Pagina 10 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 13 apr 2018, 22:00
door ov'tje
Verwacht het dit keer ook niet. Ik denk dat er rond Groningen meer treinen dan ooit met drie stellen zullen rijden en dat waar het kan in Fryslân de inzet niet met dubbele stellen is.

Bij een normale koningsdag kun je wel twee stellen missen, maar dit jaar waarschijnlijk niet.

En die Klaas met containers richting Eemshaven kan alleen als de Arriva zelf ook doorrijdt naar de Eemshaven. Dat zou net moeten passen als de cargo rijdend kruist wordt met tegentreinen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 14 apr 2018, 08:44
door bartjemestrom
Vergeten we ook niet dat Arriva ze zelf ook nodig heeft in Groningen vanwege een groots bezoek van onze koning?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 14 apr 2018, 19:20
door cassie127
Dat is toch al te herleiden aan 1e post op deze pagina

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 18 apr 2018, 12:11
door groningen
Het ontspoorde treinstel eergisteravond in Groningen stad was de 321 (Piet Paaltjes). Westelijk van wissel 911 is deze trein ontspoort (achter bovenleidingpaal 11 A). Het lag niet in de weg en zodoende werd gisterenmiddag met daglicht de trein weer op alle wielen gezet. Door ICM trein 4229 was het slecht zichtbaar. 's Avonds stond de trein samen met 336 op het kopspoor 11 of 12 A (wist niet dat er 2 waren). Vanmorgen verdwenen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 04 mei 2018, 14:31
door groningen
Met de werkzaamheden eind volgende week is er weer een busverbinding van Winschoten naar Veendam (reistijd 25 minuten) en Hoogeveen (97) en v.v.. De rit is 12 minuten sneller dan vanuit Winschoten via Groningen te reizen. Geheel Groningen - Weener en Groningen - Hoogeveen ligt er uit van Hemelvaartsdag tot en met die zondag 13 mei 2018 en wordt door bussen vervangen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 04 mei 2018, 18:36
door bys1
Rijden er volgende week dinsdag/woensdag wel treinen naar Weener/Hoogeveen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 04 mei 2018, 19:02
door Martijn25
Ja rijden die dagen nog wel.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 05 mei 2018, 23:08
door Dennenboom
Maar dinsdag misschien toch weer niet naar Weener.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/193705/S ... deels-plat

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 07 mei 2018, 22:34
door TomSteyl
De staking op de Noordelijke Nevenlijnen is (voor morgen) afgeblazen, vanwege hervatte gesprekken tussen de bonden en de werkgevers. Dus Weener moet te doen zijn morgen :Y

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 08 mei 2018, 10:37
door groningen
De Stationsweg in Groningen voor het doorgaande verkeer totaal afgesloten van 10 tot en met 13 mei om plaats te maken voor bussen. Ja; ook voor fietsers. Waarschijnlijk alleen extra voor taxi's. Het is altijd leuk dat de machinist van Veendam 8.10 pas op het punt van vertrek eraan komt bij een afgesloten trein.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 08 mei 2018, 12:23
door ZO6176
groningen schreef:De Stationsweg in Groningen voor het doorgaande verkeer totaal afgesloten van 10 tot en met 13 mei om plaats te maken voor bussen. Ja; ook voor fietsers. Waarschijnlijk alleen extra voor taxi's. Het is altijd leuk dat de machinist van Veendam 8.10 pas op het punt van vertrek eraan komt bij een afgesloten trein.
Sorry dat ik het niet begrijp maar wat heeft de afgesloten trein met de stationsweg te maken?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 08 mei 2018, 12:39
door groningen
2 aparte berichten. Er staat een punt tussen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 08 mei 2018, 12:43
door Chrysa
:')

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 08 mei 2018, 13:00
door bartjemestrom
groningen schreef:2 aparte berichten. Er staat een punt tussen.
Dan maak er twee alinea's van, leest wat makkelijker. :wink:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 08 mei 2018, 13:11
door Nicketick
Ik vermoed dat ze hetzelfde tijdelijke busstation optuigen als destijds bij de vorige grote buitendienststelling. Daarbij werd het fietspad gebruikt als perron.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 12 mei 2018, 11:59
door Mikos
Arriva-treinen gestrand vanwege het warme weer

12 mei 2018

Arriva kampt in het noorden van het land met een uitval van treinen. De afgelopen weken zijn er tientallen treinen met technische problemen gestrand. Volgens Arriva zou het warme weer en verouderde apparatuur in de trein de oorzaak zijn.

'We zien de afgelopen weken inderdaad een dip in de rituitval', zegt communicatieadviseur Joyce de Vries van Arriva. 'Uit analyses blijkt dat een aanzienlijk deel van de problemen te wijten is aan een storing aan de zogeheten stroomrichters.' Deze apparatuur verdeelt de beschikbare energie over de vitale elektrische systemen van de treinen. Het warme weer in combinatie met de de ouderdom en software-updates zou ervoor zorgen dat deze in storing kan raken.

'De gemiddelde levensduur van de stroomrichters is verstreken. Ze vervangen is een kostbare zaak. Een stroomrichter kost al snel honderdduizend euro. En dan heb je er twee per trein nodig', aldus een machinist.

Bron en meer...

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 12 mei 2018, 16:23
door ov'tje
Titel van het artikel is niet helemaal juist. Probleem is de versleten apparatuur en die problemen komen bij warm weer bovendrijven.

Leuke kostenpost van een miljoentje of 10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 12 mei 2018, 16:26
door Nicketick
Maar is dit niet een onderdeel dat bij de aanstaande revisie sowieso vervangen zou worden?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 12 mei 2018, 17:05
door bys1
Zal wel worden uitgesteld tot de nieuwe concessie eind 2020.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 12 mei 2018, 18:35
door Daniel
Een dip in de rituitval is toch gunstig trouwens, neem aan dat ze juist een piek in de uitval zien :mrgreen:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 09:34
door bys1
Ik zag net dat er volgens OV-magazine (https://www.ovmagazine.nl/2018/05/stree ... alen-1306/, onderaan) twee waterstoftreinen in Friesland en Groningen gaan rijden, al vanaf komende zomer.
Ik weet dat er plannen waren om later één waterstoftrein te laten rijden. Voor zo ver ik weet was dit echter nog niet definitief, omdat Arriva niet bijster enthousiast was over waterstof. Weet iemand meer van deze plannen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 28 mei 2018, 20:07
door Meltrain
Dieselboemeltjes worden vervangen door schone treinen op waterstof

De stinkende en roetende dieseltreinen worden vervangen door treinen die zélf elektriciteit opwekken uit waterstof. Begin volgend jaar gaat de eerste proefrijden tussen Groningen en Leeuwarden.

Stoom en waterdruppels zijn het enige dat de ‘uitlaat’ van de waterstoftrein van de Frans/Duitse treinenbouwer Alstom produceert. ,,Hoor dan hoe stil,’’ zegt Jörg Nikutta de directeur van Alstom Duitsland, waar de eerste waterstoftrein ter wereld in serieproductie gaat. De in hemelsblauwe kleur gespoten trein glijdt over een spoorbaan op het immense terrein van Alstom in het Noord-Duitse Salzgitter. Een bovenleiding ontbreekt. Vergeleken met een diesel is deze elektrische trein een oase van rust. ,,Deze trein is geen powerpointpresentatie of een model van triplex. Deze trein rijdt echt en kan nú geleverd worden. Nog deze zomer gaat de eerste waterstoftrein in Duitsland commercieel rijden.’’

Bron en meer: AD.nl

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 28 mei 2018, 21:43
door Mdk
Meltrain schreef: De stinkende en roetende dieseltreinen worden vervangen door treinen die zélf elektriciteit opwekken uit waterstof.
Die gtw'tjes hebben toch ook gewoon een grote dieselgenerator gekoppeld aan een paar elektromotoren?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 28 mei 2018, 21:49
door Lange_Dre
Als je dit artikel leest, dan vraag je je toch af of dit wel de toekomst is voor het trein vervoer in Groningen en Friesland. https://www.ovmagazine.nl/2018/05/stree ... alen-1306/

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 28 mei 2018, 22:10
door Dennenboom
Ikzelf zie meer in de "ETLO 528", een Akkutrein met stroomafnemer. Daar waren in Duitsland al na de eerste oliecrisis (eind zeventiger jaren) plannen voor, maar die is er nooit gekomen. Terwijl we nu met bussen wel iets vergelijkbaars doen.