Pagina 24 van 26

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 18:52
door nvdw
Friese Otobus Xpress… ja, nu je het zegt.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 18:52
door Bemined
CRS breaking news? Of was je in de veronderstelling dat de concessie daadwerkelijk heet zoals de topictitel? (A)
Spoiler: show
Het is de Concessie Regionaal Spoorvervoer

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 18:57
door TffpaA
Bemined schreef: ma 13 mar 2023, 18:52 Of was je in de veronderstelling dat de concessie daadwerkelijk heet zoals de topictitel?
:Y

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 20:10
door PHS
Daniel schreef: ma 13 mar 2023, 17:30
ProRail legt treinverkeer stil tussen Workum en Stavoren
ProRail legt vanwege de veiligheid treinverkeer bij Molkerum per direct stil, omdat dassen daar onder het spoor een burcht hebben gegraven. Dat betekent dat er sinds vanmiddag 16:00 geen treinverkeer mogelijk is tussen Workum en Stavoren. Wij vinden dit vervelend voor reizigers en de vervoerder.
Bron
ProRail is in overleg met het bevoegde gezag om maatregelen te bespreken, maar dat is niet eenvoudig. De das is een beschermde diersoort en dassen bivakkeren in de winter veelal in hun burcht. Herstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.
Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 20:13
door TffpaA
Precies. Die dassen kunnen heus opgeofferd worden zodat de economie weer door kan gaan.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 20:39
door ArrivaBas
PHS schreef: ma 13 mar 2023, 20:10 Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.
Je bent duidelijk niet op de hoogte van wat een dassenburcht doet met de stabiliteit van de spoorbaan erboven. Als de burcht instort door de trillingen van passerende treinen verzakt de trein vrolijk mee met alle potentiële gevolgen van dien.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 21:13
door MdJ
Er zijn ook wel eerder dassenbuchten bevergangen bij Assen geweest... maar meende ook een TSB tussen Vught en Boxtel wegens zo'n dassenburcht.

Afhankelijk van het aantal gangen zijn de gevolgen groter en wordt de afweging anders...

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 21:33
door PHS
ArrivaBas schreef: ma 13 mar 2023, 20:39
PHS schreef: ma 13 mar 2023, 20:10 Wat een waanzin dit; je zou toch zeggen dat de doorgang van het treinverkeer zwaarder weegt dan het belang van een paar dassen. De das is al een flinke tijd geen bedreigde diersoort meer in Nederland. Ditmaal betreft het een relatief onbelangrijk lijntje en zijn de gevolgen beperkt, maar je moet er niet aan denken dat een hoofdtraject wekenlang dicht moet.
Je bent duidelijk niet op de hoogte van wat een dassenburcht doet met de stabiliteit van de spoorbaan erboven. Als de burcht instort door de trillingen van passerende treinen verzakt de trein vrolijk mee met alle potentiële gevolgen van dien.
En waarom mag er niets aan de stabiliteit van het spoor worden gedaan? Precies, vanwege de aanwezigheid van dassenburchten.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 21:41
door TffpaA
Ja, goed lezen blijft toch een vak apart.
ProRail is in overleg met het bevoegde gezag om maatregelen te bespreken, maar dat is niet eenvoudig. De das is een beschermde diersoort en dassen bivakkeren in de winter veelal in hun burcht. Herstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.

Dat er dassen in het spoor bij Molkwerum actief waren was bekend bij ProRail. De locatie is daarom extra in de gaten gehouden. Er zijn er maatregelen in voorbereiding om de das uit het spoortalud te laten vertrekken. Daarnaast was afgelopen najaar daar sprake van een verzakt spoor wat ProRail direct heeft laten herstellen.
(Onderstreping toegevoegd voor de luie lezertjes onder ons.)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 21:55
door Bemined
Een vak wat jij blijkbaar ook niet beheerst, gezien je de volgende zin vergeten bent te onderstrepen:
Herstelwerk van het spoor kan alleen plaatsvinden als bevoegd gezag daar toestemming voor verleent.
Hoe dat in zijn werk gaat kun je hier lezen, ik zou zeggen neem het goed door want dan kun je de volgende keer nog beter mensen op betweterige toon corrigeren als ze niet reageren zoals jij verwacht: https://www.prorail.nl/over-ons/wat-doe ... ren/dassen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 22:06
door TffpaA
Ik zie niet in hoe dat in tegenspraak is met iets dat ik heb gesteld. De zaak is complex omdat de das een beschermde diersoort is - stellen dat de soort niet bedreigd is, is weliswaar correct, maar in dit geval niet relevant. Tegelijkertijd zijn er wel degelijk maatregelen in voorbereiding, wat echter niet ontkent dat er dus eerst toestemming nodig is om tot handelen over te gaan.

Al met al een zaak waarin zorgvuldigheid betracht wordt. Mij lijkt dat alleen maar een goede zaak; de natuur staat in Nederland immers al genoeg onder druk. Mensen die stellen dat dit 'waanzin' is, zien dat kennelijk anders. Mag, net zoals ik (en in mijn plaats ieder ander) daar tegenin mag gaan.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 22:37
door Bemined
Geen van de punten die je naar voren brengt weerlegt de reactie van PHS. Prima dat jullie van mening verschillen, dat is haast een beschermde forumtraditie, maar voer die discussie dan wel op inhoud. Er is een verschil tussen de wet overtreden en voorstellen om de wet te veranderen. Het eerste mag niet, het tweede uiteraard gewoon wel. Als je een discussie afkapt "omdat de wet nou eenmaal zo is" dan is elke discussie snel klaar.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 14 mar 2023, 13:18
door Meltrain
Maar wat is er dan precies "waanzin"?
Dat er tijdelijk geen treinen rijden, dat ProRail in overleg moet met het bevoegde gezag of dat de dassen niet 'gewoon' verwijderd kunnen worden?

Elke wet kan inderdaad aangepast worden, maar dit is er nu net eentje waarvan ik verwacht dat dat niet gaat gebeuren. ;)
Bemined schreef: ma 13 mar 2023, 18:52 CRS breaking news? Of was je in de veronderstelling dat de concessie daadwerkelijk heet zoals de topictitel? (A)
Spoiler: show
Het is de Concessie Regionaal Spoorvervoer
Volgens de Wiki is het zelfs "Concessie Regionaal spoorvervoer Fryslân en Groningen".

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: di 14 mar 2023, 16:34
door PHS
Meltrain schreef: di 14 mar 2023, 13:18 Maar wat is er dan precies "waanzin"?
Dat er tijdelijk geen treinen rijden, dat ProRail in overleg moet met het bevoegde gezag of dat de dassen niet 'gewoon' verwijderd kunnen worden?
Beide, wat mij betreft: dat ProRail de dassen hun gang moet laten gaan waardoor het treinverkeer moet worden stilgelegd, en dat om daar wat aan te doen hele procedures moeten worden doorlopen terwijl de uitkomst - dassen moeten weg - wel vaststaat. Want (gelukkig) gaat het natuurbeleid in Nederland niet zo ver dat naast de agrarische sector ook het spoor wordt opgeofferd aan de natuur.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 07:39
door Dennenboom
In ieder geval t/m 23 april geen treinen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 08:04
door Roeland
Wel sympathiek trouwens van die dassen, dat ze het trajectdeel met de minste reizigers hebben uitgekozen.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 08:49
door Dennenboom
Geen echte stropdassen dus.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 09:37
door JordiBrabant
Roeland schreef: wo 15 mar 2023, 08:04 Wel sympathiek trouwens van die dassen, dat ze het trajectdeel met de minste reizigers hebben uitgekozen.
Zou het toevallig kunnen zijn dat er minder bestuurlijke prioriteit dan aan zit? Ik geloof dat er spoediger gehandeld zou worden als dit tussen Wd en Gd of Ut en Ht zou voorkomen. Als dassen al zo'n druk bereden baanvak durven ondergraven.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 11:09
door Meltrain
PHS schreef: di 14 mar 2023, 16:34
Meltrain schreef: di 14 mar 2023, 13:18 Maar wat is er dan precies "waanzin"?
Dat er tijdelijk geen treinen rijden, dat ProRail in overleg moet met het bevoegde gezag of dat de dassen niet 'gewoon' verwijderd kunnen worden?
Beide, wat mij betreft: dat ProRail de dassen hun gang moet laten gaan waardoor het treinverkeer moet worden stilgelegd, en dat om daar wat aan te doen hele procedures moeten worden doorlopen terwijl de uitkomst - dassen moeten weg - wel vaststaat. Want (gelukkig) gaat het natuurbeleid in Nederland niet zo ver dat naast de agrarische sector ook het spoor wordt opgeofferd aan de natuur.
De uitkomst staat misschien wel vast, maar de werkwijze niet.
Gelukkig hebben we daarvoor in Nederland regels en kan er overlegd worden.
Overigens kan dat behoorlijk snel gaan als men wil.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 12:53
door PHS
Ik weet niet wat jij 'behoorlijk snel' vindt Meltrain, maar meer dan een maand geen treinen zonder garantie dat het probleem dan is opgelost vind ik niet snel. Stel je voor dat even een maand geen treinen zouden kunnen rijden tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch, een ander traject waar problemen zijn (geweest) met dassen. Dat zou behoorlijke schade toebrengen aan de economie en het treinverkeer in het hele land.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 17:30
door Meltrain
Ik zei ook "als men wil". ;) Blijkbaar ziet men hier de urgentie minder. Binnen een paar dagen zou normaliter toch wel moeten lukken.
Maar het lijkt me toch logisch dat men dit op een goede manier wil aanpakken, waarbij er geen (groot) dierenleed ontstaat.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 19:33
door waldo79
Ik zie het probleem niet zo als Stavoren - Workum tijdelijk per bus moet worden afgelegd, PHS.

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 20:40
door PHS
Als je zelf op dat traject forenst zou je dit niet zeggen, denk ik :idea:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 16 mar 2023, 00:56
door ov'tje
waldo79 schreef: wo 15 mar 2023, 19:33 Ik zie het probleem niet zo als Stavoren - Workum tijdelijk per bus moet worden afgelegd, PHS.
Je weet hoe het wegennet daar ter plekke is?

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Geplaatst: do 16 mar 2023, 10:28
door Roeland
De enige grotere kern ten zuiden van Workum is Koudum. En Koudum heeft met lijn 44-192 gelukkig een redelijke busverbinding met Bolsward en Leeuwarden.
De overige dorpjes ten zuidwesten van Workum zijn (in OV-termen) buurtbus-achtige kernen.
Dus inderdaad, vervoerkundig niet echt een probleem, zou ik zeggen.

De enige misser zou zijn, wanneer het treinvervangend busvervoer niet de woonkernen, maar slechts de middle-of-nowhere-stationnetjes zou bedienen.