Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4131
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Chrysa » Wo 22 Nov 2017, 21:03

Nergens voor nodig, Arriva naait me al genoeg. :')

busfanNL
Berichten: 1412
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor busfanNL » Wo 22 Nov 2017, 22:31

Wat is het verschil tussen de wink en de flirt?

ov'tje
Berichten: 324
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ov'tje » Wo 22 Nov 2017, 23:53

Vrijwel alle componenten van de aandrijflijn zijn ondergebracht in het powerpack, waardoor aan beide uiteinden van de trein geen technische ruimtes meer nodig zijn en je deze kunt gebruiken voor de passagiers.

Voor de rest wordt er uiteraard veel geshopt bij de FLIRT.

bartjemestrom
Berichten: 444
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor bartjemestrom » Do 23 Nov 2017, 00:11

Eigenlijk is een WINK dus een combinatie van GTW en FLIRT. Het motorpack van de GTW maar de rijtuigen/kop van een FLIRT.

ov'tje
Berichten: 324
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ov'tje » Do 23 Nov 2017, 09:36

Ja en nee. Het powerpack met alle technische apparatuur is er, maar dat is dan ook het enige deel dat van de GTW geleend is.

De GTW heeft een powerpack met twee aangedreven, starre assen. Op dat powerpack leunen twee andere bakken. De WINK heeft een powerpack dat rust op twee jacobsdraaistellen. Dit verschil is immens. Het is ook de reden dat het powerpack wat groter is. Daarnaast vindt de aandrijving van de trein niet meer plaats onder het powerpack, maar aan de uiteinden van de trein.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast