Pagina 7 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 15:18
door Dennenboom
Klaasje schreef:Daar valt nog wel wat te halen geloof ik. De baanvaksnelheid is 100 km/h en het inrijden van Sneek Noord is slechts 40 km/h.
Leeuwarden - Mantgum is sinds het hanteren van de 20 minutendienst naar 130 km/uur gegaan.
https://www.youtube.com/watch?v=d8WkIsyYZ8I Bordje is te zien bij minuut 3:50.
Overigens was de baanvaksnelheid voor de komst van de Wadlopers 105 km/uur. In de tachtiger jaren is het kleine vijfje achter de tien afgeplakt.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 13 jul 2017, 15:30
door Mikos
reisthijs schreef:Dat hier nog een heleboel mensen serieus op in gaan :')
Mwah, is het JWM niet die de vraag stelt, dan stelt een ander hem binnenkort wel. Dat gebeurt wel vaker hier op het forum. En ja, ik weet dat JWM het cynisch bedoelde.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 21 jul 2017, 18:01
door Suus
Had een andere vervoerder dit eigenlijk wel kunnen winnen?

Een vervoerder mag bestaand materieel inzetten maar de huidige vervoerder was niet verplicht zijn materieel naar een andere vervoerder over te dragen. Dan kan eigenlijk toch maar een vervoerder winnen? Lijkt mij niet bepaald een gelijk speelveld op die manier.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 21 jul 2017, 18:08
door reisthijs
Deze concessie was Arriva op het lijf geschreven, het had me echt verbaasd als een ander gewonnen zou hebben.
Inderdaad een heel ongelijk speelveld.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 22 jul 2017, 01:04
door starx
Het klopt dat het Arriva een lief ding waard was om deze concessie binnen te halen, maar ik zie niet waarom het geen gelijk speelveld zou zijn, alleen omdat zij al geschikte treinen bezitten. Dan had volgens dezelfde logica Veolia ook de concessie Limburg moeten winnen, want voor de Maaslijn-diesels gold ook geen overnameplicht.

Ik weet niet precies hoe het in dit geval is geregeld, maar de vervoerder heeft wel de plicht om goed mee te werken aan een concessieovergang.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 22 jul 2017, 11:59
door DrechtBlub
Het gelijke speelveld is er niet omdat arriva een gigantisch materieel voordeel heeft door de niet bestaande overnameplicht.

Wie hadden er eigenlijk verder op geboden?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 22 jul 2017, 12:14
door sirvinniei
In ieder geval keolis, maar die hadden geen bod gedaan. De derde partij weet ik zo gauw even niet.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 22 jul 2017, 14:22
door diederickx
sirvinniei schreef:In ieder geval keolis, maar die hadden geen bod gedaan. De derde partij weet ik zo gauw even niet.
OVinNL heeft ook geen bod uitgebracht.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 01:24
door Durashift
Suus schreef:Had een andere vervoerder dit eigenlijk wel kunnen winnen?

Een vervoerder mag bestaand materieel inzetten maar de huidige vervoerder was niet verplicht zijn materieel naar een andere vervoerder over te dragen. Dan kan eigenlijk toch maar een vervoerder winnen? Lijkt mij niet bepaald een gelijk speelveld op die manier.
Arriva investeert in 18 nieuwe Flirtino's én doet een refurbisch voor, overig, bestaand materiaal.
Lijkt mij toch een aardige investering die in de aanbiedingsprijs tot uiting komt..

In hoeverre zou een inschrijver, zonder bestaand eigen materiaal, daarvoor extra moeten investeren ten opzichte van Arriva?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 02:04
door Suus
Een andere kandidaat zou als Arriva weigert hun materieel over te dragen nog 51 stellen ter vervanging van de bestaande vloot moeten kopen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 02:20
door Durashift
Dat is wel een fors aantal inderdaad.

Aan de andere kant.. in hoeverre zou Arriva het materiaal kwijt kunnen binnen hun eigen groep?

Als dit beperkt is, zal Arriva toch ook belang hebben bij een verkoop van materiaal aan de winnende partij.

Evengoed, ook met een overnameverplichting blijft het feit dat nieuwe inschrijver moet investeren voor die 51 bestaande stellen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 07:23
door Wubbo
Arriva kan dat natuurlijk tactisch spelen en op zijn minst de hoofdprijs vragen. Het is voor de andere aanbieders in ieder geval een onzekere factor (want je weet niet hoe duur ze zijn) en daarmee heeft Arriva inderdaad een voorsprong.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 11:04
door ov'tje
mja, aangezien alle treinstellen van leasemaatschappijen zijn (meeste stellen ondergebracht in een leaseonderdeel van Arriva) lijkt me dit niet realistisch.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 20:04
door Lijn65
Wat wellicht ook heeft meegespeeld in de overweging van andere geïnteresseerden is dat Arriva na het verliezen van de busconcessie ook de hoofdprijs vroeg voor haar stallingen in het GGD-gebied. Het was voor Qbuzz zelfs goedkoper om nieuwe stallingen aan te leggen dan de stallingen van Arriva over te nemen, met als gevolg dat de Arriva-stallingen in o.a. Zoutkamp, Uithuizen, Surhuisterveen en Appingedam leeg kwamen te staan. De stallingen in Zoutkamp staat 7,5 jaar later zelfs nog steeds leeg.
Durashift schreef:Evengoed, ook met een overnameverplichting blijft het feit dat nieuwe inschrijver moet investeren voor die 51 bestaande stellen.
Wat zou duurder zijn? Bestaande treinen reviseren of nieuwe treinen kopen? Ik denk het laatste.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 21:26
door rener
stalling zoutkamp is najaar 2016 eindelijk weer in gebruik door een bedrijf

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 24 jul 2017, 11:41
door flipje
reisthijs schreef:Deze concessie was Arriva op het lijf geschreven, het had me echt verbaasd als een ander gewonnen zou hebben.
Inderdaad een heel ongelijk speelveld.
Het lijkt inderdaad op een ongelijk speelveld. Er waren 3 geïnteresseerde partijen maar uiteindelijk doet er maar één partij (Arriva) mee met de aanbesteding, dan moet er toch ergens wat mis zijn gegaan..

Wel opvallend dat Arriva 'weer' met 2 delige Flirt(ino) treinen komt aan zetten. Ik had persoonlijk drie- of vierdelige stellen verwacht voor het traject Leeuwarden <> Groningen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 24 jul 2017, 17:32
door Zonnig
2-delige Flitino's kan je als het drukker wordt dan gedacht weer met 1 of 2 bakken verlengen.
Dat is sneller en goedkoper te realiseren dan hele nieuwe treinen bestellen (zie hiervoor ook de Vechtdallijn).

Ik ken nog wel een concessie waar maar 1 bieder was .... Gooi- en Vechtstreek.
Ik denk dat dit nu daar anders is!

Groningen^& Friesland hebben het waarschijnlijk zo gespeeld dat ze nu een goedkope oplossing hebben voor 15 jaar.
Niet allemaal nieuwe treinen maar toch minstens het gewenste vervoer.

En .... Connexxion had hier ook aan mee kunnen doen. De treinen van de Maaslijn zullen dan wel beschikbaar zijn (uit de lease / huur bij Arriva), had ze een deel nieuwe treinen gescheeld. Maar 5 zitplaatsen (3+2) maast elkaar was dan wel een probleem. En staan er niet genoeg DM-90 stil / komen er vrij?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 24 jul 2017, 17:57
door bobo17
die dm90 gaan in nederland niet meer gebruikt worden, want gelijkvloerse instap is bij elke concessie gewenst.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 24 jul 2017, 18:02
door reisthijs
Ik heb nog nergens gelezen hoe lang die Flirtino's worden, dat er op de impressie toevallig een tweetje staat hoeft nog niet te betekenen dat Arriva alleen 2-delige koopt.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 10 nov 2017, 20:16
door Daniel
Wereldprimeur: zero emissie-treinen van Arriva
Arriva en Stadler tekenen voor de bouw van 18 treinen van de toekomst


Op donderdag 9 november tekenden Arriva en treinfabrikant Stadler voor de bouw van 18 zero emissie-treinen. De totale contractwaarde bedraagt 170 miljoen euro. Deze unieke treinen zijn geschikt voor gedeeltelijke elektrificatie en speciaal voor en door Arriva samen met Stadler ontwikkeld. Tijdens de Klimaattop Noord NL in Groningen presenteerde de vervoerder haar plannen voor de toekomst van duurzaam openbaar vervoer.
Naast de 18 gloednieuwe zero emissie-treinen, wordt de bestaande vloot van 51 treinen compleet gerenoveerd en ook uitgerust met geavanceerde batterijpakketten. Hierdoor ontstaat een complete vloot van 69 hybride treinen.
De nieuwe vloot wordt eerst geleverd met HVO-motoren. Op termijn worden deze vervangen door de batterijpakketten en een pantograaf. Zo zijn de treinen geschikt om te rijden op een partieel geëlektrificeerd spoor. De batterijpakketten slaan energie op die gebruikt wordt op het trajectdeel zonder bovenleiding.

Stiller
Naast duurzaam zijn de treinen ook een stuk stiller, omdat er geen geluidsuitstoot en trillingen door resonantie meer is bij stilstaande en rijdende treinen.

Reizigers denken mee
Op 20, 21 en 22 november brengt Arriva samen met reizigers, opdrachtgevers en andere genodigden een bezoek aan de fabriek van de Zwitserse treinfabrikant. Tijdens de driedaagse reis naar Zwitserland worden er op locatie keuzes gemaakt voor de inrichting van het interieur van de treinen. Denk hierbij aan onder andere aan de bekleding en de opstelling van de stoelen, uitvoering en plaatsing van de oplaadpunten, de locatie van de AED en de opstelling voor rolstoelen en fietsen. Hiernaast gaat de vervoerder met de aanwezigen in gesprek over de reisinformatie.

In juli dit jaar werd bekendgemaakt dat de provincies Fryslân en Groningen en Niedersachsen de treinconcessie in Noord-Nederland aan Arriva hebben gegund. Het contract heeft een looptijd van 13 december 2020 tot en met 2035.

Bron: Persbericht Arriva

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 13:31
door Selivio
http://www.treinenweb.nl/news/6706?utm_ ... +Nieuws%29

Het worden WINK's, een broertje van de FLIRT

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 13:40
door Somoht
TANGO, SMILE, WINK, KISS, FLIRT

Het thema is duidelijk.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 14:07
door Chrysa
Kan niet wachten op de FUCK.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 14:49
door Hainje
_O-

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 20:47
door Vinny
Chrysa schreef:Kan niet wachten op de FUCK.
Tieners het OV beleid laten bepalen :')