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Vinny » di 27 dec 2016, 10:26

Schandalig inderdaad. Zware boete voor deze flagrante overtreding van de concessie-voorwaarden. :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast