Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5051
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Chrysa » Wo 22 Nov 2017, 21:03

Nergens voor nodig, Arriva naait me al genoeg. :')

busfanNL
Berichten: 1727
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor busfanNL » Wo 22 Nov 2017, 22:31

Wat is het verschil tussen de wink en de flirt?

ov'tje
Berichten: 375
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ov'tje » Wo 22 Nov 2017, 23:53

Vrijwel alle componenten van de aandrijflijn zijn ondergebracht in het powerpack, waardoor aan beide uiteinden van de trein geen technische ruimtes meer nodig zijn en je deze kunt gebruiken voor de passagiers.

Voor de rest wordt er uiteraard veel geshopt bij de FLIRT.

bartjemestrom
Berichten: 547
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor bartjemestrom » Do 23 Nov 2017, 00:11

Eigenlijk is een WINK dus een combinatie van GTW en FLIRT. Het motorpack van de GTW maar de rijtuigen/kop van een FLIRT.

ov'tje
Berichten: 375
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor ov'tje » Do 23 Nov 2017, 09:36

Ja en nee. Het powerpack met alle technische apparatuur is er, maar dat is dan ook het enige deel dat van de GTW geleend is.

De GTW heeft een powerpack met twee aangedreven, starre assen. Op dat powerpack leunen twee andere bakken. De WINK heeft een powerpack dat rust op twee jacobsdraaistellen. Dit verschil is immens. Het is ook de reden dat het powerpack wat groter is. Daarnaast vindt de aandrijving van de trein niet meer plaats onder het powerpack, maar aan de uiteinden van de trein.

Dennenboom
Berichten: 743
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Dennenboom » Di 19 Dec 2017, 22:12

Bang voor een tweede "Stadshagen" denkt Prorail wat meer tijd nodig te hebben voor snellere treinen die vier treinen per uur tussen Sneek en Leeuwarden mogelijk moeten maken: 2020 wordt niet gehaald.
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/779825-voorlopig-geen-vierde-trein-tussen-leeuwarden-en-sneek

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5051
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Chrysa » Di 02 Jan 2018, 14:00

https://www.arriva.nl/groningen/reisinformatie/werk-aan-het-spoor.htm

Blijkbaar wordt het nieuwe station Roodeschool op 8 januari al in gebruik genomen. :o

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor isadora » Di 02 Jan 2018, 17:05

Dat hebben ze vlot geregeld, een stapel pallets?
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor isadora » Di 02 Jan 2018, 17:07

"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"


Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4672
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor reisthijs » Ma 08 Jan 2018, 11:52

Die boeken kloppen gewoon nog, die moeten pas worden aangepast als station Eemshaven open gaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8780
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Hainje » Di 06 Mar 2018, 00:13

Is er inmiddels al wat meer zicht in de officiële openingsdatum van station Eemshaven? Want ik lees her en der dat het station begin april open zou gaan, echter staat het station nog niet verwerkt in de NS Reisplanner/Hafas. Terwijl een nieuw station toch meestal wel een maand van tevoren daar in verwerkt zit.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Nicketick
Berichten: 502
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Nicketick » Zo 11 Mar 2018, 11:10

Als we de NS planner moeten geloven 28 maart

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8780
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Hainje » Zo 11 Mar 2018, 12:33

Het station staat inmiddels in de planner kreeg ik via Twitter te horen. Ik kan er alleen nog geen reis naartoe plannen, maar dat zal de 18e er wel in komen.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4672
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor reisthijs » Zo 11 Mar 2018, 13:43

Ja kan er wel een reis naar toe plannen, maar je krijgt nu alleen adviezen voor de periode 28 maart t/m 1 april te zien.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1441
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Frank » Zo 11 Mar 2018, 16:49

Aankomsten te Eemshaven om 7:13, 9:43, 13:13, 16:13 en 19:13.
Vertrek steeds 8 minuten later.
Op zondag rijden de trein van 7:13 en 9:43 niet, maar rijdt er een trein om 9:13.

Op de eerste dag (28 maart) een poosje een halfuursdienst.

en-es
Berichten: 639
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor en-es » Zo 11 Mar 2018, 17:36

Ze rijden dus maar een paar keer per dag tussen Roodeschool en Eemshaven?

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1441
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Frank » Zo 11 Mar 2018, 18:19

Zo te zien wel ja. Blijkbaar gaat pas met ingang van de nieuwe concessie elke 30 minuten gereden worden.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5341
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Z2N » Ma 19 Mar 2018, 14:13

Waar baseer je dat op? Het doorrijden naar de Eemshaven gebeurt uitsluitend voor de aansluiting op de veerboten naar Borkum, verder is er niet veel te doen in de uithoek van een haven... :wink:
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8780
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Hainje » Ma 19 Mar 2018, 14:39

Alinea "Meer treinen, minder stations" onderaan.

https://www.ovmagazine.nl/2017/07/noord ... riva-1640/

En hoezo valt er in zo'n uithoek niets te beleven? In een haven werken mensen hoor, ik denk dat hier serieus best wel wat te winnen valt.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6442
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor regenmaker » Ma 19 Mar 2018, 14:48

Z2N schreef:Waar baseer je dat op? Het doorrijden naar de Eemshaven gebeurt uitsluitend voor de aansluiting op de veerboten naar Borkum, verder is er niet veel te doen in de uithoek van een haven... :wink:


Het is al meerdere keren voorbij gekomen dat Arriva het station elk halfuur gaat bedienen overdag als de nieuwe concessie ingaat. Google investeert op dit moment enorm veel geld in het uitbreiden van het datacenter. Het is een belangrijke plek voor werkgelegenheid.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5051
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Chrysa » Ma 19 Mar 2018, 17:23

Dan nog. Is er wel vraag naar elk half uur een trein? Lijkt me dat het efficienter is om op de werktijden aan te sluiten van de bedrijven daar.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1496
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Yanaike » Ma 19 Mar 2018, 18:23

De treinen hebben een lange kering in Roodeschool. Waarschijnlijk blijft dat ook zo als de treinen doorgekoppeld worden richting Winschoten.

Waarschijnlijk maakt het qua kosten dan niet zo heel veel uit of de trein nou doorrijdt naar Eemshaven en daar een korte kering heeft, of dat de trein in Roodeschool keert met een lange kering.

Uit een oogpunt van een consequente dienstregeling zal dan wel de keuze gemaakt zijn om Eemshaven de hele dag 2x/uur te bedienen.

timtrein
Berichten: 275
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor timtrein » Ma 19 Mar 2018, 19:52

28 maart is definitief: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191716/Volgende-week-rijdt-de-eerste-trein-naar-de-Eemshaven
Voordeel als 'ie een paar keer doorrijdt, is dat er dan tenminste weer een goederentrein voorbij kan :Y althans, fysiek, heb zo geen idee of het ook past qua kruising, zal wel niet...
Voor de lokaal niet bekenden die denken dat het stationnetje ook de lokale werkgelegenheid helpt: bijvoorbeeld het Google datacentrum ligt ruim 4 km van het station af. Hemelsbreed... ga je over de weg dan kom je wel tot een kilometer of 6.

dennistd
Berichten: 2738
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor dennistd » Ma 19 Mar 2018, 22:32

En in een datacentrum werkt nou niet bepaald heel veel personeel... Met een man of vijf ben je daar zeker wel klaar hoor. Of denk je dat er een hele grote boekenkast staat waarin de mensen van Google razendsnel het antwoord op al jouw vragen in op gaan zoeken? :mrgreen:

Voor een goederentrein doel je op eentje naar de Eemshaven neem ik aan? Daar gaat vrijwel niets heen. Verder is de tijd dan veel te kort overdag: je moet kruisen in Usquert (Uithuizermeeden kruist Arriva zichzelf al). Dan zit je dus al 10 minuten achter de trein voor je. Vervolgens kun je nergens kruisen met die trein tot het omloopspoor bij de Eemshaven, waar Arriva in slechts 8 minuten keert.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten