Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Z2N »

Twee achtpersoonsbusjes zijn duurder dan 1 12-meter bus per uur. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Klopt, maar je trekt dan wel meer reizigers.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Maar als je de extra kosten tegen de extra reizigers afzet schrik je denk ik. Bovendien is het overgrote deel van de busreizigers op het platteland scholier, die gebaat zijn bij op de schooltijden aansluitende ritten. De rest heeft een auto of redt zich in ieder geval met een (elektrische) fiets. De Eastermarren, Jistrums en Earnewalden van deze wereld redden zich al zonder bus en ook Kollum (5500 inwoners) slaagt daar op zaterdag en zondag in. Het gaat hier om een structurele verandering: in de mobiliteit van deze plaatsen speelt de bus geen echte rol meer. Ook ik vind dat heel jammer, terugdenkend aan vroegere tijden toen ik in het weekend met een dagkaart door Friese dorpjes kon toeren. Maar ik zie ook wel dat Johannes Kramer een realistische, frisse blik op e.e.a heeft: hoofdzaak is de mobiliteit in de kleine plaatsen. Dat is een beter uitgangspunt dan het tegen beter weten in willen handhaven van de traditionele bus.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Vinny »

Ik denk ook niet dat dat heel realistisch is om keuzereizigers te verleiden de bus te nemen, maar de basis, namelijk een begrijpelijke dienstregeling, makkelijk verkrijgbare vervoersbewijzen, een redelijke frequentie in de spitsuren, minimale bereikbaarheid 's avonds en in het weekend, en adequate reizigersinformatie, daar voldoet de huidige vervoerder ook nauwelijks tot niet aan. Geen wonder dat mensen dan het OV de rug toekeren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Hainje »

Dennenboom schreef:Tja hoe red ik de bus?
,,De bêste manier is om der yn sitten te gean.’’
Ik moest hier echt veel te hard om lachen. _O-
🍉
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

bys1 schreef:Desnoods een soort belbus-systeem zodat de bus op verzoek langs bepaalde haltes rijdt.
Dat heeft Connexxion natuurlijk al geprobeerd met zijn Procity's en de Flexx halte.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Zullen we hier maar weer met Procity's gaan rijden? :lol:
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Lijn65 »

bys1 schreef:Desnoods een soort belbus-systeem zodat de bus op verzoek langs bepaalde haltes rijdt.
Reizigers houden er alleen niet van om minimaal een bepaalde tijd van te voren een bus te moeten reserveren. Er zijn maar weinig voorbeelden van belbussenprojecten die ook echt een succes waren. De enige manier waarop een flexsysteem kan werken is als je het reserveren heel makkelijk maakt (bijvoorbeeld integreren in bestaande reisplanners) en de tijd tussen reserveren en opstappen zo kort mogelijk kan maken. Ook zekerheid en duidelijkheid over aansluitingen op ander ov zijn belangrijk.
Basislijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Suus »

Veel systemen zijn nu een half uur van te voren. Als dat nog terug kan naar 15 minuten dan zijn we er volgens mij bijna. De aanwezigheid van een App in plaats van alleen telefonisch maakt het ook al een stuk toegankelijker, wel jammer dat elk systeem tot nu toe zijn eigen app heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ik zou dan graag de mogelijkheid zien om het vanuit bijvoorbeeld OVInfo te reserveren.
Voor de buitendienstritten zou je bijvoorbeeld lijnnummers 9xx kunnen gebruiken. Ze rijden toch, dus waarom niemand meenemen? De ritten zouden een versnelde lijndienst kunnen rijden en op als de haltes net niet op de route liggen op reservering langs bepaalde haltes kunnen rijden (mits dat niet te veel tijd kost), en reizigers die bij de beginhalte instappen kunnen bij de chauffeur aangeven waar ze heen willen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Suus schreef:Veel systemen zijn nu een half uur van te voren. Als dat nog terug kan naar 15 minuten dan zijn we er volgens mij bijna. De aanwezigheid van een App in plaats van alleen telefonisch maakt het ook al een stuk toegankelijker, wel jammer dat elk systeem tot nu toe zijn eigen app heeft.
Juist, van een belbus dezelfde responsetijd verwachten als van een ambulance _O-
bys1 schreef:Ik zou dan graag de mogelijkheid zien om het vanuit bijvoorbeeld OVInfo te reserveren.
Voor de buitendienstritten zou je bijvoorbeeld lijnnummers 9xx kunnen gebruiken. Ze rijden toch, dus waarom niemand meenemen? De ritten zouden een versnelde lijndienst kunnen rijden en op als de haltes net niet op de route liggen op reservering langs bepaalde haltes kunnen rijden (mits dat niet te veel tijd kost), en reizigers die bij de beginhalte instappen kunnen bij de chauffeur aangeven waar ze heen willen.
Eigenlijk wil je gewoon Uber Pop :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Suus »

Als je nu een Flexbus bestelt krijg je vervoer op zijn vroegst tussen 30 tot 45 minuten na de bestelling. Volgens mij moet dat in de meeste gevallen ook wel terug te brengen zijn tussen de 15 en 30 minuten.

Ik heb even willekeurig wat plaatsen in Friesland ingevoerd en de reistijd naar Leeuwarden, Dokkum, Sneek, Harlingen, Drachten of Heerenveen (plaatsen waar je kan verwachten dat er een taxibedrijf zit die aan het Flexvervoer meedoet) is bijna altijd onder de dertig minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Vinny »

In Heeg is een liftplaats, de enige keer dat ik daar gebruik van maakte had ik binnen 10 minuten een lift.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Het komt ook wel voor dat als je bij de bushalte staat te wachten een autorijdende bekende je spontaan aanbiedt om mee te rijden. Maar toch heeft dat ook weer zijn nadelen. Als je dan zelf ook wel de beschikking had over alternatief vervoer, maar echt de keuze wilt maken voor het OV, voel je je een beetje opgelaten. Hetzelfde geldt voor projecten als "Automaatje": die zijn bedoeld voor de mensen die zichzelf niet kunnen redden. Als je niet bij die groep hoort, maar een positieve keuze voor het OV wilt maken, zijn dat soort projecten niet echt een optie.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Iemand een idee waarom de bouw van het nieuwe busstation in Joure al tijden stil ligt? Ook over een nieuw busstation in Bolsward heb ik al een tijd niets gehoord.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Wievank »

Er schijnt discussie te zijn over de constructie. Pas als daar duidelijkheid over is zal men verder gaan.
Aldus: http://www.knooppuntjoure.nl/nieuws/344 ... ober-2018/

Over het nieuwe busstation in Bolsward is geen nieuws te vinden sinds vorig jaar. Vermoedelijk hangt het hier op het laatste geluidsonderzoek en de voorbereiding van de aanbesteding.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Vinny »

Komt dat nieuwe busstation er dan nog wel? Het zou aangelegd worden om de overstap op de Q liner te bieden, maar die doet Bolsward niet meer aan (rijdt over de A 31 via Harlingen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Stadsbus »

De eerste elektrische bus in de NWZF kleuren voor de lijnen 166 en 612 naar Holwerd staat buiten (bijna) klaar bij VDL in Heerenveen. De bus hangt nog wel vol met kabels, er zit een gebroken ruit in, en er moet nog een dakopbouw komen (panto is er wel al).

Voor de gene met Facebook, (die eventueel lid willen worden van een nieuwe groep) hier is een foto van de nieuwe bus.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Ik zag gisterochtend dat de nieuwe dienstregeling in OVInfo staat. Ik weet niet hoe betrouwbaar het is en bij Arriva klantenservice weten ze nog niks, maar het is een begin.
Ik heb buiten kleine veranderingen in de vertrek- en aankomsttijden niet veel wijzigingen kunnen vinden, maar toch wel een paar (opmerkelijke) wijzigingen:
- Lijn 197 vervalt. Was te verwachten, want in de twee of drie keer dat ik hem heb genomen was ik de enige passagier. Daarna ging het buiten dienst terug naar Leeuwarden, dus als er niemand kwam opdagen werd de rit niet eens gereden.
- Lijn 12 wordt ingekort tot Buitenpost - Drachten en in plaats daarvan wordt lijn 19 in Noordwolde doorgetrokken tot Drachten. De route en dienstregeling over dat traject blijven vrijwel ongewijzigd.
- Zoals het nu lijkt zullen de 235 en 239 de gehele week een extra rit om 12:05 hebben ipv alleen woensdag.
- Kootstertille Âlde Dyk komt te vervallen voor lijn 13. Op dit moment rijden er wel één ritten per dag langs.
- Lijn 335 gaat er 's middags behoorlijk op achteruit. Alleen de eerste rit zal nog doorrijden tot Bolsward. De tweede rit wordt ingekort tot Sneek, en de derde en laatste rit rijdt niet verder dan Heerenveen.
En dan het volgende bijzondere geval: alle bussen die normaal gesproken via de Oosterbrug en Koepelkerk rijden gaan via Noordvliet en de nieuwe halte Bote van Bolswertstraat rijden. Richting het busstation blijven alle lijnen echter wel de oude route rijden, alleen zal lijn 3 als enige nog op de Oosterbrug stoppen. Ik betwijfel of het klopt zoals het er nu in staat en eerlijk gezegd zou het me verbazen als het klopt, maar mocht het zo zijn, dan zou ik niet weten wat het nut hiervan is. De reistijd wordt er alleen maar langer door en ik ben heel benieuwd hoe we met een 13 meter lange Qliner over dat kleine kutbruggetje gaan komen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

Lijn 13 krijgt een ruimere rijtijd en vertrekt doordeweeks voortaan twee minuten eerder uit Leeuwarden. Betekent wel dat de overstaptijd vanuit de Intercity uit Zwolle nog maar drie minuten is. Via Hurdegaryp met de trein is tegenwoordig ook geen optie meer omdat de bus die plaats niet meer aandoet.
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Chiel »

bys1 schreef:en ik ben heel benieuwd hoe we met een 13 meter lange Qliner over dat kleine kutbruggetje gaan komen.
Als die halte komt op de plek waar die vroeger stond dan kan je er niet eens langs, vanaf die brug kan je niet linksaf richting de Blokhuispoort :wink:
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

De reistijd wordt er alleen maar langer door en ik ben heel benieuwd hoe we met een 13 meter lange Qliner over dat kleine kutbruggetje gaan komen.
Zo smal is de vlietsterbrug ook weer niet, maar blij word ik er niet van.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Chiel schreef:
bys1 schreef:en ik ben heel benieuwd hoe we met een 13 meter lange Qliner over dat kleine kutbruggetje gaan komen.
Als die halte komt op de plek waar die vroeger stond dan kan je er niet eens langs, vanaf die brug kan je niet linksaf richting de Blokhuispoort :wink:
Zoals ik al zei gaat het richting busstation wel via de oude route. Alleen wordt er merkwaardig genoeg niet meer op een Oosterbrug gestopt, alleen nog maar door lijn 3.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Dennenboom »

De nieuwe dienstregeling staat als PDF op de site van Arriva.

Nog wat extra zaken:
- in de zomervakantie minder bussen op de lijnen 14/114 en 20/21.
- enkele ritten op lijn 98 vervallen
- lijn 351 verdwijnt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten