Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door huibf »

Frank93 schreef:Dus ze hebben liever dat er ritten maar gewoon helemaal uitvallen?
Wat kost de rituitval daar?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Wubbo »

Frank93 schreef:Dus ze hebben liever dat er ritten maar gewoon helemaal uitvallen?
Nee, ze hebben liever dat Arriva een bod doet waar ze zich aan kunnen houden. Als je inschat dat je het niet kan moet je het niet beloven.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Dus Arriva moet maar voor elk eiland een extra elektrische bus aanschaffen die daar dan negentig procent van de tijd stilstaat? Zonde van het geld. Dat kunnen ze dan beter besteden aan die loonsverhoging, dan houden die verdomde stakingen ook eens op.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Wubbo »

Als dat de manier is waarop ze hun eigen bod kunnen uitvoeren had dat gemoeten ja. Een andere manier vind ik ook prima, maar dan moet je niet in je bod zetten dat je 100% elektrisch rijdt. Het gaat me er niet om dat ze geld uit moeten geven, het gaat me erom dat ze doen wat ze beloven.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

huibf schreef:
Frank93 schreef:Dus ze hebben liever dat er ritten maar gewoon helemaal uitvallen?
Wat kost de rituitval daar?
Een rituitval had Arriva in dit geval niets gekost aangezien ze qua uitval boven de SLA zitten. Provincie laat zich intimideren door een stelletje Italianen met als gevolg dat Arriva bij een volgende gelegenheid de reizigers waarschijnlijk letterlijk de boot zal laten missen. Slecht voor de promotie van het toerisme in Friesland, maar blijkbaar wil de Provincie het zo.
Arriva gaat trouwens in beroep tegen deze boete.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ArrivaBas »

Het lijkt erop dat Qbuzz koste wat het kost Arriva wil dwarszitten, terwijl ze later dit jaar Arriva elders gaan aflossen... Van mij mag Arriva dan ook klagen als Qbuzz weer eens mot heeft met de Ebusco's. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door MdJ »

Ook dat hoeft niet, als QbuZZ heeft aangeboden dat ze bijvoorbeeld 90% van de stadsdienst van Dordrecht met elektrische bussen gereden gaat worden.
Bij twijfel: gebruik beton.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Elk eiland een extra bus vind ik wel erg ver gaan. Arriva heeft belooft volledig elektrisch te zullen rijden maar als er storingen zijn en ze niet genoeg bussen beschikbaar hebben is dat gewoon een kwestie van overmacht en het lijkt me niet meer dan logisch dat er dan een dieselbus wordt ingezet als het alternatief het laten vervallen van de rit is waardoor reizigers hun boot missen. Op een eiland maak je verder niet veel kilometers dus met dat beetje extra koolstof-/stikstofoxide zal de wereld niet vergaan.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chrysa »

Maar als ze beloofd hebben altijd elektrisch te rijden komen ze hun afspraken niet na en krijgen ze dus een boete. Niet heel vreemd.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Cas »

Als Arriva gouden bergen belooft en dat vervolgens niet na kan komen, is dat het probleem van Arriva, niet van de provincie. De provincie staat dus in z'n volste recht om Arriva te beboeten als ze afspraken maken en zich daar vervolgens niet aan houden, want die afspraken zijn wel dingen waarmee je concessies wint.
請勿靠近車門
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Wubbo »

bys1 schreef:Elk eiland een extra bus vind ik wel erg ver gaan. Arriva heeft belooft volledig elektrisch te zullen rijden maar als er storingen zijn en ze niet genoeg bussen beschikbaar hebben is dat gewoon een kwestie van overmacht en het lijkt me niet meer dan logisch dat er dan een dieselbus wordt ingezet als het alternatief het laten vervallen van de rit is waardoor reizigers hun boot missen. Op een eiland maak je verder niet veel kilometers dus met dat beetje extra koolstof-/stikstofoxide zal de wereld niet vergaan.
Staat die dieselbus dan wel op dat eiland? Die komt toch ook niet uit de lucht vallen?
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Stadsbus »

Wubbo schreef:Staat die dieselbus dan wel op dat eiland?
Ja, op Vlieland staan nu 3 bussen, 2 elektrisch (Citea & Rosero) en een dieseltje (TCR 472). 3x raden welke bus er op 10 juni reed :|
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Zonnig »

En Arriva heeft al aangegeven dat ze het de volgende keer weer zo zouden doen.
De provincie ziet kennelijk meer in rituitval. Het belang van de reiziger telt duidelijk niet.
En de provincie geeft dus toe aan de Qbuzz-maffioso.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

Volgens mij heeft Qbuzz als benadeelde in deze na 1,5 jaar het volste recht om hier wat van te zeggen zoals gedeputeerde Kramer hier in gesprek met Omrop Fryslan ook al aangeeft: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8214 ... rschelling.

Het feit dat Deutsche Bahn per juli de 2 concessies zoals het hoort ook gescheiden gaat houden geeft wel aan dat Qbuzz een punt heeft. Dus ja wie is de "maffioso in deze", Arriva met haar wangedrag in deze concessie of het wegkijken van de concessieverlener de Provincie Friesland op dat zelfde wangedrag?
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Selivio »

Persoonlijk vind ik het eigenlijk wel goed dat er eindelijk een concessieverlener is die zijn poot stijfhoudt en de vervoerder daarmee het nakijken geeft. 100% elektrisch is 100% elektrisch. En niet 100% elektrisch mits, maar, tenzij, als, enz..

Maar jullie beseffen jullie hopelijk wel dat éénmalig 10.000 euro meer een symbolisch iets is en niet echt een boete. Het is een schijntje voor een bedrijf als Arriva (zal me niets verbazen als de rechtszaak die ze willen voeren(en neem aan gaan verliezen) nog duurder is :roll: ).
Grt. Stefan
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ik zie dat de nieuwe dienstregeling vanaf 22 juli inmiddels (deels?) in OVInfo staat. Zoals bekend zouden de lijnen 51 en 54 worden gestrekt. De belangrijkste wijzigingen:
- Lijn 51 gaat in Leeuwarden weer via de oude route langs De Bleek rijden. Bij Gytsjerk en Rinsumageest zijn enkele nieuwe haltes waar de 51 dan langs gaat rijden. Verder vertrekt de 51 in de avonduren en weekenden tien minuten eerder vanuit Leeuwarden en een kwartier eerder vanuit Dokkum.
- Om de route van lijn 51 in Leeuwarden over te nemen gaat lijn 18 voortaan ook op zaterdag rijden.
- Naast lijn 51 gaat ook lijn 651 voortaan de nieuwe kortere routes rijden bij Rinsumageest en Gytsjerk.
- Lijn 54 verdwijnt. De ritten worden vervangen door de lijnen 60, 150 en 154.
- Lijn 60 krijgt een regelmatige uursdienst en lijn 154 gaat voortaan twee extra ritten per uur rijden tussen Holwerd en Leeuwarden. Tussen Holwerd en Leeuwarden ontstaat dan elk kwartier een verbinding naar Leeuwarden door lijn 154 afgewisseld met lijn 60. Op zaterdag rijdt lijn 60 voortaan niet meer en zal lijn 154 twee keer per uur tussen Leeuwarden en Holwerd rijden en een keer per uur verder naar Dokkum. Verder zal lijn 154 eerder beginnen en langer doorrijden: doordeweeks vertrekt de eerste rit vanuit Dokkum al om 5:08 en 's avonds komt er om 00:22 extra rit van Leeuwarden naar Dokkum.
- Er komt een nieuwe lijn 150. Deze rijdt niet door Stiens en zal als spitsbus 's ochtends enkele ritten van Dokkum via Holwerd naar Leeuwarden rijden en 's middags enkele ritten van Leeuwarden naar Dokkum.
- Lijn 418 verdwijnt.
- Vanaf september vervalt lijn 10 en worden die ritten weer overgenomen door lijn 1. Verder gaan lijn 70 en 71 "niet meer" via P+R WTC rijden.
- Lijn 351 gaat van 3 t/m 6 augustus een uursdienst rijden tussen Alkmaar en Harlingen Station.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

De uurdienst op lijn 351 is te danken aan de Tall Ships Races 2018 in Harlingen.
https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... lingen.htm
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Marrick »

Het lijkt erop dat het stukje Oudkerk/Altsjerk met dat onhandige brugje dus wel in de route van de (6)51 blijft.

Ben benieuwd waar de overige nieuwe haltes gepositioneerd worden, vorige week was er nog niets te zien.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Âldtsjerk zou maximaal een jaar later verdwijnen. Het verbaast me eerlijk gezegd wel dat de 651 ook meedoet; in eerste instantie hadden ze het alleen over lijn 51. Ik had dus verwacht dat lijn 651 dan wel de oude route zou blijven rijden.

De locaties van de nieuwe haltes zijn te zien op de kaart in OVInfo, al staan ze er om de een of andere reden nog wel dubbel in. Zo komt de nieuwe halte Rinsumageest bij de afslag naar het dorp vlakbij de Lauwersseewei.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

[Ardan] verwijderd i.v.m copyright

Lees het artikel hier: http://www.lc.nl/friesland/Frustratie-o ... 88447.html
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 20 jun 2018, 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: link geplaatst.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Vinny »

Dennenboom schreef:De uurdienst op lijn 351 is te danken aan de Tall Ships Races 2018 in Harlingen.
https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... lingen.htm
De vorige keer reed de buslijn ook met de Tall Ship races, maar werd deze niet meegenomen in de informatievoorziening. Ik zat toen in mijn eentje in die bus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

bys1 schreef:[Ardan] verwijderd i.v.m copyright
Bron: LC 19-06-2018

"dynamisch proces" :') Je hebt toch geen weken nodig om een versterkingsbus in te huren?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Arriva zegt signalen over te volle bussen nauwlettend in de gaten te houden d.m.v. tellingen, ervaringen uit voorgaande periodes en reizigerservaringen. Als dit echter daadwerkelijk het geval zou zijn, zouden ze in eerste instantie überhaupt niet geprobeerd hebben de versterkingsbus eruit te halen en was dit artikel dus ook niet nodig geweest. De versterkingsbus van Dokkum naar Leeuwarden rijdt al jaren, eerst op lijn 50, daarna op lijn 355. Ook vorig jaar hebben ze tot twee keer toe geprobeerd de versterkingsbus eruit te halen, beide keren met rampzalige gevolgen.
Daarbij was het zo dat de versterkingsbus in het begin (sinds eind april) alleen op maandag en vrijdag niet meer mocht rijden en dus nog wel op dinsdag t/m donderdag reed. Op maandag en vrijdag bleven dus telkens rond de twintig mensen in Dokkum achter. Toen op 25 mei 23 achterbleven reed de volgende week elke dag weer een bus, maar de vrijdag daarop kreeg ik van de chauffeur te horen dat ze vanaf de volgende week helemaal niet meer mochten rijden! Ik weet niet wat Arriva onder een "dynamisch proces" verstaat maar dit draait puur om geld.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door groningen »

Die lijn 355 geeft heel mooi aansluiting op de treinen. De buslijn 155 om 7.48 via Veenwouden is maar 4 minuten langzamer.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

De volgende bus is lijn 155 om 7:40. Dan ben je zo'n twintig minuten later in Leeuwarden. Om 7:48 vertrekt lijn 655 die via NHL Hogeschool rijdt, maar dan ben je 25 minuten later en daar komt nog de file bij die vaak in Leeuwarden staat.

De versterkingsbus die nu rijdt is van Arriva Touring. Dit gaat behoorlijk slechter dan met Birwa Tours. De bus komt nu vaak te laat of chauffeurs schijnen niet te begrijpen hoe een lijndienst werkt en vertrekken zonder passagiers van het busstation.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten