Pagina 6 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 20:47
door JWM
Ik heb deze draad niet echt gevolgd, maar Eemshaven krijgt dus een volwaardige bediening. Hoeveel vervoerswaarde heeft dat station buiten de tijden dat er aansluiting is op de boot naar Borkum?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 20:52
door Klaasje
Ik denk zeer weinig. Maar aangezien hij al in de huidige dienstregeling past waarmee geen extra personeel of materieel nodig is hoeft alleen de infraheffing en de diesel betaald te worden. Dan heb je niet zoveel vervoerswaarde nodig om het uit te laten kunnen komen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 20:53
door JWM
Als die trein toch anders lang staat de keren is het wel logisch inderdaad.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 21:23
door dennistd
En het voordeel is dat als de boot vertraging heeft je:
- geen trein hoeft laten wachten
- geen extra trein hoeft te sturen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 22:04
door sirvinniei
Op zich zit er nog redelijk wat potentie in de verbinding. Er zitten behoorlijk wat grote bedrijven bij Eemshaven en het is momenteel volledig verstoken van enig OV.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 22:14
door Hainje
verstoken*

Bij verstookt is het verbrand, weg, gebruikt. :P

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 23:38
door JWM
sirvinniei schreef:Op zich zit er nog redelijk wat potentie in de verbinding. Er zitten behoorlijk wat grote bedrijven bij Eemshaven en het is momenteel volledig verstookt van enig OV.
Vooral rond het station :') https://www.google.nl/maps/@53.4567384, ... 312!8i6656

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 07:47
door marcel.nl
starx schreef:
En verder vind ik het ook een beetje vreemd dat ze nog eens 18 nieuwe treinen bestellen terwijl er uit Limburg een hele hoop vrij zullen komen.
Waarom komen daar treinen vrij, die zijn toch niet zo oud en concessie loopt toch net?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 07:51
door jelmerrr
Ze willen de Maaslijn gaan elektrificeren dus dan kunnen de diesels daar weg.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 08:51
door Zonnig
Wie weet gebruiken ze die wel als extra / reserve voor de treinconcessies die ze hebben.
Maar de Maaslijn diesels zijn toch lease?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 09:09
door sirvinniei
JWM schreef:
sirvinniei schreef:Op zich zit er nog redelijk wat potentie in de verbinding. Er zitten behoorlijk wat grote bedrijven bij Eemshaven en het is momenteel volledig verstookt van enig OV.
Vooral rond het station :') https://www.google.nl/maps/@53.4567384, ... 312!8i6656
Er kwamen toch op elk station deelfietsen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 10:38
door bys1
De spoorlijn Leeuwarden-Groningen wordt dus deels geƫlektrificeerd:
Afbeelding

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 10:45
door Nitein-Repart
Heel jammer die electrificatie van Groningen-Leeuwarden. Geen bovenleiding, deels enkelspoor in combinatie met sneltreinen geeft juist zijn charme aan het traject. Straks mag je steeds verder Duitsland in om diesel-sneltreinen op enkelspoor te bewonderen.

En tevens ben ik bang dat al die prestige-projecten ten koste gaat van het busvervoer. Beter alternatief was dat de Maaslijn-stellen en enkele Lint-stellen dienst gingen doen in het Noorden in plaats van hypermoderne, maar ook dure Flirtino's.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 10:47
door Reiziger Delft
Lintjes kunnen niet hard genoeg en trillen van ellende bijna uit elkaar.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 11:52
door JWM
Waarom koopt Arriva eigenlijk nieuw materieel terwijl er zoveel Buffels buiten dienst staan?

*duikt weg*

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 12:01
door reisthijs
Arriva heeft elektrisch aangedreven treinen nodig om te kunnen rijdenop batterijen of stroom van de bovenleiding

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 12:41
door Nicketick
Gok ook dat de buffels misschien niet snel genoeg op kunnen trekken

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 12:44
door Mikos
Naast dat de Buffels te traag zijn met optrekken, zijn ze ook niet voorzien van airco, iets wat de provincies wel eisen. En in de Buffels ga je geen airco kunnen bouwen, omdat de huidige motoren dat niet trekken. Het is dan ook goedkoper om een nieuw treinstel te laten bouwen, dan airco in te bouwen in DM'90.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 12:50
door Meltrain
JWM schreef:
sirvinniei schreef:Op zich zit er nog redelijk wat potentie in de verbinding. Er zitten behoorlijk wat grote bedrijven bij Eemshaven en het is momenteel volledig verstookt van enig OV.
Vooral rond het station :') https://www.google.nl/maps/@53.4567384, ... 312!8i6656
Waar komt dat station eigenlijk te liggen?
Bij de aanlegsteiger van de boot naar Borkum ligt ook geen spoor, dus moet ofwel daar spoor worden gelegd, ofwel moet de steiger verplaatst worden.
Erno-BE schreef:Heel jammer die electrificatie van Groningen-Leeuwarden. Geen bovenleiding, deels enkelspoor in combinatie met sneltreinen geeft juist zijn charme aan het traject. Straks mag je steeds verder Duitsland in om diesel-sneltreinen op enkelspoor te bewonderen.
Zoals Suus al eens schreef: "Snelle treinen horen gewoon elektrisch te rijden."
Overigens kun je ook naar het VK gaan om dieselsneltreinen te spotten: viewtopic.php?f=56&t=13298 :Y

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 12:53
door Gekko123
JWM schreef:Waarom koopt Arriva eigenlijk nieuw materieel terwijl er zoveel Buffels buiten dienst staan?

*duikt weg*
Naast de hier al genoemde eis van airco voldoen de Buffels ook niet aan de eis van toegankelijkheid. Buffels hebben immers een hoge vloer en kunnen niet aangepast worden voor een gelijkvloerse instap.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 12:55
door sirvinniei
Hoe gaat de kwartiersdienst Sneek-Leeuwarden werken? Worden er treinen versneld? Komt er meer dubbelspoor?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 13:01
door Nicketick
Meltrain schreef:Waar dat station eigenlijk te liggen?
Bij de aanlegsteiger van de boot naar Borkum ligt ook geen spoor, dus moet ofwel daar spoor worden gelegd, ofwel moet de steiger verplaatst worden.
Het eerste asfalt voor het spoor (huh?) ligt er al volgens ProRail: https://www.prorail.nl/projecten/spoorl ... -eemshaven
Het lijkt er op dat de trein doorrijdt naar de aanlegsteiger.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 13:30
door reisthijs
JWM schreef:Waarom koopt Arriva eigenlijk nieuw materieel terwijl er zoveel Buffels buiten dienst staan?

*duikt weg*
Dat hier nog een heleboel mensen serieus op in gaan :')
sirvinniei schreef:Hoe gaat de kwartiersdienst Sneek-Leeuwarden werken? Worden er treinen versneld? Komt er meer dubbelspoor?
Als de treinen iets sneller gaan rijden zou het net moeten passen met kruisingen in Mantgum en Sneek Noord.
Er wordt nog onderzoek naar gedaan volgens http://www.lc.nl/friesland/Test-stevigh ... 09841.html

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 14:08
door Klaasje
Daar valt nog wel wat te halen geloof ik. De baanvaksnelheid is 100 km/h en het inrijden van Sneek Noord is slechts 40 km/h.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 14:45
door starx
Wat ik me afvraag: kan die spitstrein Mantgum niet overslaan? Zo hard lijkt een kwartierdienst me niet nodig voor dit station en het zou de dienstregeling iets meer marge geven.