Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor isadora » Do 29 Dec 2016, 15:32

Niemand heeft hem gemist klaarblijkelijk, dus opheffen.
Laatst gewijzigd door isadora op Do 29 Dec 2016, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » Do 29 Dec 2016, 16:02

Leugens vertel je maar ergens anders.

Bjarte
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Bjarte » Wo 01 Feb 2017, 00:44

De inschrijving voor de concessie is vanaf vandaag geopend. Alle documenten zijn hier te vinden: http://www.fryslan.frl/beleidsthemas/op ... steding-ov

Een paar opvallende zaken die nog niet genoemd zijn in dit topic:

- Er wordt gedacht aan een nachttrein Groningen - Leeuwarden die aansluit op de late trein uit Zwolle in de nachten naar vrijdag en zaterdag.
- De nieuwe concessiehouder moet meewerken aan onderzoeken om treinverbindingen naar Stadskanaal en Bremen te realiseren.
- Er wordt in eerste instantie alternerend gestopt in Buitenpost en Veenwouden. In 2022 wordt besloten of de sneltrein alternerend blijft stoppen of dat een van beide wordt gekozen.
- Er zijn wat veranderingen in frequentie en tijden, bijvoorbeeld dat er nog minstens 1 trein tussen 01:00 en 02:00 moet vertrekken tussen Groningen en Leeuwarden vv.
- Het is toegestaan een aparte pendeldienst te rijden tussen Groningen en Eemshaven, aansluitend op de boot. Deze trein moet dan wel stoppen op Roodeschool. Dat is creatief. :lol:
- De nieuwe sneltrein Winschoten stopt alleen in Groningen Europapark. De inschrijver moet er wel rekening mee houden dat er een of twee stops aan toegevoegd zouden kunnen worden. Waar de de internationale trein naar Bremen moet gaan stoppen wordt nog onderzocht.
- Er wordt onderzocht of een stop in Duurkenakker (tussen Zuidbroek en Veendam) een optie is als de treinen gaan doorrijden naar Stadskanaal.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3489
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Mikos » Wo 01 Feb 2017, 00:54

Dat stoppen op station Roodeschool van de Eemshavenpendel is niet zo heel vreemd; Roodeschool wordt verlegd.

Ik lees wel dat de provincies echt alles minutieus in handen wil hebben. Zo zie ik dat de vertrektijden van de stop- en sneltreinen in Leeuwarden en Groningen al praktisch vast staan. Ik wens de inschrijvers heel veel succes; speelruimte lijken ze praktisch niet te hebben.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2462
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Nitein-Repart » Wo 01 Feb 2017, 10:08

Wat is er mis met een frequente snelbus naar Bremen? Investeren in een sneltrein naar Bremen is door de lange stukken enkelspoor en een brug over de Eems veel te duur voor wat het waard is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

CamilleKreemers
Berichten: 3006
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 01 Feb 2017, 10:20

Mikos schreef:Dat stoppen op station Roodeschool van de Eemshavenpendel is niet zo heel vreemd; Roodeschool wordt verlegd.

Ik lees wel dat de provincies echt alles minutieus in handen wil hebben. Zo zie ik dat de vertrektijden van de stop- en sneltreinen in Leeuwarden en Groningen al praktisch vast staan. Ik wens de inschrijvers heel veel succes; speelruimte lijken ze praktisch niet te hebben.

De eigen beslisruimte is inderdaad zeer klein. Het onderscheid moet in de geboden ruimte en klantinterface gaat zitten.

Roeland
Berichten: 763
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Roeland » Wo 01 Feb 2017, 11:59

Erno-BE schreef:Wat is er mis met een frequente snelbus naar Bremen? Investeren in een sneltrein naar Bremen is door de lange stukken enkelspoor en een brug over de Eems veel te duur voor wat het waard is.


Politieke kortzichtigheid en Statussymbool.

Liever € 50 mln verspillen aan een nieuwe brug over de Eems, waar 4x per dag 80 lege stoelen + 8 reizigers overheen boemelen, en het regionale busvervoer deels wegbezuinigen, dan je OV-geld efficiënt inzetten. Liever lege treinen naar Bremen laten rijden, dan 's avonds een halfuursdienst bieden op het regionale spoor rond Groningen.
Want met 100 bussen uit de regio, en een halfuursdienst naar Delfzijl is Groningen slechts een dorp. Maar met 1 trein vanuit Duitsland (ook al vervoert ie vrijwel alleen maar lucht) is het ineens een STAD.

Wanneer Rotterdam een treinverbinding heeft met Antwerpen, en Amsterdam met Berlijn, "dan moet natuurlijk" Groningen ook een treinverbinding hebben met een buitenlandse stad.
Amsterdam heeft een internationale treinverbinding.
Rotterdam heeft een internationale treinverbinding.
Roosendaal heeft een internationale treinverbinding.
Hengelo heeft een internationale treinverbinding.
Deventer heeft een internationale treinverbinding.
Maastricht heeft een internationale treinverbinding.

ZIE JE WEL DAT GRONINGEN OOOOOOOOOK EEN ECHTE STAD IS !!!!!

Dennenboom
Berichten: 746
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Dennenboom » Wo 01 Feb 2017, 16:02

En dat terwijl Groningen nu al een internationale uurdienst heeft. Kunnen we voor 50 miljoen niet wat leuke dingen in Weener doen, zodat dat meer stadse allures krijgt?

dennistd
Berichten: 2742
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor dennistd » Wo 01 Feb 2017, 16:44

Erno-BE schreef:Wat is er mis met een frequente snelbus naar Bremen? Investeren in een sneltrein naar Bremen is door de lange stukken enkelspoor en een brug over de Eems veel te duur voor wat het waard is.
Met een bus trek je nou eenmaal geen reizigers. Mensen zitten liever drie uur in een trein dan twee uur in een bus.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3214
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor cassie127 » Wo 01 Feb 2017, 21:12

Roeland schreef:
Erno-BE schreef:Wat is er mis met een frequente snelbus naar Bremen? Investeren in een sneltrein naar Bremen is door de lange stukken enkelspoor en een brug over de Eems veel te duur voor wat het waard is.


Politieke kortzichtigheid en Statussymbool.

Liever € 50 mln verspillen aan een nieuwe brug over de Eems, waar 4x per dag 80 lege stoelen + 8 reizigers overheen boemelen, en het regionale busvervoer deels wegbezuinigen, dan je OV-geld efficiënt inzetten. Liever lege treinen naar Bremen laten rijden, dan 's avonds een halfuursdienst bieden op het regionale spoor rond Groningen.
Want met 100 bussen uit de regio, en een halfuursdienst naar Delfzijl is Groningen slechts een dorp. Maar met 1 trein vanuit Duitsland (ook al vervoert ie vrijwel alleen maar lucht) is het ineens een STAD.

Wanneer Rotterdam een treinverbinding heeft met Antwerpen, en Amsterdam met Berlijn, "dan moet natuurlijk" Groningen ook een treinverbinding hebben met een buitenlandse stad.
Amsterdam heeft een internationale treinverbinding.
Rotterdam heeft een internationale treinverbinding.
Roosendaal heeft een internationale treinverbinding.
Hengelo heeft een internationale treinverbinding.
Deventer heeft een internationale treinverbinding.
Maastricht heeft een internationale treinverbinding.

ZIE JE WEL DAT GRONINGEN OOOOOOOOOK EEN ECHTE STAD IS !!!!!


Je vergeet onder andere nog de plaatsen in de uithoeken van ons land... Enschede, Venlo, Maastricht & Heerlen die ook een Internationale verbinding hebben. En in de toekomst waarschijnlijk ook nog Coevorden.
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Dennenboom
Berichten: 746
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Dennenboom » Wo 01 Feb 2017, 21:39

Ja die plaatsen liggen ook bijna in Duitsland. Dan Den Haag en Eindhoven die missen node een internationale trein :cry:

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2462
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Nitein-Repart » Wo 01 Feb 2017, 21:56

@cassie: er komt echt geen treinverbinding tussen Coevorden en Bad Bentheim, als er nu niet eens een bus rijdt, hoe kan een trein dan haalbaar worden? Tevens moet de provincie Overijssel bezuinigen, dan zou je als provincie gek zijn om voor een man en een halve paardenkop een trein gaan regelen.

@dennistd: tussen Nürnberg en Praag rijdt nu 1x/2 uur een snelbus die nog behoorlijk succesvol is, in ieder geval aantrekkelijker dan met de trein via Cheb/Eger. Snelbussen kunnen heus wel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37551
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Suus » Wo 01 Feb 2017, 22:08

Detail, Coevorden ligt in Drenthe.
Rame à l'approche

Bjarte
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Bjarte » Wo 01 Feb 2017, 22:56

Erno-BE schreef:@cassie: er komt echt geen treinverbinding tussen Coevorden en Bad Bentheim, als er nu niet eens een bus rijdt, hoe kan een trein dan haalbaar worden? Tevens moet de provincie Overijssel bezuinigen, dan zou je als provincie gek zijn om voor een man en een halve paardenkop een trein gaan regelen.


Eens. Duitsland wil graag de verbinding tussen Band Bentheim en Neuenhaus heropenen. Dat staat gepland voor eind 2018. Het zou mij niet verbazen als de Duitsers bij succes de lijn verder doortrekken naar Emlichheim, dan ben je dus al bijna in Coevorden. Met andere woorden: een grote investering vind ik het niet waard, maar het zou zomaar kunnen dat de lijn er over een jaar of 20 langzaam is ingeslopen. Grappig detail: mocht de lijn Groningen - Veendam ooit nog doorgetrokken worden tot Emmen (kleine kans), dan krijg je dus een nieuwe noord-zuid verbinding Groningen - Bad Benthem via Emmen en Coevorden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11990
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Vinny » Do 02 Feb 2017, 08:08

Dennenboom schreef:En dat terwijl Groningen nu al een internationale uurdienst heeft. Kunnen we voor 50 miljoen niet wat leuke dingen in Weener doen, zodat dat meer stadse allures krijgt?

Ik zou zeggen de spoorbrug over de Eems verbeteren en wat versnellingsmaatregelen zodat de trein Groningen-Leer ook in Leer comfortabele aansluitingen heeft.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » Vr 17 Feb 2017, 20:21

Tot 14.45 heeft het verkeer naar Roodeschool en Delfzijl stil gelegen. Tijdens het aanleggen van een faunapassage ging het spoor omhoog.

RTV Noord: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/174307/Fo ... lat-update

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor groningen » Wo 01 Mar 2017, 19:00

Provincie: 'Arriva controleert nog altijd niet voldoende in trein'

Vervoersbedrijf Arriva controleert nog altijd niet genoeg in de trein. Tot die conclusie komt gedeputeerde Fleur Gräper na bestudering van de cijfers over de jaren 2015 en 2016. Arriva heeft weliswaar verbetering getoond ten opzichte van het jaar 2014, maar dat is nog niet voldoende. 'En dat zal financiële consequenties hebben voor Arriva', zegt Gräper. 'Bij de uitvoering van het programma Sociale Veiligheid heeft de provincie een subsidiebedrag beschikbaar gesteld. Een deel van de subsidie zullen we terugvorderen.'Gräper verwacht dat Arriva voor 2017 wel positieve cijfers kan overhandigen. 'Arriva heeft kenbaar gemaakt extra stewards in te zetten. Onze verwachtingen zijn dus positief. Maar het is nu aan Arriva.'

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/174851/Pr ... e-in-trein

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37551
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Suus » Di 07 Mar 2017, 09:07

Rame à l'approche

diederickx
Berichten: 561
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor diederickx » Di 07 Mar 2017, 10:48

Maar de OR en vakbonden vrezen voor het lot van de vierduizend werknemers die nu bij de NS in dienst zijn en in de toekomst bij een nieuwe baas aan de slag moeten.


Tekenend voor het perspectief. In Nederland zijn meer mensen te vinden die bij een nieuwe baas aan slag hopen te kunnen.

Kevster
Berichten: 848
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Kevster » Di 11 Jul 2017, 16:58

De gunning is geweest; Arriva mag nog eens 15 jaar door!

https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/201 ... ervoerder/

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 629
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Lijn65 » Di 11 Jul 2017, 17:02

Verrasend. :N

Arriva gaat nachttreinen en hybride treinen inzetten Aldus RTVNoord
Groningen - Zoutkamp

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4675
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor reisthijs » Di 11 Jul 2017, 17:16

Waren er überhaupt andere bieders op deze concessie?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

sirvinniei
Berichten: 1948
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor sirvinniei » Di 11 Jul 2017, 17:18

Hybride? Gingen ze niet voor uitstootloos OV?

Had trouwens wel wat meer verwacht bij 'nachttreinen' :')

Gebruikersavatar
Stadsbus
Berichten: 637
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: 070
Contact:

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Stadsbus » Di 11 Jul 2017, 17:24

reisthijs schreef:Waren er überhaupt andere bieders op deze concessie?


Dit staat er onder aan bij RTV Noord:
Drie partijen deden mee aan de aanbesteding, maar alleen Arriva heeft een bieding gedaan.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13473
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen

Berichtdoor Meltrain » Di 11 Jul 2017, 17:24

reisthijs schreef:Waren er überhaupt andere bieders op deze concessie?

Volgens RTV Noord niet:
Drie partijen deden mee aan de aanbesteding, maar alleen Arriva heeft een bieding gedaan.


Ik ben wel benieuwd naar de hybride treinen: komen er daadwerkelijk nieuwe treinen of wordt de motorbak simpelweg vervangen door een ander type?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast