Pagina 14 van 14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:21
door Nicketick
Stadler is ook bezig met waterstoftreinen voor de Zillertalbahn: https://www.railjournal.com/fleet/zille ... -revealed/

Zou dat dan uiteindelijk een gevalletje worden van uitwisselen van powerpack bij Arriva? Lijkt mij dat een waterstof powerpack vrij makkelijk te ontwikkelen valt voor Stadler.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:26
door Nitein-Repart
Op de Zillertalbahn rijdt toch nu uniek materieel?

Zo ja, dan mag Stadler met zijn Waterstoftreinen lekker wegblijven uit de Tiroler Alpen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:27
door Z2N
Dat materieel gaat vervangen worden, of je het leuk vind of niet verandert daar niets aan.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:32
door Nitein-Repart
Afbeelding

Wat is hier mis mee?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:34
door Hainje
Diesel.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:36
door jelmerrr
Diesel is al 1 punt maar voor de normale reizigers maakt het echt niet uit hoe de trein eruit ziet. Hebben deze treinen bijvoorbeeld wifi, stopcontacten en een toilet?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:40
door Nitein-Repart
Hainje schreef:Diesel.

Met diesel is helemaal niets mis mee.

Dieseltreinen (en -bussen) zijn nog altijd duurzamer qua vervoer dan de auto of het vliegtuig.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:43
door Meltrain
Nitein-Repart schreef:Op de Zillertalbahn rijdt toch nu uniek materieel?

Zo ja, dan mag Stadler met zijn Waterstoftreinen lekker wegblijven uit de Tiroler Alpen.

Als die waterstoftreinen er komen, rijdt er toch nog steeds uniek materieel? :P
Zo uniek is het materieel van de Zillertalbahn overigens niet, want dat rijdt ook op de Pinzgauer Lokalbahn.

Kortom: er komt juist nog unieker materieel. :D

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 20:51
door Nitein-Repart
Het is wel zonde om moderne treinen die nog geen 25 jaar in bedrijf zijn al te vervangen, zeker omdat het gaat om treinen met afwijkende spoorbreedte die nergens anders ingezet kunnen worden. Ik vind het eerder kapitaalvernietiging dan vooruitgang.

Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 21:30
door Suus
Men wou de lijn eerst elektrificeren, want dat is een goedkopere en efficiëntere oplossing. Dat is echter afgeschoten door de gemeentes die in het dal liggen, want het zou de zichtlijnen negatief beïnvloeden. Van diesel wou men sowieso af.

Wat betreft de Noordelijke Nevenlijnen, komt er een iLint van de EVB op bezoek of heeft Alstom er inmiddels al meer geproduceerd. Het is nogal stil op dat vlak, terwijl er ondertussen nog steeds conventionele LINT-treinstellen met dieselmotor van de band rollen in Salzgitter.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 21:31
door Z2N
Er zijn meer lijnen in Oostenrijk waar die rijtuigen ingezet kunnen worden, eventueel met elektrische locomotieven. De modernere diesellocomotieven kunnen nog gebruikt worden op het goederenverkeer op de lijn. Maar door inzet van waterstoftreinstellen kan de treindienst flink verbeterd worden, de rijtijd zakt bijvoorbeeld van 55 naar 45 minuten (bron).

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 02 nov 2019, 22:34
door Hainje
Nitein-Repart schreef:
Hainje schreef:Diesel.

Met diesel is helemaal niets mis mee.

Dieseltreinen (en -bussen) zijn nog altijd duurzamer qua vervoer dan de auto of het vliegtuig.

Dat ben ik met je eens. Liever 1000 bussen dan 10.000 auto's. Maar diesel uitbannen is nu eenmaal in lijn met de revolutie die nu gaande is.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 03 nov 2019, 07:53
door trolly
Nitein-Repart schreef:Het is wel zonde om moderne treinen die nog geen 25 jaar in bedrijf zijn al te vervangen, zeker omdat het gaat om treinen met afwijkende spoorbreedte die nergens anders ingezet kunnen worden. Ik vind het eerder kapitaalvernietiging dan vooruitgang.


Zogenaamd Bosnisch smalspoor, 760 mm. Drie keer raden waar dat nog meer ligt, behalve in Oostenrijk...

Daarnaast is deze spoorbreedte ook toegepast in landen die nooit deel uitmaakten van het Oostenrijk-Hongaarse keizerrijk. Hier vind je een lijstje. Conclusie: die dingen moeten sneller te slijten zijn dan oud Nederlands materieel met z'n rare omgrenzingsprofiel.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 03 nov 2019, 08:08
door ArrivaBas
Verkijk je hier niet op: De smalspoorlijnen in Oost-Europa hebben een smaller omgrenzingsprofiel dan de smalspoorlijnen in Oostenrijk. Dat is verder wel off-topic.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 03 nov 2019, 11:06
door Z2N
Als het profiel in het buitenland echt een probleem zou zijn, is er gelukkig nog een aantal lijnen in Oostenrijk waar je het materieel op kwijt kan, zoals de Mariazellerbahn en de Pinzgauer Lokalbahn. De eerste heeft treinstellen die losse rijtuigen mee kunnen slepen (en dat ook planmatig doen), de tweede heeft materieel dat verdacht veel op het materieel van de Zillertalbahn lijkt. De assumptie van Nitein dat het gaat om materieel dat nergens anders is in te zetten klopt hoe dan ook niet.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 14 nov 2019, 18:52
door TLP
Kan iemand mij vertellen of het lijnnummer 662 voor de bus tussen Groningen en Leer nog wel actueel is? Als ik de reisplanner van Arriva bekijk komt uit het advies een Snelbus i.p.v. trein, deze staat ook als zodanig in OVinfo. Ook rijdt volgens Arriva en OVinfo tussen Weener en Leer een rechtstreekse Stopbus i.p.v. trein, zou dit als aanvulling zijn op lijn 620? Hoe dan ook, het lijnnummer 662 zie ik nergens voorkomen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: za 16 nov 2019, 10:15
door cassie127
De stopbus tussen Weener en Leer is een normale lijndienst van de lokale vervoerder die nu naast normale OV lijn ook een TVV is

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 17 nov 2019, 00:42
door TLP
Oftewel de bestaande lijn 620? Of heb je het over een andere lijn waar ik op dit moment geen weet van heb?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 17 nov 2019, 11:59
door BrengMe
Ja, dat is lijn 620 waar cassie het over heeft.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 09 feb 2020, 18:07
door Daniel

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 09 feb 2020, 18:14
door Meltrain
Leuke trein. Wel bijzonder dat de ene bak twee deuren (per kant) heeft en de andere bak maar één deur.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: zo 09 feb 2020, 18:16
door bys1
Ziet er prima uit. Maar Arriva zou die dingen toch Flirtino's gaan noemen?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 10 feb 2020, 12:26
door PatrickGD
Ja de Wink's worden door Arriva Flirtino's genoemd. toch is het appart dat ze een pantograaf hebben terwijl ze eerst meer dan 1 jaar gaan rijden op bio diesel

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 10 feb 2020, 12:43
door teun
Hoe staat het er überhaupt voor met (batterij/oppertunity charging) elektrisch/waterstof rijden in het noorden?
Dat Friesland er voorlopig niets in ziet heb ik vernomen maar of Groningen nog wat ging doen met alternatieve aandrijving is voor mij een beetje onduidelijk.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 10 feb 2020, 13:34
door bys1
Ze hebben al een stuk of tweehonderd keer gezegd dat ze morgen écht gaan beginnen met die waterstofproef, maar daar is nog altijd niks van gekomen. De hele elektrische handel zou geloof ik ook niet doorgaan.