Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

treinen zitten overvol, stations worden al voorbij gereden
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ik zag dik anderhalf uur geleden de sneltrein Leeuwarden-Groningen met drie treinen. Alle treinen zitten alsnog stampvol.
Alle Qliners worden met Qliners gereden, inclusief lijn 320 en lijn 355. De 355 zit af en toe behoorlijk vol.
De routes van lijn 13, 20, 21, 51, 155 en 355 via de Friese Poort gaan veel sneller dan gepland tot nu toe. Alle bussen komen met -10 tot -15 aan op busstation Leeuwarden en vertrekken in de andere richting met -10 bij de Friese Poort. De bussen die eigenlijk via de Tesselschadestraat moesten rijden, o.a. de lijnen 1, 6 en 16, doen dat niet en rijden om via de Snekertrekweg.

Ik zie dat alle reguliere lijndiensten met eigen materieel worden gereden. Waar nodig wordt veel versterkt. Ik zag vanochtend op busstation Leeuwarden twee gelede MAN gasploffers achter elkaar aan rijden op lijn 20 en vlak daarna zag ik ook nog een Citea. Al weet ik nu niet of die gasploffers daadwerkelijk naar Heerenveen zijn gereden, want vlak daarna zag ik eentje weer bij de stalling staan.
De pendeldiensten naar de parkeerterreinen worden met andere bussen gereden, voornamelijk van TCR. Toen ik vanochtend rond 7 uur bij de stalling aan de Snekertrekweg ging kijken zag ik daar dertig tot veertig gelede Citaro's staan, van o.a. TCR, R-NET, Connexxion en Bravo. Daarnaast nog enkele touringbussen van o.a. Paulusma en Dalstra gezien en een paar bussen van Arriva. Bij de Groene Ster zag ik ook de 8028 nog rijden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Volgens mij ist sowieso niet een kwaliteit van Arriva om omleidingsroutes te rijden. Zag vanmiddag nog een 51 ri Dokkum met 10 a 15min voorsprong rijden..

8028 rijd hippies van Hardegarijp naar Groene Ster v.v.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Zo rijden ze allemaal. Er is tien minuten gerekend van Maria Louisastraat naar Friese Poort.
Ik zie net dat de 7182 op de 350 rijdt.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Vind het niet goed te praten om een bus 15min te vroeg te rijden, omdat er 10 min gerekend word. Dan kun je nog steeds wachten bij een halte zoals Kleine Wielen, Swarteweisein, Ouddeel etc.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Hainje »

Wanneer de bus gewoon tot de nok toe vol zit dan pieker je er als chauffeur niet over om te blijven staan. Zeker niet in zo'n situatie als nu in Friesland. Ongeveer 99,9% van de passagiers wil naar Leeuwarden toe, dus het heeft dan geen enkel nut om je tijd af te wachten. Tenzij je het leuk vindt om passagiers te pesten, maar dan moet je wel heel erg masochistisch zijn ingesteld. Het commentaar van de 120 passagiers achter je zal niet bepaald mals zijn. Ieder zijn ding natuurlijk....
🍉
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

Volgens mij hebben we het over een lijn naar Dokkum. Heb nog geen 1 bus een 15min te vroeg van Dokkum zien gaan... :Y
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

En die mensen moeten ook weer terug... als je dan toevallig bij een halte staat en de bus te vroeg is heb je maar pech. De hele dienstregeling is toch al omgegooid, kan dit er ook nog wel bij... Ik heb vanochtend in korte tijd zo'n vijf tot tien mensen die op station Leeuwarden naar het bord met de niet kloppende dienstregeling stonden te staren verteld hoe ze het beste naar huis konden komen omdat toch niemand wist dat de info op dat bord niet klopte. Daarbij zal de volgende bus ook weer minstens tien minuten te vroeg zijn dus hoef je niet lang te wachten.
De chauffeurs in Dokkum hoeven in ieder geval niet te staken. Pauze genoeg :Y
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Ik heb gisteren gezien dat er veel treinen overvol waren en tussen groningen en leeuwarden, waardoor aantal stations overslaan. Er zit al een overcapaciteit over het enkel spoor. Waarom verwees Arriva niet om bij Feanwâlden lijn 155 te pakken en hurdegaryp bus 20/21 te nemen of hier pendel dienst ervan te maken en de ferquenties tussen Feanwâlden/hurdegaryp - Leeuwarden op te hogen om alle mensen daar op te vangen. Gelede bussen in zetten van TCR kan ook. Het is toch 1 grote arriva monopoly
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bartjemestrom »

Vanmorgen werden er enkele bussen bij stations geplaatst om evt drukte op te vangen. Geen idee of deze uiteindelijk nodig waren.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door marcel.nl »

Fijn dat Arriva haar zaakjes zo op orde had. Jammer alleen dat veel bezoekers afhankelijk zijn van 's lands prutbedrijf, genaamd NS.
Als Arriva slim is rijden zij met bussen rechtstreeks van Leeuwarden naar Den Helder of Alkmaar om de drukte af te voeren richting de Randstad want van NS valt tot 19uur sowieso niets te verwachten
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Suus »

Want NS trekt de bovenleiding moedwillig naar beneden op zo’n drukke dag wil je zeggen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The best »

marcel.nl schreef:Fijn dat Arriva haar zaakjes zo op orde had. Jammer alleen dat veel bezoekers afhankelijk zijn van 's lands prutbedrijf, genaamd NS.
Als Arriva slim is rijden zij met bussen rechtstreeks van Leeuwarden naar Den Helder of Alkmaar om de drukte af te voeren richting de Randstad want van NS valt tot 19uur sowieso niets te verwachten
Er rijdt al een bus van Arriva van Leeuwarden naar Alkmaar. Die lijn kan alleen niet in zijn eentje natuurlijk een complete gestrande intercity opvangen.

Die lijn biedt in Den Oever trouwens een goede aansluiting naar Den Helder, dus dat is dan ook al geregeld.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Stefan »

Als je op het goede half uur reist wel ja :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Het is een fragiel stukje na meppel. De bovenleiding is fragieler dan een weg of een dieselspoor, het kan gebeuren dat de bovenleiding defect kan raken, Ns lost het voor een deel op door extra ritten in te zetten, terwijl arriva in een zeer warme periode doelmatig treinen schrapt om de punctualiteit cijfers hoog te scoren en weinig informatie verstrekte over de hindernissen.. Het is gewoon een gebruiksvoorwerp, deze voorwerpen slijten éénal of gaan kapot door gebruik. Om NS zo de schuld te geven is een te snelle aanname. Het biedt ook voordelen voor het horeca personeel in Leeuwarden, ik denk dat ieder restaurant nu record omzetten draaien en de stad zelf verkennen.

aanvulling: De Intercities uit Leeuwarden rijden niet en worden vervangen door extra treinen, die stoppen op elke tussenliggende stations en als eindpunt Zwolle. Deze extra treinen hebben een intercity configuratie, om 19:40 rijdt er een ddz 6 en een ddz 4. De extra treinen rijden om een half uur. Er lijkt dat deze treinen nu meer prioriteit/voorrang hebben dan de intercities vanuit Groningen die rijden nu tot aan assen.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Durashift »

marcel.nl schreef: (..) Jammer alleen dat veel bezoekers afhankelijk zijn van 's lands prutbedrijf, (..)
Waarom moesten al die mensen eigenlijk naar die reuzen toe om dat te zien?
Svenosss
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 13:14

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Svenosss »

JP13357 schreef:Er lijkt dat deze treinen nu meer prioriteit/voorrang hebben dan de intercities vanuit Groningen die rijden nu tot aan assen.
Valt opzich wat voor te zeggen, met de mega reizigersstroom van de reuzen...
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

De elektrische bussen gaan in december rijden als de nieuwe dienstregeling ingaat, aldus Arriva op twitter.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Stadsbus »

Heb je een linkje naar het bericht? Ik kan het zelf niet vinden op twitter als ik de berichten van de laatste 14 dagen doorzoek.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Heb zo geen linkje, maar dit is het bericht:
"We hebben reactie ontvangen op je vraag. Als de nieuwe dienstregeling ingaat in december dan gaan ook de electrische bussen rijden. Dit zal rond 9 december zijn. ^Lina"
Eergisteren geplaatst.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Stadsbus »

:pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Wubbo »

zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Bussen raken niet vol: inwoner mag ander vervoer bedenken

Hoe willen Friezen de bereikbaarheid van het platteland in stand houden? Inwoners mogen het de komende maanden zelf vertellen aan drie bureaus.

De houding van veel plattelandsbewoners ten opzichte van de bus is nogal tegenstrijdig, observeert gedeputeerde Johannes Kramer. De bereikbaarheid van de dorpen leeft sterk en veel mensen zeggen de beschikbaarheid van openbaar vervoer belangrijk te vinden. Maar echt gebruik maken ervan doen ze vaak niet. ,,Men giet kwealik yn de bus sitten’’, aldus Kramer.
https://www.lc.nl/friesland/Bussen-rake ... 72824.html
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Tja hoe red ik de bus?
,,De bêste manier is om der yn sitten te gean.’’
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

OV moet van twee kanten komen. Als er geen reizigers zijn, wordt er ook niks aangeboden. Maar als er geen of weinig aanbod is krijg je ook geen reizigers. Misschien moet men eerst beginnen het OV aantrekkelijker te maken. Het is erg duur en op het platteland zijn de frequenties laag. Is het niet beter om bijvoorbeeld twee keer per uur een 8-persoonsbusje te laten rijden in plaats van één keer per uur een Citea die toch nooit vol raakt? Daarnaast kan er ook wel wat gedaan worden aan de inefficiënte lege ritten. Bijvoorbeeld de ritten van lijn 44 die eindigen bij Hemelum Flinkeboskje en ook alle ritten van lijn 45 rijden daar buiten dienst heen of rijden na de rit buiten dienst terug. Ik zou zeggen, laat die ritten dan als (versnelde) lijndienst rijden, zodat er in ieder geval mensen mee kunnen. Desnoods een soort belbus-systeem zodat de bus op verzoek langs bepaalde haltes rijdt.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten