klopt, maar de twee regels die je wel ziet en mijn samenvatting geven weer wat er in het artikel staat. Het artikel zelf is lang, maar er staat niets in dat niet al bekend is, dus je mist er weinig aan.Hainje schreef:Betaal/registratiemuur. Zelfs via incognito.
Busvervoer in Fryslân
Re: Busvervoer in Fryslân
Re: Busvervoer in Fryslân
Als Arriva nu besluit dat ze het uit elkaar gaan trekken deden ze klaarblijkelijk iets dat niet mocht, anders zou er nu geen reden zijn om het uit elkaar te trekken. Kennelijk had Qbuzz een punt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik kan 'm hier gewoon probleemloos lezen anders, blijkbaar is het artikel inmiddels openbaar beschikbaar.
Lees in het artikel dat er door het uit elkaar trekken extra overgestapt zou moeten worden. Ben wel benieuwd dan om welke lijnen dat gaat, zijn dat koppelingen op de stations die er nu in zitten of is er nog ergens anders wat gekoppeld?
Lees in het artikel dat er door het uit elkaar trekken extra overgestapt zou moeten worden. Ben wel benieuwd dan om welke lijnen dat gaat, zijn dat koppelingen op de stations die er nu in zitten of is er nog ergens anders wat gekoppeld?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Busvervoer in Fryslân
Je kunt de titel gewoon googlen dan kom je er ook wel. Hèhè eindelijk de beloofde bussen in het gebied ZOF.
" Chauffeurs zullen minder gevarieerdere werkdagen krijgen." Dat kan, maar als reiziger vind ik het zelf prettiger dat de chauffeur de route goed kent. Als er wegwerkzaamheden zijn op een bepaalde lijn weet de chauffeur goed de weg en komt met geringe vertraging aan op de desbetreffende halte. Ik heb paar keer meegemaakt in de oude situatie dat de chauffeur niet wist waar die langs moest en fikse vertragingen door rondjes te rijden of niet wist hoe de route verliep met of zonder garmin. Paar keer moest ik de 304 met een NZWF chauffeur de weg wijzen door Groningen heen.
",,Straatvechten en met modder smijten’’, noemt Hettinga de kritiek van de concurrent." Ja kijk naar je zelf het bedrijf Arriva, Toen jullie de concessie GD 2009 verloor, had Arriva ook veel dingen gedwarsboomd voor Qbuzz. Zelfs zo kinderachtig dat Qbuzz de stalling in Surhuisterveen niet mocht overnemen, die is later ongebruikt afgebroken.
" Chauffeurs zullen minder gevarieerdere werkdagen krijgen." Dat kan, maar als reiziger vind ik het zelf prettiger dat de chauffeur de route goed kent. Als er wegwerkzaamheden zijn op een bepaalde lijn weet de chauffeur goed de weg en komt met geringe vertraging aan op de desbetreffende halte. Ik heb paar keer meegemaakt in de oude situatie dat de chauffeur niet wist waar die langs moest en fikse vertragingen door rondjes te rijden of niet wist hoe de route verliep met of zonder garmin. Paar keer moest ik de 304 met een NZWF chauffeur de weg wijzen door Groningen heen.
",,Straatvechten en met modder smijten’’, noemt Hettinga de kritiek van de concurrent." Ja kijk naar je zelf het bedrijf Arriva, Toen jullie de concessie GD 2009 verloor, had Arriva ook veel dingen gedwarsboomd voor Qbuzz. Zelfs zo kinderachtig dat Qbuzz de stalling in Surhuisterveen niet mocht overnemen, die is later ongebruikt afgebroken.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Busvervoer in Fryslân
Volgens mij wil Arriva nu aan de provincie (en de reizigers) duidelijk maken wat de gevolgen kunnen zijn van het niet doorkoppelen (als gevolg van het gedram van Qbuzz):Wubbo schreef:Als Arriva nu besluit dat ze het uit elkaar gaan trekken deden ze klaarblijkelijk iets dat niet mocht, anders zou er nu geen reden zijn om het uit elkaar te trekken. Kennelijk had Qbuzz een punt.
Arriva haalt de buslijnen in Zuidoost-Friesland en die daarbuiten per 22 juli uit elkaar. Tenzij de provincie toestaat dat de bussen, ongeacht het type, in beide gebieden mogen rijden.
Voor reizigers betekent de maatregel vaker overstappen. Chauffeurs zullen minder gevarieerdere werkdagen krijgen.
Het is nu aan de provincie om hierop te reageren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Busvervoer in Fryslân
Waar moeten die reizigers extra overstappen dan? Het is immers ook weer niet zo dat een lijn uit ZOF nu niet meer naar Heerenveen zou mogen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Busvervoer in Fryslân
Dit is eigenlijk chantage van Arriva: ze doen iets wat eigenlijk niet mag, maar of de provincie het even vlug vlug alsnog wil toestaan want anders leiden de reizigers eronder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Busvervoer in Fryslân
ik kan maar één lijn bedenken eigenlijk: lijn 55. Andere overlappende lijnen zijn er niet, tenzij Arriva doelt op doorkoppelingen. Mogelijk bijvoorbeeld lijn 28 of soortgelijke lijnen die in Heerenveen doorrijden op een andere lijn en zo bijvoorbeeld zonder overstap ook de scholen bedienen.Daniel schreef:Waar moeten die reizigers extra overstappen dan? Het is immers ook weer niet zo dat een lijn uit ZOF nu niet meer naar Heerenveen zou mogen rijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Busvervoer in Fryslân
Maar die lijn 55 bestaat al sinds het begin van de concessie ZOF en is eigenlijk een doorgetrokken NZWF-lijn, dus niet heel raar dat er bussen uit NZWF op rijden. Kennelijk mocht dat ook zo aangeboden worden want anders had Arriva al een ongeldig bod gedaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Busvervoer in Fryslân
Voor zover ik weet had Arriva bij de inschrijving op ZOF een lijn 55 Drachten-Burgum geboden met aansluiting op lijn 53. Dokkumers wilden een Qliner/Sneldienst Dokkum(-Veenwouden)-Drachten met de komst van de Centrale As. Arriva vond dag niet rendabel, maar heeft toen als compromis de bestaande lijn 53 doorgetrokken en met de geplande lijn 55 gecombineerd tot één lijn 55 Dokkum-Burgum-Drachten. Tot welke concessie de lijn uiteindelijk behoort is dus niet erg duidelijk. Feit is wel dat het Arriva Altijd Vrij abonnement dat eerst alleen in NZWF geldig was ook in 2016 en 2017 al geldig was op lijn 55.
Geldt het uit elkaar trekken ook voor de Qliners? Nu zijn er veel koppelingen 320-355 en andersom en dit is best een nuttige aansluiting. Daarnaast betwijfel ik of ze alle ZOF Qliners met elf bussen en alle NZWF Qliners met achttien bussen kunnen doen, met als extra nog de 7167.
Geldt het uit elkaar trekken ook voor de Qliners? Nu zijn er veel koppelingen 320-355 en andersom en dit is best een nuttige aansluiting. Daarnaast betwijfel ik of ze alle ZOF Qliners met elf bussen en alle NZWF Qliners met achttien bussen kunnen doen, met als extra nog de 7167.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik vind het ook een heel merkwaardige situatie. De provincie zal nu wel moeten ingrijpen; die heeft ook geen zin in een procedure bij het College van Bestuur. Zoals ik eerder in dit topic al zei:Suus schreef:Dit is eigenlijk chantage van Arriva: ze doen iets wat eigenlijk niet mag, maar of de provincie het even vlug vlug alsnog wil toestaan want anders leiden de reizigers eronder.
In principe hoeft er in het dienstenpakket van de chauffeurs niet zoveel te veranderen, zo lang je de omlopen van de NZWF- en ZOF-bussen maar op de juiste lijnen kunt houden. Als de blijkbaar gemaakte afspraak gehandhaafd kan blijven dat Arriva de bussen door elkaar mag inzetten op lijnen die over het grondgebied van beide concessies rijden, zijn de gevolgen natuurlijk minder ingrijpend. Dan krijg je hooguit meer buswissels, maar die zijn er nu ook al.nvdw schreef:Ik vind het ook wel een behoorlijke gok van Arriva: je kunt wel een boete incalculeren (is toen ook gebeurd in Noordwest-Friesland door de eerste maanden met die oude bussen rond te rijden omdat de VDL's niet allemaal op tijd klaar waren) maar je zult de gevolgen ook terug moeten draaien. Dat betekent nieuwe diensten en roosters, en mogelijk inzet van extra bussen en chauffeurs. Ik vind het lastig voor te stellen dat je in die pakweg 16 maanden zoveel schaalvoordelen hebt kunnen realiseren dat je na aftrek van die kosten alsnog op een winst uitkomt. En dan heb ik het nog niet eens over het morele aspect.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Busvervoer in Fryslân
Op deze manier legt Arriva de hete aardappel mooi op het provinciale bordje.. chantage is een verkeerd woord, denk ik.. het zal in de bestuurskamers als 'de druk opvoeren' betiteld worden.
Kennelijk blijft Arriva van mening dat men destijds e.e.a in overleg met de provincie gedaan heeft. Provincie kan dat misschien niet geheel weerleggen.. voelt de druk van de Qbuzz procedure / roep om handhaving.. Wel, Arriva wil de provincie wel 'helpen' om die druk weg te nemen (en dus aanpassing van de roosters etc..) maar dat wel op hun voorwaarden.. :)
Kennelijk blijft Arriva van mening dat men destijds e.e.a in overleg met de provincie gedaan heeft. Provincie kan dat misschien niet geheel weerleggen.. voelt de druk van de Qbuzz procedure / roep om handhaving.. Wel, Arriva wil de provincie wel 'helpen' om die druk weg te nemen (en dus aanpassing van de roosters etc..) maar dat wel op hun voorwaarden.. :)
Re: Busvervoer in Fryslân
In deze gaat Qbuzz aan het belang van de reiziger voorbij.
De reiziger zal nl vaker moeten overstappen, maar daar heeft qbuzz geen oog voor.
De reiziger zal nl vaker moeten overstappen, maar daar heeft qbuzz geen oog voor.
Re: Busvervoer in Fryslân
Als je de retoriek van Arriva moet geloven wel, toch denk ik dat je dit met een korrel zout moet nemen.
🍉
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Busvervoer in Fryslân
Dat doet de provincie ook al door met een boete te dreigen voor het rijden met een dieselbus op de eilanden, terwijl Arriva de passagiers ook rustig had kunnen laten staan, omdat men dan binnen de norm van uitgevallen ritten was gebleven.....Zonnig schreef:In deze gaat Qbuzz aan het belang van de reiziger voorbij.
De reiziger zal nl vaker moeten overstappen, maar daar heeft qbuzz geen oog voor.
Zou het aan het warme weer liggen?
Re: Busvervoer in Fryslân
Let wel dat in deze discussie een aantal zaken door elkaar lopen die objectief gezien gescheiden moeten blijven. Dat is dus de dienstverlening van Arriva aan de reiziger, en de dienstverlening van Arriva aan de opdrachtgever. Het is het laatste aspect dat in het geding is. Arriva speelt hier hoog spel door de regels te buigen (aantrekkelijk vanwege de schaalvoordelen), maar tegelijkertijd verzaakt de provincie zijn taak als marktmeester.
Als Arriva elektrische bussen te kort komt om de dienstverlening op de eilanden conform bestek uit te voeren, dan moeten er extra elektrische bussen op het eiland staan. Ik snap dat een vervoerder liever een deels of geheel afgeschreven dieselbus achter de hand houdt dan een nagelnieuwe bus die het grootste deel van de tijd niets staat te doen, maar dat is niet wat de provincie uiteindelijk gevraagd heeft.
Als er Euro6-bussen geëist zijn in de concessie en er wordt met Euro5-bussen gereden omdat dat Arriva qua omlopen beter uitkomt, dan is het leuk voor Arriva en leuk voor de provincie dat er door toegenomen efficiency geld uitgespaard wordt, en de reiziger zal er ook niet om malen, maar het is niet conform het bestek, ook al zou het in de praktijk betekenen dat Arriva een paar extra bussen en chauffeurs nodig heeft om het wel volgens de regels te doen.
De provincie loopt hier behoorlijke risico's, niet Arriva. Als de vervoerder in gebreke blijft, dan is dat een zaak tussen de provincie en de vervoerder; het boetebeleid staat al in het bestek opgenomen, dat is tussen die twee partijen. Maar als blijkt dat de provincie wegkijkt bij overtreding van de bestekeisen of het zelfs expliciet gedoogt, dan heeft een Qbuzz of een andere 'verliezend finalist' hier een zaak.
Als Arriva elektrische bussen te kort komt om de dienstverlening op de eilanden conform bestek uit te voeren, dan moeten er extra elektrische bussen op het eiland staan. Ik snap dat een vervoerder liever een deels of geheel afgeschreven dieselbus achter de hand houdt dan een nagelnieuwe bus die het grootste deel van de tijd niets staat te doen, maar dat is niet wat de provincie uiteindelijk gevraagd heeft.
Als er Euro6-bussen geëist zijn in de concessie en er wordt met Euro5-bussen gereden omdat dat Arriva qua omlopen beter uitkomt, dan is het leuk voor Arriva en leuk voor de provincie dat er door toegenomen efficiency geld uitgespaard wordt, en de reiziger zal er ook niet om malen, maar het is niet conform het bestek, ook al zou het in de praktijk betekenen dat Arriva een paar extra bussen en chauffeurs nodig heeft om het wel volgens de regels te doen.
De provincie loopt hier behoorlijke risico's, niet Arriva. Als de vervoerder in gebreke blijft, dan is dat een zaak tussen de provincie en de vervoerder; het boetebeleid staat al in het bestek opgenomen, dat is tussen die twee partijen. Maar als blijkt dat de provincie wegkijkt bij overtreding van de bestekeisen of het zelfs expliciet gedoogt, dan heeft een Qbuzz of een andere 'verliezend finalist' hier een zaak.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Busvervoer in Fryslân
Zal Arriva dan ook geen problemen gaan krijgen met het materieel?
- Qbuzz reed tot 2016 met +/-72 bussen (exclusief buurtbus).
- Arriva rijdt nu met +/-57 bussen (exclusief buurtbus en elektrische bussen op de Waddeneilanden).
Nou is er wel wat veranderd qua dienstregeling wel wat veranderd, maar een verschil van 15 bussen is wel heel groot.
- Qbuzz reed tot 2016 met +/-72 bussen (exclusief buurtbus).
- Arriva rijdt nu met +/-57 bussen (exclusief buurtbus en elektrische bussen op de Waddeneilanden).
Nou is er wel wat veranderd qua dienstregeling wel wat veranderd, maar een verschil van 15 bussen is wel heel groot.
Re: Busvervoer in Fryslân
Het zijn er in ieder geval 59. De 9201 t/m 9248 en de 7533, 7534, 7541 t/m 7547, 7551, 7552. Wat ze te weinig hebben zullen ze alsnog wel aanvullen met NZWF materieel. Dan hebben ze verder nog de 8028, de 553, de 7167 en de Scania's.
Ik betwijfel eigenlijk ook of Arriva het wel kan halen met de qliners in NZWF. Daar hebben ze alleen de 7501 t/m 7518 en als reserve de 7167. Eerst kon dat maar de 355 is er nu ook. Daar ben je minimaal drie bussen voor kwijt omdat een bus na een kleine anderhalf uur terug is.
Ik betwijfel eigenlijk ook of Arriva het wel kan halen met de qliners in NZWF. Daar hebben ze alleen de 7501 t/m 7518 en als reserve de 7167. Eerst kon dat maar de 355 is er nu ook. Daar ben je minimaal drie bussen voor kwijt omdat een bus na een kleine anderhalf uur terug is.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 09:38
Re: Busvervoer in Fryslân
Vanmiddag op de lijn van Groningen naar Leer een naar mijn mening bijzondere bus, de 7155, een Mercedes Integro in Qliner kleuren zonder Chipkaart lezers, heeft Arriva meer van deze bussen? Er rijden de laatste tijd steeds meer 'gewone' Qliners op die lijn, opzich apart omdat er op de 304 heel vaak Fryske Snelliners rijden.
Re: Busvervoer in Fryslân
Afgelopen weekend reden die er ook al op. Normaal horen die bussen op 304/314 te rijden inderdaad.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Ik denk vanwege de zomer periode, dat er veel Tour bus reizen worden gemaakt hierdoor arriva touring weinig touringcars hebben voor het treinvervangend vervoer. Er is nog andere zonder poortjes, de 7174. Ze worden ook ingezet als versterkingsritten op de 350,314 en de 335 voor het laatst gezien. Ze gebruiken alles doorelkaar ook met Groningen, officieel is de 304 een Groningen-Drenthe lijn, maar het is goedkoper en rendabeler voor arriva om daar een Friese bus en chauffeur in te zetten, omdat ze pauze in Drachten mogen hebben en door kunnen linken aan ander ZOF en NZWF lijnen. Aan het begin van het aankomende school jaar zie je ze vaker.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: Busvervoer in Fryslân
304/314 en 315/324 worden allemaal zowel vanuit Friesland als vanuit Groningen gereden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Busvervoer in Fryslân
Dieselbus op Terschelling levert Arriva boete van 10.000 euro op
Busvervoerder Arriva moet 10.000 euro boete betalen aan de provincie voor incidenteel gebruik van een dieselbus op Terschelling.
Dit hebben gedeputeerde staten besloten. De busmaatschappij had tijdens de paasdagen een dieselvoertuig ingelegd, omdat de reguliere elektrisch aangedreven bussen haperden.
Bron en meer
Re: Busvervoer in Fryslân
Dus ze hebben liever dat er ritten maar gewoon helemaal uitvallen?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Busvervoer in Fryslân
Naar verluid had Arriva aangeboden alle te bieden ritten op de Waddeneilanden volelektrisch aan te bieden, net als de versterking. Nu blijkt dat ze dat niet doen. Klinkt idioot, maar het was een belofte van ze.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten