Pagina 8 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 21:03
door Chrysa
Nergens voor nodig, Arriva naait me al genoeg. :')

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 22:31
door busfanNL
Wat is het verschil tussen de wink en de flirt?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 23:53
door ov'tje
Vrijwel alle componenten van de aandrijflijn zijn ondergebracht in het powerpack, waardoor aan beide uiteinden van de trein geen technische ruimtes meer nodig zijn en je deze kunt gebruiken voor de passagiers.

Voor de rest wordt er uiteraard veel geshopt bij de FLIRT.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 23 nov 2017, 00:11
door bartjemestrom
Eigenlijk is een WINK dus een combinatie van GTW en FLIRT. Het motorpack van de GTW maar de rijtuigen/kop van een FLIRT.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 23 nov 2017, 09:36
door ov'tje
Ja en nee. Het powerpack met alle technische apparatuur is er, maar dat is dan ook het enige deel dat van de GTW geleend is.

De GTW heeft een powerpack met twee aangedreven, starre assen. Op dat powerpack leunen twee andere bakken. De WINK heeft een powerpack dat rust op twee jacobsdraaistellen. Dit verschil is immens. Het is ook de reden dat het powerpack wat groter is. Daarnaast vindt de aandrijving van de trein niet meer plaats onder het powerpack, maar aan de uiteinden van de trein.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 19 dec 2017, 22:12
door Dennenboom
Bang voor een tweede "Stadshagen" denkt Prorail wat meer tijd nodig te hebben voor snellere treinen die vier treinen per uur tussen Sneek en Leeuwarden mogelijk moeten maken: 2020 wordt niet gehaald.
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/7798 ... n-en-sneek

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 02 jan 2018, 14:00
door Chrysa
https://www.arriva.nl/groningen/reisinf ... -spoor.htm

Blijkbaar wordt het nieuwe station Roodeschool op 8 januari al in gebruik genomen. :o

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 02 jan 2018, 17:05
door isadora
Dat hebben ze vlot geregeld, een stapel pallets?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 02 jan 2018, 17:07
door isadora

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 09:57
door Dennenboom

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 08 jan 2018, 11:52
door reisthijs
Die boeken kloppen gewoon nog, die moeten pas worden aangepast als station Eemshaven open gaat.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 06 mar 2018, 00:13
door Hainje
Is er inmiddels al wat meer zicht in de officiƫle openingsdatum van station Eemshaven? Want ik lees her en der dat het station begin april open zou gaan, echter staat het station nog niet verwerkt in de NS Reisplanner/Hafas. Terwijl een nieuw station toch meestal wel een maand van tevoren daar in verwerkt zit.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 11:10
door Nicketick
Als we de NS planner moeten geloven 28 maart

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 12:33
door Hainje
Het station staat inmiddels in de planner kreeg ik via Twitter te horen. Ik kan er alleen nog geen reis naartoe plannen, maar dat zal de 18e er wel in komen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 13:43
door reisthijs
Ja kan er wel een reis naar toe plannen, maar je krijgt nu alleen adviezen voor de periode 28 maart t/m 1 april te zien.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 16:49
door Frank
Aankomsten te Eemshaven om 7:13, 9:43, 13:13, 16:13 en 19:13.
Vertrek steeds 8 minuten later.
Op zondag rijden de trein van 7:13 en 9:43 niet, maar rijdt er een trein om 9:13.

Op de eerste dag (28 maart) een poosje een halfuursdienst.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 17:36
door en-es
Ze rijden dus maar een paar keer per dag tussen Roodeschool en Eemshaven?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 11 mar 2018, 18:19
door Frank
Zo te zien wel ja. Blijkbaar gaat pas met ingang van de nieuwe concessie elke 30 minuten gereden worden.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 14:13
door Z2N
Waar baseer je dat op? Het doorrijden naar de Eemshaven gebeurt uitsluitend voor de aansluiting op de veerboten naar Borkum, verder is er niet veel te doen in de uithoek van een haven... :wink:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 14:39
door Hainje
Alinea "Meer treinen, minder stations" onderaan.

https://www.ovmagazine.nl/2017/07/noord ... riva-1640/

En hoezo valt er in zo'n uithoek niets te beleven? In een haven werken mensen hoor, ik denk dat hier serieus best wel wat te winnen valt.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 14:48
door regenmaker
Z2N schreef:Waar baseer je dat op? Het doorrijden naar de Eemshaven gebeurt uitsluitend voor de aansluiting op de veerboten naar Borkum, verder is er niet veel te doen in de uithoek van een haven... :wink:
Het is al meerdere keren voorbij gekomen dat Arriva het station elk halfuur gaat bedienen overdag als de nieuwe concessie ingaat. Google investeert op dit moment enorm veel geld in het uitbreiden van het datacenter. Het is een belangrijke plek voor werkgelegenheid.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 17:23
door Chrysa
Dan nog. Is er wel vraag naar elk half uur een trein? Lijkt me dat het efficienter is om op de werktijden aan te sluiten van de bedrijven daar.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 18:23
door Yanaike
De treinen hebben een lange kering in Roodeschool. Waarschijnlijk blijft dat ook zo als de treinen doorgekoppeld worden richting Winschoten.

Waarschijnlijk maakt het qua kosten dan niet zo heel veel uit of de trein nou doorrijdt naar Eemshaven en daar een korte kering heeft, of dat de trein in Roodeschool keert met een lange kering.

Uit een oogpunt van een consequente dienstregeling zal dan wel de keuze gemaakt zijn om Eemshaven de hele dag 2x/uur te bedienen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 19:52
door timtrein
28 maart is definitief: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191716/V ... -Eemshaven
Voordeel als 'ie een paar keer doorrijdt, is dat er dan tenminste weer een goederentrein voorbij kan :Y althans, fysiek, heb zo geen idee of het ook past qua kruising, zal wel niet...
Voor de lokaal niet bekenden die denken dat het stationnetje ook de lokale werkgelegenheid helpt: bijvoorbeeld het Google datacentrum ligt ruim 4 km van het station af. Hemelsbreed... ga je over de weg dan kom je wel tot een kilometer of 6.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 22:32
door dennistd
En in een datacentrum werkt nou niet bepaald heel veel personeel... Met een man of vijf ben je daar zeker wel klaar hoor. Of denk je dat er een hele grote boekenkast staat waarin de mensen van Google razendsnel het antwoord op al jouw vragen in op gaan zoeken? :mrgreen:

Voor een goederentrein doel je op eentje naar de Eemshaven neem ik aan? Daar gaat vrijwel niets heen. Verder is de tijd dan veel te kort overdag: je moet kruisen in Usquert (Uithuizermeeden kruist Arriva zichzelf al). Dan zit je dus al 10 minuten achter de trein voor je. Vervolgens kun je nergens kruisen met die trein tot het omloopspoor bij de Eemshaven, waar Arriva in slechts 8 minuten keert.