Ziekenhuisbus Heerenveen
Een nieuwe buslijn 19 zorgt in Heerenveen voor de verbinding tussen het NS-station en ziekenhuis Tjongerschans. De lijn wordt
gereden met een taxibus, waarin het normale strippenkaartsysteem van toepassing is. Vanaf het Busstation wordt vertrokken vanaf
perron B. Bij de Tjongerschans wordt zowel gestopt bij de polikliniek als bij de hoofdingang.
De buslijn is vooral bedoeld voor ouderen die de afstand vanaf de streeklijnhaltes naar het ziekenhuis niet lopend kunnen overbruggen.
Lijn 19 rijdt overdag ieder uur op vaste tijdstippen (hoeft niet te worden gereserveerd).ís Avonds en in het weekend moet wel
worden gereserveerd, uiterlijk een uur voor vertrek: 0900-1961 (0,10 epm).
Busvervoer in Fryslân
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Busvervoer in Fryslân
In 2002 al geprobeerd, Drachten lijkt een kopie van dit verhaal:
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Busvervoer in Fryslân
Afgelopen weekend was ik op Schiermonnikoog, alwaar toch verrassend genoeg weer heel wat veranderd is. De 3004 en 3005 zijn spoorloos verdwenen en in plaats daarvan rijden er twee BYD's in respectievelijk een grijze en de HSL Helsinki livrei rond. Die laatste is daar testbus geweest evenals in Tsjechië. Verder zijn bij de overige 300x bussen alle Frysk Ferfier stickers verwijderd waardoor de wagens bijna compleet kaal rondrijden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58
Re: Busvervoer in Fryslân
Deels begrijpelijk, deels onbegrijpelijk. Het nieuwe Transferium Oost, waar veel geld in gestoken is, moest de primaire overstapfunctie van Van Knobelsdorffplein over gaan nemen. Zoals je al zegt moesten alle bussen daarom via Transferium gaan rijden.Dennenboom schreef:Arriva gaat vanaf 11 juni a.s. Drachten anders bedienen:
- Lijnen 14/114 slaan Ziekenhuis over
- Lijnen 20/21 slaan Transferium over (principe "Alle lijnen naar Transferium" wordt al na half jaar verlaten)
- Lijn 55 niet meer naar centrum, voortaan vanuit Transferium via Noorderdwarsvaart/Ringweg (hoe druk is die nieuwe lijn? weet iemand dat?)
- Nieuwe lijn 514 naar Ziekenhuis (uurdienst op werkdagen overdag)
- Lijn 322 van/naar Oosterwolde krijgt rondje Drachten/A7 of andersom.
Dat leverde vreemde uitstapjes op, ook voor lijn 20, die vanaf de Noorderdwarsvaart de Splitting pakte naar Transferium, om direct weer om te keren en hetzelfde stuk terug te rijden om vervolgens toch naar Van Knobelsdorffplein te gaan. Dit was een vreemde ervaring, maar werkte in mijn geval (vanuit noordelijk Drachten reisde ik veel naar Groningen), verrassend goed en snel.
Heel erg jammer dat hier nu toch vanaf gestapt wordt. Knobelsdorffplein gaat straks op de schop en krijgt nog maar één halte-eiland. Veel reizigers zullen nu toch weer een extra overstap aldaar moeten gaan maken, wat ik zonde vindt. En weet iemand wat ze precies bedoelen met 'Slaat ziekenhuis over' bij lijn 14? Gaat die nu gewoon vanaf de Splitting rechtdoor naar Van Knobelsdorffplein? Scheelt een flinke ronde van de zaak natuurlijk, waar zelden iemand in-/uitstapte. Veel tijdswinst voor de meeste passagiers. Vergeet ook niet dat dit lusje, los van het ziekenhuis, eigenlijk weinig diende. De wijken waar deze lijn omheen rijdt maken net zo makkelijk gebruik van de grote primaire haltes en naar de woonboulevard gaat ook niemand met een bus.
Wat betreft lijn 55: hele rare beslissing. De lijn Dokkum-Drachten was een leuk idee, en naar mijn idee hoort zo'n lijn ook gewoon te eindigen in het centrum en niet op het Transferium. Ook maakt de lus via Noorderdwarsvaart/Ringweg no sense, er rijden daar al zoveel bussen tegelijkertijd. Hij zal dan ook Burmaniapark/Nijtap gaan meepakken, waar de bussen richting Leeuwarden ook altijd al tegelijkertijd aankomen. Als ze in dat gat springen kan het nog een voordeel worden. Gebruikte 'm echter ook vaak om van Transferium Oost naar Carpool Noord te komen, sneller kwam ik vanuit Groningen niet thuis..
Re: Busvervoer in Fryslân
klopt.ZipperZapper schreef:En weet iemand wat ze precies bedoelen met 'Slaat ziekenhuis over' bij lijn 14? Gaat die nu gewoon vanaf de Splitting rechtdoor naar Van Knobelsdorffplein?
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Busvervoer in Fryslân
Heeft iemand recent nog Arriva lijn 350 genomen? Ik maak me een beetje zorgen over deze lijn. De steeds weer optredende stremmingen op de Afsluitdijk maken de lijn soms behoorlijk onbetrouwbaar. Lijkt me dat dit ook effecten heeft op de reizigersaantallen, waar Arriva eigenlijk weinig tegen kan doen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Busvervoer in Fryslân
Als je auto pakt dan sta je daar toch ook vast in zo'n stremming. Er omheen rijden is dan een optie, maar duurt fors langer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Busvervoer in Fryslân
Zat meer te denken aan reizigers van bijvoorbeeld Alkmaar naar Groningen. Die kunnen kiezen tussen de Afsluitdijk of Amsterdam. Volgens dienstregeling even snel en ongeveer even duur. Dan lijkt me een verschuiving toch wel een gevolg. Vooral omdat de Afsluitdijk ook maar eens per uur bediend wordt. Verder is het voor reizigers naar de veerboot in Harlingen bij fikse vertarging vervelend dat je over moet stappen op "de Kop". Die bus wacht daar ook niet eeuwig en de veerboot ook niet. Dan wellicht toch maar met de auto. Wellicht dat voor gestrande reizigers wat geregeld kan worden, maar het maakt het voor sommige reizigers misschien wat te avontuurlijk.
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik een paar weken terug nog. De Afsluitdijk zelf had geen problemen die dag maar het was best mooi weer en de bus stond denk ik 10 minuten in totaal te wachten voor beide bruggen. We kwamen 6 minuten te laat bij Kop Afsluitdijk waar de chauffeur van lijn 71 wel nog zo aardig was om op ons te wachten. Als het een paar minuten langer had geduurd kan ik begrijpen dat hij was weggereden. Op de terugweg was een andere chauffeur ook aan het klagen dat Rijkswaterstaat nooit rekening houdt met de bustijden.Dennenboom schreef:Heeft iemand recent nog Arriva lijn 350 genomen? Ik maak me een beetje zorgen over deze lijn. De steeds weer optredende stremmingen op de Afsluitdijk maken de lijn soms behoorlijk onbetrouwbaar. Lijkt me dat dit ook effecten heeft op de reizigersaantallen, waar Arriva eigenlijk weinig tegen kan doen.
Het hoeft dus geen stremming te zijn maar ook door de lange openingen van de brug bij mooi weer is er een grote kans dat je je aansluiting mist. We kwamen beide keren aanrijden toen de brug al even open was dus 10 minuten wachten is misschien nog weinig. Aan stremmingen (brug kapot, ongeluk etc.) kan Arriva weinig aan doen maar misschien valt er nog wel te onderhandelen met Rijkswaterstaat over het openen van de bruggen. Ik weet natuurlijk ook niet wat de afspraken zijn met chauffeurs over het wachten van lijn 71 op 350.
Maar wat Dennenboom zei, voor Groningen neem ik liever de trein dan de bus over de Afsluitdijk.
Re: Busvervoer in Fryslân
Voor de lijnen 71, 96 en 350 op Kop Afsluitdijk geldt het aansluitreglement (pagina 60): bussen blijven maximaal 3 minuten op elkaar wachten, indien de laatste rit max. 15 minuten, anders moet Arriva de getroffen reiziger(s) vervangend vervoer aanbieden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Busvervoer in Fryslân
Netjes geregeld door Arriva. Lijkt dat "Proroad" (RWS) hier wat steken laat vallen.
Re: Busvervoer in Fryslân
De afgelopen weken is die brug heel wat keren kapot geweest.Frank93 schreef:Het hoeft dus geen stremming te zijn maar ook door de lange openingen van de brug bij mooi weer is er een grote kans dat je je aansluiting mist.
Re: Busvervoer in Fryslân
In de praktijk valt het tegen hoor. Veel chauffeurs rijden gewoon weg zonder wachten omdat ze het aansluitreglement niet kennen en toen laatst iemand de overstap van lijn 355 op lijn 63 had gemist werd er geen vervangend vervoer geregeld.Dennenboom schreef:Netjes geregeld door Arriva. Lijkt dat "Proroad" (RWS) hier wat steken laat vallen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
op lijn 71 kan je dan nog wel wat inhalen qua tijd, maar gistermiddag reed de 350 met +15, daar kun je gewoon niet op wachten.bys1 schreef:Voor de lijnen 71, 96 en 350 op Kop Afsluitdijk geldt het aansluitreglement (pagina 60): bussen blijven maximaal 3 minuten op elkaar wachten, indien de laatste rit max. 15 minuten, anders moet Arriva de getroffen reiziger(s) vervangend vervoer aanbieden.
bys1 schreef:In de praktijk valt het tegen hoor. Veel chauffeurs rijden gewoon weg zonder wachten omdat ze het aansluitreglement niet kennen en toen laatst iemand de overstap van lijn 355 op lijn 63 had gemist werd er geen vervangend vervoer geregeld.Dennenboom schreef:Netjes geregeld door Arriva. Lijkt dat "Proroad" (RWS) hier wat steken laat vallen.
het is natuurlijk wel handig als een passagier ook even meld dat hij een aansluiting wil halen, kan de chauffeur deze aanvragen via de verkeerleiding of eventueel kort verkeer.
Re: Busvervoer in Fryslân
Deze had het gemeld, maar toen de chauffeur verbinding kreeg was de bus al vertrokken. De chauffeur van deze bus had zich overigens ook niet aan het aansluitreglement gehouden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik trek mijn twijfels dat de nieuwe citea's ZF versnellingsbakken hebben. Ik heb een soort onderzoekje gedaan, Voith bakken hebben op de dashboard gewoon de knoppen DNR, bij ZF versnellingsbakken heb je 1,2,3,DNR, dat zie ik niet bij de nieuwe Citea's. Kan iemand daar een betere uitleg erover geven.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: Busvervoer in Fryslân
Dat is handmatig schakelen en is bij zowel ZF als Voith optioneel. Kijk maar naar alle Citaro's met ZF bak, die hebben ook allemaal DNR. Bovendien is Voith wel te horen aan dat gekrijs.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Busvervoer in Fryslân
Aha het zit dus zo. Aan welke citaro's denkt u daarbij. Qbuzz 31xx t/m 3325 hebben allemaal een voith bak.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: Busvervoer in Fryslân
Oa. De Q-link Citaro's en die op de veluwe zijn allemaal ZF. Daarnaast geldt dit ook voor alle Setra's en Citea's in Utrecht en de MAN bussen van de veluwe.
Allemaal met slechts DNR
Allemaal met slechts DNR
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Busvervoer in Fryslân
Heel erg jammer dat Arriva sinds de aanpassing in de dienstregeling weer teruggevallen is op het Qbuzz-plan, namelijk Lijn 20 & Lijn 21 rechtstreeks door te laten rijden naar Van Knobelsdorffplein vanaf zuidkade. Nadat er veel geïnvesteerd is in een nieuw overstappunt (namelijk Transferium Oost), lijkt me dit een verlies... Ook is het jammer voor de scholen die aan de Splitting zitten. Volgens mij kwamen er toch best wat scholieren vanuit VSO De Zwaai, ROC Friese Poort en CSG Liudger in de bussen 20 en 21.
Verder vind ik het jammer dat ZOF overspoeld wordt door de oude 85xx en 865x serie, terwijl er tóch in het begin van de concessie een boekje door de bus kregen met: "Nieuwe bussen", terwijl er meer 85xx en 86xx serie rijden dan de 92xx bus.
Verder vind ik het jammer dat ZOF overspoeld wordt door de oude 85xx en 865x serie, terwijl er tóch in het begin van de concessie een boekje door de bus kregen met: "Nieuwe bussen", terwijl er meer 85xx en 86xx serie rijden dan de 92xx bus.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15
Re: Busvervoer in Fryslân
Buiten dat het jammer is; is het zeer opmerkelijk dat Arriva alles door elkaar gooit.
Natuurlijk zeer logisch uit financieel oogpunt, maar hierdoor hadden zij een voordeel bij de inschrijving die geen enkele andere inschrijver zou hebben gehad. Dus dat dit word goedgekeurd door de concessieverlener snap ik echt niet!
Natuurlijk zeer logisch uit financieel oogpunt, maar hierdoor hadden zij een voordeel bij de inschrijving die geen enkele andere inschrijver zou hebben gehad. Dus dat dit word goedgekeurd door de concessieverlener snap ik echt niet!
Re: Busvervoer in Fryslân
Heeft iemand toevallig een idee wat er in lijn 514 zit qua passagiers? En heeft iemand toevallig een idee welk materieel er wordt ingezet op deze lijn?
Re: Busvervoer in Fryslân
Acht persoons busjes geloof ik.
Gisteren de 7181 gespot op busstation Leeuwarden..
Gisteren de 7181 gespot op busstation Leeuwarden..
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
Dit is winnen over de rug van de concurrent.PursuitGamer6 schreef:Heel erg jammer dat Arriva sinds de aanpassing in de dienstregeling weer teruggevallen is op het Qbuzz-plan, namelijk Lijn 20 & Lijn 21 rechtstreeks door te laten rijden naar Van Knobelsdorffplein vanaf zuidkade. Nadat er veel geïnvesteerd is in een nieuw overstappunt (namelijk Transferium Oost), lijkt me dit een verlies... Ook is het jammer voor de scholen die aan de Splitting zitten. Volgens mij kwamen er toch best wat scholieren vanuit VSO De Zwaai, ROC Friese Poort en CSG Liudger in de bussen 20 en 21.
Verder vind ik het jammer dat ZOF overspoeld wordt door de oude 85xx en 865x serie, terwijl er tóch in het begin van de concessie een boekje door de bus kregen met: "Nieuwe bussen", terwijl er meer 85xx en 86xx serie rijden dan de 92xx bus.
Wat ik niet snap is dat Arriva er een ingewikkeld netwerk van maakt. Ik had persoonlijk het volgende gedaan:
- Lijn 14 en 114 de basisroute: Assen - Smilde - Oosterwolde - dorpen - Drachten - Leeuwarden
- Lijn 115 de basisroute: Assen - Veenhuizen - Oosterwolde - Heerenveen
- Lijn 20 basisroute: lijn 20 tussen Leeuwarden en Drachten Transferium
- Lijn 21 basisroute: lijn 20 tussen Drachten Transferium en Heerenveen
Re: Busvervoer in Fryslân
Hmm, ik vind dit een opmerkelijk stukje:
Hoe zie je dit voor je? Lijn 20 vanuit Leeuwarden naar Transferium, die 21 wordt, en dan na een stop van een x minuten doorrijd als 21? En hoe frequent? Ik ben er zeker voorstander van om de bus minimaal 2x per uur te laten rijden. Als je ziet hoeveel gebruik er van gemaakt wordt.CamilleKreemers schreef:[*]Lijn 20 basisroute: lijn 20 tussen Leeuwarden en Drachten Transferium
[*]Lijn 21 basisroute: lijn 20 tussen Drachten Transferium en Heerenveen[/list]
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
Inderdaad dacht ik eraan om de 20 en 21 gewoon minimaal 2x/uur te laten rijden. en de koppeling kan je regelen in hastus, maar ja.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten