Pagina 1 van 26

Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 okt 2016, 11:07
door ov'tje
De provincie Fryslân had jarenlang het plan om de busconcessies en treinconcessie voor 2020 tegelijk aan te besteden en mogelijk zelfs samen te voegen, maar dit gaat niet door. De treinconcessie wordt apart aanbesteed en dat proces gaat volgend jaar al lopen

https://www.lc.nl/friesland/Bus-en-trei ... 01122.html

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: do 13 okt 2016, 13:22
door BrengMe
Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: do 13 okt 2016, 13:59
door ov'tje
BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?
Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: do 13 okt 2016, 15:28
door sirvinniei
Ik was deze zaterdag naar Delfzijl geweest. Die eerste klas in Groningen-Delfzijl stelt sowieso niks voor; 8 stoelen in vis-a-vis opstelling die alleen afgescheiden zijn door de kleur stoelen. Als er al 3 mensen eerste klas reizen moet je al tegenover elkaar gaan zitten. Eigenlijk betaal je dus alleen voor het stopcontact, zo gauw als deze ook in de tweede klas komen kan je net zo goed de eerste klas helemaal weghalen.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 08:03
door Vinny
De stoelen zitten comfortabeler.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 10:10
door sirvinniei
Ja, maar zo gauw als er al 2 andere mensen eerste klas rijden heb je al gauw meer privacy en ruimte in de tweede klas (als de trein niet helemaal vol zit). Ik vind de huidige uitvoering van de eerste klas totaal overbodig. Ik snap niet waarom je het dubbele zou betalen voor comfortabelere stoelen en een stopcontact. Ze zouden deze beter helemaal weg kunnen halen of een wandje plaatsen en de stoelopstelling veranderen (waarvan de teede optie duurder is, dus de eerste optie is waarschijnlijk beter). En dit zeg ik nog wel als iemand die eerste klas rijdt!

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 10:30
door Meltrain
Vinny schreef:De stoelen zitten comfortabeler.
Ik heb al een behoorlijke tijd niet meer in de eerste klas bij Arriva gezeten, maar ik zat zo'n twee maanden nog geleden in de eerste klas van een Veolia GTW en daar was het verschil in comfort tussen eerste en tweede klas nihil.
(Ik heb het nu alleen over de stoelen zelf, het feit dat Veolia aan een kant van de trein drie stoelen naast elkaar heeft, laat ik even buiten beschouwing.)

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 11:18
door BR628
Kan iemand deze discussie afsplitsen naar een nieuw topic over de Noordelijke nevenlijnen. Dit topic gaat namelijk over de busconcessie NZWF.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 12:25
door Wubbo
Berichten afgesplitst. Als je een bericht meldt gaat dat sneller.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 12:27
door JWM
ov'tje schreef:
BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?
Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.
En hoe zit dat op Groningen - Leeuwarden? Moeten reizigers met 2e klas vervoerbewijs die op de 1e klasse stoelen zitten bij de provinciegrens ergens anders gaan zitten?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 12:44
door Chrysa
Welke 1ste klasse stoelen? (A)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 13:18
door JeroenSpock
1e klas is wel een groot woord bij Arriva. Inderdaad een ander kleurtje en dat is het.
En dan dat gladde 'leer', als het al echt is. Ik zit veel liever op die blauwe stoelen, daar glij je niet vanaf en tegenover elkaar zitten voegt ook niet zo veel toe.

Ben wel benieuwd wat de verschillende eisen van de provincies dan zijn.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 18:19
door Chrysa
Veel slechter dan die 1ste klasse stoelen in SLT zal het niet zijn.

Waarom is er in Friesland eigenlijk geen onderscheid? Ik dacht dat de socialisten in Groningen zaten.

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 20:44
door Vinny
JWM schreef:
ov'tje schreef:
BrengMe schreef:Dus als ik het goed begrijp gaan de provincies Groningen en Friesland apart hun spoorlijnen aanbesteden?
Nee, wel zullen voor beide provincies de wensen niet helemaal gelijk zijn, maar dat is nu ook al zo.

Zo is er nu bijvoorbeeld geen eerste klasse tussen Leeuwarden en Sneek/Stavoren/Harlingen Haven. In de praktijk betekent dat dat je met je tweede klasse kaartje op de grijs/rode stoelen mag gaan zitten.
En hoe zit dat op Groningen - Leeuwarden? Moeten reizigers met 2e klas vervoerbewijs die op de 1e klasse stoelen zitten bij de provinciegrens ergens anders gaan zitten?
Ik geloof dat het op het hele traject niet mag. Alleen Stavoren-Sneek-Leeuwarden (v.v.) en Harlingen-Leeuwarden (v.v.) mag het.

Ik vind de eerste klasse in ieder geval zo veel meer comfortabel dat, als er plaatsen vrij zijn, en ik er volgens de vervoersvoorwaarde van de provincie recht op heb ik er ook meestal te vinden ben :Y

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 13:51
door reisthijs
De provincie Groningen heeft gisteren het ontwerp-programma van eisen gepubliceerd:
Eisen bekend voor treinvervoer in Groningen en Fryslân vanaf 2021

Er worden veel eisen gesteld aan materieel, maar er worden bij deze concessie eindelijk eens geen nieuwe treinen geëist. De GTW's mogen dus blijven als ze aan de functionele eisen kunnen worden aangepast.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 14:39
door JWM
Wil men nogsteeds de boel doorkoppelen in Groningen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 19:46
door PHS
-

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 19:59
door regenmaker
Je vergeet nieuwe stations Ihrhove en Bunde. En aanbesteding wordt samen gedaan met Niedersachsen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 20:01
door JWM
Heeft Niedersachsen die brug dan op tijd opgelapt? En wordt Ihrhove ook stop van de RE Emden-Muenster?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 20:02
door regenmaker
Ja ze zeggen dat de stations aan het begin van de concessie waarschijnlijk in gebruik genomen kunnen worden. Maar of dat ook zo is...

Die tweede vraag weet ik zo niet, denk van niet.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 20:42
door Meltrain
Zou dit niet het ideale moment zijn om die spoorlijnen eens te elektrificeren?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 20:45
door JWM
Ach, heeft de techniek met kwetsbare draden z'n langste tijd ook niet gehad? Accu, waterstof of wellicht hybride? Het staat allemaal nog in de kinderschoenen maar wellicht kunnen dit juist ideale pilot-trajecten vormen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 21:06
door Chrysa
Naar Roodeschool wil toch niemand, dus dan maakt het ook niet uit als er eens een experimenteel treintje uitvalt. Afbeelding

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 21:13
door Suus
Bovenleiding is efficiënter, omdat elke keer als je energie omzet er ook energie verloren gaat. Bovendien, zo'n accu is loodzwaar en moet je ook weer meeslepen.

Ik snap dan ook niet zo goed dat er niet in geïnvesteerd worden, volgens mij heeft Groningen nog wel een of ander potje waar dat uit kan? Zeker voor een provincie die zo tegen fossiele brandstoffen is een rare zet om nog eens voor zo'n lange tijd volledig op diesel in te zetten.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 21:21
door PHS
-