Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Nicketick
Berichten: 593
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Nicketick » za 02 nov 2019, 20:21

Stadler is ook bezig met waterstoftreinen voor de Zillertalbahn: https://www.railjournal.com/fleet/zille ... -revealed/

Zou dat dan uiteindelijk een gevalletje worden van uitwisselen van powerpack bij Arriva? Lijkt mij dat een waterstof powerpack vrij makkelijk te ontwikkelen valt voor Stadler.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2939
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Nitein-Repart » za 02 nov 2019, 20:26

Op de Zillertalbahn rijdt toch nu uniek materieel?

Zo ja, dan mag Stadler met zijn Waterstoftreinen lekker wegblijven uit de Tiroler Alpen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Z2N » za 02 nov 2019, 20:27

Dat materieel gaat vervangen worden, of je het leuk vind of niet verandert daar niets aan.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2939
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Nitein-Repart » za 02 nov 2019, 20:32

Afbeelding

Wat is hier mis mee?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10079
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Hainje » za 02 nov 2019, 20:34

Diesel.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

jelmerrr
Berichten: 1085
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor jelmerrr » za 02 nov 2019, 20:36

Diesel is al 1 punt maar voor de normale reizigers maakt het echt niet uit hoe de trein eruit ziet. Hebben deze treinen bijvoorbeeld wifi, stopcontacten en een toilet?

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2939
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Nitein-Repart » za 02 nov 2019, 20:40

Hainje schreef:Diesel.

Met diesel is helemaal niets mis mee.

Dieseltreinen (en -bussen) zijn nog altijd duurzamer qua vervoer dan de auto of het vliegtuig.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14790
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Meltrain » za 02 nov 2019, 20:43

Nitein-Repart schreef:Op de Zillertalbahn rijdt toch nu uniek materieel?

Zo ja, dan mag Stadler met zijn Waterstoftreinen lekker wegblijven uit de Tiroler Alpen.

Als die waterstoftreinen er komen, rijdt er toch nog steeds uniek materieel? :P
Zo uniek is het materieel van de Zillertalbahn overigens niet, want dat rijdt ook op de Pinzgauer Lokalbahn.

Kortom: er komt juist nog unieker materieel. :D
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2939
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Nitein-Repart » za 02 nov 2019, 20:51

Het is wel zonde om moderne treinen die nog geen 25 jaar in bedrijf zijn al te vervangen, zeker omdat het gaat om treinen met afwijkende spoorbreedte die nergens anders ingezet kunnen worden. Ik vind het eerder kapitaalvernietiging dan vooruitgang.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41433
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Suus » za 02 nov 2019, 21:30

Men wou de lijn eerst elektrificeren, want dat is een goedkopere en efficiëntere oplossing. Dat is echter afgeschoten door de gemeentes die in het dal liggen, want het zou de zichtlijnen negatief beïnvloeden. Van diesel wou men sowieso af.

Wat betreft de Noordelijke Nevenlijnen, komt er een iLint van de EVB op bezoek of heeft Alstom er inmiddels al meer geproduceerd. Het is nogal stil op dat vlak, terwijl er ondertussen nog steeds conventionele LINT-treinstellen met dieselmotor van de band rollen in Salzgitter.
Laatst gewijzigd door Suus op za 02 nov 2019, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Z2N » za 02 nov 2019, 21:31

Er zijn meer lijnen in Oostenrijk waar die rijtuigen ingezet kunnen worden, eventueel met elektrische locomotieven. De modernere diesellocomotieven kunnen nog gebruikt worden op het goederenverkeer op de lijn. Maar door inzet van waterstoftreinstellen kan de treindienst flink verbeterd worden, de rijtijd zakt bijvoorbeeld van 55 naar 45 minuten (bron).
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10079
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Hainje » za 02 nov 2019, 22:34

Nitein-Repart schreef:
Hainje schreef:Diesel.

Met diesel is helemaal niets mis mee.

Dieseltreinen (en -bussen) zijn nog altijd duurzamer qua vervoer dan de auto of het vliegtuig.

Dat ben ik met je eens. Liever 1000 bussen dan 10.000 auto's. Maar diesel uitbannen is nu eenmaal in lijn met de revolutie die nu gaande is.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5845
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor trolly » zo 03 nov 2019, 07:53

Nitein-Repart schreef:Het is wel zonde om moderne treinen die nog geen 25 jaar in bedrijf zijn al te vervangen, zeker omdat het gaat om treinen met afwijkende spoorbreedte die nergens anders ingezet kunnen worden. Ik vind het eerder kapitaalvernietiging dan vooruitgang.


Zogenaamd Bosnisch smalspoor, 760 mm. Drie keer raden waar dat nog meer ligt, behalve in Oostenrijk...

Daarnaast is deze spoorbreedte ook toegepast in landen die nooit deel uitmaakten van het Oostenrijk-Hongaarse keizerrijk. Hier vind je een lijstje. Conclusie: die dingen moeten sneller te slijten zijn dan oud Nederlands materieel met z'n rare omgrenzingsprofiel.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5619
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ArrivaBas » zo 03 nov 2019, 08:08

Verkijk je hier niet op: De smalspoorlijnen in Oost-Europa hebben een smaller omgrenzingsprofiel dan de smalspoorlijnen in Oostenrijk. Dat is verder wel off-topic.
21-11-2019: Trein 4.289 km, Bus 258 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Z2N » zo 03 nov 2019, 11:06

Als het profiel in het buitenland echt een probleem zou zijn, is er gelukkig nog een aantal lijnen in Oostenrijk waar je het materieel op kwijt kan, zoals de Mariazellerbahn en de Pinzgauer Lokalbahn. De eerste heeft treinstellen die losse rijtuigen mee kunnen slepen (en dat ook planmatig doen), de tweede heeft materieel dat verdacht veel op het materieel van de Zillertalbahn lijkt. De assumptie van Nitein dat het gaat om materieel dat nergens anders is in te zetten klopt hoe dan ook niet.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

TLP
Berichten: 714
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor TLP » do 14 nov 2019, 18:52

Kan iemand mij vertellen of het lijnnummer 662 voor de bus tussen Groningen en Leer nog wel actueel is? Als ik de reisplanner van Arriva bekijk komt uit het advies een Snelbus i.p.v. trein, deze staat ook als zodanig in OVinfo. Ook rijdt volgens Arriva en OVinfo tussen Weener en Leer een rechtstreekse Stopbus i.p.v. trein, zou dit als aanvulling zijn op lijn 620? Hoe dan ook, het lijnnummer 662 zie ik nergens voorkomen.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4149
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor cassie127 » za 16 nov 2019, 10:15

De stopbus tussen Weener en Leer is een normale lijndienst van de lokale vervoerder die nu naast normale OV lijn ook een TVV is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 43339,9 km, Bus: 2916,2 km, Metro: 136,3 km, Tram: 40,5 km, Veer: 38 km 30-09

TLP
Berichten: 714
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor TLP » zo 17 nov 2019, 00:42

Oftewel de bestaande lijn 620? Of heb je het over een andere lijn waar ik op dit moment geen weet van heb?

BrengMe
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor BrengMe » zo 17 nov 2019, 11:59

Ja, dat is lijn 620 waar cassie het over heeft.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten