Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

Wubbo schreef:Of zorgen dat je voldoende bussen hebt. Je weet dat je een experiment gaat doen en kwetsbaar bent, dan zou je ook wat meer kunnen investeren en extra elektrische bussen regelen. Mocht dan blijken dat het heel erg meevalt stuur je die elektrische bussen naar elders: dan doe je daar meer dan je in je aanbod hebt aangegeven, maar dat is nooit erg. Maar dat is kennelijk niet de overweging van Arriva geweest, die hebben gedacht dat het met dit krappe wagenpark wel kan.
Dat is te makkelijk in mijn ogen, als er problemen zijn met de laadinfrastructuur kan je wel leuk elektrische bussen hebben maar dan rijdt er niets meer. Qbuzz kiest er dan voor om niets meer te laten rijden prima, heel klantvriendelijk zeker. :') Ik ga lachen als Arriva GD wint. :lol:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Tony_OV_GD schreef: De vraag is hoe ernstig zoiets is. De provincie is het nooit opgevallen en blijkbaar is er door reizigers ook nooit geklaagd over verkeerde stickertjes op de bussen (logisch!!!). Het milieu effect voor de provincie is nihil omdat de Euro 6 bussen wel binnen concessies van de provincie Friesland worden ingezet.

Er zou dus sprake kunnen zijn van kleine afwijkingen van het bestek, maar tot ernstig kwaliteitsverlies voor de reizigers zal dit niet leiden en de schade voor qbuzz lijkt heel gering.
Ik heb meerdere malen geklaagd erover dat ik in een Euro 5 citea zat op lijn 13 gedurende een jaar. Die maakte behoorlijk kabaal en geen usb poorten. Er zit gewoon een te groot verschil in. Ik heb een lage score gegeven via de APM en een klacht ingediend en kreeg als reactie "we gebruiken alles door elkaar" komt op neer niet klagen.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:Voor een ritje tijdens een druk paasweekend een reserve bus aanhouden is waanzin. Het probleem wat hier wordt aangehaald is marginaal en in plaats van een rit te laten vervallen zet Arriva dan bij uitzondering een dieselbus in. Iedere weldenkende vervoerder kan die gedachte volgen.
Weldenkende vervoerders zouden juist wat elektrisch spul op het vaste land als extraatje aanbieden, dat dan in het seizoen met de eilanden uitgewisseld wordt. Volgens mij gebeurde dat in voorgaande concessie op de eilanden ook. Kost dan ook geen extra materieel want in de piek op de eilanden zit je op het vaste land in de vakanties.
Qbuzz blijkbaar niet, die halveren soms de frequentie op lijn 2 als er weer eens een elektrische Optare defect is. Daar ben je klaar mee als opdrachtgever.
Arriva is geen haar beter, die reduceren gewoon een kwartiersdienst naar een halfuursdienst om treinvervangend vervoer te rijden. En vandaag een halve stadsdienst met diesels i.p.v. de door de opdrachtgever mede betaalde hybride vloot in Dordrecht omdat de stadsbussen op pendelvervoer reden.

Je kunt Arriva wel ophemelen, maar zo geweldig is dat bedrijf echt niet ten opzichte van Qbuzz.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Het lijkt me ook simpelweg de afweging die je als bedrijf maakt. Of een extra elektrische bus, of een dieselbus en die sanctie nemen. Een kapotte bus of paasdrukte kun je als bedrijf gewoon incalculeren, een calamiteit kan ik dat niet noemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Meltrain »

The Greyhound schreef: Dan kan Arriva hopelijk na een paar maanden het werk weer overnemen van Trenitalia. Dit soort treurige clubjes kunnen maar het beste zo snel mogelijk uit Nederland verdwijnen. Dan kunnen de overige vervoerders zich weer bezighouden met het vervoeren van passagiers en Trenitalia met het verbeteren van de kwaliteit van het spoorvervoer in Italie.
Volgens die logica hebben Arriva en Keolis ook niks te zoeken in het Nederlandse OV, omdat DB respectievelijk de SNCF zich op het spoorvervoer in Duitsland resp. Frankrijk moeten richten. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

zone2000 schreef:Het lijkt me ook simpelweg de afweging die je als bedrijf maakt. Of een extra elektrische bus, of een dieselbus en die sanctie nemen. Een kapotte bus of paasdrukte kun je als bedrijf gewoon incalculeren, een calamiteit kan ik dat niet noemen.
In principe hebben ze op zowel Ameland als Terschelling bussen genoeg om de dienstregeling geheel elektrisch uit te voeren, dus het voordeel dat Qbuzz schetst is lang zo groot niet. Zo heeft Ameland 3 12 meter elektrische bussen en 2 geledes. Terschelling ongeveer hetzelfde. Op beide eilanden is nog een dieselbus aanwezig die uit nood gebruikt kan worden. Daar moet niet zo zwaar aan getild worden vind ik.

Het materieel van NZWF en ZOF door elkaar laten rijden is veel kwalijker, al heeft Arriva daar bij mijn weten wel toestemming voor gevraagd en gekregen, mede omdat chauffeursdiensten zo veel efficiënter konden worden. Maar dat zou niet moeten betekenen dat een ZOF-bus de hele dag rondjes rijdt rond bijvoorbeeld Lemmer, terwijl rond Oosterwolde de hele dag een NZWF-bus rijdt.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

Meltrain schreef:
The Greyhound schreef: Dan kan Arriva hopelijk na een paar maanden het werk weer overnemen van Trenitalia. Dit soort treurige clubjes kunnen maar het beste zo snel mogelijk uit Nederland verdwijnen. Dan kunnen de overige vervoerders zich weer bezighouden met het vervoeren van passagiers en Trenitalia met het verbeteren van de kwaliteit van het spoorvervoer in Italie.
Volgens die logica hebben Arriva en Keolis ook niks te zoeken in het Nederlandse OV, omdat DB respectievelijk de SNCF zich op het spoorvervoer in Duitsland resp. Frankrijk moeten richten. :roll:
Als Trenitalia z'n zaakjes in Italie een beetje op orde heeft mogen ze het wat mij betreft als ze niet weer direct gaan zeuren terugkomen. Over staatsbedrijven als Keolis kan je inderdaad nog een boom opzetten. Zolang de markt in Frankrijk niet open is voor buitenlandse bedrijven hebben die hier in Nederland wat mij betreft niks te zoeken.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

ov'tje schreef:
zone2000 schreef:Het lijkt me ook simpelweg de afweging die je als bedrijf maakt. Of een extra elektrische bus, of een dieselbus en die sanctie nemen. Een kapotte bus of paasdrukte kun je als bedrijf gewoon incalculeren, een calamiteit kan ik dat niet noemen.
In principe hebben ze op zowel Ameland als Terschelling bussen genoeg om de dienstregeling geheel elektrisch uit te voeren, dus het voordeel dat Qbuzz schetst is lang zo groot niet. Zo heeft Ameland 3 12 meter elektrische bussen en 2 geledes. Terschelling ongeveer hetzelfde. Op beide eilanden is nog een dieselbus aanwezig die uit nood gebruikt kan worden. Daar moet niet zo zwaar aan getild worden vind ik.

Het materieel van NZWF en ZOF door elkaar laten rijden is veel kwalijker, al heeft Arriva daar bij mijn weten wel toestemming voor gevraagd en gekregen, mede omdat chauffeursdiensten zo veel efficiënter konden worden. Maar dat zou niet moeten betekenen dat een ZOF-bus de hele dag rondjes rijdt rond bijvoorbeeld Lemmer, terwijl rond Oosterwolde de hele dag een NZWF-bus rijdt.
Is dus zoals gedeputeerde Johannes Kramer hier; http://www.lc.nl/friesland/Qbuzz-eist-h ... 15738.html aangaf, niet gebeurd.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

regenmaker schreef:
Wubbo schreef:Of zorgen dat je voldoende bussen hebt. Je weet dat je een experiment gaat doen en kwetsbaar bent, dan zou je ook wat meer kunnen investeren en extra elektrische bussen regelen. Mocht dan blijken dat het heel erg meevalt stuur je die elektrische bussen naar elders: dan doe je daar meer dan je in je aanbod hebt aangegeven, maar dat is nooit erg. Maar dat is kennelijk niet de overweging van Arriva geweest, die hebben gedacht dat het met dit krappe wagenpark wel kan.
Dat is te makkelijk in mijn ogen, als er problemen zijn met de laadinfrastructuur kan je wel leuk elektrische bussen hebben maar dan rijdt er niets meer. Qbuzz kiest er dan voor om niets meer te laten rijden prima, heel klantvriendelijk zeker. :') Ik ga lachen als Arriva GD wint. :lol:
In GD rijdt er "gewoon" een diesel van Mercedes Benz als zo'n geval van VDL/Ebusco het weer eens heeft begeven...
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

Dan weten ze dus dat er wel eens iets mis kan gaan . Daar dan zo'n punt van maken bij een collega vervoerbedrijf is niet heel professioneel (ook al staat het in de concessie eisen etc..), zeker als het bij die collega slechts zeer incidenteel gebeurt. In ieder geval een nettere oplossing dan wat ik al verschillende keren in Utrecht heb zien gebeuren. Blijkbaar wil Trenitalia een nieuwe cultuur in het Nederlandse buswereldje introduceren, maar wie de bal kaatst......
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 28 mei 2018, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

In dit geval is die bal gekaatst door Arriva met alle rechtzaken in het verleden over concessies die Qbuzz binnengehaald had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

The Greyhound schreef:Dan weten ze dus dat er wel eens iets mis kan gaan . Daar dan zo'n punt van maken bij een collega vervoerbedrijf is niet heel professioneel (ook al staat het in de concessie eisen etc..), zeker als het bij die collega slechts zeer incidenteel gebeurt. In ieder geval een nettere oplossing dan wat ik al verschillende keren in Utrecht heb zien gebeuren. Blijkbaar wil Trenitalia een nieuwe cultuur in het Nederlandse buswereldje introduceren, maar wie de bal kaatst......
Ik vind het argument over de elektrische bussen ook niet bijster sterk, tenzij Deutsche Bahn bewust te weinig elektrische bussen heeft aangeschaft. Dat andere argument over de busssen van 2 concessies mengen kan ik me wel in vinden
Daniel schreef:In dit geval is die bal gekaatst door Arriva met alle rechtzaken in het verleden over concessies die Qbuzz binnengehaald had.
Je haalt me de woorden uit de mond, als er iemand een slechte verliezer in OV land is, dan is het Arriva wel. Hoe zij de start van Qbuzz hebben gefrustreerd was voor die tijd ongekend en ontzettend kinderachtig. We gaan het straks vermoedelijk weer meemaken als de concessie GD word gegund. Leukste is denk ik nog wel als Connexxion als lachende derde er mee aan de haal gaat.Ben heel benieuwd, we gaan het zien *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Suus »

Tony_OV_GD schreef:Schade voor Qbuzz en overige inschrijvers? Geen idee inderdaad,zelf berekenen ze het op een voordeel van 1,585 miljoen voor Arriva aldus dat artikel in de Leeuwarder Courant. Laat de rechter er maar over beslissen.
Op anderhalf miljoen Euro kan je een concessie verliezen. Marktwerking werkt alleen als je een eerlijk speelveld hebt. Natuurlijk zijn er soms wat kleine synergievoordelen te halen omdat je al een garage op de rand van een concessiegebied hebt, maar hier wordt voor mijn gevoel echt een grens van wat redelijk is overschreden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Zonnig »

Ehhhh, heeft Qbuzz na een brand in ZOF niet overtollig materieel uit GD gebruikt (Mercedes) ????
Hier hebben zij ook een financieel voordeel aan behaalt.
Anders hadden ze die bussen niet gebruikt in GD / teruggestuurd naar de leverancier met een claim.

En .... Qbuzz heeft in Utrecht ook Groningse bussen gebruikt ....
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Dat voordeel dat Qbuzz had viel best mee. De bussen in zowel ZOF als GD waar het om ging waren/zijn allemaal lease. In ZOF heb je daar geen/nauwelijks voordeel van, omdat het onder exploitatiekosten valt. In GD zal er een klein voordeel zijn geweest vanwege iets lagere kosten, maar dat gaat daar om klein bier.

En die Groningse bussen in Utrecht? In Groningen is de concessie sterk veranderd, dus ook de benodigde hoeveelheid bussen. Deze bussen waren daar niet meer nodig en waren anders of verkocht of teruggestuurd naar de eigenaar. Als dan in Utrecht een tekort aan bussen is dan is het logisch dat ze daar (tijdelijk) ingezet worden.

Dat doorschuiven doen veel meer maatschappijen. Arriva is hier ook druk mee en kijk voor de grap maar eens waar de 8800-serie MAN's van Connexxion allemaal gereden heeft.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Cas »

Er is een verschil tussen bussen schuiven tussen concessies, wat bij elke vervoerder gebeurt (waarbij er voor wordt gezorgd dat de bussen voldoen aan de eisen van de concessie, mind you), en structurele doorkoppeling van bussen in naburige concessies om alles goedkoper te kunnen rijden.
請勿靠近車門
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chrysa »

Syntus doet het ook in Utrecht. Waarom wordt hier niet moeilijk over gedaan dan?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Omdat Qbuzz het niet kan verkroppen dat ze van Arriva hebben verloren. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat we van de MAN Lion's Roestbak verlost zijn.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door cassie127 »

Chrysa schreef:Syntus doet het ook in Utrecht. Waarom wordt hier niet moeilijk over gedaan dan?
Ja dat is maar op 3 lijnen waarvan er 1 van Utrecht is en 2 van Gelderland zijn. Er wordt ook niet voor niets 2/3e van de ritten door Syntus Gelderland gereden en 1/3e van de ritten door Syntus Utrecht
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Zonnig »

@ov'tje, het afkopen van een lease kost best wel een linke duit. Je kan een bus niet zomaar terugbrengen al zit die in de lease.
Het verdienmodel is uitgesmeerd over tig maanden. Geef je een bus eerder terug dan betaal je een bedrag aan inkomstenderving van de leasemaatschappij, tevens gaat de afschrijving in de eerste maanden sneller dan in de laatste maanden enz.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef:Syntus doet het ook in Utrecht. Waarom wordt hier niet moeilijk over gedaan dan?
Omdat Syntus hier geen voordeel aan behaald, het aantal omlopen per concessie is namelijk gelijk gebleven.
Die koppeling is puur doorgevoerd omdat het in het voordeel van de reizigers werkt: er zijn nogal wat overstappers tussen 83 en 85.

@Zonnig: Bussen wisselen tussen concessies op die manier is echter niet verboden, dat doet elke vervoerder wel. Zeker als het zoals in Friesland als gevolg van een brand gebeurt, de bussen aan de eisen voldoen en het niet al aan het begin van de concessie gebeurt. En die Groningse wagens waren zelfs nieuwer.
En anders komt ook voor: Connexxion had in de huidige concessie Noord-Holland Noord bijvoorbeeld met gebruikte bussen ingeschreven en zal daardoor goedkoper geweest zijn, maar omdat dat zo aangeboden is kan je dat niet vergelijken met ZOF waar met nieuwe bussen geboden is maar oude ingezet worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Wubbo »

Ik snap niet dat in dit topic Arriva zo de hand boven het hoofd wordt gehouden. Volgens mij is het allemaal vrij simpel:

* Arriva heeft een bod gedaan dat voldeed aan de eisen van de provincie, en daarmee de concessie in de wacht gesleept
* Vervolgens heeft Arriva de concessie anders uitgewerkt dan in het bod stond
* Daarover is geen afspraak gemaakt met de provincie
* De provincie heeft tot nu toe niet ingegrepen
* QBuzz wijst de provincie erop dat ze dat wel moeten doen, omdat Arriva niet voldoet aan haar eigen bod en geen afspraken heeft gemaakt over de afwijking daarop

Als ik met iemand afspreek dat hij een gele paprika voor me koopt en hij komt met een rode thuis spreek ik diegene daar ook op aan, ook al is het allebei een paprika. Hetzelfde geldt hier ook. Had ie me even gebeld in de supermarkt en gezegd dat de gele paprika's op waren, met de vraag wat ie moest doen, dan waren we er samen uitgekomen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

Zo simpel ligt het in mijn ogen niet. Arriva zegt zelf afspraken te hebben gemaakt met de provincie over de businzet. Zover ik weet mag Arriva op concessiegrensoverschrijdende lijnen beide typen bussen inzetten van de provincie. Dat Arriva ook op enkele lijnen die volledig in NZWF rijden ZOF en andersom bussen heeft ingezet, heeft volgens Arriva te maken met storingen van het materieel. Arriva belooft verbetering per 22 juli.

Als Arriva te goedkoop heeft ingeschreven had Qbuzz bezwaar moeten aantekenen bij de gunning (dat had Qbuzz toen al kunnen zien). Niet later als het contract definitief is nog gaan klagen, dan ben je te laat. Dat is ook hetgeen wat Arriva zegt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ICE105 »

Onzin, details van de bieding van Arriva zijn bij Qbuzz niet bekend, dit is immers zwaar concurrentiegevoelige informatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

De gunning van deze concessie was toch al vertraagd doordat Qbuzz na de gunning bezwaar had ingediend?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten