Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JWM »

Ik heb deze draad niet echt gevolgd, maar Eemshaven krijgt dus een volwaardige bediening. Hoeveel vervoerswaarde heeft dat station buiten de tijden dat er aansluiting is op de boot naar Borkum?
Laatst gewijzigd door JWM op wo 12 jul 2017, 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Klaasje »

Ik denk zeer weinig. Maar aangezien hij al in de huidige dienstregeling past waarmee geen extra personeel of materieel nodig is hoeft alleen de infraheffing en de diesel betaald te worden. Dan heb je niet zoveel vervoerswaarde nodig om het uit te laten kunnen komen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JWM »

Als die trein toch anders lang staat de keren is het wel logisch inderdaad.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door dennistd »

En het voordeel is dat als de boot vertraging heeft je:
- geen trein hoeft laten wachten
- geen extra trein hoeft te sturen
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Op zich zit er nog redelijk wat potentie in de verbinding. Er zitten behoorlijk wat grote bedrijven bij Eemshaven en het is momenteel volledig verstoken van enig OV.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 13 jul 2017, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Hainje »

verstoken*

Bij verstookt is het verbrand, weg, gebruikt. :P
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JWM »

sirvinniei schreef:Op zich zit er nog redelijk wat potentie in de verbinding. Er zitten behoorlijk wat grote bedrijven bij Eemshaven en het is momenteel volledig verstookt van enig OV.
Vooral rond het station :') https://www.google.nl/maps/@53.4567384, ... 312!8i6656
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door marcel.nl »

starx schreef:
En verder vind ik het ook een beetje vreemd dat ze nog eens 18 nieuwe treinen bestellen terwijl er uit Limburg een hele hoop vrij zullen komen.
Waarom komen daar treinen vrij, die zijn toch niet zo oud en concessie loopt toch net?
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door jelmerrr »

Ze willen de Maaslijn gaan elektrificeren dus dan kunnen de diesels daar weg.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Zonnig »

Wie weet gebruiken ze die wel als extra / reserve voor de treinconcessies die ze hebben.
Maar de Maaslijn diesels zijn toch lease?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

JWM schreef:
sirvinniei schreef:Op zich zit er nog redelijk wat potentie in de verbinding. Er zitten behoorlijk wat grote bedrijven bij Eemshaven en het is momenteel volledig verstookt van enig OV.
Vooral rond het station :') https://www.google.nl/maps/@53.4567384, ... 312!8i6656
Er kwamen toch op elk station deelfietsen?
Ik heb geen onderschrift
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door bys1 »

De spoorlijn Leeuwarden-Groningen wordt dus deels geëlektrificeerd:
Afbeelding
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Heel jammer die electrificatie van Groningen-Leeuwarden. Geen bovenleiding, deels enkelspoor in combinatie met sneltreinen geeft juist zijn charme aan het traject. Straks mag je steeds verder Duitsland in om diesel-sneltreinen op enkelspoor te bewonderen.

En tevens ben ik bang dat al die prestige-projecten ten koste gaat van het busvervoer. Beter alternatief was dat de Maaslijn-stellen en enkele Lint-stellen dienst gingen doen in het Noorden in plaats van hypermoderne, maar ook dure Flirtino's.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Reiziger Delft »

Lintjes kunnen niet hard genoeg en trillen van ellende bijna uit elkaar.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JWM »

Waarom koopt Arriva eigenlijk nieuw materieel terwijl er zoveel Buffels buiten dienst staan?

*duikt weg*
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

Arriva heeft elektrisch aangedreven treinen nodig om te kunnen rijdenop batterijen of stroom van de bovenleiding
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nicketick »

Gok ook dat de buffels misschien niet snel genoeg op kunnen trekken
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Naast dat de Buffels te traag zijn met optrekken, zijn ze ook niet voorzien van airco, iets wat de provincies wel eisen. En in de Buffels ga je geen airco kunnen bouwen, omdat de huidige motoren dat niet trekken. Het is dan ook goedkoper om een nieuw treinstel te laten bouwen, dan airco in te bouwen in DM'90.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Meltrain »

JWM schreef:
sirvinniei schreef:Op zich zit er nog redelijk wat potentie in de verbinding. Er zitten behoorlijk wat grote bedrijven bij Eemshaven en het is momenteel volledig verstookt van enig OV.
Vooral rond het station :') https://www.google.nl/maps/@53.4567384, ... 312!8i6656
Waar komt dat station eigenlijk te liggen?
Bij de aanlegsteiger van de boot naar Borkum ligt ook geen spoor, dus moet ofwel daar spoor worden gelegd, ofwel moet de steiger verplaatst worden.
Erno-BE schreef:Heel jammer die electrificatie van Groningen-Leeuwarden. Geen bovenleiding, deels enkelspoor in combinatie met sneltreinen geeft juist zijn charme aan het traject. Straks mag je steeds verder Duitsland in om diesel-sneltreinen op enkelspoor te bewonderen.
Zoals Suus al eens schreef: "Snelle treinen horen gewoon elektrisch te rijden."
Overigens kun je ook naar het VK gaan om dieselsneltreinen te spotten: viewtopic.php?f=56&t=13298 :Y
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 13 jul 2017, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Gekko123 »

JWM schreef:Waarom koopt Arriva eigenlijk nieuw materieel terwijl er zoveel Buffels buiten dienst staan?

*duikt weg*
Naast de hier al genoemde eis van airco voldoen de Buffels ook niet aan de eis van toegankelijkheid. Buffels hebben immers een hoge vloer en kunnen niet aangepast worden voor een gelijkvloerse instap.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door sirvinniei »

Hoe gaat de kwartiersdienst Sneek-Leeuwarden werken? Worden er treinen versneld? Komt er meer dubbelspoor?
Ik heb geen onderschrift
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Nicketick »

Meltrain schreef:Waar dat station eigenlijk te liggen?
Bij de aanlegsteiger van de boot naar Borkum ligt ook geen spoor, dus moet ofwel daar spoor worden gelegd, ofwel moet de steiger verplaatst worden.
Het eerste asfalt voor het spoor (huh?) ligt er al volgens ProRail: https://www.prorail.nl/projecten/spoorl ... -eemshaven
Het lijkt er op dat de trein doorrijdt naar de aanlegsteiger.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

JWM schreef:Waarom koopt Arriva eigenlijk nieuw materieel terwijl er zoveel Buffels buiten dienst staan?

*duikt weg*
Dat hier nog een heleboel mensen serieus op in gaan :')
sirvinniei schreef:Hoe gaat de kwartiersdienst Sneek-Leeuwarden werken? Worden er treinen versneld? Komt er meer dubbelspoor?
Als de treinen iets sneller gaan rijden zou het net moeten passen met kruisingen in Mantgum en Sneek Noord.
Er wordt nog onderzoek naar gedaan volgens http://www.lc.nl/friesland/Test-stevigh ... 09841.html
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Klaasje »

Daar valt nog wel wat te halen geloof ik. De baanvaksnelheid is 100 km/h en het inrijden van Sneek Noord is slechts 40 km/h.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door starx »

Wat ik me afvraag: kan die spitstrein Mantgum niet overslaan? Zo hard lijkt een kwartierdienst me niet nodig voor dit station en het zou de dienstregeling iets meer marge geven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten