Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Daar ben ik ook achter gekomen. Waar kun je klagen bij arriva en de provincie, naast via whatsapp en bellen met de provincie €0,10 per minuut. Klagen op het forum helpt sowieso niet. Het was ook niet forumwaardig.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Z2N »

Het klint misschien wat ouderwets, maar: Post. Klachten op papier zetten, goed geformuleerd en met praktijkervaringen zorgt ervoor dat je ervaringen meer worden dan een zin van 140 tekens, maar een verhaal. Arriva en de provincie hebben beiden een brievenbus, niets houdt je tegen. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

en tegen de tijd dat je een reactie krijgt zijn de omleidingen ook wel weer voorbij _O_
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 23 okt 2017, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

De vertragingen waren er ook al voor de omleidingen. Alleen komen er nu wat meer uitschieters door verdwaalde chauffeurs voor. Ik zou ook een mailtje naar de mensen in de gemeenteraad van Achtkarspelen (daar vallen de getroffen dorpen onder) sturen. Die zullen er zeker met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht nog wat aandacht aan besteden richting de verantwoordelijken in de provincie.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ZipperZapper »

Weet iemand eigenlijk wat er met het hele nieuwe betaalsysteem van Arriva gebeurd is? Bij ingang van de concessie afgelopen december waren alle bussen keurig uitgerust met zo'n grote computer met touchscreen en een pinautomaat.

Inmiddels zijn al die computers weggehaald, zijn er in veel bussen op die plek weer ouderwetse kaartplankjes gemonteerd en zijn de houders voor de pinautomaten leeg?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Hainje »

Ik zie in Brabantse bussen allemaal van die dingen in bussen verschijnen, misschien heeft Brabant prioriteit hiermee en worden de apparaten uit Friese bussen in de Brabantse geplaatst. Zeker gezien een aantal overvallen vorig jaar en misschien relatief beperkte aantal automaten.
🍉
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bartjemestrom »

Ik ga er vanuit dat de ZOWAD bussen dezelfde systemen hebben/hadden als Limburg. Nu is Arriva de DC Lite aan het inbouwen. Brabant, ZHN etc hebben de DC Lite gekregen. Limburg heeft de DC800. Wellicht dat men de Friese bussen algemeen gaat voorzien van de DC Lite en de defecte apparatuur uit de Limburgse bussen vervangt met de Friese apparatuur?

Er rijden nogal wat bussen zonder DC800 rond in Limburg.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Het valt me de laatste tijd op dat ze ook in de oude brikken houders voor pinautomaten hebben geplaatst. In de meeste oudere Qliners (7501-7518) hebben ze zelfs de scanners verplaatst om plaats te maken voor een pinautomaathouder.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Weet iemand eigenlijk wat er met het hele nieuwe betaalsysteem van Arriva gebeurd is? Bij ingang van de concessie afgelopen december waren alle bussen keurig uitgerust met zo'n grote computer met touchscreen en een pinautomaat.
tegeltjesbussen + ex-qbuzz qliners hebben de dc800, overige krijgen de light versie. meen dat de light versie vanaf november wordt gemonteerd.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ook in de oude brikken? Wat gaat er dan gebeuren met de oude automaten die er nu zitten?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

die gele opladers? geen idee eerlijk gezegd.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 26 okt 2017, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post hoef je niet te quoten
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Michael »

zone2000 schreef:
Weet iemand eigenlijk wat er met het hele nieuwe betaalsysteem van Arriva gebeurd is? Bij ingang van de concessie afgelopen december waren alle bussen keurig uitgerust met zo'n grote computer met touchscreen en een pinautomaat.
tegeltjesbussen + ex-qbuzz qliners hebben de dc800, overige krijgen de light versie. meen dat de light versie vanaf november wordt gemonteerd.
Volgens mij gaat het bericht van ZipperZapper over de nieuwe bussen als ik het goed begrijp. Wellicht komt daar dan een DC Lite voor in de plaats zodat er eenheid is in het hele gebied daar. De DC800 bied ook mogelijkheid om saldo en producten op de chipkaart te laden dacht ik. In dat geval is het niet logisch om dus 2 type apparaten binnen 1 gebied te hebben. Zo voorkom je ook onduidelijkheid bij reizigers. Wat bartjemestrom zegt zou ook zomaar kunnen
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Heeft de DC Lite dat niet dan? In dat geval lijkt het me onlogisch om die er in te zetten, want dan hebben de nieuwe Citea's helemaal geen mogelijkheid meer om een kaart op te laden...
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bartjemestrom »

de DC Lite heeft inderdaad geen mogelijkheid om saldo op te laden. De meeste bussen van Arriva hebben echter nog steeds de blauwe automaat aan boord waar je bestellingen kan ophalen. Ik vermoed dat deze er ook ingebouwd zullen worden, maar zeker weten doe ik dat niet.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

zone2000 schreef:
bys1 schreef:Ook in de oude brikken? Wat gaat er dan gebeuren met de oude automaten die er nu zitten?
die gele opladers? geen idee eerlijk gezegd.
de gele oplader blijft.


De meeste bussen van Arriva hebben echter nog steeds de blauwe automaat aan boord waar je bestellingen kan ophalen
Niet in Friesland, de blauwe automaat zit alleen in de oude Intouro's.

oude citea - dc lite + gele oplader
tegeltjes citea - dc800
oude intouro - dc lite + blauwe ophaal automaat
nieuwe intouro - dc800
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Gaat de mogelijkheid om contant te betalen dan verdwijnen? En krijgen de chauffeurs dan ook eens te horen hoe het werkt? Een deel van de chauffeurs kan nog steeds niet met de automaten omgaan namelijk..
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

bys1 schreef:Gaat de mogelijkheid om contant te betalen dan verdwijnen?
vanaf 1 januari.
bys1 schreef:En krijgen de chauffeurs dan ook eens te horen hoe het werkt? Een deel van de chauffeurs kan nog steeds niet met de automaten omgaan namelijk..
er is de mogelijkheid geweest voor instructie voor de dc800 en nu de dc lite (het kleine groene irisbusje). als je dan zo eigenwijs bent om niet te gaan of er nu nog niet mee uit de voeten kan :X
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ah oké. En is er een reden om dat met een GX127 te doen ipv een gewone Citea / Intouro?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door sirvinniei »

ov'tje schreef:
sirvinniei schreef:Is bekend welke lijnen worden gestrekt?
Lijn 28 zou bijvoorbeeld het rondje Grou over kunnen slaan.
Ik verwonder mij er nog steeds over dat al dat verkeer zich zonder ongevallen door de Parkstraat weet te persen.

Voor de rest ben ook ik benieuwd.
Volgens deze link:
In het verspreidingsgebied van Actief gaat het om de volgende buslijnen: 14 (Drachten-Leeuwarden), 20 en 21 (Leeuwarden-Drachten-Heerenveen), 51 en 54 (Dokkum-Leeuwarden), 62 (Buitenpost-Leeuwarden), 84 (Drachten-Heerenveen) en 651 (Dokkum-Leeuwarden).
Ik heb geen onderschrift
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Wat valt er aan lijn 14 tussen Leeuwarden en Drachten nog te strekken? Vermoed dat het om het traject na Drachten gaat?
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Zonnig »

Strekken van lijn 47 Sneek - Lemmer (dat kan maar dan moet de laatste routeaanpassing door de kern van Balk komen te vervallen).
Of je kan lijn 41 + 44 verleggen / inkorten naar / tot Sondel.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Als je lijn 62 echt helemaal strekt kun je die net zo goed opheffen en met de trein gaan....
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Als ze lijn 54 willen strekken kunnen ze die ook net zo goed opheffen. 154 is de gestrekte versie van lijn 54.
Lijn 51 is genoeg te strekken. Wat mij betreft niet meer door Rinsumageest maar gewoon op de Kapelle en nog een halte bij de Lauwersseewei. Stukje Oudkerk is ook altijd een ramp met het bruggetje. Mogelijkheid is rondje Stiennendaam, dan Lauwersseewei, wat haltes bij de ovonde en volgende afslag Oudkerk, dan Oenkerk. Gytsjerk centrum eruit scheelt ook een paar minuten.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Busje 8565 op lijn 63 ri Buitenpost is om 11:05 in de sloot beland. Chauffeur is niet gewond, geen passagiers. De bus ziet er nog redelijk goed uit vind ik, alleen de achterdeur is beschadigd en het is een beetje nat in de bus. Toen ze de bus uit de sloot haalden hebben ze de voorkant er blijkbaar uit gehaald (?)...

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/56707/ ... erwei.html
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Stadsbus »

Respect voor de gene die er in zat toen de bus er uit werd gehaald: https://www.waldnet.nl/repo/1509121353/22.jpg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten