Pagina 11 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 29 mei 2018, 12:22
door groningen
Koning komt volgende maand opnieuw naar Groningen

Koning Willem-Alexander komt over een maand weer naar onze provincie. Hij doet op 20 juni de officiële opening van de nieuwe spoorlijn tussen Roodeschool en de Eemshaven. Eind maart werd het nieuwe spoor al in gebruik genomen. Toen werd een klein feestje gevierd. De trein rijdt drie à vier keer per dag. Reizigers kunnen vanuit de Eemshaven de boot naar het Duitse eiland Borkum pakken.

Bron en lees verder: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/194446/K ... -Groningen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 29 mei 2018, 12:39
door groningen
Arriva heeft goedkopere treinkaartjes naar Borkum (ook geldig op de boot dus), maar dan moet je hem wel thuis afprinten.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 29 mei 2018, 14:29
door bys1
Wat voor kaartjes zijn dat?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 29 mei 2018, 14:34
door groningen
Link beneden. Laatste kans 31 mei 2018. Volwassen persoon is 19,95 €. Wel dezelfde dag terug.

https://www.arriva.nl/a/spoorverbinding-borkum.htm

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 29 mei 2018, 14:51
door groningen
Station Leeuwarden Achter de Hoven gaat begin september 2018 dicht.

Er gaan (nu) 10 tegenstanders van de spoorverdubbeling tussen Groningen en leeuwarden naar de Raad van State. Weg extra autoweg in Friesland tussen Hardegarijp en Buitenpost, maar een spoorlijn. Oh; dat is een doodszonde.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 29 mei 2018, 15:45
door Lijn65
Bron?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 29 mei 2018, 20:42
door Vinny
Dat is afgesproken in de concessie. Er ontstaat dan ruimte om met minimale investeringen extra sneltreinen te laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden. De exacte datum was nog niet bekend.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 13:20
door groningen
Auto botst op goederentrein

Een auto is donderdagmorgen op de Oosterveldweg in Farmsum op een goederentrein gebotst. De bestuurder is met de schrik vrijgekomen. Volgens de brandweer is aan de goederentrein geen schade ontstaan. De trein zou net ammoniak naar het Chemiepark hebben gebracht. Het treinverkeer heeft geen last van het ongeluk, want het is gebeurd op een stuk spoor tussen station Delfzijl en het Chemiepark dat uitsluitend wordt gebruikt door goederentreinen.

Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/195026/A ... derentrein

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 12 jun 2018, 12:27
door groningen
Van 1 tot en met 14 juli 2018 kan men met het Elfwegenabonnement reizen. Voor de bus in Friesland rekent men 20,18; met de trein erbij 40,36. Voor informatie en kopen moet men naar de Arriva website gaan met de extensie Elfwegentocht.

Groningen Seaport houdt op 23 juni 2018 een open dag. Vanaf 8.52 rijden alle treinen door naar Eemshaven (in plaats te stoppen in Roodeschool). Er is een speciale treinkaartje beschikbaar waar kinderen tot 12 jaar gratis kunnen meereizen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 12 jun 2018, 20:26
door Vinny
Is dit nou een goedkope aanbieding? :?
Je moet wel erg je best doen wil je op 40,36 euro uitkomen in de Provincie Friesland, zeker als je ook nog eens 40% korting hebt. Maar je kunt dan wel alle fonteinen van de provincie zien. Echt die wil je gezien hebben :')

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 08:27
door reisthijs
Voor twee weken is dat 2,88 per dag. Dat is niet duur, als je er tenminste elke dag gebruik van maakt.
groningen schreef:Voor informatie en kopen moet men naar de Arriva website gaan met de extensie Elfwegentocht.
Enige toelichting is wel wenselijk... Anders geef je gewoon even de link.
https://www.arriva.nl/a/elfwegentocht.htm

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 09:34
door cassie127
Je weet toch dat groningen zo min mogelijk inkt wil gebruiken.... (A)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 11:08
door bys1
Vinny schreef:Is dit nou een goedkope aanbieding? :?
Je moet wel erg je best doen wil je op 40,36 euro uitkomen in de Provincie Friesland, zeker als je ook nog eens 40% korting hebt. Maar je kunt dan wel alle fonteinen van de provincie zien. Echt die wil je gezien hebben :')
Stond laatst zo'n onzinartikel in het LC over die fonteinen. Een dagje fonteinen moest dan veertig euro kosten. Ik kan het voor twaalf...

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 21:30
door Vinny
Zal gebaseerd zijn op voltarief/reizen op saldo en waarschijnlijk meerdere dagen. Als je echt alle fonteinen wil zien kun je beter een fiets meenemen en een dagkaart fiets kopen. Leeuwarden, Sneek, Harlingen, Franeker en Stavoren hebben een treinstation in of nabij het stadscentrum met de fontein. IJlst en Workum hebben een station aan de rand van de stad en het is dus nog een aardig eindje lopen of fietsen. Hindeloopen heeft een station dat nogal een eind van het stadje afligt. Dokkum, Bolsward en Sloten zijn eigenlijk alleen met de bus te doen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 22:52
door bys1
Je zou toch verwachten dat LC wel enig onderzoek doet... er is een speciale actie van Arriva met multidagkaarten voor LF2018 en zelfs de normale dagkaarten bus&trein van €20 kennen ze blijkbaar niet... hoewel ze een reis hebben opgesteld om het in één dag te doen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 14:20
door groningen
Het verhaal gaat dat als je het met het OV wilt doen, dat je alle fonteinen niet in 1 dag kunt bezoeken.

Afgelopen maandag kwam na 11.10 uur de treinstellen 228 en 239 leeg richting Leeuwarden vanuit Groningen. Passeren met de sneltrein gebeurde (waarschijnlijk) in Hoogkerk (bij suikerfabriek). Hopend dat het dubbelspoor bereikte in Grijpskerk, voordat de stoptrein naar Groningen er was. Alles schijnt gelukt te zijn. Er is geen inhaalmogelijkheid tussen Hardegarijp en Leeuwarden, waardoor de sneltrein van 11.44 met 3 minuten vertraging uit Leeuwarden vertrok.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 19:54
door ov'tje
Die overbrengingen in dat onofficiële pad gebeuren vaker. Zelf ook wel eens gezien. Levert vrij weinig hinder op voor de rest van het treinverkeer.

Een iets beter pad richting Leeuwarden zou zijn drie minuten na de sneltrein. Dan hou je bij Grijpskerk weliswaar de stoptrein iets op, maar de totale hinder is minimaal.

Leeuwarden richting Groningen heeft geen extra mogelijke paden, omdat het gedeelte tussen Achter de Hoven en vlak voor Hurdegaryp één blok is. Richting Leeuwarden staan onderweg wel seinen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 14:43
door groningen
Kosten voor spoorbrug bij Weener gaat naar (zeker) 80 miljoen euro toe. Een draaibrug en het duurt minstens tot 2024 op zijn vroegst.

De perrons in Harlingen en Franeker zijn met 25 meter verlengd, waardoor langere treinen kunnen rijden.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 23:31
door playertwo
Voordeel is dan wel dat je geen hoogtebeperking of een stremming van een aantal dagen wegens passage van een cruiseschip.
Gaat deze brug nog wel een minimale doorvaarhoogte krijgen zodat deze niet voor ieder plezierbootje open moet?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 24 jun 2018, 10:29
door Vinny
Een minimale doorvaarthoogte van 10 centimeter is ook een minimale doorvaarthoogte :evil:

De oude Friesenbrücke had een doorvaarthoogte van 4,5 meter t.o.v. gemiddelde waterstand. Dat zou iets hoger kunnen worden, maar gezien de relatief lage intensiteiten zou ik hier niet voor kiezen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 24 jun 2018, 10:39
door Daniel
Op Somda werd gelinkt naar een presentatie van DB Netz die weergeeft wat men wil gaan doen.
Men wil dus het draaibare deel van de brug gaan verplaatsen zodat het over het diepste deel van de Eems komt te liggen. Dat zou de passage van schepen vanaf de werf verderop dus moeten vereenvoudigen omdat er dan geen brugdeel meer uit hoeft om de diepste vaargeul te kunnen nemen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 24 jun 2018, 12:59
door ov'tje
Tussen Hoogkerk en Zuidhorn zijn de eerste tekenen van de aanstaande spoorverdubbeling al te zien. Deze week hebben ze in Hoogkerk naast het spoor een bouwweg aangelegd en in de richting van Zuidhorn is kabelwerk verricht. Daar zullen de komende maanden ook wel meer zichtbare werkzaamheden plaats gaan vinden.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 08:53
door Vinny
Daniel schreef:Op Somda werd gelinkt naar een presentatie van DB Netz die weergeeft wat men wil gaan doen.
Men wil dus het draaibare deel van de brug gaan verplaatsen zodat het over het diepste deel van de Eems komt te liggen. Dat zou de passage van schepen vanaf de werf verderop dus moeten vereenvoudigen omdat er dan geen brugdeel meer uit hoeft om de diepste vaargeul te kunnen nemen.
Waarom kost dat 80 miljoen euro?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 09:03
door bys1
Zou een aquaduct niet bijna goedkoper zijn?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 25 jun 2018, 10:41
door Roeland
Ik denk dat een snelbus, die ieder uur Groningen - Leer rijdt, aanzienlijk voordeliger zal zijn.
Als je die € 80 mln deelt door het aantal reizigers dat de eerstvolgende 10 jaar gebruik zou maken van die brug, dan kom je volgens mij op een astronomisch (en onverantwoord) bedrag uit.