Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door trolly »

groningen schreef:
Het rode van de trein combineert nagenoeg met dat van het weiland.
Ooit rood gras gezien?

Er heeft echt een blinde achter het stuur gezeten van de vrachtwagen.
:roll: Je hebt iets over het hoofd gezien in de post van Durashift. Kan zomaar gebeuren, net als je er niet op verdacht bent. Om je te helpen heb ik dat woordje hieronder even groen voor je gemaakt.
Durashift schreef:Als ik op deze video (minuut 11+) zo bekijk.. dan valt mij op dat de kleurstelling (voor mij als kleurenblinde) misschien ook niet bijdraagt aan de zichtbaarheid.. Het rode van de trein combineert nagenoeg met dat van het weiland..
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door Lijn65 »

groningen schreef:Als je het mij vraagt, dan is het de 37631 met vertrek om 11.52 uit Groningen.
Dat dacht ik eerst ook, maar de eerste melding op p2000 kwam binnen om 12:04, terwijl de trein uit Groningen daar pas om 12:06 bij die overweg zou zijn. Het was de trein richting Groningen, de 37644. Wanneer je deze foto bekijkt waarbij de fotograaf richting Winsum kijkt, kun je ook goed zien dat het de 'Groningerzijde' van de trein schade heeft, terwijl de 'Winsummerzijde' dat niet heeft. Op deze foto ligt Winsum rechts en Groningen Links. De achterste bak heeft nauwelijks schade, terwijl de voorste twee praktisch afgeschreven zijn.

Wanneer je de schade ziet mogen we denk ik van geluk spreken dat er 'slechts' drie zwaar-gewonden zijn gevallen. Neemt niet weg dat elke er een te veel is, zeker bij dit ongeluk dat zo makkelijk voorkomen had kunnen worden...
Basislijn
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door Nicketick »

Opvallend, ook de Machinist is als verdachte verhoord. Waar zou deze van verdacht kunnen worden? Ik neem aan dat een trein gewoon voorrang heeft op het wegvervoer.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door Post »

Is standaard bij een aanrijding.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door Aking »

Als Verdachte heb je bepaalde rechten die je als getuige niet hebt, vandaar dat de machinist in dit soort zaken altijd als verdachte wordt aangemerkt
PHS

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door trolly »

Nicketick schreef:Opvallend, ook de Machinist is als verdachte verhoord. Waar zou deze van verdacht kunnen worden? Ik neem aan dat een trein gewoon voorrang heeft op het wegvervoer.
Voorrang is, anders dan vaak wordt gedacht, geen absoluut recht of gelijk.
Wegenverkeerswet, artikel 6 schreef:Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
Of dit artikel in dit specifieke geval toepasbaar is betwijfel ik, maar de strekking komt in verschillende wetsartikelen terug. In algemene zin: iedere verkeersdeelnemer (of nog algemener: burger) heeft de plicht heeft zich zo te gedragen dat ongevallen worden voorkomen.
Als de machinist in staat moest worden geacht de aanrijding te voorkomen, maar hij dat (bewust) nagelaten heeft, kan hij daarvoor strafrechtelijk worden vervolgd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door ZipperZapper »

Lijn65 schreef:
groningen schreef:Als je het mij vraagt, dan is het de 37631 met vertrek om 11.52 uit Groningen.
Dat dacht ik eerst ook, maar de eerste melding op p2000 kwam binnen om 12:04, terwijl de trein uit Groningen daar pas om 12:06 bij die overweg zou zijn. Het was de trein richting Groningen, de 37644. Wanneer je deze foto bekijkt waarbij de fotograaf richting Winsum kijkt, kun je ook goed zien dat het de 'Groningerzijde' van de trein schade heeft, terwijl de 'Winsummerzijde' dat niet heeft. Op deze foto ligt Winsum rechts en Groningen Links. De achterste bak heeft nauwelijks schade, terwijl de voorste twee praktisch afgeschreven zijn.
"Vrijdagmiddag om 12.05 uur is de trein die richting Groningen reed bij de overweg Voslaan in de zijkant geraakt door een melktankwagen. Door de botsing ontspoorde de trein gedeeltelijk. Er raakten 18 passagiers gewond, waarvan er 11 naar een ziekenhuis zijn gebracht. De machinist bleef ongedeerd. Naast de machinist zat er nog 1 andere Arriva-medewerker in de trein die lichte verwondingen opliep." - https://www.arriva.nl/consumenten/over- ... winsum.htm
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door Anne »

Volgens dit bericht ergeren de inwoners van Winsum zich nu aan de toeterende treinen bij de ramp overweg.
Volgens Arriva is het verplichte getoeter nu eenmaal het gevolg van een gerechtelijke uitspraak en heeft de vervoerder nog tijdens de rechtszaak gewezen op de eventuele overlast. De gemeente is inmiddels bezig met de aanleg van een noodweg, zodat verkeer niet meer over de rampoverweg hoeft. Die noodweg is echter pas volgend jaar gereed.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Trein ontspoord bij Winsum, meerdere gewonden

Bericht door Nicketick »

ProRail meldt dat de overweg per direct is gelosten. De speciale betonmix en het weer hebben de aanleg van de weg verspoedigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten