Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Nergens voor nodig, Arriva naait me al genoeg. :')
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door busfanNL »

Wat is het verschil tussen de wink en de flirt?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

Vrijwel alle componenten van de aandrijflijn zijn ondergebracht in het powerpack, waardoor aan beide uiteinden van de trein geen technische ruimtes meer nodig zijn en je deze kunt gebruiken voor de passagiers.

Voor de rest wordt er uiteraard veel geshopt bij de FLIRT.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door bartjemestrom »

Eigenlijk is een WINK dus een combinatie van GTW en FLIRT. Het motorpack van de GTW maar de rijtuigen/kop van een FLIRT.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ov'tje »

Ja en nee. Het powerpack met alle technische apparatuur is er, maar dat is dan ook het enige deel dat van de GTW geleend is.

De GTW heeft een powerpack met twee aangedreven, starre assen. Op dat powerpack leunen twee andere bakken. De WINK heeft een powerpack dat rust op twee jacobsdraaistellen. Dit verschil is immens. Het is ook de reden dat het powerpack wat groter is. Daarnaast vindt de aandrijving van de trein niet meer plaats onder het powerpack, maar aan de uiteinden van de trein.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

Bang voor een tweede "Stadshagen" denkt Prorail wat meer tijd nodig te hebben voor snellere treinen die vier treinen per uur tussen Sneek en Leeuwarden mogelijk moeten maken: 2020 wordt niet gehaald.
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/7798 ... n-en-sneek
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

https://www.arriva.nl/groningen/reisinf ... -spoor.htm

Blijkbaar wordt het nieuwe station Roodeschool op 8 januari al in gebruik genomen. :o
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door isadora »

Dat hebben ze vlot geregeld, een stapel pallets?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Dennenboom »

Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

Die boeken kloppen gewoon nog, die moeten pas worden aangepast als station Eemshaven open gaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Hainje »

Is er inmiddels al wat meer zicht in de officiële openingsdatum van station Eemshaven? Want ik lees her en der dat het station begin april open zou gaan, echter staat het station nog niet verwerkt in de NS Reisplanner/Hafas. Terwijl een nieuw station toch meestal wel een maand van tevoren daar in verwerkt zit.
🍉
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nicketick »

Als we de NS planner moeten geloven 28 maart
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Hainje »

Het station staat inmiddels in de planner kreeg ik via Twitter te horen. Ik kan er alleen nog geen reis naartoe plannen, maar dat zal de 18e er wel in komen.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

Ja kan er wel een reis naar toe plannen, maar je krijgt nu alleen adviezen voor de periode 28 maart t/m 1 april te zien.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Frank »

Aankomsten te Eemshaven om 7:13, 9:43, 13:13, 16:13 en 19:13.
Vertrek steeds 8 minuten later.
Op zondag rijden de trein van 7:13 en 9:43 niet, maar rijdt er een trein om 9:13.

Op de eerste dag (28 maart) een poosje een halfuursdienst.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door en-es »

Ze rijden dus maar een paar keer per dag tussen Roodeschool en Eemshaven?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Frank »

Zo te zien wel ja. Blijkbaar gaat pas met ingang van de nieuwe concessie elke 30 minuten gereden worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Z2N »

Waar baseer je dat op? Het doorrijden naar de Eemshaven gebeurt uitsluitend voor de aansluiting op de veerboten naar Borkum, verder is er niet veel te doen in de uithoek van een haven... :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Hainje »

Alinea "Meer treinen, minder stations" onderaan.

https://www.ovmagazine.nl/2017/07/noord ... riva-1640/

En hoezo valt er in zo'n uithoek niets te beleven? In een haven werken mensen hoor, ik denk dat hier serieus best wel wat te winnen valt.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door regenmaker »

Z2N schreef:Waar baseer je dat op? Het doorrijden naar de Eemshaven gebeurt uitsluitend voor de aansluiting op de veerboten naar Borkum, verder is er niet veel te doen in de uithoek van een haven... :wink:
Het is al meerdere keren voorbij gekomen dat Arriva het station elk halfuur gaat bedienen overdag als de nieuwe concessie ingaat. Google investeert op dit moment enorm veel geld in het uitbreiden van het datacenter. Het is een belangrijke plek voor werkgelegenheid.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Dan nog. Is er wel vraag naar elk half uur een trein? Lijkt me dat het efficienter is om op de werktijden aan te sluiten van de bedrijven daar.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

De treinen hebben een lange kering in Roodeschool. Waarschijnlijk blijft dat ook zo als de treinen doorgekoppeld worden richting Winschoten.

Waarschijnlijk maakt het qua kosten dan niet zo heel veel uit of de trein nou doorrijdt naar Eemshaven en daar een korte kering heeft, of dat de trein in Roodeschool keert met een lange kering.

Uit een oogpunt van een consequente dienstregeling zal dan wel de keuze gemaakt zijn om Eemshaven de hele dag 2x/uur te bedienen.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door timtrein »

28 maart is definitief: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191716/V ... -Eemshaven
Voordeel als 'ie een paar keer doorrijdt, is dat er dan tenminste weer een goederentrein voorbij kan :Y althans, fysiek, heb zo geen idee of het ook past qua kruising, zal wel niet...
Voor de lokaal niet bekenden die denken dat het stationnetje ook de lokale werkgelegenheid helpt: bijvoorbeeld het Google datacentrum ligt ruim 4 km van het station af. Hemelsbreed... ga je over de weg dan kom je wel tot een kilometer of 6.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door dennistd »

En in een datacentrum werkt nou niet bepaald heel veel personeel... Met een man of vijf ben je daar zeker wel klaar hoor. Of denk je dat er een hele grote boekenkast staat waarin de mensen van Google razendsnel het antwoord op al jouw vragen in op gaan zoeken? :mrgreen:

Voor een goederentrein doel je op eentje naar de Eemshaven neem ik aan? Daar gaat vrijwel niets heen. Verder is de tijd dan veel te kort overdag: je moet kruisen in Usquert (Uithuizermeeden kruist Arriva zichzelf al). Dan zit je dus al 10 minuten achter de trein voor je. Vervolgens kun je nergens kruisen met die trein tot het omloopspoor bij de Eemshaven, waar Arriva in slechts 8 minuten keert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten