Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tom024 »

De 8591 staat op de stalling in Tilburg. Testbus voor heteen of ander?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Lijn 45 »

Die gaat waarschijnlijk over naar Brabant.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Stiens-Leeuwarden zal dan nog gereden worden door de 154 en 60.

Waarom gaat die over dan? En gaan er dan nog meer over? Ik bedoel, van mij mogen die stofzuigerbussen allemaal wel weg...
Ik zag vanochtend nog de 8667 op het busstation Dokkum staan. Deze had waarschijnlijk de 51 van 7:00 moeten rijden, maar leek kapot te zijn. Er stonden vier chauffeurs o.i.d. bij die vergeefse pogingen deden het brik aan de praat te krijgen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
AMG
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 10 sep 2010, 17:03

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door AMG »

In de spits zit de bus vanaf Hallum naar Leeuwarden vaak al zitvol, met een enkele staande passagier. In Leeuwarden stappen vanaf de vliegbasis ook de nodige mensen in, dus Stiens schrappen kan een mooie besparing opleveren. Ik denk dat er wellicht nog een paar slagen Stiens-Leeuwarden moeten komen voor de spitspiek, maar die kan ook worden opgevangen door lijn 73 (en deels 72).
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Gewoon één of twee extra ritten op de 73 rijden kan ook helpen. Voor zo ver ik weet is het busvervoer Oudebildtzijl-Leeuwarden 's ochtends een drama.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Voor zo ver ik weet is het busvervoer Oudebildtzijl-Leeuwarden 's ochtends een drama.
ik zou niet weten waarom?
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

vanaf oktober elektrisch op de 166 en 612
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

De setra S416 LE bus 0045 is geëxporteerd naar het buitenland, die zie je voorlopig niet meer in Nederland. Dat is wel jammer. Ik had gehoopt als vervanging van die Heerenveense kwaliteitsproducten die hier rondrijden. :wink:
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Jammer. Ik heb er helaas maar één keer in gereden, maar het reed behoorlijk comfortabel.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Michael »

Tom024 schreef:De 8591 staat op de stalling in Tilburg. Testbus voor heteen of ander?
Ik zag afgelopen vrijdag een Friese Citea op de A27 ter hoogte van Oosterhout rijden. Reed in Noordelijke richting. Dat zal wellicht de 8591 geweest zijn.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tom024 »

Kan goed zijn; hij stond er van de week in ieder geval niet meer.
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Dan is ie gauw weer terug gekomen: Hij rijd alweer op 92. Heimwee? _O-
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Ik zie nu net dat de 8516 is vertrokken als 854, Keukenhof. Het is een ZOWAD bus.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Geen bus van ZOWAD, maar van NWZF. Niet dat het veel uitmaakt, omdat de bussen normaal gesproken door de hele provincie rijden :wink:
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Jelmer »

8516 rijdt al een hele tijd in ZHN.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door sirvinniei »

http://www.lc.nl/friesland/Ophef-over-d ... 25144.html
In het nieuwe concessiegebied moet Arriva met andere voertuigen rijden dan elders in Friesland, met een afgesproken huisstijl. En op genoemde eilanden zijn elektrische bussen verplicht.

Volgens gedeputeerde Johannes Kramer is aan die eisen niet consequent voldaan. Arriva geeft toe dat tot 1 april op de eilanden ,,af en toe’’ met diesels is gereden. Eerst zes tot negen maanden lang vanwege aanvangproblemen met de techniek. In de loop van 2017 is het aantal dieselbussen per eiland teruggebracht tot één. Die rijden bij calamiteiten, zoals extra passagiers door extra veerboten.
[...] Volgens advocaat Marieke Speksnijder van Qbuzz heeft Arriva de concessie gewonnen ,,op een kennelijk onhaalbare inschrijving’’. Daarmee heeft Arriva volgens haar de aanbesteding gemanipuleerd.
Blijkbaar loopt de concessie toch niet zo geweldig als gedacht, zoals bij bijna alle concessies zijn er aanloop problemen met elektrische bussen. Ben benieuws of er een rechtszaak aankomt
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ovVeluwe »

Rijden de euro 6 bussen eigenlijk nog steeds door de hele provincie heen of in de juiste concessie? Ik kan begrijpen dat dat ook meespeelt in deze zaak. Dan beloof je nieuwe bussen en dan mix je ze met oude met een andere huisstijl.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Er is nog steeds een flinke mix van bussen. Zie zelf regelmatig ZOWAD-bussen op bijvoorbeeld lijn 28 of 95 rijden, maar ook NWZF-bussen op lijn 14.

Pak ovzoeker of ovradar er maar eens bij. Dan zie je dat het flink door elkaar rijdt. Nummers in de serie 8500/8600 die rond Drachten rijden en serie 9200-bussen die in de Zuidwesthoek rondkarren.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

ov'tje schreef:Er is nog steeds een flinke mix van bussen. Zie zelf regelmatig ZOWAD-bussen op bijvoorbeeld lijn 28 of 95 rijden, maar ook NWZF-bussen op lijn 14.

Pak ovzoeker of ovradar er maar eens bij. Dan zie je dat het flink door elkaar rijdt. Nummers in de serie 8500/8600 die rond Drachten rijden en serie 9200-bussen die in de Zuidwesthoek rondkarren.
Dit is ook niets nieuws, blader maar een paar pagina's terug.
NajGeetsrev
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 12:36

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door NajGeetsrev »

sirvinniei schreef:http://www.lc.nl/friesland/Ophef-over-d ... 25144.html
In het nieuwe concessiegebied moet Arriva met andere voertuigen rijden dan elders in Friesland, met een afgesproken huisstijl. En op genoemde eilanden zijn elektrische bussen verplicht.

Volgens gedeputeerde Johannes Kramer is aan die eisen niet consequent voldaan. Arriva geeft toe dat tot 1 april op de eilanden ,,af en toe’’ met diesels is gereden. Eerst zes tot negen maanden lang vanwege aanvangproblemen met de techniek. In de loop van 2017 is het aantal dieselbussen per eiland teruggebracht tot één. Die rijden bij calamiteiten, zoals extra passagiers door extra veerboten.
[...] Volgens advocaat Marieke Speksnijder van Qbuzz heeft Arriva de concessie gewonnen ,,op een kennelijk onhaalbare inschrijving’’. Daarmee heeft Arriva volgens haar de aanbesteding gemanipuleerd.
Blijkbaar loopt de concessie toch niet zo geweldig als gedacht, zoals bij bijna alle concessies zijn er aanloop problemen met elektrische bussen. Ben benieuws of er een rechtszaak aankomt
Dit irriteerde mij sinds de concessie start. Ben blij dat Arriva er eindelijk op wordt aangesproken, maar eigenlijk is dat al veel te laat. Het is toch ook gek dat je als busbedrijf een concessie wint met een inschrijving die niet haalbaar is, en dat je hem daarna mag uitzitten als je het maar niet al te bont maakt (hoewel je het volgens mij heel erg bont moet maken wil je op die manier een concessie verliezen).
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Gekko123 »

Eigenlijk zit de opdrachtgever ook vast aan Arriva, want een andere vervoerder is niet in staat om het busvervoer over te nemen op zeer korte termijn. Dat zal echt wel een paar jaar duren voordat dat zover is... En gezien je dan al zo ongeveer halverwege de huidige concessieduur zit is uitzitten waarschijnlijk voordeliger.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ik moet zeggen dat ik blij ben als ik weer eens een 92xx bus krijg in NZWF. Rijden stukken beter, dus dit gezeik hoeft van mij niet. Wel begrijpelijk dat er geklaagd wordt in ZOF. Maar als je even on OVinfo kijkt zie je genoeg omlopen waar NZWF-lijnen verder rijden als ZOF-lijnen of andersom. Bijvoorbeeld veel aansluitingen 13 op 55 of andersom, en 90 op 71 bij de Kop.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ArrivaBas »

Lijnen 90 en 71 zijn beide NZWF en zijn geen representatief voorbeeld. Met lijnen 13 en 55 hangt het af van de ritten, want deze lijn hoort vooralsnog schijnbaar bij beide concessies.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

is lijn 90 niet ZOF?
Lijn 55 is inderdaad een twijfelgeval, maar deze rijdt in Dokkum vrijwel altijd verder als lijn 51 en komt vaak van lijn 51, 52 of 155.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

NajGeetsrev schreef:
sirvinniei schreef:http://www.lc.nl/friesland/Ophef-over-d ... 25144.html
In het nieuwe concessiegebied moet Arriva met andere voertuigen rijden dan elders in Friesland, met een afgesproken huisstijl. En op genoemde eilanden zijn elektrische bussen verplicht.

Volgens gedeputeerde Johannes Kramer is aan die eisen niet consequent voldaan. Arriva geeft toe dat tot 1 april op de eilanden ,,af en toe’’ met diesels is gereden. Eerst zes tot negen maanden lang vanwege aanvangproblemen met de techniek. In de loop van 2017 is het aantal dieselbussen per eiland teruggebracht tot één. Die rijden bij calamiteiten, zoals extra passagiers door extra veerboten.
[...] Volgens advocaat Marieke Speksnijder van Qbuzz heeft Arriva de concessie gewonnen ,,op een kennelijk onhaalbare inschrijving’’. Daarmee heeft Arriva volgens haar de aanbesteding gemanipuleerd.
Blijkbaar loopt de concessie toch niet zo geweldig als gedacht, zoals bij bijna alle concessies zijn er aanloop problemen met elektrische bussen. Ben benieuws of er een rechtszaak aankomt
Dit irriteerde mij sinds de concessie start. Ben blij dat Arriva er eindelijk op wordt aangesproken, maar eigenlijk is dat al veel te laat. Het is toch ook gek dat je als busbedrijf een concessie wint met een inschrijving die niet haalbaar is, en dat je hem daarna mag uitzitten als je het maar niet al te bont maakt (hoewel je het volgens mij heel erg bont moet maken wil je op die manier een concessie verliezen).
Hoe bont maak je het als er verkeerde stikkertjes op de bus zitten....

De provincie wil dat Arriva met een plan komt om alle bussen die bij ‘Zuidoost-Friesland’ horen van de verplichte huisstijl te voorzien. Het bedrijf stelt in dit opzicht per 22 juli een ,,meer dan substantiële stap’’ te kunnen maken. Over het vervolg is overleg nodig, zegt De Vries.

We zullen TrenItalia alias Qbuzz maar eens goed in de gaten gaan houden in Dordrecht. Vooral de inzet van Chinese EBUSCO bussen kan met Utrecht als voorbeeld wel eens reden worden voor veel relevantere discussies over de kwaliteit van de dienstverlening.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten