Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chrysa »

Kunnen die Volvo's ook 100? Hier in Brabant rijdt er 1 als Brabantliner die 100 kan,maar verder zijn alle Qlinervolvo's toch begrenst op 80?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ArrivaBas »

Niks mis met oude Integro's. Zolang ze goed onderhouden worden zijn ze enorm comfortabel. In Oostenrijk reed er van de zomer dagelijks op lijn 87 (Schruns - Gargellen) een vaste Integro van een toerboer, waar ik regelmatig in heb gezeten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chrysa »

Iets dichter bij huis ook allerlei TCR-integro's. Heerlijke stoelen vergeleken met wat er normaal rijdt, ook al ruikt het wat muf.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ZipperZapper »

Met name dat laatste inderdaad. De stoelen zitten enorm fijn, fijner dan de nieuwe bussen, maar het klimaat is gewoon niet goed. Het is er meestal gewoon veel te warm en benauwd, dat maakt de reis gewoon niet prettig. Ook zijn ze vergeleken met het nieuwe materiaal erg donker van binnen ( door zwart plafond, donkere stoelen, donker bagagerek), dat moet je net liggen.

En ja, die Volvo's rijden hier gewoon honderd, maar zijn niet mijn favoriet. Minder comfortabel dan de Mercedessen en meer motorgeluid.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:verder zijn alle Qlinervolvo's toch begrenst op 80?
Arriva begrenst alle bussen op 85 km/u de BrabantLiners zijn daar inderdaad een uitzondering op. Wellicht is dat ook bij de Qliners het geval maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chrysa »

De Intouro's in Friesland rijden wel 100, maar op die ene Brabantliner-Volvo na rijden die allemaal 80, daarom vroeg ik het. :p
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:rijden die allemaal 80
*azijnzeikmodus aan* 85km/u :lol: :lol: *azijnzeikmodus uit*
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Stefan »

De Volvo's die vanuit het DAV-gebied naar het Noorden zijn gegaan, waren in eerste instantie op 85 begrensd, inmiddels op 100 en hebben dus ook geen staanplaatsen meer.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door isadora »

En dus allemaal in de riemen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Die volvo's rijden toch voor Groningen arriva touring HOV consessie GD? Meeste mensen hebben daar geen riem om.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door isadora »

Oh, ik dacht dat het een verplichting was.
Hier, in 't Gooi, moest iedereen in de gordel, toen die HOV 320's nog reden.
Niet dat iemand dat deed, maar in het begin werd er door de chauffeurs nog wel op gelet.

PS: voor de goede orde; de 320's rijden uiteraard nog steeds, maar het zijn nu gewone sukkel-stop-busjes geworden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ZipperZapper »

Ze zitten er ook wel in en op iedere ruit zit een sticker dat er een gordelverplichting geldt, maar niemand die dat doet. Nooit. Chauffeurs beginnen er ook nooit over, hooguit eens tegen diegene die voorin zit.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Stefan »

Is immers ook verantwoording voor de passagier zelf en niet voor de chauffeur.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door isadora »

Een CXX-chauffeur vertelde me, dat de bus inderdaad al eens aangehouden was door politie.
En er zijn toen boetes aan passagiers uitgereikt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Frank93 »

Net op de A7 bij Hoorn een Arriva bus in Zuid-Holland Noord huisstijl gezien en reed richting Friesland. Nummer niet kunnen zien helaas. Iemand bekend met dat er misschien een 'nieuwe' bus naar Friesland komt?
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door flipje »

Ik denk eerder dat die bus voor onderhoud naar VDL in Heerenveen reed. Er staan daar wel vaker Citea's uit Zuid-Holland.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Frank93 »

Oja die zitten daar inderdaad, bedankt voor de herinnering :P
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

En wederom heeft een binnenvaartschip een brug beschadigd, die van Schuilenburg in het Prinses Margrietkanaal.
OV gevolgen blijven beperkt tot Opstapper 428 voor Jistrum naar Drachten. Brug blijft een paar maanden open (=dicht voor wegvervoer).
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

AfbeeldingArriva / Qbuzz GD 044 / 3368 Mercedes Benz Citaro C2 LE Ü Drachten lijn 320 by Jeroen pijper photography, on Flickr

kan iemand mij vertellen hoe deze bus bij arriva is gekomen. Vorige week gespot in drachten op 320 en deze bus

AfbeeldingArriva (Touring) Setra S 416 LE business 045 lijn 320 Drachten by Jeroen pijper photography, on Flickr
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

Die Citaro heb ik al zien staan op de eerste maandag toen de concessie inging: 12 december 2016.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ZipperZapper »

Zelfde geldt voor de Setra. Beide zijn meermaals besproken in het oude topic. De Citaro schijnt voor Qbuzz GD te zijn, nummer 3368 staat er ook op.
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chiel »

Vandaag zat ik even in de 7546 (ex-Qbuzz 2606). Voorin de bus hing 'gewoon' nog het oude nummer, 2606. Aan de buitenkant stond wel het huidige nummer (7546). Is dit bij meerdere van deze bussen het geval of niet?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Meltrain »

Zie ik nu goed dat, ondanks dat beide Friese busconcessies door Arriva worden gereden er twee verschillende abonnementsvormen bestaan?
In de webshop vind ik namelijk "Ster Noord-Nederland" wat gebaseerd is op zones en geldig is in de bussen van Arriva Zuidoost-Fryslân en Qbuzz GD en de treinen van Arriva in Groningen en ik vind "Altijd Vrij Fryslân Stad, Streek en Qliner" wat onbeperkt geldig is in alle bussen van Arriva Noord- en Zuidwest-Fryslân (en daarvan bestaat ook een variant die niet geldig is op de Qliner).

Ik vraag me af of reizigers dit nog wel begrijpen, zeker bij verbindingen waar lijnen van beide concessies een mogelijkheid zijn, lijkt me dit erg verwarrend (ook omdat er verder niet vermeld staat welke lijnen tot welke concessie behoren). :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door flipje »

Het is officieel de 2 concessies in Friesland zullen worden samengevoegd tot 1 concessie. De looptijd van de bus concessie zal zijn van 2020 t/m 2030. (Bron)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door CamilleKreemers »

waar staan de eisen van het busvervoer dan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten